
Kulturális-közéleti havilap, negyvenedik évfolyam

2013 november Tanulmány

Debreczeni József: Nyolc szűk esztendő?

Az 1998 és 2002 között működött szervezett felvilág abban különbözik a szervezett alvilágtól,
hogy az előbbi nem használta az illegális erőszak maffiamódszereit. Nem lövöldöztek a
bankban, nem gyilkoltak az utcán: mert nemcsak módjuk, de szükségük sem volt ilyesmire.
Rendelkezésükre állt ugyanis a legális érdekérvényesítés teljes hatalmi fegyvertára: a célzott
kormányintézkedéstől, törvényhozástól a fókuszált adóellenőrzésig. Ezeket módszeresen és
összehangoltan alkalmazták is. Brutális erőszak nélkül dolgoztak, és legalább felerészt
nyilvánosan. (Simicska továbbfejlesztette Brecht Koldusoperájának híres bonmot-ját: „Mit számít

egy bankrablás egy állami bankalapítással szemben?”)

Ám a fideszes hatalmi működés jelentősen eltért az állam javait szintén módszeresen

fosztogató baloldalétól: a szervezetlen felvilágétól is. Nemcsak annyiban, hogy az előbbi
gyakorlatában sokkal szigorúbb fegyelem és hierarchia érvényesült. (Pető Iván szerint: „Az
úgynevezett korrupció tekintetében közszájon forgó szöveg, hogy a vállalkozók azért szeretik
jobban a Fideszt, mert az MSZP-nél megmondják, hogy ennyibe meg ennyibe kerül, hogy
megnyerd a pályázatot. De öten mondják, és nem biztos, hogy megnyered. A Fidesznél
pontosan megmondja egyvalaki, és biztosan megnyered.”1) És nem is csak azért, mert itt nem
volt kétfejű a hatalom: (miniszter)elnöki és (párt)pénztárnoki. Hanem, mert a Fidesznél tágabb

értelemben sem különült el a politika frontvonala és gazdasági hátországa. Itt nem úgy volt,
hogy az utóbbit az előbbi szereplőinek szemhunyása mellett művelték valakik, a maguk sajátos
módszereivel, biztosítva a frontvonalbeli működés anyagi szükségleteit. Hanem úgy, hogy az
előtérben zajló politikai lépéssorozatok célja és értelme az esetek jelentős részében már eleve
a feketegazdasági hátország igényeihez igazodott. Az utóbbi nem sötét kiskapukat keresett,
hanem nyílt átjárókat építtetett magának. Amelyek sikeres és eredményes használata fejében
nem ellentételezést fizetett holmi másik félnek: mert a két tevékenység egylényegű volt, a „felek”
pedig egyazon test alkotórészeit képezték. Simicska Lajos APEH-elnöki és Gansperger Gyula
ÁPV Rt. elnök-vezérigazgatói kinevezése Orbán Viktor részéről a legnyíltabb demonstrálása és
csúcsra járatása volt ennek az egységes működésnek, bár ettől a nyíltságtól (személyes okok
miatt) idővel vissza kellett lépniük (legalább forma szerint).

1998 és 2002 között Orbánék skrupulusok nélkül és hatalmas méretekben használták föl a
hatalmat közjavak eltulajdonítására. Mondhatni: üzemszerűen. A Fidesz illegális gazdasági
hátországa (és saját vagyoni helyzetük) egyszer s mindenkorra történő bebiztosítása során
azonban túllőttek a célon. Legalábbis politikailag, hisz a 2002-es vereséghez döntően járultak
hozzá a sajtóban föltárt anyagi visszaélések botrányai. Közönségesen szólva: a fiúk olyan
mohón raboltak, mintha tudták volna, hogy csak négy évük lesz rá – és lőn.

Ám ha a hosszabb távú anyagi eredményeket nézzük, akkor sikeresnek mondhatjuk a nagy
igyekezetet. A cím után következő kérdőjelet pedig nagyon is indokoltnak. Mert Orbánék ugyan
– nyolc évre – elveszítették a közjavak fölötti rendelkezés hatalmi instrumentumait, de az 1998

http://mozgovilag.com/?cat=52


és 2002 között gründolt fideszes feketegazdaság tartósan működő-, sőt növekedőképesnek
bizonyult.

 

Mindenekelőtt azonban meg kellett úszni a felelősségre vonást. Számos visszaélésgyanús
ügyben indult tudniillik nyomozás 2002 után. (Nem az a jó kérdés, hogy miért akkor, hanem,
hogy miért nem előbb!) Ám a nyomozások (a rendre eredményes rendőri munka ellenére) nem
vezettek vádemeléshez. Az ügyészség ugyanis – Györgyi Kálmán idő előtti lemondása miatt – a
fideszes Polt Péter irányítása alatt működött, és mindent blokkolt.

Az Informatikai Kormánybiztosság horribilis összegű ügyvédi megbízásai miatt a rendőrség
például hűtlen kezelésért és magánokirat-hamisításért javasolt vádemelést. Az ügyészség
azonban csak hamisításért emelt vádat, a hűtlen kezelés tárgyában a nyomozás
megszüntetésére kötelezte a rendőrséget. A Magyar Televízióban elkövetett visszaélések
nyomán (a dolgozóktól levont, de be nem fizetett tébé-, egészségbiztosítási és nyugdíjjárulékok
stb.) Haraszti Miklós és Pető Iván tett feljelentést. A rendőrség két évig nyomozott, de az
ügyészség itt is megszüntette az eljárást. Pető panasszal élt, de a Legfőbb Ügyészség

elutasította. A Nemzeti Autópálya Rt. és a Defend Kft. közötti kifizetések ügyét is vádemelésre
érettnek találták a rendőrök, a Fővárosi Főügyészség viszont a nyomozás megszüntetését

rendelte el. Hasonló történt a Magyar Fejlesztési Bank 450 millió eurós (112,5 milliárd forint)
kötvénykibocsátása esetében. A rendőrség ezúttal is úgy ítélte meg a nyomozás alapján, hogy
Baranyay László volt elnök-vezérigazgatóval szemben vádat kell emelni, az ügyészség azonban
másképp látta, és az ügy lezárására kötelezte a rendőröket. Akárcsak az Országimázs
Központ, a Happy End Kft. és a MERT 2000 Kft. ügyeiben. A Deutsch Tamás-féle

