
127101

A szegény falusi foltozószabó leg -
kisebb fia, amikor mindenféle meg-
próbáltatások után révbe ért, és ha -
talma lett, nem jóságával, a szegény
emberek segítésével tűnt ki, hanem
hatalmaskodásával, sőt gonoszságá-
val, neve hamarosan egyet jelentett
a rettegéssel. Rövid tündöklés után
közvetlenül nem ezért, de elbukott,
évekig börtönben senyvedett, majd
hosszú évtizedeken át, miközben
neve szitokszónak számított, ő maga
mindenkitől elfeledett, de múltja
miatt szorongásban élő kisember -
ként tengette napjait haláláig…
Va lahogy így is summázható lenne
népmesei hangvétellel az életrajzi
kötet „hősének” története, ha az il-
letőt nem Péter Gábornak neveznék. 
   Az 1903-ban született Péter Gá-
bor kilencven évet élt, de ebből több
mint nyolcvan csak elő-, illetve utó -
történet, mert természetesen az a
nyolc év számít, amikor neve össze-
forrt a kommunista diktatúra leg -
sötétebb korszakának politikai ren -
dőrsége nevével (az ÁVO-val, Állam -
védelmi Hatósággal, ÁVH-val),
amely nek 1945 elejétől 1953 elejéig
volt szinte teljhatalmú vezetője.
   Müller Rolf, az életrajz szerzője,
aki korábban már írt könyvet a
Rákosi-korszak politikai rendőr sé -
géről, úgy látja: „Tetszik, nem tet-
szik, az egykori ÁVH-vezér velünk
él…”, de a történettudomány adós
maradt a teljes életutat feldolgozó
szakmunkával.
   A könyv olvasása közben azonban
állandóan ott lebeg: indokolt a szán -
dék, de a lelkiismeretes, minden itt -
hon fellelhető adatot összegyűjtő

kutatás ellenére kevés az ismeret
a könyvnyi életrajzhoz. Egy olyan
figuráról beszélünk, akinek egyetlen
érdemi műve, hogy nyolc évig az
ÁVH főnöke volt, ahol az individuum
alig látható a szerep mögött; akinél
a nyolcvanévnyi elő-, illetve utóélet-
ben szinte semmi nincs, amiből va -
lódi monografikus életrajz kereked-
hetne, mert felnőtt élete első évti -
zedeiben, az illegális kommunista
mozgalom robotosaként, nem sok
nyomot hagyott, utolsó három év-
tizede pedig a kívülálló számára
eseménytelenül telt. 
   Müller Rolf ismerteti a Péter Gá -
borról szóló, leggyakrabban az egy -
kori áldozatok vagy éppen a bűnök-
ben a felelősséget önmentő szán -
dék kal rá hárítani kívánók egymás-
nak is ellentmondó állításait, illetve
magának Péter Gábornak a minden -
kori igényekhez igazodni szán dé -
kozó, nem kevésbé ellentmondásos
önéletrajzi vallomásait. Ezektől
azonban világosan megkülönbözteti
mindazt, amit bizonyosan lehet tud -
ni, amit megbízható forrásokkal alá
is lehet támasztani, és ez bizony
meglehetősen kevés. Mindenesetre,
miközben jelzi az ÁVH ügyeinek,
módszereinek főbb vonalait, Rákosi
szerepét az ÁVH bűnös tevékeny -
ségének megrendelésében, az élet -
rajzot nem helyettesíti ezek rész le -
tezésével, valóban Péter Gábor viselt
dolgaira koncentrál.
   Péter Gábor előtörténetéhez né -
hány dokumentumon kívül döntően
visszaemlékezésekre lehet tá masz -
kodni, részben mert annak a társa -
dalmi rétegnek, amelyben kora if -

Pető Iván

Egy személytelen ember

mozgo_vilag_1802_Februar:MozgoVilag_alap_ok  2018.02.04.  23:26  Page 101

Vásárhelyi Mária

Szól a rádió?

