
16

Hegedűs Csenge

Hogyan gyűrte maga alá 
a hatalom az oroszországi sajtót? 

Mára odáig jutott az oroszországi 
nyilvánosság, hogy a törvényhozás 
alsóháza, az állami duma épp egy 
olyan törvénymódosítást tárgyal, 
ami bizonyos esetekben adminisztra-
tív büntetéssel sújtaná azokat, akik 
szélsőségesnek minősített tartalmak 
kereséséhez VPN-t használnak, il-
letve akik tudatosan keresnek szél-
sőséges tartalmakat. Ahhoz, hogy 
Oroszország eljusson idáig, számos 
lépést kellett megtenni. A demokra-
tikus nyilvánosság felszámolásának 
fontos állomása volt a nem kormány-
zati szervezetekre vonatkozó törvény 
kiegészítése a „külföldi ügynök” pas�-
szussal, a „nemkívánatos szerveze-
tekre” vonatkozó törvény elfogadása, 
illetve a terrorizmus és szélsőséges-
ség elleni törvény folyamatos kibő-
vítése, ahogyan az a rendelkezés is, 
ami felhatalmazta az igazságügyi 
minisztériumot a tiltott tartalma-
kat számontartó regiszter összeál-
lítására és frissítésére. A lista 2025 
nyarán 5600 tételt – könyveket, ta-
nulmányokat, cikkeket és egyéb köz-
leményeket – tart számon és folya-
matosan bővül. Ez az írás arra tesz 
kísérletet, hogy röviden bemutassa 
azt a folyamatot, amely a sajtó késő 
szovjet korszakbeli felszabadításától 
a demokratikus nyilvánosság felszá-
molásáig tartott. Ehhez még háború-
ra sem volt szükség, mert ezt a célt 
a hatalom lényegében még azelőtt el 
tudta érni, hogy nyílt és átfogó hábo-
rút indított volna Ukrajna ellen. 

A Szovjetunióban – annak ellenére, 
hogy a szovjet korszakban is számos 
újság jelent meg, illetve több tévécsa-
torna és rádióállomás sugározta mű-
sorát – a független média ismeretlen 
fogalom volt. A kommunista párt 
teljes mértékben ellenőrzése alatt 
tartotta a sajtót, amelyet szigorú-
an cenzúráztak, és egyetlen célja az 
állami propaganda terjesztése volt. 
A sajtószabadság teljes hiányában 
az objektív tudósítás, az oknyomozó 
újságírás vagy a hatalom számon-
kérése a médián keresztül elképzel-
hetetlennek bizonyult. Így, amikor 
Gorbacsov a csernobili katasztrófát 
követően szabad utat engedett a 
glasznosztynak, vagyis annak a poli-
tikának, amely nagyobb szabadságot 
biztosított a média működésének, 
kibővítette a politikai diskurzust és 
lehetőséget adott kormánykritika 
megfogalmazására, ezek a változá-
sok elkezdték a sajtót a „negyedik 
hatalmi ággá” emelni, és elkezdő-
dött a független sajtó koncepciójá-
nak kialakulása. A Szovjetunióban 
a szólásszabadság jogi garantálása 
és a cenzúra eltörlése hivatalosan 
az 1990 júniusában elfogadott sajtó-
törvény révén valósult meg. Ebben 
az új jogi környezetben hozták létre 
az első pártfüggetlen sajtóorgánu-
mokat, mint amilyen a korszak két 
vezető napilapja, a Nyezaviszimaja 
Gazeta és a Kommerszant volt. De 
ekkor alapították a független rádió-
állomást, az Ekho Moszkvit is. 



17

Az 1990 és 1992 közötti időszakot 
joggal nevezte a kiváló orosz média-
kutató, Zasszurszkij az orosz sajtó 
aranykorának. Erre az időszakra 
esett – az új sajtótermékek alapítá-
sán túl – a különböző, már meglévő 
médiumok privatizációjának első 
hulláma is. A médiaviszonyok késői 
szovjet korszakban kezdődő libera-
lizálása az önállóvá vált Oroszor-
szágban is folytatódott. Röviddel a 
Szovjetunió felbomlása után, 1991. 
december végén írta alá Borisz Jelcin 
a tömegtájékoztatási eszközökre vo-
natkozó törvényt, ami formálisan is 
megerősítette a sajtószabadságot. Az 
1993 decemberében elfogadott új al-
kotmány pedig további biztosítékok-
kal szolgált: hivatalosan betiltotta a 
cenzúrát és garantálta a szólás- és 
véleménynyilvánítás szabadságát. 
Jelcin, azok után, hogy 1991 nyarán 
megválasztották Oroszország elnö-
kévé, a szabad sajtó következetes 
támogatójaként lépett fel, és feltűnő 
megértést mutatott a vele szemben 
megfogalmazott kritikák iránt. A 
kormánykritikus médiát – ellentét-
ben a szovjet időszakkal – a hatalom 
nem akarta elhallgattatni, és a ha-
tóságok nem fenyegették különböző 
büntetőjogi szankciókkal.

Az orosz média „aranykora” azon-
ban rövid életűnek bizonyult. Nem 
kellett hozzá sok idő, hogy kide-
rüljön, a függetlenség fenntartása 
nagyobb költségeket igényel, mint 
amennyit a lapok különböző módo-
kon – előfizetés, reklám, utcai ter-
jesztés – működésükhöz be tudtak 
szedni, és ez a helyzet számos orosz 
orgánumot a csőd szélére sodort. A 
gazdasági nehézségeket a szerkesz-
tőségek egy része a Kreml anyagi 
támogatásával próbálta ellensúlyoz-
ni, ám ez megkérdőjelezte független 

státuszukat. Mások a születőben 
lévő új tulajdonosi osztály, a majda-
ni oligarchák támogatásában bíztak, 
ami éppúgy függő helyzetet terem-
tett. Az újságok és rádióállomások 
különböző üzleti csoportok általi 
felvásárlása ugyan gazdasági sta-
bilitást hozott, de az szinte minden 
esetben együtt járt a szerkesztősé-
gek függetlenségének elvesztésével. 
Az új tulajdonosoknak nem az volt a 
céljuk, hogy minőségi politikai saj-
tót hozzanak létre – bár bizonyos 
esetekben ez mégis megtörtént –, 
hanem hogy olyan eszköz kerüljön 
a kezükbe, amivel hatékonyan se-
gíthetik politikai és üzleti érdekeik 
érvényesülését. A lapok, a rádió-
állomások, majd a tévécsatornák 
elvesztették függetlenségüket, de 
mert különböző érdekcsoportok ke-
zébe kerültek, a sajtó egésze plurális 
maradt, vagyis nem került kizárólag 
a kormány, egyetlen párt vagy üzle-
ti kör felügyelete alá. A médiumok 
ugyan nem voltak pártatlanok, de a 
különböző orgánumok között kibon-
takozó verseny mégis nagyobb lehe-
tőséget adott arra, hogy a sajtóból 
tájékozódó közönség a korábbiakhoz 
képest összetettebb és így hitelesebb 
képet kapjon a bel- és külpolitikai fo-
lyamatokról. 

Az évtized előrehaladtával a sajtó 
„romantikus függetlenségének” érze-
te lassan elhalványult. Az 1993-as al-
kotmányos válságra adott válaszként 
több radikális, nacionalista és szélső-
jobboldali lappal szemben vezettek be 
cenzúrát, indítottak büntetőeljárást, 
vagy egyszerűen bezáratták őket. 
A hivatalos indoklás szerint ezek a 
korlátozások átmenetiek voltak, és 
azt mondták, csak addig maradnak 
hatályban, amíg a szükségállapot 
fennáll. Jelcin hamarosan vissza is 



18

vonta a rendelkezéseket. Az akkor 
történtek mégis azt mutatták, hogy 
a sajtószabadság Oroszországban to-
vábbra is törékeny, és a kormány, ha 
szükségesnek látja, kész beavatkozni 
a média világába.