stadionbeléptető rendszer miatti följelentést követő nyomozás ugyan megállapította, hogy a
Siemens hárommilliárdos ajánlatával szemben a Dataware Kft. 4,8 milliárdos ajánlatának
előnyben részesítése bűncselekménygyanús, de az ügyészség nem találta annak. Amikor pedig
a rendőrök a nyomozás folytatását javasolták: az összes olyan alvállalkozó kihallgatását, aki
beszámlázott az egyébként máig raktáron heverő gépek és programok fővállalkozójának, az
ügyészség azt válaszolta, hogy „a parttalan nyomozás ellentétes a büntetőeljárás céljával, nem
segíti a tényállás felderítését, és nem szolgálja az eljáró hatóságok feladatainak teljesítését”.2

„A Millenáris Kht. ügyében a rendőrök kiválasztottak egy elemet, melyről úgy vélték, napnál
világosabb, hogy bűncselekmény történt: a belépőkhöz ajándékként adott órák esetét… A 70

millióba került órákért a költségvetés 402,5 milliót fizetett ki az adófizetők pénzéből. Az
ügyészség ezt válaszolta: »A rendkívül jó marketingeszköznek tekintett órák egységára
elfogadható, reális volt.« Ezzel az indoklással adott utasítást az eljárás megszüntetésére.”3

A legelképesztőbb dolgot azonban minden bizonnyal a Schlecht-ügyben produkálta a
vádhatóság. A Fővárosi Főügyészség utasította a BRFK nyomozóit, hogy a Fidesz-közeli
cégek vevőjeként, majd eladójaként (vevők: Kaya Ibrahim és Josip Tot) hírhedtté vált Schlecht
Csaba ellen bizonyíték híján szüntessék meg a nyomozást, ami csődbűntett, adócsalás és
közokirat-hamisítás miatt folyt. A feljelentő panaszt tett a határozat ellen, ám az ügyészség
jogerőre emelte azt, mondván: a vádemeléshez szükséges bizonyítékokat nem lehet
beszerezni. Világosi Gábor SZDSZ-es képviselő interpellációjára válaszolva maga Polt Péter
jelentette ki a parlamentben, hogy több hónapi szorgos nyomozással sem sikerült kideríteniük
Schlecht Csaba tartózkodási helyét. Mire Világosi lazán elővette a budapesti telefonkönyvet, s
annak 572. oldaláról fölolvasta Schlecht lakcímét, amely addig ismeretlen volt az ügyészség
előtt. Az ügy kapcsán mondta Bárándy Péter, a budapesti ügyvédi kamara főtitkára (későbbi
igazságügyi miniszter): „az igazságszolgáltatás és az egész szakma miatt ég az arcom”.4



Nyugodtan kijelenthető: nemcsak a Fidesz és az Orbán-kormány viselt dolgai részesültek volna
egészen más elbírálásban, de az egész párt sorsa – mi több: a magyar politikai élet egésze is
– másként alakult volna az ügyészség élén 2000-ben végbement személyi változás nélkül. Ha
két évvel mandátumának lejárta előtt nem mond le (indoklás nélkül, máig tisztázatlan
körülmények között, egy Áder Jánossal lefolytatott négyszemközti beszélgetést követően)
Györgyi Kálmán, és nem ültetheti a helyére a fideszes többség Polt Pétert. Hogy az Orbánék
által kiszemelt új főügyész szakmailag és politikailag mennyire elfogadhatatlan volt, azt jelzi,
hogy az egyik koalíciós partner, a Dávid Ibolya személyében az igazságügyi tárcát birtokló MDF
sem volt hajlandó támogatni őt, hanem másik jelöltet nevezett meg. Ám Orbánt ez sem
zsenírozta. A színfalak mögött alkut kötött Csurkával, így Polt az ellenzéki MIÉP támogatásával,
a szélsőjobb voksaival lett 2006-ig a Magyar Köztársaság legfőbb ügyésze.

Pár hónappal hivatalba lépése után Polt egyetlen nap alatt nyolc főügyészt mentett föl
(Budapest és hét megye élén), s a korábbi gyakorlattal szakítva, kormányzati személyeket is
kinevezett egyes ügyészségi posztokra. A következő évi költségvetés 24 százalékkal emelte
meg az ügyészség ellátmányát, a beruházási forrásokat megduplázta, majd egy évre rá
megháromszorozta (mialatt a bíróságok büdzséje csak 10 százalékkal növekedett). Az új
főügyész hatalma tehát kellő anyagi erővel párosult. Hamarosan létrehozták a Központi
Ügyészségi Nyomozó Hivatalt, miáltal az ügyészség is jogot kapott titkosszolgálati eszközök
használatára. Kell-e mondani, hogy Polt messzemenően igazodott az elvárásokhoz. Ami
önmagában nem lett volna baj, hisz a vádhatóság a legtöbb nyugati országban a mindenkori
kormány büntetőpolitikáját hivatott érvényesíteni. Ám 2002 után kiderült: a magyar legfőbb

ügyész nem a mindenkori kormány, hanem a mindenkori Fidesz elvárásaihoz igazodik.