Lassan a feledés homályába merül a 
hatalom sajtószabadság elleni egyik 
leggyalázatosabb merénylete, neve­
zetesen, hogy a Nemzeti Média- és 
Hírközlési Hatóság hogyan fosztotta 
meg sugárzási lehetőségétől az egyet­
len független és szabad kereskedelmi 
rádióadót, a Klubrádiót, és juttatta 
frekvenciához a Hit Gyülekezetéhez 
köthető Spirit FM rádiót.  

A Budapest FM 92,9 MHz-es frek­
vencia 2021 februárjában üresedett 
meg, azt követően, hogy a frekvenci­
át addig használó  Klubrádióval – a 
médiaszolgáltató által a megelőző 
időszakban elkövetett korábbi jogsér­
tésekre hivatkozva – nem hosszabbí­
totta meg a műsorterjesztési jogosult­
ságot a Médiatanács. Az NMHH által 
súlyosnak ítélt jogsértések egyike az 
volt, hogy a rádió két alkalommal, 
az éjszakai adásban az előírtnál ke­
vesebb magyar zenét sugárzott, egy 
alkalommal pedig késlekedve tett 
eleget a műsorarányokra vonatkozó 
adatszolgáltatási kötelezettségének. 

A felsorolt kifogások nyilvánvalóan 
csupán ürügyként szolgáltak ahhoz, 
hogy a hatóság megfoszthassa a Klub­
rádiót a műsorsugárzás lehetőségétől, 
hiszen közismert, hogy ennél sokkal 
súlyosabb, a műsorszolgáltatás tar­
talmát és a szolgáltató kereskedelmi 
tevékenységét érintő törvénysértések 
esetén sem alkalmazott ilyen draszti­
kus eszközöket az NMHH. Kevés két­
ségünk lehet afelől, hogy az NMHH 
– busásan megfizetett – tagjai párt­
feladatként kapták meg az összes, 
nem a kormánypárti propagandát 

sugárzó kereskedelmi és közösségi 
rádió elhallgattatását, amelyek kö­
zül a Klubrádió tudhatta magáénak a 
legnagyobb hallgatóságot. 

Az ügy előzményéhez tartozik, hogy 
a kizárólag kormánypárti delegál­
takból álló Médiahatóság korábban 
már elvette a Klubrádiótól az összes 
vidéki frekvenciáját, és nem hosszab­
bította meg sugárzási engedélyét az 
általa használt, a 92,9-nél jelentősen 
nagyobb közönséget elérő 35,3 MHz-
es hullámhosszon, mégpedig arra az 
abszurd indoklásra hivatkozva, hogy 
a pályázati anyag hátsó, üres oldalai 
nem voltak megszámozva. Ettől kezd­
ve sejteni lehetett, hogy a cél a Klub­
rádió működésének ellehetetlenítése, 
a hatóság csupán az alkalomra várt, 
amikor ezt megteheti. És ennek érke­
zett el az ideje akkor, amikor új pályá­
zatot írtak ki a 92,9-es frekvenciára. 

A pályázatot egyetlen pont előn�­
nyel Spirit FM-et működtető Közös­
ségi Rádiózásért Egyesület nyerte 
meg az évtizede működő, az ellenzéki 
közönség körében népszerű, politika­
ilag független Klubrádióval szemben. 
A testület – indoklása szerint – a 
pályázati kiírásban meghatározott 
szempontok alapján döntött. Pontoz­
ta többek között a kulturális és hír­
műsorok arányát, a zenei kínálatra 
vonatkozó vállalásokat, valamint 
értékelte a pályázók médiaszolgál­
tatási tapasztalatát. A műsortervek 
értékelése során kiemelten fontosnak 
tekintette, hogy a pályázók mennyi 
új, eredeti műsorszám készítését vál-
lalják annak érdekében, hogy a hall-



128

gatók minél több új tartalommal és 
kevesebb ismétléssel találkozzanak a 
rádió műsorában. A magas szakmai 
színvonalú pályázatokat a Médiata­
nács szinte valamennyi értékelési ka­
tegóriában maximális pontszámmal 
jutalmazta. A Közösségi Rádiózásért 
Egyesület a kevesebb műsorismétlés-
nek köszönhetően végül előnybe ke­
rült versenytársával szemben, és 48 
pontot szerezve – a Klubrádió Zrt. 47 
pontja ellenében – tíz évre elnyerte a 
frekvencia használati jogát.