Az 1996-os elnökválasztást meg-
előző kampányban a sajtó a politi-
kai kommunikáció fő eszközévé vált. 
Jelcin győzelme világossá tette, hogy 
a tömegtájékoztatási eszközök meg-
határozó szerepet játszanak a köz-
vélemény befolyásolásában. Ez a 
felismerés növelte a sajtó jelentősé-
gét, és tőkebefektetéseket vonzott. A 
gazdasági elit elkezdte felvásárolni 
a még megmaradt független kiadvá-
nyokat és egyéb platformokat. Ennek 
következtében 1996 és 1998 között az 
orosz média pénzügyi autonómiája je-
lentősen csökkent, és elkezdett egyre 
inkább külső finanszírozásra támasz-
kodni. Ez a folyamat rövid időn belül 
hatalmas médiabirodalmak kialaku-
lásához vezetett. A tulajdonosi elit 
néhány tagja – akik a gazdasági élet 
egészen más területein jutottak me-
sés vagyonhoz – médiacézárrá vált. 

Az 1999-es parlamenti, majd a 
2000-es elnökválasztásra készülve az 
állam szerepe is megnőtt a médiapia-
con. Jelcin a média felügyeletére ön-
álló minisztériumot hozott létre, ami 
egyben az új sajtóorgánumok enge-
délyezését is ellátta. Ez az az időszak 
– a 2000-es évek eleje –, amikor elfo-
gadták a terrorizmus elleni első tör-
vényeket, jogi alapot teremtve arra, 
hogy a szélsőséges tevékenységekre 
hivatkozva korlátozni lehessen a saj-
tó- és információszabadságot. 

A jelcini korszak sem volt mentes a 
hibáktól. A legnagyobb problémát a 
tulajdonosi csoportok érdekeinek túl-
zott érvényesülése jelentette. Ennek 
ellenére a kilencvenes évek az orosz 

sajtótörténelem kivételes időszaka 
volt, hiszen ezekben az években ala-
kult ki az a jogi és politikai környe-
zet, ami lehetővé tette, hogy a füg-
getlen újságírás is teret nyerjen. Az 
újságírók sem előtte, sem utána nem 
élveztek olyan elismertséget és ha-
talmat, mint ezekben az években. Az 
1991–1999 között hozott törvények a 
szovjet rendszerben elképzelhetetlen 
szabadságot és jogokat biztosítottak 
az újságíróknak. Ennek ellenére az 
újságírás függetlensége már az 1996-
os elnökválasztás idején elkezdett 
gyengülni. Putyin hatalomra kerü-
lésével – előbb kevésbé látványosan, 
majd egyre nyíltabban – megindult a 
sajtó hatalom alá gyűrése. Az új elnök 
tisztában volt a média – legfőképp a 
televízió − politikai hatalmával, ezért 
elkezdte a sajtó feletti ellenőrzést fo-
kozatosan átvenni. Elsőként a televí-
ziós csatornák kerültek a Kreml cél-
keresztjébe, majd a rádióállomások 
és a nyomtatott sajtó, míg a 2010-es 
évektől a digitális médiumok is köz-
vetlen vagy közvetett állami ellenőr-
zés alá kerültek. 

Vlagyimir Putyin hatalomra kerü-
lését követően azonnal hozzákezdett 
a meggyengült, működőképességében 
megrendült államhatalom visszaállí-
tásához. Ez azonban együtt járt – ho-
lott nem kellett volna együtt járnia – a 
média függetlenségének csökkenésé-
vel és ellenőrzésének szigorodásával. 
2000 májusában, az elnöki hivatal át-
vételét követően Putyin olyan átfogó 
médiairányítási stratégiát valósított 
meg, ami az állami dominancia meg-
szilárdítását, a kritikus sajtóhangok 
elnyomását és a sajtó feletti ellenőr-
zés visszaszerzését tűzte ki célként. 
Ennek elemei már 2000 áprilisában 
nyilvánosságra is kerültek, amikor a 
korszak vezető politikai napilapja, a 



19

Kommerszant hétvégi elemző maga-
zinjában, a Vlasztyban közzétette a 
„Hatos számú változat” néven elhíre-
sült dokumentumot. A valószínűsít-
hetően az elnöki hivatal munkatársai 
által készített tervezet a médiára vo-
natkozóan olyan párhuzamos straté-
giát javasolt, aminek van egy nyilvá-
nos, hivatalos és egy titkos része, ami 
a sajtó befolyásolására és megfigyelé-
sére irányul. Az újságírók pénzügyi 
hátterének, politikai kötődéseinek és 
a szerkesztőségek működésének fel-
térképezése mellett a dokumentum 
javasolta az állami propaganda fel-
erősítését és az ellenzéki médiumok 
ellehetetlenítését is. 

Alig néhány hónappal a bizalmas 
dokumentum nyilvánosságra kerü-
lése után egyre több jele lett annak, 
hogy a kiszivárgott tervezet hiteles. 
Megszaporodtak azok a hírek, ame-
lyek a Kreml útjában álló sajtóorgá-
numok befolyásolásának és ellehetet-
lenítésének kísérleteiről szóltak. A 
megerősödő és egyre magabiztosabbá 
váló hatalmi gépezet fokozatosan szé-
lesítette ki azoknak a törvényhozási 
és a jogalkotáson kívüli eszközöknek 
a palettáját, amelyek segítségével a 
hatalom maga alá gyűrte a független 
sajtót, és átalakította a működési ke-
reteit.

A független média ellehetetlenítésé-
nek egyik leggyakrabban alkalmazott 
– és napjainkban is a legmeghatáro-
zóbb – módszere a jogszabályi kör-
nyezet szigorítása lett. Az elfogadott 
rendelkezések ugyan sokszor legitim 
célokat – például a gyermekek vagy 
általában az állampolgárok védelmét 
– deklarálnak, valójában gyakran az 
ellenzéki média működésének korlá-
tozását és rejtett cenzúrázását szol-
gálják. A sajtószabadság fokozatos 
leépítése ily módon már Vlagyimir 

Putyin hatalomra jutásától jelen volt, 
ám különösen harmadik elnöki ciklu-
sának kezdetétől, vagyis 2012-től vált 
látványossá, amikor is a szabályok 
már nem csupán szigorúbbá, hanem 
egyre nyíltabban büntető jellegűvé 
váltak.

Oroszországban a média működésé-
nek alapelveit az 1991-ben elfogadott 
sajtótörvény határozza meg. A jogsza-
bály magában foglalja a cenzúra meg-
szüntetését, a magántulajdonú médi-
umok létrehozásának lehetőségét és 
az újságírók jogainak garantálását. 
Miközben az új norma középpontjá-
ban kétségtelenül a sajtószabadság 
biztosítása állt, aközben ez a törvény 
már eredeti formájában is jelentős 
állami korlátozásokat tartalmazott, 
például a médiumok regisztrálásá-
nak kötelezettségét. A törvény annak 
megsértése esetén büntetőjogi szank-
ciókat is kilátásba helyezett, sőt, bi-
zonyos esetekben ez az újságírók akk-
reditációjának megvonásával vagy 
az érintett médium bezárásával jár-
hatott. Az évek során a törvény több 
módosítást is megélt, és 2011-ben a 
digitális médiumokat is a szabályozás 
hatálya alá vonták, így immár ezen 
oldalak nyilvántartásba vételére és 
ellenőrzésére is lehetőség nyílt.

A 2000-ben kiadott információs biz-
tonsági doktrína, amelynek új válto-
zatát 2016-ban hagyta jóvá az orosz 
elnök, noha nem rendelkezik jogi kö-
tőerővel, lefekteti az állam hivatalos 
álláspontját a média szabályozásá-
nak és az információs biztonság meg-
teremtésének alapelveiről. Az 1991-
es orosz sajtótörvényhez hasonlóan 
megerősíti a sajtószabadsághoz való 
jogot, valamint a cenzúra tilalmát, 
ugyanakkor a sajtó védelmét már 
nemzeti érdekké is emeli a külföldi 
befolyással és dezinformációval szem-



20

ben. A hivatalos álláspont szerint az 
állam az egyetlen szereplő, amely ké-
pes objektív tájékoztatást nyújtani a 
lakosságnak. Lényegében már ekkor 
afféle megbízhatatlan, belső ellenség-
ként kezelték azokat a független mé-
diumokat, amelyek magánkézben vol-
tak, függetlenül attól, hogy ez orosz 
vagy külföldi tulajdonlást jelentett. 
A kormányzat kommunikációjában 
csak Putyin harmadik elnöki ciklusá-
val jelent meg az „ötödik hadoszlop” 
kifejezés, amellyel a független újság-
írókat – sőt, egy idő után az ellenzéki 
politikusokat és a civil szervezete-
ket is – egyre gyakrabban illették. A 
Kreml szerint ezek a jellemzően kül-
földi támogatásban részesülő szerep-
lők veszélyt jelentenek, mert leplezet-
ten valamilyen ellenséges hatalmat 
szolgálnak, ezért korlátozásuk – vég-
ső esetben: elhallgattatásuk – nem-
zetbiztonsági érdek. 

