
213

megformált épülettest helyének 
kanyon neve. Az már az intézmény 
patinás történetéhez képest csupán 
apró (improvizatív kormányzati 
stílusra utaló) epizód, hogy mivel 
a pénzügyi tárca tavaly év végén a 
Nemzetgazdasági Minisztériumba 
olvadt, végül egy másik hivatal, a 
Belügyminisztérium költözött az 
épületbe. A funkcióváltás miatt 
szükségessé vált műszaki módo-
sítások következtében a 2021-ben 
még 54 milliárdosra tervezett beru-
házás költsége az Átlátszó januári 
közlése szerint végül 69-re emel-
kedett. Úgy hallom, a reprezenta-
tív termek nyilvánossá tételének 
(látogatásának) módján már gon-

dolkodnak. Előbb-utóbb mindenki 
meggyőződhet róla, hogy mind a 
tervezők, mind a kivitelezők gon-
dos és igényes munkát végeztek. 
Ugyanakkor módunk lesz arról 
is véleményt nyilvánítani, hogy 
amikor annyi mindenre nincs erő-
forrás, megérte-e ennek erősen vi-
tatható értékű épületnek a mégoly 
példás rendbehozatala.

A Fellner Sándor tervezte Pénzügyminisz-
térium (1904) rekonstrukciója. Tenderterv: 
Kruppa Gábor. Koordinátor: PM-Tér6 
Nonprofit Kft. Rekonstrukciós koncepció, 
engedélyezési terv és az új épület: Makrai 
Sándor, Vesztergom Ádám. Belsőépítész: 
Baliga Kornél. Kivitelező: West Hungária 
Bau Kft., Garage Kft.

101

A szegény falusi foltozószabó leg -
kisebb fia, amikor mindenféle meg-
próbáltatások után révbe ért, és ha -
talma lett, nem jóságával, a szegény
emberek segítésével tűnt ki, hanem
hatalmaskodásával, sőt gonoszságá-
val, neve hamarosan egyet jelentett
a rettegéssel. Rövid tündöklés után
közvetlenül nem ezért, de elbukott,
évekig börtönben senyvedett, majd
hosszú évtizedeken át, miközben
neve szitokszónak számított, ő maga
mindenkitől elfeledett, de múltja
miatt szorongásban élő kisember -
ként tengette napjait haláláig…
Va lahogy így is summázható lenne
népmesei hangvétellel az életrajzi
kötet „hősének” története, ha az il-
letőt nem Péter Gábornak neveznék. 
   Az 1903-ban született Péter Gá-
bor kilencven évet élt, de ebből több
mint nyolcvan csak elő-, illetve utó -
történet, mert természetesen az a
nyolc év számít, amikor neve össze-
forrt a kommunista diktatúra leg -
sötétebb korszakának politikai ren -
dőrsége nevével (az ÁVO-val, Állam -
védelmi Hatósággal, ÁVH-val),
amely nek 1945 elejétől 1953 elejéig
volt szinte teljhatalmú vezetője.
   Müller Rolf, az életrajz szerzője,
aki korábban már írt könyvet a
Rákosi-korszak politikai rendőr sé -
géről, úgy látja: „Tetszik, nem tet-
szik, az egykori ÁVH-vezér velünk
él…”, de a történettudomány adós
maradt a teljes életutat feldolgozó
szakmunkával.
   A könyv olvasása közben azonban
állandóan ott lebeg: indokolt a szán -
dék, de a lelkiismeretes, minden itt -
hon fellelhető adatot összegyűjtő

kutatás ellenére kevés az ismeret
a könyvnyi életrajzhoz. Egy olyan
figuráról beszélünk, akinek egyetlen
érdemi műve, hogy nyolc évig az
ÁVH főnöke volt, ahol az individuum
alig látható a szerep mögött; akinél
a nyolcvanévnyi elő-, illetve utóélet-
ben szinte semmi nincs, amiből va -
lódi monografikus életrajz kereked-
hetne, mert felnőtt élete első évti -
zedeiben, az illegális kommunista
mozgalom robotosaként, nem sok
nyomot hagyott, utolsó három év-
tizede pedig a kívülálló számára
eseménytelenül telt. 
   Müller Rolf ismerteti a Péter Gá -
borról szóló, leggyakrabban az egy -
kori áldozatok vagy éppen a bűnök-
ben a felelősséget önmentő szán -
dék kal rá hárítani kívánók egymás-
nak is ellentmondó állításait, illetve
magának Péter Gábornak a minden -
kori igényekhez igazodni szán dé -
kozó, nem kevésbé ellentmondásos
önéletrajzi vallomásait. Ezektől
azonban világosan megkülönbözteti
mindazt, amit bizonyosan lehet tud -
ni, amit megbízható forrásokkal alá
is lehet támasztani, és ez bizony
meglehetősen kevés. Mindenesetre,
miközben jelzi az ÁVH ügyeinek,
módszereinek főbb vonalait, Rákosi
szerepét az ÁVH bűnös tevékeny -
ségének megrendelésében, az élet -
rajzot nem helyettesíti ezek rész le -
tezésével, valóban Péter Gábor viselt
dolgaira koncentrál.
   Péter Gábor előtörténetéhez né -
hány dokumentumon kívül döntően
visszaemlékezésekre lehet tá masz -
kodni, részben mert annak a társa -
dalmi rétegnek, amelyben kora if -

