Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok

KIT hírlevél: 2015/19., máj. 13.

Szerkesztő: Mikulás Gábor

Hírek

A könyvtárak szolgáltatási misszióját a fájlcsere teljesíti ki -- így Rick Falvinge
Gyűjtemény- vagy szolgáltatásközpontú a modern könyvtár? -- kérdésfelvetések
* * * A holnap felsőoktatásának irányítói számára: Elsevier virtuális kampusz * * *
Ha a szolgáltató tényleg használóorientált: módszeresen kiismeri használóit
A könyvtáros feladata (leginkább)...
Növekvő elektronikus könyvtárhasználat? -- Mi mennyi?
Azolo -- Lendván is
Magyar Könyvtárosok Egyesülete -- meg tud-e felelni a kihívásoknak?
Hatalmas robotok segítik a legnagyobb archívumok munkáját (olvasóink szavazatára)
Nem segítenek a rászoruló gyerekeken az ingyenes e-források
Kevesebb lett a diák -- hatékonyabb iskolai könyvtárosi munka, vagy létszámcsökkentés várható?
Apasztást és átrendezést kommunikál az MTA könyvtára
Hogyan terelgessük használóinkat a könyvtárt kevéssé használt részeibe?
Z-generáció: figyelmük a folyton változó tartalmakkal, innovatív megoldásokkal tarható fent
A szegények online médiahasználatáról készült kutatás
Információkeresés és siker -- festőnövények apropóján
Arcanum: térképmentés Beregszászon
20 éves a mozgókönyvtár Szlovéniában -- ezer lakosra jut egy könyvtáros
A leszakadókat is visszacsábítnák a székelyudvarhelyi iskolai könyvtárakban
Depresszió mellett szélütés, alvásszavar, reuma ellen is: olvasás
Mesekönyv cserebere a Camponában, dedikálással

Analógiák

Tévhitek akadályozzák az innovációt -- felhőkutatás
Hiányosak és áttekinthetetlenek a kormányzati adatok

Praktikus

Hogyan törölhetjük régi Facebook profilunkat?
Elfér az összes fotója, itt 1000 GB-nyi képet tárolhat ingyen

Kisszínes

A világ egyik legnagyobb könyve
Google-használat az érettségin? -- a magyar diákok 5%-a használja ügyesen az internetet.

Információforrások

Mindenkinek van hangja -- irodalmi-olvasós podcast indult
Íme, a Bookline sikerlistája
Ezek a gyerekkönyvek a leghasznosabbak


A portálon kívülre mutató linkek a szerkesztés pillanatában élnek.
Ha ezt a szolgáltató megváltoztatja, a forrás nem válik elérhetővé.



Hírek

A könyvtárak szolgáltatási misszióját a fájlcsere teljesíti ki -- így Rick FalvingeFEL

A közkönyvtárak célja azonos a fájlcsere társadalmi funkciójával. -- Nem támogathatod úgy az egyiket, hogy elveted a másikat -- mondja Rick Falvinge. Példákat hoz, hogy az 1800-as években a kiadók miképpen próbálták a törvénytelen rablás kategóriájába illeszteni a nyilvános könyvtárak kölcsönzési szolgáltatását. A kölcsönzés mögött álló gondolat a szerzői jogi monopolista privilégiumok megtörése a közművelődés, oktatás, kutatás javára. A kultúrát és a tudást a lehető legnagyobb közönséghez kell eljuttatni, minél hatékonyabban, lehetőleg ingyen. Ezért hozták létre a nyilvános könyvtárakat. A könyvtár viszont csupán a rendelkezésére álló példányok erejéig elégítheti ki e küldetést.
Ugyanezen célok mentén működő fájlcsere eszköztár és infrastruktúra fő előnye ezzel szemben a hatékonyság. Ugyanazt az oktatási, tudományos tartalmat milliókhoz juttatja el szabadon, a legkevesebb infrastrukturális befektetéssel.
A történelem ismétli önmagát a szerző szerint: újra előttünk a minden eddiginél több emberhez hatékonyan eljutó digitális könyvtári szolgáltatások megteremtésének lehetősége. Minden technikai és humán feltétel adott. A szerzői jogi szabályok béklyóit azonban ugyanúgy le kell rázni a fájlcsere érdekében, mint ahogyan azt elődeink megtették a nyilvános könyvtári kölcsönzés javára. (ref.: Németh Márton)


Gyűjtemény- vagy szolgáltatásközpontú a modern könyvtár? -- kérdésfelvetésekFEL

Hogyan módosítsuk stratégiánkat, ha már nem saját gyűjteményünk ad keretet, ha a felhasználók típusaihoz és igényeihez kell szűkítenünk a lehetséges szolgáltatásokat, ha az információszolgáltatás összetett módja sem elég a kiszolgált szakterületen a partneri elismertséghez, ha már nem csak információt várnak tőlünk, hanem problémakezeléshez, döntésekhez szerkesztett, szelektált, aktualizált tartalmakat kell szolgáltatnunk?
Nagy kérdés, hogy az intézményes oktatás felkészítheti-e a hallgatókat az ilyen mérvű intenzív és gyors szakmai változásokra, kihívásokra, alkalmas-e a jelenleg oktatott tananyag összetétele, átadható-e olyan szemlélet, amely erre készít fel?