Oroszországban a média felügyele-
tét a 2008-ban felállított szövetségi 
szolgálat, a Roszkomnadzor látja el. 
A hatóság illetékessége a kommuni-
káció teljes területére, a távközlésre, 
az információs technológiákra és a 
tömegtájékoztatás minden területére 
kiterjed. Feladatai közé tartozik a mé-
diumok regisztrációja és engedélyezé-
se, valamint a tartalmak törvényessé-
gének felügyelete. A Roszkomnadzor 
intézkedései azonban nem pusztán 
adminisztratív jellegűek: ha állás-
pontja szerint egy médium nem felel 
meg a jogszabályoknak, lehetősége 
van annak nyilvántartásból történő 
törlésére, működési engedélyének 
visszavonására. A hatóság bírósági 
döntés nélkül is blokkolhat internetes 
oldalakat, letilthat tartalmakat. Ez a 
felhatalmazás azért különösen veszé-
lyes, mert anélkül ad lehetőséget in-
ternetes tartalmak blokkolására, hogy 

a döntést független jogi eljárás előzné 
meg. A teljes képhez azonban az is 
hozzátartozik, hogy a Roszkomnadzor 
elvileg köteles figyelmeztetést külde-
ni a weboldal tulajdonosának, hogy 
törölje a kifogásolt tartalmat, és csak 
abban az esetben kerül sor a honlap 
blokkolására, ha a szerkesztőség nem 
tesz eleget a hatóság felszólításnak. A 
problémát az jelenti, hogy nem min-
den esetben egyértelmű, hogy a vita-
tott tartalom a hatályban lévő törvé-
nyek alapján valóban kifogásolható, 
vagy a hatóság túlkapásáról van szó. 
Utólag ugyan lehet bírósághoz fordul-
ni, de ez általában hosszan elhúzódó 
folyamat, aminek eredményeképpen 
a nem különösebben gazdag oldalak 
többnyire nem tudják kivárni az igaz-
ságszolgáltatás döntését, és végleg 
megszűnnek.

A 2002-ben elfogadott szélsőséges 
tevékenységek ellen hozott törvény 
vált az orosz sajtószabadság egyik 
legmesszemenőbb következmények-
kel járó korlátozójává. A rendelkezés 
eredeti célja a terroristák és szélső-
séges nézeteket valló csoportok te-
vékenységének megakadályozása, 
illetve az ezeket támogató hangok 
elhallgattatása volt, de mert az ext-
rémizmus törvényi definíciója megle-
hetősen homályos, ezért a bíróságok 
többnyire felettébb szabadon értel-
mezték a normát. A törvény a szél-
sőségesnek minősülő tevékenysége-
ket egy lista alapján határozza meg, 
amelyre különböző erőszakos, állam-
ellenes és gyűlöletkeltő cselekmények 
kerültek fel. A rendelkezés a médiára 
vonatkozóan megtiltja a szélsőséges 
tartalmak terjesztését. Amennyiben 
az adott orgánum a hatóságok több-
szöri felszólítására sem hajlandó an-
nak kérését teljesíteni, a bíróságnak 
jogában áll az adott sajtóterméket 



21

bezáratni. Az újságírók számára ko-
moly problémát jelent annak megíté-
lése, hogy mi és miért minősül szél-
sőséges álláspontnak. Az oroszországi 
joggyakorlat hajlamos arra, hogy kor-
mánykritikus cikkeket is a szélsősé-
gesség megnyilatkozásának tekintse. 

Az évek során a törvényt többször 
módosították, és kibővítették azon 
cselekedetek körét, amelyek a hatá-
lya alá esnek. A 2006-ban és 2007-
ben elfogadott módosítások nyomán 
már a köztisztviselők nyilvános bí-
rálata vagy a nemzeti büszkeség 
„megsértése” is olyan cselekedetnek 
számított, ami lehetővé tette az el-
követőivel szemben a szélsőségesség 
elleni törvény alkalmazását. Ez a tör-
vény hatályát kiterjesztő tendencia a 
későbbiekben is folytatódott, amivel 
párhuzamosan a kiszabható bünteté-
si tételek is egyre szigorúbbá váltak. 
Ez oda vezetett, hogy egy, a hatósá-
gok korrupciójáról szóló cikk is gyűlö-
letkeltővé minősülhetett. 

Az oroszországi sajtószabadság fo-
kozatos leépülésével az Európa Ta-
nács keretei között működő Rassziz-
mus és Intolerancia Elleni Európai 
Bizottság is foglalkozott, rámutatva 
az oroszországi jogszabályok – min-
denekelőtt a terrorizmus és a szél-
sőségesség ellen meghozott normák 
– visszaélésszerű alkalmazására. A 
szakértői testület szerint a szélsősé-
gesnek minősített és tiltólistára tett 
anyagok mennyisége megalapozat-
lanul nagy, ezért a terrorizmus és a 
szélsőségesség vádja miatt üldözöt-
tek száma évről évre rendkívüli mér-
tékben növekszik, és egyre nagyobb 
arányban ítélnek el olyanokat, akik-
nek a terrorizmushoz és a szélsősé-
gességhez nincs közük. Az újságíró-
kat növekvő aggodalommal tölti az a 
joggyakorlat, ami a kormánykritikát 

gyakorta összemossa a szélsőséges, 
erőszakra felszólító cselekedetekkel. 
Ez az öncenzúra erősödését hozta ma-
gával. 

A civil szervezetekre vonatkozó tör-
vény 2012-ben elfogadott kiegészítése 
a „külföldi ügynök” kitétellel nyilván-
valóan azzal a céllal született, hogy 
jelentősen megnehezítse, sőt bizonyos 
esetekben kifejezetten ellehetetlenít-
se az Oroszországban működő nem 
kormányzati szervezetek működését. 
A törvénymódosítás értelmében azok 
az orosz civil szervezetek, amelyek 
bármilyen mértékű külföldi finanszí-
rozásban részesülnek és politikai te-
vékenységet folytatnak, kötelesek az 
igazságügyi minisztériumnál „külföl-
di ügynökként” regisztráltatni magu-
kat. A kötelező regisztrációba vételen 
túl az új norma számos további köte-
lezettséget rótt rájuk. Rendszeresen 
részletes beszámolót kell készíteniük 
tevékenységükről és a külföldről szár-
mazó bevételeikről. Emellett minden 
általuk közzétett anyagon – legyen 
az könyv, brosúra, pódiumbeszélgetés 
vagy internetes felület – jól látható 
módon fel kell tüntetni, hogy az adott 
kiadvány vagy esemény szervezője, il-
letve szerzője „idegen ügynök”, vagy-
is mindenki legyen tisztában azzal, 
hogy az adott szervezet „külföldi be-
folyás alatt áll”, ezért közleményeiket 
ennek megfelelően kell kezelni. 

A törvény hatályát 2017-től kiter-
jesztették a médiára is. A módosítás 
nyomán elsősorban az internetes hír-
szolgáltatókat vették célba. Az Egye-
sült Államokhoz kötődő médiumok 
– a Szabad Európa és az Amerika 
Hangja – az elsők között kapták meg 
a „külföldi ügynök” billogot. A jogsza-
bályt 2019-től már természetes sze-
mélyekre is alkalmazzák, leginkább 
a minőségi médiában dolgozó újság-



22

írókra, közéleti szereplőkre, politikai 
aktivistákra, bloggerekre és a politi-
kai ellenzék tagjaira aggatják rá ezt 
a jelzőt is. A sajtótermékek külföldi 
ügynökként történő megbélyegzése 
gyakran azzal a következménnyel 
jár, hogy az adott orgánum elveszíti 
hirdetőit, és a bevételkiesés miatt egy 
idő után nem tud tovább működni. 
Ez történt például az online üzleti új-
sággal, a VTimesszal is. A hatóságok 
„külföldi ügynökké” nyilvánították, 
aminek hatására a hirdetői pillana-
tok alatt eltűntek. A döntéshozókat 
az sem zavarja, ha egy orgánum kül-
földön működik. 2021-ben például az 
orosz nyelvű sajtó egyik vezető online 
orgánumát, a Lettországban működő 
Meduzát nyilvánították külföldi ügy-
nökké. Nyilván ebben az esetben is a 
portál ellehetetlenítése volt a végső 
cél. De ezt máig nem tudták elérni. 