Pető Iván

Egy személytelen ember

mozgo_vilag_1802_Februar:MozgoVilag_alap_ok  2018.02.04.  23:26  Page 101

Vásárhelyi Mária

Függő függetlenek

Fájdalomtól megtört szívvel osztom 
meg szomorú tapasztalatomat, hogy 
Magyarországon a mindennapos tá-
jékoztatás területén a független sajtó 
gyakorlatilag elesett. Az elmúlt egy 
év során a korábban politikailag füg-
getlennek tekinthető médiában egyre 
inkább teret hódít az elfogult, pártos 
tájékoztatás, amelynek eszközei a ki-
egyensúlyozatlanság, az elhallgatás, 
a hírek eltorzítása, bizonyos esemé-
nyek túlreprezentálása, esetenként 
egyes médiumok propagandaeszköz-
ként történő funkcionálása.

Ezek a jelenségek talán azon a na-
pon kezdődtek, amikor a HVG-ben ki-
tört a botrány amiatt, hogy az ismert 
bűnügyi újságíró, Dezső András egy 
rendőrségi jegyzőkönyvet tett közzé 

a lapban arról, hogy Varga Judit és 
Magyar Péter családi konfliktusának 
megoldásához rendőrségi beavatko-
zásra volt szükség. A jegyzőkönyvből 
kiderült, hogy Magyar Péter megen-
gedhetetlenül agresszívan lépett fel a 
feleségével és a rendőrökkel szemben, 
és ennek során több szabálysértést is 
elkövetett. Dezső András elmondta, 
hogy mielőtt megírta a történetet, 
több alkalommal próbált beszélni 
Magyar Péterrel, meghallgatni az ő 
verzióját a történtekről, eredményte-
lenül.

Az írás megjelenését követően a 
szerkesztőséget elárasztották az 
előfizetők és olvasók felháborodott 
– esetenként gyalázkodó – levelei és 
kommentjei, az előfizetés lemondá-



214

sával fenyegették a szerkesztőséget 
a közlés miatt, amely kedvezőtlen 
színben tünteti fel Magyar Pétert. A 
szerkesztőségben válsághelyzet ala-
kult ki, értekezletet hívtak össze, a 
munkatársak egymásnak feszültek, 
aminek eredményeképpen négy veze-
tő munkatárs – köztük Dezső András 
– távozott a laptól. Némileg sarkítva 
a helyzetet akár azt is mondhatnám, 
hogy a Magyar Péterről közölt, őt ne-
gatív színben feltüntető, de dokumen-
tummal alátámasztott igaz hír szét-
verte a szerkesztőséget. 

Ezt követte néhány nappal később 
Magyar Péter ATV-beli konfliktusa, 
ahol miután Rónai Egon műsorvezető 
Magyar Péter vádaskodására, mely 
szerint nem szólaltatják meg elég 
alkalommal a televízióban, Rónai 
Egon egy dossziét tett elé, amelyben 
tételesen fel volt sorolva, hogy hány 
alkalommal hívták meg különböző 
műsorokba. A dosszié átvételét kö-
vetően Magyar feldúltan távozott a 
stúdióból, majd a szerkesztőség kom-
mentfalát – a HVG-hez hasonlóan – 
elöntötték a felháborodott, fenyegető 
megjegyzések, a riporter és a többi 
műsorkészítő szidalmazása, amely-
hez Magyar Péter is csatlakozott, és 
Facebook-oldalán listát tett közzé ar-
ról, hogy az ATV munkatársai közül 
kik tagjai a kisegyháznak, amely a 
televíziós csatornát üzemelteti. Bár 
utóbb ezért elnézést kért, de a törté-
net nem érte el a liberális sajtó többi 
orgánumának ingerküszöbét. 