 

A tizenkét sebtében privatizált állami gazdaság esete már jelezte, hogy a két forduló között
kitört kapuzárási pánikban az állami javak vad osztogatása folyik. Láttuk, hogy mások mellett

Fellegi Tamás cége is ekkor kapott plusz negyedmilliárd forintot – a fideszes médiabirodalom
építése során számíthattak is rá, mint látni fogjuk. Ám hogy a párt gazdasági hátországa a két
ellenzékben eltöltött ciklus idején sem merült ki, sőt tovább erősödött, azt főként egy 2000 körül
kötött titkos alku biztosította. Az alku a két nagy párt feketepénzügyes főemberei között köttetett,
legalábbis ez derül ki Mong Attila és György Bence Pulitzer-emlékdíjas könyvéből:

„Számos politikussal folytatott háttérbeszélgetésben merült föl az a legenda, hogy a két nagy
párt mögött álló gazdasági érdekcsoportok a nagyobb megrendelések indulása előtt, 2000–
2001-ben paktumot kötöttek, amely szerint az építkezések költségét szándékosan felültervezik,
a megmaradó pénz pedig a két nagy érdekcsoport között oszlik meg 70-30 százalékos
arányban. A nagyobb rész mindig a hatalmon lévő pártot, a kisebb az ellenzékben lévőt illeti, a
pénz legális kimenekítéséről pedig mindegyik maga gondoskodik… A nevezetes paktum létére
közvetlen bizonyíték nincs, a politikusok környezetében azonban szinte tényként kezelik, és
közvetett jeleit az autópálya-üzletek körül fel lehet fedezni… A megrendeléseket állandóan a
cégek összejátszása, a kartellgyanú lengte körül, a jelenségek a későbbi nyílt közbeszerzési
eljárásokon is tapasztalhatóak voltak. Az útépítő szakmában úgy tartják, hogy a lapokat előre
leosztják, a munkálatokban részt vevő szakemberek legföljebb »a sapkájukat cserélik le«,
egyszer vegyépszeres, máskor betonutas jelzéssel dolgoznak. Az igazi verseny hiányában
pedig az árak is magasabbak a reális költségeknél, a gyanú szerint pedig a pénz nem csupán
a cégeket gazdagítja, hanem kézen-közön visszajut a politikai pártok mögötti gazdasági
érdekcsoportokhoz és a pártfinanszírozás része lesz… Az autópálya-építők a politikusok
háttérbeszélgetései alapján »nagykoalícióban« vannak: a Vegyépszer inkább a fideszes
kapcsolatokat ápolja, a Betonút Rt. esetében pedig az MSZP-s szál az erősebb.”5



A szerzők óvatosak: a fekete pénzek 70-30 százalékos felosztásáról kötött paktum
„legendájáról” beszélnek, amire nincs „közvetlen” bizonyíték. Való igaz: mindeddig nem került
elő írott megállapodás, mely alatt ott szerepel a Fidesz és az MSZP körpecsétje, továbbá
Simicska Lajos és Puch László saját kezű aláírása. De ha a politikusok környezetében

tényként kezelik a paktum létezését, az arra utal, hogy korántsem legendáról, hanem működő
gyakorlatról van szó. Ezt igazolta, hogy a szóban forgó könyv megjelenése után (2004. július 22-
én) példátlanul szigorú döntést hozott a Nagy Zoltán vezette Gazdasági Versenyhivatal. Ennek
Versenytanácsa „megállapította, hogy a 2002-ben kiírt közbeszerzési pályázatokon részt vevő
vállalkozások előzetesen megállapodtak egymás között abban, hogy melyik cég melyik
autópálya-szakasz kivitelezését szerzi meg. Esetenként abban is megegyeztek, hogy a
nyertesek alvállalkozóként vonják be a többieket. A kartellmegállapodásban valamennyi, a kiíró
feltételei alapján szóba jöhető, jelentős vállalat részt vett. A kiszabott bírságok összege 7,043
milliárd forint.”6

A hétmilliárdos bírság roppant magas volt, annak idején nagy feltűnést keltett, ám ha
közelebbről megnézzük a szóban forgó üzletek nagyságrendjét, akkor nem kell túl soknak
tartanunk. „A mélyépítésben járatos szakemberek szerint a vállalkozói árak az elmúlt öt évben
irracionálisan megemelkedtek, ami döntően az Orbán-kormány sztrádaépítési módszereinek, a
kivitelező önkényes kijelölésének, a verseny teljes hiányának tulajdonítható. A Horn-kormány
utolsó autópálya-beruházása az M3-as építése volt Füzesabonyig… ez kilométerenként alig

700 millió forintból épült. Két évvel később a Vegyépszer–Betonút páros 1,3 milliárd forintért
építette tovább az M3-ast kilométerenként. A 2002-es választásokig a sztrádaberuházások

fajlagos költsége 2 milliárd forint fölé kúszott, a négy évvel korábbi ár háromszorosára… Ma

már… [2003-ban – D. J.] az ár esetenként a 3 milliárd forintot közelíti.”7

2004-ben az M3-as Nyékládháza és Miskolc közötti szakasza már 3,25 milliárdos fajlagos
költséggel épült, 2006-ban az M7-es Zamárdi és Balatonszárszó között pedig nem kevesebb,

mint 5,3 milliárdért. (Igaz, ez a 14 kilométeres szakasz a köröshegyi völgyhíd miatt került 74
milliárdba – a nyomvonal és a viadukt indokoltsága persze vitatható). Az ekkortájt épült más
pályaszakaszok kilométerköltsége két- és hárommilliárd között mozgott.8 Az M6-os Szekszárd
és Pécs közötti 80 kilométeres szakasza – 74 híddal és négy alagúttal! – 266 milliárdból épült

föl, azaz 3,325 milliárd forintos fajlagos költséggel.9

Ide „fejlődtek” tehát a dolgok az első kormányzati ciklus ideje óta, holott már annak idején is így
nyilatkozott az MSZP-s pénztárnok, Máté László a Simicskához fűződő viszonyát firtató
kérdésre válaszolva: „korrekt szakmai kapcsolatban álltunk, s rendszeresen találkoztunk is a
parlamentben, hiszen voltak-vannak olyan közös ügyek, amelyeket meg kell beszélni”. A
harmadik ciklusban létrejött Puch–Simicska-tengely (minthogy az alkut a Fidesz kormányzása
idején kötötték) persze megint csak a „fantasztikus agyú Lajos” bölcs előrelátását dicséri.