A „külföldi ügynök” státusz ugyan 
korlátozta a független, külföldi tá-
mogatással működő médiumokat, de 
nem tudta felszámolni teljes egészé-
ben jelenlétüket. E probléma áthida-
lására 2015-ben új törvényt fogadtak 
el. A „nemkívánatos szervezetekre” 
vonatkozó törvény arra ad lehetősé-
get a főügyészségnek, hogy bírósági 
ítélet nélkül – a külügyminisztéri-
ummal történt egyeztetést követően 
– betilthat bármely külföldi kötődésű 
szervezetet, amennyiben annak mű-
ködése fenyegetést jelent Oroszország 
alkotmányos rendjére, védelmi ké-
pességére és biztonságára. A törvény 
hatálya azonban nemcsak az adott 
szervezetre terjed ki, hanem azokra 
is, akik velük kapcsolatban állnak, 
vagy magukban a szervezetekben 
dolgoznak. Akár már egy egészen 
laza együttműködés vagy valamelyik 
közösségi média felületén megosztott 
link is elég lehet ahhoz, hogy valakit 

pénzbírsággal vagy börtönbüntetés-
sel sújtsanak, függetlenül attól, hogy 
a bejegyzés a törvény hatályba lépése 
előtt vagy után született. A „külföldi 
ügynökké” és „nemkívánatos szer-
vezetté” nyilvánított Szabad Európa 
Rádió szerint a két törvény között 
világos a funkcióbeli különbség. Míg 
a „külföldi ügynökökre” vonatkozó 
törvény célja a Kremllel szemben kri-
tikát megfogalmazó szervezetek, mé-
diumok és személyek megbélyegzése 
– ami gyakran hirdetőik elvesztésé-
hez és pénzügyi ellehetetlenülésük-
höz vezet –, addig a „nemkívánatos 
szervezetekre” vonatkozó törvény le-
hetőséget ad a „talpon maradó” médi-
umok és szervezetek betiltására. 

Az első „nemkívánatossá” nyilvání-
tott médium az oknyomozó riportja-
iról elhíresült portál, a Projekt volt. 
Az oldal szerkesztősége olyan kényes 
témákat dolgozott fel, mint Vlagyimir 
Putyin és belső köreinek viselt dolgai, 
meggazdagodásuk története vagy ép-
pen Ramzan Kadirov csecsen vezető 
családjának vagyonosodása. De ala-
pos elemzésnek vetették alá az állami 
statisztikák meghamisítását is. 2021 
júliusában az oldal amerikai székhe-
lyű kiadóját, a Project Mediát „nemkí-
vánatos szervezetté” nyilvánították, 
ezért a portál kénytelen volt felfüg-
geszteni oroszországi tevékenysé-
gét. A „nemkívánatos szervezetekre” 
vonatkozó törvényt kiterjedt módon 
Ukrajna 2022. februári nyílt megtá-
madása után kezdték el használni, 
leszámolva azokkal a sajtótermékek-
kel, amelyek kritikusan léphettek 
volna fel a szomszédos ország ellen 
indított agresszióval szemen. 

Oroszországban a széles körű inter-
netcenzúra jogi alapját az a 2006-ban 
elfogadott szövetségi törvény adja, 
amely lehetővé teszi az alkotmányos 



23

rendre, az erkölcsre, a közegészség-
ügyre és a nemzetbiztonságra ve-
szélyt jelentő weboldalak blokkolását. 
Bár a hagyományos médiát az állam 
már korábban is szigorú ellenőrzés 
alatt tartotta, 2012-ig az internet vi-
szonylagos szabadságot biztosított 
a független újságírás számára. Az 
online tér ezáltal egyfajta alternatív 
csatornaként működött, ahol viszony-
lag szabadon megjelenhettek kriti-
kusabb hangvételű publikációk és 
vélemények. Ám Putyin elnök 2012-
es visszatérésével ez a viszonylagos 
szabadság gyorsan szűkült.

Az orosz hatóságok az online tér 
cenzúrázásának egyszerűbbé téte-
léért feketelistát vezetnek, ide azok 
a weboldalak kerülnek fel, amelyek 
tartalmát a központi kormányzat 
politikailag vagy erkölcsileg elfo-
gadhatatlannak tartja. A 2012-ben 
hatályba lépő „internetes feketelista 
törvény” lehetővé tette a hatóságok 
számára, hogy letiltsák a szélsőséges 
anyagokat, a gyermekpornográfiát, 
a kábítószer-fogyasztást és más ér-
zékeny témákat terjesztő oldalakat. 
Ezzel párhuzamosan a gyermekek 
védelméről szóló törvényt is módosí-
tották, aminek alkalmazása – habár 
nemes célt szolgál azzal, hogy a kis-
korúakat védi a káros és szélsősé-
ges tartalmakat közlő weboldalaktól 
– jóval túlmutat az eredeti célokon. 
Ennél a törvénynél is a pontatlan, 
erősen elnagyolt megfogalmazás a 
legnagyobb probléma. A Riporterek 
Határok Nélkül civil szervezet külö-
nösen aggasztónak találta az „ártal-
mas tartalom” fogalmának homályos 
meghatározását, valamint a publiká-
ciók bírói jóváhagyás nélküli eltávolí-
tását. A norma szélesre nyitott meg-
fogalmazása lehetővé teszi, hogy nem 
csak a gyermekekre valós veszélyt 

jelentő anyagokat cenzúrázzák, de 
olyan tartalmakat is, amelyek tény-
leges kockázatot nem jelentenek. A 
2013-ban elfogadott Lugovoj-törvény 
jelentősen bővítette a tiltólistára ke-
rülő médiumok körét. A módosítás 
nyomán a főügyész kezdeményezé-
sére – bírósági végzés nélkül – akár 
egyetlen nap alatt is tudják blokkolni 
azokat az internetes portálokat, ame-
lyek „tömeges zavargásokra, szélső-
séges tevékenységekre vagy ezeken 
való részvételre buzdítanak”. Az új, 
online médiumokra vonatkozó sza-
bályozások következtében 2014-ben 
több jelentős ellenzéki hangvételű 
híroldal betiltását rendelte el a fő-
ügyészség azzal az indokkal, hogy 
illegális tevékenységre és törvény-
ellenes tömegrendezvényen való 
részvételre szólítanak fel. Az ekkor 
letiltott portálok közül a Grani.ru 
elsősorban a Kremllel szembeni kö-
vetkezetes kritikájáról volt ismert, a 
Jezsednyevnij Zsurnal (Ej.ru) hír- és 
véleményportálként működött, míg 
a Kasparov.ru a sakkvilágbajnok-
ból ellenzéki politikussá vált Garri 
Kaszparov weboldala volt, ahova 
naponta gyűjtötték össze a közéleti 
ügyekben megnyilatkozó blogger leg-
inkább relevánsnak tartott írásait. 
Az érintett oldalak tulajdonosait nem 
is tájékoztatták arról, hogy melyik 
tartalmuk miatt történt a letiltásuk, 
így még arra sem volt lehetőségük, 
hogy maguk távolítsák el oldalukról a 
kifogásolt írásokat. És ez aligha volt 
véletlen. A hatóságok célja nyilván-
valóan az volt, hogy ezek a portálok 
többé ne működhessenek. Betiltásuk 
egybeesett a Krím annektálásával és 
az orosz vezetésnek azzal az új kele-
tű igényével, hogy ne legyenek olyan 
orgánumok, amelyek nyíltan ellenzik 
politikájukat. 



24

2014-ben újabb korlátozást vezet-
tek be. A módosítás ezúttal a média 
külföldi tulajdonosi szerkezetét érin-
tette. Korábban az oroszországi mé-
diumokban a megengedett külföldi 
tulajdonosi részesedés elérhette az 
50 százalékot, amit azonban 20 szá-
zalékra csökkentettek. A törvény-
módosítás következtében külföldi 
médiavállalatok sora vonult ki Orosz-
országból, míg az esetek egy részében 
az addig külföldi kézben lévő tulaj-
donjogot orosz befektetők vették át. 
Így került például a Forbes magazin 
orosz kiadása és annak weboldala a 
német Alex Springer kiadótól orosz 
tulajdonba, ahogy a tekintélyes üzleti 
napilap és hírportál, a Vedomosztyi 
a finn Sanoma vállalattól moszkvai 
üzletemberek kezébe. Ennek a tör-
vénymódosításnak is nyilván az volt 
a célja, hogy a Kreml nagyobb befo-
lyást gyakorolhasson a legolvasottabb 
híroldalakra. 