Régebbi hírforrás(ok): Milyen szinten áll könyvtáraink marketing-kutúrája? link

* * * A holnap felsőoktatásának irányítói számára: Elsevier virtuális kampusz * * *FEL

Ajánlja oktatóknak, kutatóknak, egyetemi döntéshozóknak!
-- Az Elsevier frissen nyílt virtuális szerzői kampusza link online platform, mely előadásokat, interaktív tréningeket, és szalmai tapasztalatokat kínál különböző témakörökben, a publikálás alapjaitól kezdve olyan speciális területekig, mint gender a kutatásban, vagy közösségi kutatás. A tréningekre regisztráló kutatók a kutatás és kiadás elismert vezetőitől tanulhatnak, illetve szakmai vitákban vehetnek részt.


Ha a szolgáltató tényleg használóorientált: módszeresen kiismeri használóitFEL

A szolgáltatásfejlesztés megalapozása érdekében az adatbázis- és megoldásszolgáltató Elsevier kiadó ügyfélélmény-szakértői jelentős számú kutatóval dolgoznak együtt. Bevonják őket a termékfejlesztésbe, véleményezésbe, etnográfiai kutatásba (vö. pl.: link és a bétatesztelésbe. E munka keretében az Amszterdami VU (egyetem) 15 fős Tudásreprezentáció és Értelmezés munkacsoportjának munkáját is tanulmányozták. Első lépés: megfigyelés, második: a tevékenységek azonosítása, majd értékelése. Egyebek mellett azt is tapasztalták, hogy...


A könyvtáros feladata (leginkább)...FEL

A könyvtáros feladata (leginkább)... -- volt a KIT múlt heti szavazásának kiegészítendő mondata. A nem reprezentatív válaszok megoszlása:
13 - Tartalmas és vonzó könyvtár megteremtése
13 - Együttműködni és szolgáltatni a használók csoportjaiban
16 - Bárhonnan elérhető információ- és dok. kínálat megteremtése.

Hírforrás: KIT Hírlevél
2015. május 13.

Növekvő elektronikus könyvtárhasználat? -- Mi mennyi?FEL

Tóth Máté friss könyve, a Könyvtár és közösség is utal arra, hogy növekedett a könyvtárak használata Magyarországon. A fizikai látogatások immáron csak lassú csökkenése mellett ez azonban csak akkor képzelhető el, ha a növekedést a virtuális használat adja, no meg, ha azt hitelt érdemlően tudjuk dokumentálni. Kidolgozott könyvtári módszertan azonban továbbra sincs. (Az üzleti szférában már régóta auditálják ilyen szempontból a portálokat.) Példának okáért nem világos, hogy egy könyvtár meglátogatása -- mondjuk néhány másodpercre -- könyvtárhasználatnak számít-e, vagy csak az, amikor valaki keresgél a könyvtár katalógusában, netán elmélyülten olvasgat a könyvtár által digitalizált tartalmaiban.
A hiteles használatnövekedés további mutatója lehetne, ha a használók által használt információ forrásait tekintve a könyvtár a korábbinál nagyobb szeletet hasít ki. Azonban ilyen felmérés sem ismert egyelőre. (MG)

Hírforrás: KIT Hírlevél
2015. május 13.

Azolo -- Lendván isFEL

A nagykanizsai Halis-könyvtár által elindított Azolo (Az Olvasás Órája) link olvasásösztönző projekt határon túl is terjeszkedik: a szlovéniai Lendván találtak partnerre. (Az Azolo foglalkozásban részt vevő diákok lazító könyvtárismertető bemelegítés után elolvasnak egy szöveget, mely alapján szövegértési és dokumentumhasználati szintjüket megmutató játékos online tesztet költenek ki. Ezután a diákok oldottságát fokozó gólyalábazás következik.) Az I. sz. Lendvai Kétnyelvű Általános Iskola diákjai meglepően együttműködőnek bizonyultak. A pedagógus ahelyett, hogy a nagykanizsai könyvtáros-előadókra bízta volna a diákokat, azt kereste, hogy miképpen lehetne beilleszteni az Azolot a mindennapos munkájába. Hasonlóan állt a szolgáltatáshoz az iskola könyvtárosa is. Mint Czupi Gyula projektvezető kifejtette: a magyarországi előadóknak meglepő volt látni a diákoknál:
- a segédeszköz-használat fejlett kultúráját: a feladatmegoldásban rutinosan használták a forrásszöveget a fejből nem tudott információ megkeresésére
- a gyakorlott számítógép-használatot: a regisztráció a magyarországi diákokhoz képest kevesebb időt vett igénybe, illetve a digitális szakadék (törésvonal a számítógép-használati tudásban) sem volt felfedezhető.
(Az Azoloban link jelenleg ezernél is több gyerek- és ifjúsági könyvhöz találhatók kérdések.) (MG)

Hírforrás: KIT Hírlevél ; RTV Slovenija
2015. május 13.