Az országot ért gazdasági kár mindenesetre százmilliárdokban mérhető – a politikai kár pedig
fölmérhetetlen. A demokráciákban ugyanis leginkább a parlamenti váltógazdaság működése
akadályozza a közélet teljes „elgazosodását”. Mivel a hatalom korrumpál, nem árt időnként
leváltani a birtokában lévő elitcsoportot. S mielőtt az új is komolyabban visszaélne vele, azt is el
kell választani a hatalomtól. A Magyar Köztársaság húsz évében – a hazai parlamentarizmus
több évtizedes történetében először – működött a politikai váltógazdaság. Méghozzá intenzíven:
az 1990 és 2010 között lezajlott hat választásból öt eredményezett kormányváltást. Ám egy idő
után – tárgyunk szempontjából – lényegében hasztalanul. A két nagy párt üzleti moguljainak 70-
30 arányú osztozkodása ugyanis semlegesítette a demokrácia e legfőbb korrupcióellenes
intézményét. Mert ellenérdekeltté tette az ellenzékbe szorult, ám a lopott állami vagyonból így is
folyamatosan részesülő – valójában társtettesként működő – másik politikai oldalt a



kormányoldali üzelmek leleplezésében.

 

Fentieknek megfelelően a 2002-es kormányváltás után nem következett be a Fidesz legfőbb
pénzcsatornájának tűnő Vegyépszer kiszáradása. A cég még jó ideig meghatározó szereplője
volt az autópálya-építéseknek, fő- és alvállalkozóként is nyertes konzorciumok tagja. Mígnem

fokozatosan új szereplő lép a helyébe: a Közgép. A Vegyépszer (illetve a fő tulajdonos, Nagy
Elek) pontosan nem tudható okból idővel szembekerült a meghatározó fideszes érdekkörökkel
(végső soron bizonyára Simicska Lajossal), így fokozatosan kiszorult a nagy állami
megrendelésekből, olyannyira, hogy végül csődeljárás alá került.

A Közgép hosszú utat tett meg a rendszerváltást követő években, míg mára a legnagyobb
állami beruházások verhetetlen, sőt ellenfél nélküli bajnokává lett. A kilencvenes években „még
Közúti Gépellátó Vállalatnak hívták, és közel állt ahhoz, hogy tönkremenjen” – írja a cég
történetét feldolgozó cikkében az Origo.10 Az acélszerkezetek építésével járó
nagyberuházások, amilyenek például a hídépítések, a kilencvenes évek elején még nem voltak
divatban. A tartósan veszteséges és jócskán eladósodott vállalat fő tulajdonosa a kilencvenes
évek közepén ezért az Inter-Európa Bank lett, amely a cégnek adott, de nem törlesztett hiteleit
váltotta tulajdonrészre, azaz valójában csak futott a pénze után. Az első adandó alkalommal
meg is szabadult a részvényektől, s a Közgépben ekkor, 1998-ban vásárolt meghatározó
tulajdont a bankkal üzleti kapcsolatban álló Axon cégcsoport.

Az utóbbiban érdekes emberekkel találkozhatunk. A főtulajdonos Kun Zoltán neve önmagában
tán nem mond semmit – míg hozzá nem tesszük, hogy ő volt a hetedrendű vádlott a Várhegyi
Attila egykori fideszes szolnoki polgármester ellen hűtlen kezelés vádjával indított perben. A

szolnoki cég másik fontos emberét viszont ismerhetjük, hisz Baji Csabát az egyik legfontosabb
állami cég, a Paksi Atomerőmű vezetőjévé nevezték ki az első Orbán-kormány alatt. S ha még

azt is tudjuk, hogy a vásárlást követően, 1998 augusztusában egy bizonyos Wermer András is
beül a Közgép felügyelőbizottságába, akkor már végképp nem lehet kétségünk afelől, hogy a
Közgép a fideszes gazdasági hátország kezébe került.11

A cég a 2000-es évek közepéig csak mellékszereplő maradt, másodrendű alvállalkozóként vett
részt a megindult autópálya-építési projektekben, s csak később, a baloldali kormányok idején,
a Vegyépszer hanyatlását követően került előtérbe. Fontos határt jelentett a cég életében 2004,
mikor az agilis Németh Miklós lett a Közgép vezetője. Nem az exminiszterelnök, természetesen,
hanem a Dunaferr volt főnöke. (Aki akkor került a nagy állami cég élére, mikor az Orbán-
kormány – hosszas huzakodás után – újra cserélte az előző menedzsmentet. Ezt követően lett a
Dunaferr fő kőbeszállítója egy bizonyos Zarándok János helyett egy bizonyos Orbán Győző.)
Németh a Közgép élén is lendületes maradt, bővítette a vállalat profilját, miközben a (még
rejtőző) tulajdonosok tőkeemelést is végrehajtottak. A cég pedig idővel az ágazat összes
nagyobb szereplőjével partneri viszonyt alakított ki, dolgozott a Strabaggal, a Hídépítővel és
másokkal is. Forgalma évről évre nőtt: 2004-ben még csak 1,8 milliárd forint volt a nettó

árbevétele, a következő évben már 7,5, 2008-ban csaknem 20, 2009-ben pedig már kis híján

40 milliárd.12

2009–10-ben az új idők érkezését jelezte a Közgép első nagy botrányt kavaró projektje (s az
egyik utolsó a Puch–Simicska-tengely működésének jegyében): a Margit híd felújítása. Ez (a
pártokat tekintve is) háromszereplős játéknak tűnt, hisz a Demszky vezette főváros pályázatát a

Közgép–Hídépítő–Strabag konzorcium nyerte el. Noha az eredeti kiírás szerint 13 milliárdra

tervezték a beruházást, a nyertes mégis a 22 milliárdos közgépes ajánlat lett. A sajtóban nagy
volt a felhördülés, ám a Fővárosi Közgyűlés pártjai egyik oldalon se igen tiltakoztak, s végül



nem vétózott Demszky sem. Hogy érzékeljük a 22 milliárdos felújítás nagyságrendjét, vessük

össze az olcsónak szintén nem mondható Megyeri híd építési költségével. Utóbbi 34 millióba
került méterenként. Ezt alapul véve: a Margit híd helyén 18,2 milliárdból teljesen új hidat lehetett
volna építeni – miközben a szimpla fölújítás majd négymilliárddal került többe! Másként: amíg a
Megyeri híd méterét 34 millióért építették meg, addig a Margit hídét 42 millióért újították föl.