2019-ben két olyan új törvénymó-
dosítást is megszavaztak, amellyel 
tovább növelték az állam cenzúrázá-
si lehetőségeit az online tartalmak 
felett. Az egyik a „megbízhatatlan 
információk”, vagyis az álhírek ter-
jesztése ellen irányult, és bűncse-
lekményként határozta meg azok 
terjesztését, amennyiben olyan tár-
sadalmilag érzékeny területet érin-
tettek, mint a polgárok élete, egész-
sége, vagyona, a közbiztonság vagy a 
kritikus infrastruktúra. Ilyen esetben 
a Roszkomnadzor bírósági végzés nél-
kül blokkolhatja az internetes tar-
talmakat, vagy pénzbírságot szabhat 
ki azokra a médiumokra, amelyek a 
hatóság álláspontja szerint álhíreket 
terjesztenek. Ezzel párhuzamosan 
elfogadtak egy másik jogszabály-mó-
dosítást is, amely büntethetővé tette 
az állam, annak szimbólumai, az al-

kotmány és a hatóságokkal szembeni 
tiszteletlenséget. Elfogadásuk után 
mindkét törvényt széles körben al-
kalmazták, feltűnő gyakorisággal a 
2020–2021-es Covid-járvány idején.

A sajtószabadság oroszországi hely-
zetét nemcsak az egyre szigorodó jog-
szabályok és azok gyakori önkényes 
értelemzése és alkalmazása ásta alá, 
de az is, hogy a bűnüldöző szervek a 
független újságírókkal szemben el-
követett bűncselekményeket távolról 
sem kellő alapossággal vizsgálják ki. 
Számos példát lehetne erre felhozni. 
Itt most csak néhány nagy visszhan-
got keltő esetet idézünk fel. 

Ezek egyike az a brutális gyilkos-
ság, amelyet 2018-ban követtek el a 
Közép-afrikai Köztársaságban. Isme-
retlenek megöltek három orosz újság-
írót, akik a Wagner-csoport afrikai 
tevékenységéről próbáltak anyagot 
gyűjteni. 2009-ben egy csecsen új-
ságírónőt, Natalija Esztemirovát, 
a Memorial Központ munkatársát, 
emberi jogi aktivistát rabolták el 
grozniji otthonából, majd napok-
kal később találták meg a holttestét 
többszörös lőtt sebekkel. A legendás 
újságírónőt, a csecsen háborúkról 
leplezetlen őszinteséggel beszámoló 
Anna Politkovszkaját, a Novaja Ga-
zeta munkatársát 2006-ban otthona 
lépcsőházában gyilkolták meg. Az 
elkövetőt ebben az esetben ugyan 
megtalálták és elítélték, de a felbuj-
tó személye máig ismeretlen. A fel-
sorolt ügyek közös jellemzője, hogy 
az áldozatok mindhárom esetben a 
kormányzat számára kényes témákat 
érintettek, és a gyilkosságok megren-
delőit egyik esetben sem találták meg 
és állították bíróság elé.

Összességében elmondható, hogy 
az orosz média jogi szabályozása 
mára olyan torz környezetet terem-



25

tett, amiben az ország politikai ve-
zetése különböző hatóságai révén 
különösebb gond nélkül ellenőrzése 
alatt tudja tartani a tömegtájékozta-
tás egészét. Az egyre szigorúbb tör-
vények akadályozzák a tárgyilagos 
tudósítást, a központi narratívának 
ellentmondó publikációkért gyakran 
jár pénzbírság, és szerkesztőségeket 
zárnak be. Bár a törvények formáli-
san többnyire legitim célokat szol-
gálnak, a gyakorlatban azonban nem 
egy esetben veszélyeztetik a sajtósza-
badságot, az állampolgárok szabad 
és elfogulatlan tájékoztatáshoz való 
jogát, megsértve ezzel az Oroszország 
által vállalt nemzetközi emberi jogi 
kötelezettségeket. A rendszer végső 
soron bűncselekménynek minősíti a 
kormányzati állásponttal szemben 
álló vélemények közlését, és ennek 
megakadályozására megpróbálják el-
lehetetleníteni a független sajtó mű-
ködését. Ez a szemlélet és gyakorlat 
az Ukrajna elleni nyílt háború meg-
kezdésével szinte mindent eluralt. 

A Putyin-rezsim – sok tekintetben 
követve az autokratikus berendez-
kedésű államok mintázatát – a jogi 
szabályozás mellett kiterjedt, jogalko-
táson kívüli eszköztárat is kialakított 
a sajtó feletti minél hatékonyabb el-
lenőrzésre, továbbá azért, hogy minél 
több akadályt gördítsen a független 
újságírás elé. Az alkalmazott mód-
szerek miatt – amelyek között a leg-
gyakoribb a tulajdonosokra gyakorolt 
gazdasági és politikai nyomás, az új-
ságírókat érő adminisztratív zaklatás 
és a velük szembeni erőszakos fellépés 
volt – az oroszországi sajtó egyre ne-
hezebb feltételek közé került, a nyílt 
háború időszakára pedig gyakorlati-
lag elveszítette kritikai jellegét. 

A 2000-es évek elején Putyin első 
elnökségével megkezdődött az a fo-

lyamat, amelyben az állam fokoza-
tosan visszanyerte az ellenőrzést az 
addig oligarchák kezében lévő, nagy 
eléréssel rendelkező tömegtájékozta-
tási eszközök felett. A hatalom azzal 
indokolta fellépését, hogy a magán-
tulajdonban lévő médiumok kiszol-
gáltatottak a tulajdonosok üzleti és 
politikai érdekeinek, ezért könnyen 
válhatnak a félretájékoztatás és az 
állammal szembeni fellépés eszköze-
ivé. Ennek jegyében elsőként a politi-
kai szempontból kulcsfontosságú mé-
diumok kerültek célkeresztbe, vagyis 
a magántulajdonban lévő tévétársa-
ságok. Ez a folyamat később kiterjedt 
az írott és digitális hírmédiára is. 

Kezdetben a Kreml állami cégek ré-
vén – mint amilyen például a Gazp-
rom-Media, az orosz földgázkitermelő 
leányvállalata – kezdte meg a legna-
gyobb nézettségű televíziós csatornák 
megszerzését. Az egyik sokak által 
nézett csatorna, a kilencvenes évek 
derekán alapított NTV úgy került 
közvetett módon az állam tulajdoná-
ba, hogy a tulajdonosával, Vlagyimir 
Guszinszkijjal szemben pénzügyi 
visszaélésekre hivatkozva eljárást 
indítottak, és annak részeként le is 
tartóztatták. Szabadlábra helyezé-
séért cserébe kénytelen volt átad-
ni a Media-Moszt nevű vállalatát a 
Gazprom leányvállalatának. Miután 
megtörtént az ügylet, a volt tulajdo-
nos elhagyta az országot. Guszinszkij 
nemcsak az NTV, de a tulajdonában 
lévő médiacsoport, a Media-Moszt 
egészéről kénytelen volt lemonda-
ni, ezért a Gazprom 2001 tavaszára 
elegendő részesedést tudott szerez-
ni ahhoz, hogy megszüntesse az im-
már érdekeltségébe került népszerű 
napilapot, a Szegodnyát és lecserél-
je az Itogi hetilap szerkesztőségét. 
Guszinszkijhez hasonló módon veszí-



26

tette el befolyását Borisz Berezovszkij 
az ORT tévécsatornánál, miután arra 
kényszerítették, hogy adja el része-
sedését a Putyinhoz lojális Roman 
Abramovicsnak. 