Nem kéri ki magának – az önmagát 
függetlenként identifikáló sajtó – azt 
sem, hogy Magyar rendszeresen pro-
pagandamédiának nevezi, hazugság-
gal, torzítással vádolja az ellenzéki 
orgánumokat, valahányszor olyan 
közlemény jelenik meg ezekben, 
amely kritikusan, nem feltétlenül 

kedvező színben tünteti fel a Tisza 
Párt vezetőjét. 

Legutóbb országjárása során arról 
beszélt, hogy a független sajtó jóval 
gyakrabban tudósít Lázár János fó-
rumairól, mint az ő eseményeiről. Ki-
emelte, hogy míg Lázár minden egyes 
alkalommal tíz cikkben szerepel, in-
terjúkkal és címlapmegjelenésekkel, 
még akkor is, ha csak néhány tucat 
ember jelenik meg, addig a Tisza Párt 
többezres vidéki eseményeiről – akár 
mínusz két fokban, tízezer ember 
részvételével – egyetlen szó sem jele-
nik meg a független médiában. Ez az 
állítás bizonyíthatóan nem felel meg 
a valóságnak. 

A történet nem úgy alakult, hogy a 
propagandamédián szocializálódott 
Magyar fokozatosan tudomásul vette 
a hitelesen és sokoldalúan tájékozta-
tó szerkesztőségek szerepét, hanem a 
szerkesztőségek vették tudomásul: ha 
nem akarják, hogy legfontosabb bevé-
telforrásaik, az előfizetések elapad-
janak, akkor nem közölnek kritikus 
hangvételű írásokat, véleményeket a 
Tisza vezetőjéről. Mi több, esetenként 
jobb, ha az igazságot elhallgatják.

Állításom igazolására az elmúlt év 
néhány esetét idézném fel. Gyakorla-
tilag egyetlen hírportál sem számolt 
be arról, amikor Magyar Péter be-
jelentette, hogy kormányra kerülé-
sét követően célja a centrális erőtér 
kialakítása. Ezt a fogalmat először 
2009-ben Orbán Viktor használta el-
híresült kötcsei beszédében, amely-
ben részletesen felvázolta, hogyan 
képzeli el az általa irányított ország 
működését. A centrális erőtér előképe 
a Horthy-korszakba nyúlik vissza, és 
nagyjából azt jelenti, hogy az ország 
politikai vezetése egyetlen, leváltha-
tatlan párt kezében koncentrálódik, 
amely körül esélytelen szatellitként 



215

keringenek a szélsőjobboldali és bal-
oldali kis pártok, és minden erőforrás, 
a teljes intézményrendszer a centrális 
erőteret uraló párt kezében koncent-
rálódik. Kifejtette, hogy a politikai 
életben a hagyományos „duális erő-
tér” – vagyis a két nagy politikai tömb 
váltakozó kormányzása helyett stabil, 
hosszú távon kormányzóképes, nagy 
párt által dominált centrális erőtér 
kialakítására van szükség. Egy ilyen 
struktúra szerinte képes lenne a nem-
zeti ügyeket megfogalmazni és képvi-
selni anélkül, hogy állandó, megosztó 
vitákba bonyolódna. ​Gyakorlatilag a 
demokratikus intézmények, a fékek 
és ellensúlyok rendszerének, vagyis a 
plurális demokrácia felszámolásának 
vízióját festette fel.

Amikor Magyar Péter arról beszél, 
hogy ő is hasonló rendszer kialakí-
tását képzeli el az általa célként té-
telezett kétharmados többséggel, 
akkor ez eléggé fontos bejelentés ah-
hoz, hogy az önmagát függetlennek 
tekintő média beszámoljon róla kö-
zönségének. Ez azonban tapasztala-
taim szerint nem történt meg, amit 
én megmagyarázhatatlannak tartok. 
Hiszen még csak azt sem lehet majd 
mondani, hogy nem szólt előre.