Miközben mind gyanúsabbak és nagyobbak lettek a Közgép pénzei, az átláthatósága egyre
kisebb. „Míg a 2000-es évek elején történt tulajdonosváltozások még követhetők a cégbírósági
akták alapján, addig az évtized közepétől egyre homályosabb, kik birtokolják a vállalatot. A
társaság alapszabályában szerepel ugyan a kitétel, hogy a közgyűlés csak akkor
határozatképes, ha a részvényeseknek legalább a fele jelen van, de… szerepel egy ezt feloldó
rész is, mely így szól: ha a határozatképtelenség miatt megismételt közgyűlést legalább három
napon belül megtartják, akkor az a jelenlévők létszámára tekintet nélkül határozatképes. Ezt a
szabályt alkalmazta a Közgép az elmúlt években.”13 A közgyűlésen rendre Németh Miklós
vezérigazgató jelent meg egyedüli részvényesként – mindössze 0,03 százalékos cégbeli
tulajdonrésszel. Ennek ellenére nyílt titok volt, hogy Nyerges Zsolt fontos szerepet visz a cégben,
mígnem 2011-ben ő lett az igazgatóság elnöke. 2012 áprilisában pedig végképp eljött az
igazság pillanata, mikor egy pályázathoz be kellett mutatni az aduászt, és kiderült, hogy a
főtulajdonos maga Simicska Lajos.14 De ez már egy következő fejezet tárgya, hisz 2010-ben új
korszak kezdődött a Közgép történetében is.

 

Az ellenzéki lét nyolc „szűk esztendejében” elképesztő médiabirodalom épült föl a Fidesz körül.
Orbánék számára ebből a szempontból életre szóló tanulságokkal szolgált az első ciklus
második fele, amikor az ellenük fordult baloldali sajtó kereszttüzében (a jobboldali média
közönyétől kísérve) átélték azt a vesszőfutást, ami a választási favorit pozíciójától az utolsó
parlamenti befutó szánalmas szerepéig vitte őket. Simicska pimasz húzása révén néhány
hónapra már 1994-ben sikerült a befolyásuk alá vonni pár újságot (Magyar Nemzet, Esti Hírlap,
Express), hogy aztán még 1998 előtt megszerezzék első tartós tulajdonukat (a Napi
Magyarországot) is.

A hatalom birtokában pedig óriási teret foglaltak el a magyar nyilvánosságból. 1998-ban
először is ölükbe hullott a Postabank teljes médiaportfóliója, amelyből néhány orgánumot
megpróbáltak megfojtani (a Kurírt sikerült, a Magyar Narancsot nem), másokat azonban

megtartottak a sajátjukként (Magyar Nemzet, Szabad Föld). Erős pozíciót foglaltak el a
napilappiacon a Napi Magyarország és a Magyar Nemzet egybeolvasztásával. Közben

könyörtelenül kiterjesztették uralmukat a közszolgálati rádiókra és televíziókra, továbbá az

ORTT-re, olyan szélsőséges politikai szövetségesekkel cimborálva, mint a MIÉP, s olyan
törvénytelen eszközöket igénybe véve, mint a „csonka kuratóriumok”. Új hetilapot is gründoltak:
a (radikális Magyar Nemzetből kiszorult miniszterelnöki tanácsadó, Elek István kárpótlására

létrehozott) Heti Választ. Mindent együttvéve nyugodtan elmondható, hogy a 2002-es
választásoknak már a nyilvánosság nagyobbik felét maguk mögött tudva indulhattak neki –
mindhiába.

Az újabb vereség újabb tanulsággal szolgált Orbán számára. 2002 májusában (a róla írt
könyvem függelékeként megjelent interjúban) így beszélt erről: „A hiba nem ott volt, hogy
konfrontatívak voltunk, hanem ott, hogy ügyesebben kellett volna védeni a döntéseinket… Azt
kellett volna többször és eredményesebben bemutatni a közvéleménynek, hogy a célok,
amelyek érdekében a konfrontációt vállaljuk, jó célok… a kormány kommunikációja nem volt
elég világos. Sokkal több pénzt és figyelmet kellett volna áldozni… a médiafölényt birtokló



liberális közgondolkodástól… eltérő műhelyekre és személyekre. Nagyobb teret kellett volna
nyitni nekik az írott sajtóban, az elektronikus médiában és így tovább. A magyar nyilvánosság új
csatornáit kellett volna megnyitnunk, és ez több, mint médiakérdés. A Heti Válasz elindítása
helyes volt, de több újságot kellett volna létrehoznunk. Ezt elmulasztottuk.”15

Mindezek okán – s mert a szükséges anyagi források egyre inkább biztosíthatók voltak –
ellenzéki státusa dacára rendkívüli építkezést vitt végbe 2010-ig a média területén a Fidesz.
Először is körömszakadtáig védte közszolgálati pozícióit. A rádióban 2005-ben járt le az Orbánt
végsőkig kiszolgáló Kondor Katalin mandátuma, de a kuratóriumot olyan jól sikerült blokkolni az
ott fideszes célszerszámként működő „civil” résztvevőkkel, hogy újabb egy évig a Kondor
korábbi jobbkezeként szolgáló alelnök (Hollós János) maradt az intézmény élén. Utána pedig
sikerült kisakkozni, hogy az egykori tanácsadó – a fideszes pártkatonának ugyan nem, ám
baloldalinak sem mondható – Such György kerüljön státusba egészen a 2010-es választásokig.
(Aztán persze útilaput kötöttek a talpára: önállóbb személyiség volt annál, semhogy a „Nemzeti
Együttműködés Rendszerében” kompatibilis lehessen.)