A kormányzat ekkor még nem tudta 
ellenőrzését tévécsatornákhoz hason-
ló módon és mértékben kiterjeszteni 
a nyomtatott és online sajtóra. Azok 
egy része Putyin harmadik elnöki cik-
lusáig meg tudta őrizni függetlensé-
get. Ugyanakkor ezek a sajtóorgánu-
mok, mint például a Novaja Gazeta, 
állandó nyomás alatt álltak, de mert 
fennmaradásuk ekkor még fontos volt 
a hatalom számára, hiszen megjele-
nésük azt a látszatot keltette, hogy 
érvényesül a szólás- és sajtószabad-
ság, a rezsim még megtűrte műkö-
désüket. Ezek közé a relatíve függet-
len, a minőségi politikai sajtó jegyeit 
megőrizni képes lapok közé tartozott 
a Kommerszant és a Vedomosztyi is.

Putyin második elnöksége alatt je-
lent meg a „hihető tagadhatóságként” 
emlegetett kremli gyakorlat, ami a 
hatalom médiumok feletti ellenőr-
zésének további erősítését szolgálta. 
Ennek keretében nem állami válla-
latok, hanem a kormányhoz közel 
álló üzletemberek szereztek többségi 
tulajdont egyes médiumokban, ezzel 
megkerülve a közvetlen állami be-
avatkozás vádját. Ennek egyik első 
példáját a Kremlhez közel álló üzlet-
ember, Aliser Uszmanov szolgáltat-
ta 2006-ban, amikor megvásárolta a 
Kommerszant üzleti napilapot és a 
hozzá tartozó kiadót, majd azonnal 
lecserélte mindkettő vezető munka-
társait, és egyúttal megszüntette az 
újság kritikus hangvételű vélemény-
rovatát. Az Izvesztyija, Oroszország 
egyik legrégibb napilapja 2005-ben 
előbb a Gazprom-Mediához, majd a 
Nemzeti Médiacsoporthoz került. Az 

utóbbi élén tulajdonosként Putyin 
legbelsőbb köréhez tartozó üzletem-
ber, Jurij Kovalcsuk áll. Ezekben 
az években – Putyin második elnök-
sége idején (2004–2008) – az emlí-
tetteken túl más befolyásos lapok 
is, többek között a Nyezaviszimaja 
Gazeta, a Moszkovszkije Novosztyi, 
a Trud, a Verszija és az Ogonyok is 
kormánybarát kezekbe kerültek. Ha-
sonlóképp vásárolták fel 2020 végén 
a Vedomosztyit, amit az egyik utolsó 
jelentős független gazdasági lapként 
tartottak számon.

A tulajdonosi struktúrák átalakítá-
sával a Kreml ki tudta használni az 
új szereplők egyéb üzleti érdekeltsé-
geit, vagyis könnyű volt meggyőz-
ni őket arról, hogy a tulajdonukba 
kerülő lapokban megjelenő cikkek-
ben fogják vissza magukat, és a kor-
mányzattal szemben a korábbiaknál 
kevésbé legyenek kritikusak. Az új 
tulajdonosok készségesen áldozták 
fel a sajtószabadságot, nem mentek 
szembe a hivatalos elvárásokkal, és 
nem tették kockára gazdasági érde-
keik érvényesülését. Ha az újságírók 
mégis eltértek a kívánt irányvonaltól, 
a Kreml rögtön emlékeztette a lapok 
tulajdonosait arra, hogy mi is lenne 
a feladatuk. Elég volt ehhez néhány 
látványos akció, mint amilyen példá-
ul a Mihail Prohorov tulajdonában 
lévő liberális üzleti napilappal, az 
RBC-val megesett, amikor házkuta-
tást tartottak a szerkesztőségben, és 
a tulajdonos máris tudta, hogy le kell 
váltani a főszerkesztőt. Ezt követően 
a többi médiatulajdonos is rögtön tud-
ta, hogy mihez kell tartania magát. 
Az RBC-médiacsoport azzal váltotta 
ki a Kreml rosszallását, hogy többek 
között olyan kényes ügyeket tárt fel, 
mint Putyin magánélete vagy az orto-
dox egyházat átjáró korrupció. A ha-



27

talom csúcsain úgy ítélték meg, hogy 
ezekkel a témákkal a sajtónak nem 
kell foglalkoznia.

A Justice for Journalists Alapít-
vány szerint az újságírói tevékenység 
Oroszországban súlyos kockázatokkal 
jár, akár egészségük, szabadságuk és 
életük is veszélybe kerülhet, hiszen a 
zaklatás, a pénzbírság, a büntetőel-
járások, valamint legszélsőségesebb 
esetben az erőszak alkalmazása rég-
óta fennálló jelenségek. Ráadásul a 
hatóságok bármikor bíróság elé állít-
hatják a sajtó munkatársait rágalma-
zás, szélsőséges nézetek terjesztése 
vagy becsületsértés vádjával, ami a 
hosszadalmas pereken kívül jelentős 
összegű pénzbírságot vagy börtön-
büntetést is eredményezhet. 

Az újságíróknak már a 2000-es 
években is együtt kellett élniük a 
repressziótól való félelemmel. 2007-
ben a vezető újságíróképző központ, 
az Internews irodájában a hatóságok 
házkutatást tartottak arra hivatkoz-
va, hogy megalapozott gyanú merült 
fel a szervezet vezetőjével szemben 
csempészés miatt, míg maga a szer-
vezet pénzmosással gyanúsítható. 
Az eljárás végül a szervezet felszá-
molásával zárult. A Riporterek Ha-
tárok Nélkül és a Freedom House 
napjainkban is rendszeresen tesz 
közzé jelentéseket az újságírókat érő 
támadásokra. A sajtó munkatársai 
elleni támadások már a nyílt háború 
megkezdése előtt sem számítottak 
ritkaságnak. Az egyik legnagyobb fi-
gyelmet keltő ügy a 2020-ban letar-
tóztatott Ivan Szafronov elleni eljárás 
volt. Szafronov letartóztatása előtt 
Oroszország két legnagyobb tekinté-
lyű és egyben legnagyobb befolyású 
üzleti lapjánál, a Kommerszantnál, 
illetve a Vedomosztyinál dolgozott 
nemzetbiztonsági kérdésekkel fog-

lalkozó újságíróként. A Szövetségi 
Biztonsági Szolgálat (FSZB) hazaáru-
lásért és titkos információk kiszolgál-
tatásának vádjával tartóztatta le, és 
a bíróság 2022-ben 22 év letöltendő 
börtönbüntetésre ítélte. Független 
szakértők egy része kétségbe vonta 
a vád megalapozottságát. Az eljárás 
megindítása valószínűleg része volt 
az Ukrajna elleni háború előkészüle-
teinek. A hatóságok a Szafronov ellen 
hozott súlyos ítélettel üzenték meg az 
orosz újságíró-társadalomnak, hogy 
nemzetbiztonsági és katonai ügyek-
ben jól gondolják meg, hogy mit írnak, 
és kivel osztják meg ismereteiket.

Ritkábban, de előfordulnak újság-
írók elleni fizikai támadások, súlyos 
bántalmazások, sőt halálos kimenete-
lű gyilkosságok is. Ezek közül talán a 
legismertebb esetek azok, amelyek a 
Novaja Gazeta oknyomozó újságíróit 
érintették. Jurij Scsekocsihin, a fo-
lyóirat főszerkesztő-helyettese máig 
tisztázatlan körülmények között halt 
meg 2003-ban. Valószínűleg megmér-
gezték. A csecsenföldi beavatkozásról 
és Putyin politikájáról írt kritikáiról 
közismertté vált Anna Politkovszkaja 
2006-ban lett gyilkosság áldozata. Az 
újságírónőt már két évvel korábban, 
2004-ben is megpróbálták megölni. 
Megmérgezték, amikor a beszlani 
csecsen túszdráma idején Rosztovba 
tartott. 