A Klubrádió jogorvoslatért először 
a Médiahatósághoz, majd a Fővárosi 
Törvényszékhez, a Kúriához, végül 
az Alkotmánybírósághoz fordult pa­
naszával, ám minden hazai fórum 
jogszerűnek találta a Médiahatóság 
nyilvánvalóan diszkriminatív, politi­
kai indíttatású döntését. Ezt követő­
en a rádió tulajdonosa a strasbourgi 
nemzetközi bírósághoz fordult pana­
szával, amelynek annak ellenére sem 
sikerült mind a mai napig döntést 
hoznia az ügyben, hogy az unió által 
hangoztatott egyik legfontosabb alap­
érték a sajtó- és véleményszabadság 
biztosítása. Márpedig nyilvánvaló, 
hogy a Klubrádió elhallgattatásával 
súlyosan sérült ez az érték Magyar­
országon. 

S ha már a Médiahatóság ennyire 
szigorú volt a Klubrádió pályázatá­
nak elbírálásakor a műsorstruktú­
rára vonatkozó vállalások teljesíté­
sének megítélésében, akkor érdemes 
röviden áttekintenünk, hogy miként 
tartja be ezt a Spirit FM. 

Tény, hogy valahányszor a Média­
tanács az elmúlt években vizsgálatot 
tartott a Spirit FM jogszerű működé­
sével kapcsolatban, minden alkalom­
mal megállapította, hogy a a Spirit  
számos ponton „megsértette szerződé­
ses vállalásait és a közösségi média­

szolgáltatókkal szemben támasztott 
törvényi kötelezettségét azáltal, hogy 
nem tett közzé megfelelő mennyiségű 
közszolgálati műsorszámot, szöveges 
tartalmat, valamint hírműsorszámot, 
továbbá túllépte a zenei művek ma­
ximális arányára vonatkozó vállalá­
sát”, valamint „a teljes műsoridőben 
túllépte az ismétlések szerződésben 
rögzített napi maximumát”. 

És valóban! Áttekintve a Spirit 
FM napi műsorstruktúráját meg­
állapíthatjuk, hogy műsoridejének 
legalább kétharmadában saját ko­
rábban sugárzott adásait, illetve az 
ATV műsorait ismétli. A Médiaha­
tóság, amikor a Spirit FM-nek ítélte 
a frekvenciát, akkor tulajdonképpen 
az ATV nevű tévécsatornát juttatta 
különleges lehetőséghez azzal, hogy 
műsorai immár nemcsak televízión, 
hanem rádión keresztül is eljutnak 
a közönséghez. Ilyen lehetőséget 
egyetlen más műsorsugárzó sem ka­
pott a hatóságtól. A Spirit valójában 
a legtöbb tartalmi és strukturális 
kérdésben folyamatosan törvény­
sértően működik, és szerződésben 
vállalt kötelezettségeit is sziszte­
matikusan megsérti, anélkül, hogy 
ennek bármilyen komolyabb követ­
kezménye lenne. A Klubrádióval és 
az összes – a sugárzási engedélyétől 
megfosztott – független, szabad rá­
dióval szemben korábban példát­
lanul szigorú hatóság a súlyos sza­
bálysértések miatt általában 50–100 
ezer forint közötti bírságot szab ki 
a Spiritre, amely így indokoltan jut 
arra a következtetésre, hogy neki 
sokkal jobban megéri a nevetséges 
összegű bírságokat kifizetni, mint a 
törvényben és a szerződésben előírt 
– eredeti műsorszámok előállítására 
vonatkozó – igen költséges kötele­
zettségeket teljesíteni.