A köztévében 2004-ig sikerült szabotálni az elnökválasztást, majd Rudi Zoltán mandátumának
lejártát követően 2008-tól a választásokig. Mi több: Medveczky Balázs alelnök vezetésével az
MTV már korábban, 2009 körül átállt a majdani győztesekhez. Orbán amúgy már rögtön a
2002-es bukás után igénybejelentést tett a köztévé egyik csatornájára, aminek nagy
tömeggyűléssel adott nyomatékot augusztusban a Szabadság téren. Ennek persze nem volt

realitása, a helyette gründolt önálló fideszes Hír TV-nek azonban már igen. Ezt még 2002
végén elindította egy „jobboldalhoz köthető vállalkozói csoport”: eredetileg húsz magánszemély
jegyezte a televízió részvényeit. Az akkor húszmillió forint alaptőkéjű társaság elnöke Borókai
Gábor, az Orbán-kormány szóvivője lett. Az alapítók később 301 millió forinttal emelték a tőkét,
majd újabb hatalmas – immár követhetetlen – pénzek finanszírozták a költséges csatorna
működését.16 Hamarosan képbe került a Magyar Nemzetet szerkesztő, kiadó és (formálisan
legalábbis) tulajdonló Liszkay Gábor, Simicska bizalmi embere. Ma pedig már senki sem vonja
kétségbe, hogy a lap és a tévé mögött is az utóbbi birodalma áll, továbbá személy szerint is az
ő – Orbánéval összefonódó – uralma érvényesül. A Hír TV mindenesetre nemcsak a jobboldal,
de – korlátozott nézettsége ellenére – az egész magyar politika egyik releváns médiuma lett,
olykor (például 2006 őszén) meghatározó jelentőséggel.

2006-ban indult a Hír TV ikertestvéreként (legalábbis ami a hangvételt illeti) a Lánchíd Rádió, s
működött egy ideig ugyancsak a Simicska-birodalom részeként. Majd átkerült egy másik –

szintén Fidesz-közeli – firmához, a Fellegi Tamás-féle Infocenter Média Zrt.-hez. Ugyanitt kötött
ki egy idő után a Heti Válasz is, amely a busás kormányzati apanázs megszűnése után egy
ideig problémákkal küzdött.

2007-ben újabb rádióállomás került a Fidesz érdekkörébe. Az InfoRádiót hallgatva ez
korántsem oly nyilvánvaló már az első percben, mint a Lánchíd esetében, mert a szóban forgó
médium – nevéhez híven – valóban hírrádióként működik. Tárgyilagos hangot üt meg, mindkét
politikai oldalt szerepelteti, s csak a műsorfolyam egészének tükrében mutatkozik meg fideszes
elkötelezettsége. No és persze a tulajdonosi kör ismeretében, hiszen a korábban alapított

rádiócsatornát 2007-ben a Central European Media Publishing Zrt. (CEMP) vásárolta meg, e

cégnek pedig Spéder Zoltán a főtulajdonosa és az igazgatósági elnöke. Spéder 1987-ben
végzett a közgázon, a Rajk Szakkollégiumban, így szoros személyes szálak kötik Orbánékhoz
(ennek személyes tanúja lehettem a kilencvenes évek közepén).

Ugyanekkor, 2007-ben, szintén a CEMP, illetve Spéder révén került birtokon belülre a Fidesz
az egyik legnépszerűbb (a politikai véleményformálás szempontjából talán legfontosabb)

internetes portálban, az Indexben. Ahová már két évvel korábban bevásárolta magát a



Spéderrel számos közös vállalkozást vivő Nobilis Kristóf; a CEMP százszázalékos
tulajdonszerzésével csak egyértelműbbé vált a helyzet. (Teljesen egyértelművé csak 2011
szeptemberében, mikor az Index főszerkesztője és több munkatársa nem bírta tovább elviselni
az egyre erősebb – immár a hatalom birtoklásával párosuló – fideszes politikai dresszúrát.)17

Fentiek után kell szólni a Napi Gazdaság című újságról is. A befolyásos szaklapot tudniillik
szintén megvásárolta 2007-ben a CEMP, ekkor tehát (a tulajdonrészt tekintve még csak 50
százalékban) ez az addig mértékadónak számító, független orgánum is Spéderék
érdekeltségébe került. Vagyis a Fideszébe. Aki ez utóbbi megállapítást erősnek tartja, annak
ajánlom figyelmébe a legújabb fejleményt: 2013. augusztus 12-én a CEMP továbbadta a lapot

a Századvég Gazdaságkutató Zrt.-nek, amit aztán végképp nem lehet másnak, mint fideszes
firmának tekinteni. (Az addigi főszerkesztő, Korányi G. Tamás lemondott tisztségéről.)

2009-ben újabb – üzletileg is értékes, immár országos – kereskedelmi rádiócsatornával
gyarapodott a fideszes médiabirodalom. A két nagy kereskedelmi csatorna (Sláger, Danubius)
licencének lejártakor ugyanis (szintén a Puch–Simicska-tengely egyik végső fordulataként) alkut
kötött az emeszpés és a fideszes feketegazdasági hátország, hogy megosztozzanak a
fölszabaduló frekvenciákon. Az ügylet piszkos voltát mi sem jelezhette volna jobban, mint hogy a
több ponton törvénytelen médiahatósági mutyi elleni tiltakozásul (miután meggátolni nem tudta)
lemondott Majtényi László, az ORTT elnöke. A rádiók ennek ellenére persze fideszes, illetve
emeszpés érdekkörbe kerültek. A Nyerges Zsolthoz és Fellegi Tamáshoz tartozó Advenio Zrt.

a megnyert frekvencián elindította a Class FM rádiót, amely főként az állami hirdetéseknek

köszönhetően máig is virul; míg a szocik égisze alatt startoló Neo FM, hirdetések híján, rég
tönkrement és megszűnt (ahogyan a Simicska–Puch-tengely forgása is megállt).