A Justice for Journalists (JFJ) Ala-
pítvány 2017 óta jelentéseket tesz 
közzé a sajtó munkatársai ellen a 
posztszovjet térség államaiban el-
követett támadásokról. Az elmúlt 
évek statisztikái azt mutatják, hogy 
Oroszországban a támadások döntő 
többsége gazdasági vagy jogi eszkö-
zökkel történt, amelyek hátterében 
gyakran sejlik fel valamilyen hatóság 
közreműködése. Különösen aggasztó, 



28

hogy folyamatosan, ráadásul radiká-
lis mértékben nő az újságírók elleni 
támadások száma. Míg 2017-ben 194 
regisztrált eset került a jelentésbe, 
addig 2021-ben már 1767. A rövid 
ideig tartó őrizetbe vételek, a kihall-
gatások, a lefoglalások, a bírságeljá-
rások a nyomásgyakorlás repertoár-
jának részei. Ugyanakkor csökkenő 
tendenciát mutat a nem fizikai (pl. 
zaklatás, fenyegetés, kiber- vagy 
hekkertámadás) és fizikai (pl. bántal-
mazás, emberrablás, hirtelen és meg-
magyarázhatatlan halál) támadások 
száma. Annak ellenére, hogy a fizikai 
támadásoknál az állami tisztségvise-
lők szerepe csak nagyon ritkán nyert 
bizonyítást, az elkövetők nagy több-
ségének büntetlensége olyan légkört 
teremt, ami egyfelől mégiscsak azt a 
benyomást kelti, hogy az állam nem 
tesz meg mindent az újságírók bizton-
ságának védelméért, másfelől állandó 
fenyegetettségben tartja a sajtó mun-
katársait.

Oroszországban a sajtóorgánumok 
anyagi függetlensége döntően a tu-
lajdonosi háttértől függ. Az állami 
kézben lévő médiumok gyakran ré-
szesültek pénzügyi támogatásban, és 
egyéb kedvezményekhez is hozzáju-
tottak. Több újság tudatosan kihasz-
nálta ezeket a támogatási formákat, 
és munkájuk finanszírozásának meg-
könnyítésére vállalták, hogy szub-
venció ellenében kedvezőbb fényben 
tudósítanak a kormány politikájáról. 
A hatóságok ugyanakkor más módon 
is éltek befolyásolási lehetőségeikkel: 
kihasználták az állami szolgáltatá-
soktól való függést, és a papírellátás 
vagy a nyomdai árak manipulációjá-
val is megpróbálták visszaszorítani 
az ellenzéki lapok példányszámát.

Ezzel szemben azok a kiadványok, 
amelyek nem részesültek sem köz-

vetlen, sem közvetett állami támo-
gatásban, súlyos pénzügyi nehézsé-
gekkel találták szembe magukat. A 
befolyásolás gyakori formája az újság 
tulajdonosaira vagy üzleti érdekeltsé-
geikre gyakorolt nyomás, ami végső 
soron az adott orgánum fennmaradá-
sát veszélyeztette. Ez történt például 
a Novaja Gazeta fő részvényesével, 
Alekszandr Lebegyevvel, akinek vál-
lalkozásai folyamatos presszió alatt 
álltak. Az FSZB nyomozásokkal és 
ellenőrzésekkel próbálta meg kiszorí-
tani üzleti érdekeltségeiből. Lebegyev 
szerint a fellépés hátterében a Novaja 
Gazeta tényfeltáró írásai álltak. Azok 
ugyanis több esetben is foglalkoztak 
az FSZB korrupciós ügyeivel. Végül 
2015-ben úgy döntött, hogy felhagy a 
lap további finanszírozásával, mert az 
egyre nagyobb költségekkel jár. Dön-
tése a megszűnés szélére sodorta az 
újságot, amit végül sikerült elkerülni. 

A sajtótermékek pénzügyi megrop-
pantásának másik, gyakorta alkal-
mazott módja, amikor rágalmazási 
pereket indítanak ellenük, és az irre-
álisan magas bírságok egy idő után 
olyan súlyos teherként nehezednek 
a megtámadott orgánumra, hogy 
annak nem marad más választása, 
mint hogy felszámolja magát. Ilyen 
módon többször próbálták csődbe 
vinni a legtekintélyesebb ellenzéki 
lapot, a Novaja Gazetát. 2003-ban 
két rágalmazási per is indult ellene, 
amelyek lezárultával 1,5 millió dol-
lár sérelemdíj kifizetésére kötelezték 
a szerkesztőséget. Hasonlóan arány-
talanul magas bírságot – közel 340 
ezer dollárt – szabtak ki a The New 
Times című hírlapra hibás adatszol-
gáltatás miatt, ám valószínűleg a 
tényleges ok egy Alekszej Navalnijjal 
készített interjú lehetett. Ezek a té-
telek hosszú ideig rekordnak számí-



29

tottak, mígnem 2021-ben a Szabad 
Európa rádió oroszországi szerkesz-
tősége 900 ezer eurós büntetést ka-
pott. A fellebbezés nem járt sikerrel, 
ezért a rádió kiürítette moszkvai iro-
dáját, és munkatársait Kijevbe, illet-
ve Prágába evakuálta. 

A tömegtájékoztatási eszközök 
gazdasági hátterét a kormányzat ál-
tal elfogadott számos más törvény is 
gyengítette. Egy 2013-as jogszabály 
például betiltotta az alkoholok reklá-
mozását a nyomtatott és online saj-
tóban, ami mintegy 20 százalékkal 
csökkentette ezeknek az orgánumok-
nak a bevételeit. Ennél súlyosabban 
talán csak az a 2016-ban elfogadott 
törvény érintette a médiaipart, ami-
kor a tömegtájékoztatási eszközök 
esetében 20 százalékban korlátozták 
a külföldi tulajdonrészt. Ez a korlá-
tozás számos kormánykritikus kiad-
vány esetében a minőség romlásához 
vagy az államközeli szereplőktől való 
függés erősödéséhez vezetett. 

A jogi eljárások pénzügyi problémá-
kon túl presztízsveszteséget is okoz-
tak a médiumoknak, és a csökkenő 
reputáció elriasztotta a hirdetőket. A 
The New Times, az egyik legkritiku-
sabb hangot képviselő hetilap például 
elveszítette minden hirdetőjét, ezért 
arra kényszerült, hogy magánszemé-
lyek adományaiból és előfizetésekből 
próbálja fenntartani magát. A Nova-
ja Gazeta szintén elveszítette egyik 
szerződéses partnerét azok után, hogy 
Vlagyimir Putyin a harmadik elnöki 
ciklusát megkezdve megtiltotta, hogy 
az ellenzéki lapban és hasonló médi-
umokban reklámokat helyezzenek el.

A pénzügyi nehézségek közvetlenül 
az újságírókat is érintik. A független 
hírmédiumok munkatársai jóval ala-
csonyabb fizetésért dolgoznak, mint 
a szakmában – kiváltképp az állami 

hírszolgáltatóknál – dolgozó kollégá-
ik. Ezért, ha valaki nem elhivatott-
ságból végzi a munkáját, egy idő után 
– mert sem anyagi jólétre, sem ko-
molyabb sikerre nem számíthat, mi-
közben Damoklész kardjaként lebeg 
felette, hogy bármelyik pillanatban 
elveszítheti munkahelyét – elgondol-
kodhat azon, hogy miért is kellene 
bizonyos szakmai elvekhez, a kritikai 
újságírás ethoszához ragaszkodni, ha 
az semmi jóval nem kecsegtet. 

Ilyen körülmények között Orosz-
országban a sajtó már jó ideje nem 
tudja betölteni a demokratikus nyil-
vánosságban a negyedik hatalmi ág 
szerepét, már csak azért sem, mert 
a putyini rezsim szisztematikusan 
felszámolta a demokratikus nyilvá-
nosságot. A már említett gazdasági 
támadások azzal, hogy csökkentik 
a médiumok bevételét, és egyre bi-
zonytalanabb anyagi helyzetbe sodor-
ják őket, jelentősen megnehezítik az 
érintett orgánumok elfogulatlan, ma-
gas színvonalú működését. Ilyen kö-
rülmények között a szerkesztőségek a 
túlélés érdekében gyakran kénytele-
nek csökkenteni tartalmaik mennyi-
ségét, a fizetéseket, vagy egyenesen 
arra kényszerülnek, hogy újságírókat 
bocsássanak el. 

A szovjet korszakra jellemző nyílt 
cenzúra helyett napjaink Oroszor-
szágában az öncenzúra vált széles 
körben elterjedtté. Az erősödő kor-
mányzati beavatkozás következté-
ben a sajtó már a nyílt háború meg-
kezdése előtt sem tehette meg, hogy 
számos fontos közéleti kérdésben 
őszintén nyilatkozzék meg. 