Hasonlóan „visszafogottan” interp-
retálta a független média Magyar-
nak azt a bejelentését is, melyben 
azzal fenyegette meg a sajtót, hogy 
a „Tisza-kormány bűncselekménnyé 
nyilvánítja az ilyen és ehhez hason-
ló hamisításokat és a függetlenné 
váló Médiahatóságot felhatalmazzuk, 
hogy bezárassa az ezeket közlő mé-
diumokat”. Ilyenkor kérdezi meg Pe-
likán elvtárs, hogy ez itt még a vád-
beszéd vagy már az ítélet. Mindezt 
pedig azért, mert egy fideszes troll 
egy képen a Magyar kezében lévő ma-
gyar zászlót ukránra cserélte. És per-

sze nem az a probléma, hogy a Tisza 
elnöke ezen felháborodik, hiszen mi 
sem áll távolabb tőle, mint Ukrajna 
támogatása, hanem hogy azonmód 
ítéletet is hirdet egy személyben, a le-
endő Tisza-kormány nevében. Én pe-
dig elképzelem, hogy micsoda cikizés, 
kioktatás, gúnyáradat öntötte volna 
el a független média orgánumait, ha 
ilyen kijelentést mondjuk az MSZP 
vagy a DK elnöke tesz.

Nem osztotta meg velünk a függet-
len média azt sem, hogy a Tisza-szige-
teket a pártközpont arról tájékoztat-
ta, hogy például Juhász Pétert vagy 
Magyar Bálintot nem szabad meg-
hívni tiszás rendezvényekre. Pedig 
Juhász Péter ezt világosan és egyér-
telműen elmondta podkesztjében, és 
gondolom, nem én vagyok az egyet-
len, aki ezt hallotta.

Ahogyan nem számoltak be ar-
ról sem, hogy nagy nehezen sikerült 
megszerezni a Tisza Párt alapszabá-
lyát, amiből érdekes dolgok derülnek 
ki a párt működéséről. Önmagában 
az is furcsa, hogy a legnagyobb el-
lenzéki pártnak, amely a hatalom 
egyedüli megszerzésére törekszik, az 
alapszabálya nem nyilvános, és csak 
bonyolult procedúra után lehet hoz-
zájutni az Egri Törvényszék irattá-
rában. Ez egyetlen más hazai párttal 
sem fordult elő az elmúlt 35 évben. 
Elolvasva a szabályzatot azonban job-
ban megérthetjük, hogy miért nem 
szánták készítői a nyilvánosságnak. 
Ebből ugyanis nemcsak egy brutáli-
san centralizált működési struktúra 
bontakozik ki, hanem az is, hogy a 
párt pénzügyeihez kizárólag Magyar 
Péternek van önálló hozzáférési joga. 
Egyedül dönthet minden pénzügyi 
tranzakcióról. És az is kiderül, hogy 
miközben az alapszabály szerint a 
Tisza-szigeteknek semmilyen intéz-



216

ményes kötődésük nincs a párthoz, 
mégis kizárólag a párt vezetésének 
jóváhagyásával nyilatkozhatnak.

És a Tisza Párt elnöke azonnal bün-
tet is, ha mégis számára kellemetlen 
információ jelenik meg valahol az el-
lenzéki sajtóban. Amikor pl. a 444 
megírta, hogy a párt fő rendezvény-
szerzője súlyosan érintett egy fideszes 
korrupciós ügyben, Magyar és köve-
tői nemcsak azonnal lehazugozták és 
szidalmazták a portált, hanem a párt 
elnöke hosszú időn keresztül nem 
válaszolt a 444 újságíróinak kérdésé-
re. Talán ezért történt, hogy ez a hír 
azonnal teljesen el is tűnt a nyilvános-
ságból.

Az eddig elmondottaknak nemcsak 
az a következménye, hogy a legna-
gyobb ellenzéki párttal kapcsolatban 

folyamatosan cenzúrázza önmagát a 
függetlennek mondott média, hanem 
az is, hogy a baloldali és liberális kis-
pártok lényegében eltűntek a nyil-
vánosságból, vagy ha be is kerülnek, 
akkor esetenként rajtuk gyakorolja a 
sajtó elfojtott kritikus feladatát. Ami 
persze teljesen rendjén való lenne, 
ha ugyanilyen attitűddel kezelnék a 
legnagyobb ellenzéki pártot is. Így vi-
szont az a torz helyzet alakul ki, ami 
egyébként – a dolgok jelenlegi állása 
szerint – 2026 után a parlamentben 
is várható, hogy a baloldali és liberá-
lis szellemiség intézményes képvise-
let nélkül marad a nyilvánosságban 
is. Márpedig így elképzelhetetlen li-
berális demokrácia és demokratikus 
nyilvánosság. És ez hatalmas felelős-
ségét ró a független médiára.

Szerzőink könyvei