Hogy a fideszes gazdasági birodalom micsoda anyagi erővel és ambícióval érkezett el a

választásokig, azt sokak meghökkenésére jól mutatta a Magyar RTL Klubba történt üzleti
behatolás 2010 tavaszán. Amikor a sajtó hírül adta, hogy a Fellegi Tamás és Nyerges Zsolt

tulajdonában álló Infocenter Zrt. megvette a legnézettebb magyarországi tévécsatorna 31
százalékos tulajdonrészét. Hogy Fidesz-közeli bevásárlás történt, mi sem igazolhatta volna
jobban, mint hogy Fellegi pár hét múlva az Orbán-kormány minisztere lett. El is adta rögvest az

Infocenterben jegyzett érdekeltségét egy „semleges” vevőnek: Stumpf Istvánnak, az előző
Orbán-kormány miniszterének. (Neki hamarosan azért kellett kiszállnia az üzletből, mert belőle
meg alkotmánybíró lett. Közben az RTL-ből kiszállt maga az Infocenter is, újabban a TV2-t
környékezi…)

A magyarországi közvélemény formálásában jelentős szerep jut a vidéki sajtónak – a lapok
példányszámát tekintve legalábbis. És bár a monopolhelyzetet élvező megyei napilapok mind
külföldi tulajdonba kerültek 1990-ben, a politikai befolyásolásnak itt is jelentős tere van.
Általános szabályként persze elmondható, hogy a nyugati tulajdonost a profit érdekli, ami igaz
is, csakhogy ez utóbbi főleg hirdetésből származik. A lapokban megjelenő hirdetéseknek pedig
tekintélyes hányadát a helyi (városi és megyei) önkormányzatok adják. Olyannyira, hogy e
hányad nélkül nem működnének nyereségesen a szóban forgó lapok. Mi történik hát a
gyakorlatban? Az önkormányzatokat uraló politikai tényezők egy szerződésben már az év elején
előre lekötik a maguk hirdetési felületeit, amivel valójában megvásárolják a lapok lojalitását.
Nincs bírálat, nincs leleplezés, csak szolid beszámolók a politikusi munkáról. A vidéki
közvélemény-formálásban tehát az van nyerő pozícióban, aki nyerő pozícióra tett szert az
önkormányzatokban is. Már csak azért is, mert az összes vidéki városi televízió a mindenkori
polgármester, illetve önkormányzat kezében van, továbbá mert minden önkormányzat
rendszeres ingyenkiadványokkal is bombázza a közvéleményt.



Témánk szempontjából kulcsszerepük volt a 2006-os helyi választásoknak. Amikor is – az
őszödi beszéd botrányát követően – szinte az egész vidéki Magyarország narancssárgába
borult. Ám a Fidesz biztosra akart menni, így nem bízta a dolgot a helyi spontaneitásra. Már

2004-ben színre lépett egy Vitézy Tamás nevű kőgazdag vállalkozó, aki előbb Budát, majd

Budapestet, végül már az egész országot lefedve adta ki a Helyi Téma című ingyenes

bulvárhetilapot. Ennek példányszáma mára meghaladja a 835 000-et. (Nota bene: ez több, mint
a Népszabadságé volt a pártállami időkben!) És Vitézy az immár lapcsaláddá növesztett Helyi
Témával – saját szavai szerint – „Orbán Viktor szellemét kívánja szolgálni”.18

De ki ez az ember? Orbán Viktor oldalági rokona. Unokahúga, Zsófia a jelenlegi kormányfő
unokatestvére (2011-től a Budapest Fesztiválközpont, 2013-tól a Brüsszeli Magyar Intézet
vezetője). Vitézy a 90-es évek elején, az ukrán gázkereskedelemből szerezte első millióit.
1998-ban beszállt Puch László mohácsi konzervüzemébe, ahol 2002 után, Puch távozását
követően is tulajdonos maradt.19 „A felhalmozott tőke javát az első Orbán-kormány idején, a
2000-es évek kezdetétől horvátországi tengerparti szállodákba invesztálta… azért kezdett a
tribunji kikötő fejlesztésébe, mert nem talált megfelelő darut, amellyel kényelmesen kiemelhették
volna katamaránját a tengerből. Azóta hatalmas birodalmat épített, az Adriatiq Islands Group
Hotels szállodái jószerivel végig a dalmát tengerparton sorakoznak.”20

A 2002 és 2010 közötti fideszes médiabirodalom-építkezésnek volt egy oldalága: a Széles
Gábor által létrehozott sajtóportfólió. Nevezett a 2006-os választások előtt vette meg az akkor
már csődből csődbe tántorgó Magyar Hírlapot (erre Orbánnak 2000 körül még hiába fájt a
foga), s az egykori vezető balliberális orgánumból rövid úton a Magyar Nemzettől is jobbra álló,
szélsőradikális újságot csinált. Nagyjából ekkor és hasonló szellemben kezdte el működtetni
Széles az Echo TV-t is. Sem ezek a médiumok, sem ő maga nem tekinthető a fideszes
médiavilág beltagjának. (Ezt jelzi az is, hogy 2010 után, szemben a többivel, az ő orgánumai
nem váltak nyereségessé.) Ám mindezek ellenére nem kétséges, hogy a Magyar Hírlap és az
Echo TV is a jobboldalt, végső soron pedig a Fideszt erősítette 2010 előtt (is).

 

Mit mondott Orbán 2002. május 4-én? „A magyar nyilvánosság új csatornáit kellett volna
megnyitnunk, és ez több, mint médiakérdés.” Az utóbbit szó szerint vehetjük. Mert a direkt
médiaépítkezésen túl jutott idő és forrás olyan új fideszes „elemző” és „közvélemény-kutató”

intézetek létrehozására is, mint a 2006-ban alapított Nézőpont Intézet. Tehát nemhogy
elapadtak volna a Századvég forrásai, épp ellenkezőleg: Forsence néven rendszeresen
közvélemény-kutatási adatokat közlő oldalhajtást is kifejlesztettek, mi több, hajtattak egyet egy
másik tőről is.

A Fidesznek – mindezen túl – nemcsak két drága parlamenti választási kampányra és két

még költségesebb önkormányzatira futotta, hanem két országos népszavazásra (2004, 2008)
is, az ehhez csatlakozó aláírásgyűjtésekkel, ilyen-olyan nemzeti konzultációkkal együtt. Jutott
anyagi erő egy új országos szervezeti háló kiépítésére, amely „polgári körök” néven futott,
bővülő infrastruktúrával, egészen a saját székház (Polgárok Háza) megteremtéséig. Mindezt
ellenzékből – két egymást követő választási vereség után. Nem semmi.