A közvetlen állami cenzúra sze-
repét a Kreml egyre inkább a 
rendszerhez lojális tulajdonosok-
ra, az adóhatóságokra, illetve a 
Roszkomnadzorra bízta. Kutatások 



30

sora igazolja, hogy a magántulaj-
donban lévő médiumok is alkalmaz-
nak cenzúrát, gyakran preventív 
céllal, hogy elkerüljék a kormány-
zati beavatkozást vagy büntetést. 
A korábbi tapasztalataik alapján 
a szerkesztőségek abból indulnak 
ki, hogy a rezsim türelmetlenebb a 
rendszerkritikus írásokkal szemben, 
ezért igyekeznek kerülni azokat a 
témákat, amelyek miatt felléphet-
ne ellenük a hatóság. A cenzúrának 
ez a formája kifejezetten előnyös az 
autokráciák számára, mert egyfelől 
visszatartja a szerkesztőségeket a 
nyíltan kormányellenes tartalmak 
közreadásától, másfelől csökkenti a 
sajtó- és szólásszabadság korlátozá-
sával járó reputációs veszteségeket. 

Az azonban, hogy hol is húzó-
dik az a vörös vonal, amelyet nem 
szabad átlépni, nem mindig egy-
értelmű, ezért nem egy esetben a 
sajtószabályozás elnagyoltsága az 
öncenzúrát kiváltó ok. A hatályban 
lévő jogszabályok megfogalmazása 
gyakran homályos, azok értelmezése 
a hatóságoknak és a bíróságoknak 
nagyfokú szabadságot enged, ezért 
a szerkesztőségek egyre óvatosabbá 
válnak, mert jobb a békesség, nem 
kell a határokat feszegetni. Ezekből 
a helyzetekből ugyanis nem a sajtó 
szokott nyertesként kijönni. A szer-
kesztőségek egyre óvatosabbak, és 
kerülik az olyan tabunak számító té-
mákat, mint a 2000-es években folyó 
második csecsen háború, az emberi 
jogok megsértése, a hatalom legkü-
lönbözőbb szintjeit átitató korrupció, 
valamint Putyin és környezetének 
bírálata. 2021-ben az érzékeny terü-
letek lajstroma kiegészült a második 
világháború emlékezetével, azzal az 
elvárással, hogy a háborúról csakis 

a hivatalos narratíva szellemében 
lehet bármit is állítani. De fölkerült 
a tiltólistára Alekszej Navalnij és a 
Korrupcióellenes Alapítványa is. Ró-
luk legfeljebb csak erősen kritikus 
hangnemben lehetett és lehet ma is 
megnyilatkozni. A Roszkomnadzor 
több híroldalt is megfenyegetett, 
hogy törölniük kell a szélsőséges-
nek is minősülő cikkeket Navalnij 
nyomozásairól. A médiumok a blok-
kolásuk elkerülése érdekében rend-
szerint eleget tettek a hatósági kö-
vetelésnek.

Mindebből joggal vonható le az a 
következtetés, hogy sajtó megtörése 
és az autokratikus rendszernek való 
alávetése már 2022 februárja előtt 
megtörtént. Ami azóta zajlik, az a 
szabad sajtó utolsó mohikánjainak 
eltakarítása. Ennek nagy része már 
a nyílt háború első heteiben meg-
történt. A hatalom a független sajtó 
olyan zászlóshajóit tudta 2022 kora 
tavaszán néhány hét alatt felszá-
molni, mint a Novaja Gazeta, az or-
szágból kiszorított Dozsgy tévé vagy 
a Gazprom-Media tulajdonában 
lévő, de működése utolsó pillanatáig 
viszonylagos szabadsággal rendel-
kező Ekho Moszkvi rádióállomás. 
Ezek eltűnésével lényegében meg-
szűnt a szabadon elérhető, Orosz-
országban működő független sajtó. 
Ahol pedig nincs tere a szabad köz-
beszédnek, ahol a hatalom a hír-
szolgáltatás egészét megpróbálja 
ellenőrzése alá vonni, ott rövid időn 
belül a nyilvános beszéd minősége is 
elkezd drámai gyorsasággal romla-
ni. A hatalom képviselői elkezdenek 
olyasmiről és oly módon beszélni, 
ahogyan azt nem mernék megtenni, 
ha a közbeszéd demokratikus kere-
tek között folyna.



31

Forrásjegyzék

Becker, J. (2004) Lessons from Russia: A Neo-authoritarian media system. European Journal 
of Communication. 19(2), 139–163. o. Elérhető: https://doi.org/10.1177/0267323104042908 
[Letöltés dátuma: 2024. november 14.].

Becker, J. (2014) Russia and the new authoritarians. Demokratizatsiya, 22(2), 191–206. o. Elér-
hető: https://demokratizatsiya.pub/archives/22_2_F1T0164470351334.pdf [Letöltés dátuma: 
2024. november 24.].

Gelhbach, S., Lokot, T. and Shirikov, A. (2022) The Russian Media. in S.A. Wengle (szerk.) 
Russian Politics Today: Stability and Fragility. Cambridge: Cambridge University Press, 
390–407. o. Elérhető: https://doras.dcu.ie/28882/1/Gehlbach-Lokot-Shirikov-Russian-Media-
proofs.pdf [Letöltés dátuma: 2025. március 14.].

Guriev S. & Treisman D. (2022) Spin Dictators: The Changing Face of Tyranny in the 21st 
Century. Princeton University Press.

Ingannamorte, L. (2024) Media Regulation, government and policy in Russia – media and 
journalism research center M. Dragomir & T. Southgate (szerk.). Tallinn/London/Santi-
ago de Compostela, Media and Journalism Research Center (MJRC). Elérhető: https://
journalismresearch.org/2024/11/media-regulation-government-and-policy-in-russia/ [Letöl-
tés dátuma: 2025. március 07.]

Jackson, C. (2016) Legislation as an indicator of free press in Russia: Patterns of change from 
Yeltsin to Putin. Problems of Post-Communism. 63(5–6), 354–366. o. Elérhető: https://doi.org
/10.1080/10758216.2016.1164572 [Letöltés dátuma: 2024. november 24.].

Lipman, Maria (2005) Constrained or Irrelevant: The Media in Putin’s Russia. Current History. 
104(684), 319–324. o. Elérhető: https://www.jstor.org/stable/45318675 [Letöltés dátuma: 
2025. március 14.].

Lipman, Maria (2016b) The Media. in S.K. Wegren (szerk.) Putin’s Russia Past Imperfect, 
Future Uncertain. Hatodik kiadás. Lanham, MD: Rowman & Littlefield. 174–205. o.

Ostrovsky, A. (2015) The Invention of Russia: From Gorbachev’s Freedom to Putin’s War. Lon-
don, Atlantic Books. 

Richter, A. (2007) Post-Soviet Perspective On Censorship and Freedom of the Media. Fordítot-
ta: Stuart Seaman. Moscow: UNESCO Moscow Office. Elérhető: https://unesdoc.unesco.org/
ark:/48223/pf0000153744 [Letöltés dátuma: 2024. november 24.].

Rodgers, J. (2014) From perestroika to Putin: Journalism in Russia. in J. Bennett and N. 
Strange (szerk.) Media Independence: Working with Freedom or Working for Free? New York: 
Routledge, 223–242. o. Elérhető: https://openaccess.city.ac.uk/id/eprint/13862/ [Letöltés dá-
tuma: 2024. november 24.].

Skillen, D. (2016) Freedom of Speech in Russia: Politics and Media from Gorbachev to Putin. 
London, Routledge. Elérhető: https://doi.org/10.4324/9781315766256 [Letöltés dátuma: 2025. 
március 14.].

Slavtcheva-Petkova, V. (2018) Russia’s Liberal Media: Handcuffed but Free. New York, 
Routledge. Elérhető: https://www.researchgate.net/publication/326840901_Russia’s_
Liberal_Media_Handcuffed_but_Free [Letöltés dátuma: 2025. február 04.]

Sz. Bíró Z. (2025) Putyin már megtette, amit Orbán Viktor tavaszra ígér – így néz ki egy poli-
tikai nagytakarítás, Qubit. Elérhető: https://qubit.hu/2025/03/31/putyin-mar-megtette-amit-
orban-viktor-tavaszra-iger-igy-nez-ki-egy-politikai-nagytakaritas [Letöltés dátuma: 2025. 
április 04.].

Zassoursky I. (2004) Media and Power in Post-Soviet Russia. Armonk, N. Y., M. E. Sharpe. 
Elérhető: https://www.academia.edu/69544702/Media_and_Power_in_Post_Soviet_Russia 
[Letöltés dátuma: 2025. március 12.]