De honnan jött az ehhez szükséges temérdek anyagi erőforrás?

Egyrészt nyilvánvaló, hogy óriási összegeket csatornáztak be a korábban látott technikák

alapján. Készpénzben. Orbán egy volt minisztere (később egy gazdag állami cég főnöke)
szájából hallottam a következőket: Én nem voltam hajlandó táskában vinni a pénzt. Sokan
megtették. Csak az előre megadott számlaszámot közöltem az „ügyfelekkel”, ők meg utaltak.



Még 2002 őszén is. Csodálkozva kérdezte: Hogy-hogy? Hisz már nem is vagyunk kormányon!
Mondtam neki: nézd, ezek úriemberek. Nyugatiak. Bármi is történt közben, ők tartják magukat
az eredeti megállapodáshoz.

Másrészt életképesek maradtak a Simicska-féle cégek. Ezeket (mint például a Közgépet)
immáron nem fantomizálták (miután kiszívták belőlük, amit lehetett), hanem működtették. Ehhez
a működéshez persze kellett a Puch–Simicska-tengely, amely nélkül a dolog – és a Fidesz! –
aligha lett volna életképes két ellenzéki cikluson át.

Harmadrészt igen jelentős forrást képeztek a fideszes önkormányzatok, főleg 2006 után.
Különösen, hogy a gazdáik hatalmas hitelfelvételekbe is belehajszolták őket, amivel két legyet
ütöttek egy csapásra. Egyrészt újabb elcsatornázható közpénzekhez jutottak, másrészt nehéz
helyzetbe hozták a kormányt – pontosabban az országot.

Végül, de nem utolsósorban: egy idő után hatalmas plusz erőforrásokat akkumulált a biztos
nyerési esély. 2006 őszétől egyetlen pillanatra sem vált kétségessé a Fidesz sima győzelme a
következő választásokon, 2008-at követően pedig már a kétharmados sem igen. És Orbán
előre beszedte a sarcokat. A Demján Sándorral a leölt mangalica teteme fölötti pálinkázás
képei nem véletlenül kerültek föl az internetre. Csányi Sándor sem véletlenül lett sokat látott
törzsvendég a Videoton páholyában. Orbán mindenkinek üzent velük: le kell tenni a garast. A
korábban inkább a baloldalhoz köthető megriadt oligarchák nem győztek focicsapatot
vásárolni, már a választások előtt. Miskolcon ez a vicc járta akkoriban: „Vajon a Leisztinger
menti meg a Diósgyőrt, vagy a Diósgyőr menti meg a Leisztingert?”

Nyolc ellenzéki esztendő után így Orbánék roppant anyagi háttérrel, a hegemóniához közelítő
médiabefolyással fordulhattak rá a 2010-es választásokra, amely mindezekhez kétharmados
parlamenti többséget társított. És beláthatatlan új lehetőségeket.

 

Jegyzetek

 

1 „A rendszer futóhomokra épül”. Debreczeni József, Majtényi László, Pető Iván és Ripp Zoltán
kerekasztal-beszélgetése. Mozgó Világ, 2011/1. 21. o.

2 Dr. Kende Péter: Az ügyészség blokkol. In: Az igazi Orbán. Budapest, 2006. Hibiszkusz
Könyvkiadó. 39. o.

3 Uo

4 Bárándy szerint Schlecht „hivatalból ártatlan”. Origo.hu, 2001. 10. 31.

5 Mong Attila–György Bence: Milliárdok mágusai. Budapest, 2003. Vízkapu Kft. 110–111. o.

6 http://www.gvh.hu/gvh/alpha?do=2&pg=72&st=1&m5_doc=2210

7 Mong–György: i. m.: 111–112. o.

8 http://index.hu/gazdasag/magyar/ppenz050810/

9 http://www.origo.hu/auto/20100402-oriasala-gut-es-oriashid-vegigfilmeztuk-az-uj-m6os-



autopalyat.html

10 http://www.origo.hu/itthon/20101206-a-kozgep-es-a-fidesz-kapcsolata-a-ceg-tortenete.html

11 Uo.

12 Uo.

13 Uo.

14 http://nol.hu/gazdasag/20120416-simicskat_neveztek_meg_a_kozgep_tulajdonosakent?
ref=sso

15 Debreczeni József: Orbán Viktor. 556.

16 http://www.nepszava.hu/articles/article.php?id=289798&lstparts=0

17 http://www.kreativ.hu/media/cikk/mi_folyik_az_indexnel

18 http://www.franciakoktel.hu/franciadosszie/orban-viktor-neelie-kroes-brusszel-klubradio-
fidesz-91282.html?print=1

19 Zsidai Péter: Hajóhoz kikötő is kell. Vitézy Tamás portréja – 1. Magyar Narancs, 2013. 07.
04.

20 http://magyarnarancs.hu/belpol/volt-egy-hajom-kellett-hozza-egy-kikoto-vitezy-tamas-portreja-
a-narancsban-85454

 

Kapcsolódó írások:

1. Debreczeni József: Megbuktak 2009-ben könnyű volt a helyzet. Nem kellett jóstehetség: ha az...

2. Debreczeni József: A parlamentáris kormányzás megbénítása Hogy Orbán pártvezéri

státusa nem rendült meg a 2006-os újabb...

3. Debreczeni József: A politika fertője E munka megírására Kerék-Bárczy Szabolcs: Tiszta

közélet – a jól...

4. Debreczeni József: „Rendőrterror”, „statárium” A tévé ostroma – főleg annak sikere –

aligha szerepelt...

5. Debreczeni József: Mi különb magyarok vagyunk! – A hazai belpolitika és a
határon túliak viszonya A határon túli magyarokról való beszédet – okszerűen – Trianonnál...

Cimkék: Debreczeni József

http://mozgovilag.com/?p=5149
http://mozgovilag.com/?p=371
http://mozgovilag.com/?p=5012
http://mozgovilag.com/?p=5930
http://mozgovilag.com/?p=5613
http://mozgovilag.com/?tag=debreczeni-jozsef