Magyar Könyvtárosok Egyesülete -- meg tud-e felelni a kihívásoknak?FEL

Több csatornán értesülhettünk a MKE tisztújításáról, link illetve a választás természetéről. A KIT az utóbbi 5 évben 17 db szavazás-kérdést tett közre a Magyar Könyvtárosok Egyesületével kapcsolatban. Ezek alapján kitűnik, hogy a nem reprezentatív válaszolók a vezetésben megújulást, új irányt, hatékony működést, eredményes érdekérvényesítést és átláthatóságot várnak a szervezettől. Pl.:
- Az MKE megújulása legyen... link
- Milyen szakembert látna szívesen az MKE élén? link
- Kinek az érdekeit képviselje egy könyvtárszakmai szervezet? link
- Súlyos deficit az MKE kommunikációjában link
- Az ön számára miért lehet jó az MKE-vándorgyűlés link (MG)


Hatalmas robotok segítik a legnagyobb archívumok munkáját (olvasóink szavazatára)FEL

A legnagyobb könyvtárak nem csak könyveket és újságokat tárolnak a polcaikon. Ha a könyvtári gyűjtemény több millió dokumentumot tartalmaz, a nevezett könyvtárnak szüksége van egy átgondolt, bejáratott logisztikai rendszerre is.
A legtöbb könyvtárban a falak mögött polcok hosszú sora helyezkedik el, és intelligens robotok segítik a munkát. Példák:
- Oxfordi egyetemi könyvtár: 154 mérföld hosszúságú könyvespolc, 6.5 millió könyv és folyóirat.
- NAVA könyvtári robot, Magyarország: 1000 TB adatmennyiség tárolására alkalmas rendszer
- Nemzeti Sajtóarchívum, Nagy-Britannia: 60 millió újság tárolására alkalmas épület, mely több mint 300 év információanyagát tartalmazza
- NCI könyvtári robot, Newcomb College: a könyvtári robot képes 30 mp alatt előkeresni a kívánt anyagot
- Telelift, Széchényi könyvtár: 50 kocsival rendelkező elektronikus rendszer szállítja kért anyagokat.
- Jerry Falwell könyvtár/Santa Clara könyvtár/Chicagoi egyetemi könyvtár: automata rendszer, mely 3 emelőrendszerrel dolgozik
- J. Hunt könyvtár: Bookbot automata rendszert használnak ebben a legújabb technológiával felszerelt intézményben. (ref.: NM)


Nem segítenek a rászoruló gyerekeken az ingyenes e-forrásokFEL

A könyvtárba betérő felnőtteket viszonylag könnyű a számítógépek elé ültetni: olvasójegyüket felmutatják (jobbik esetben), és már használhatják is a gépet.
A legtöbb gyereknek viszont nincs fényképes igazolványa, ezért nem használhatják a gépeket házi feladatuk elvégzésére. Legtöbb 'kivételes bánásmódot' igénylő gyereknek azonban otthon nincs internetelérése. Így főként a legjobban rászoruló a gyermekhez nem jut el a szolgáltatás. Ha van is olvasójegyük, akkor is rövidre kell fogniuk: gyakran nincs idejük befejezni a beadandókat, mert csak egy adott időtartamra foglalhatják le a gépet.
A létminimum alatt élő családok 33%-a nem tud internetre előfizetni. Ám ezt egyre több vállalkozás nem veszi figyelembe.
Pedig a szegényebb gyerekeknek még fontosabb a könyvtár megléte és az irodalom, a könyvek elérésének biztosítása. (ref.: NM)


Kevesebb lett a diák -- hatékonyabb iskolai könyvtárosi munka, vagy létszámcsökkentés várható?FEL

Csaknem ötvenezerrel kevesebben vesznek részt a mostani tanévben nappali tagozatos oktatásban-nevelésben, mint tavaly, a diákok között ugyanakkor egyre több a sajátos nevelési igényű gyermek -- derül ki a KSH legfrissebb oktatási jelentéséből. A folyamatosan csökkenő diáklétszámra egyre több pedagógus jut, emellett nőtt a nem állami fenntartású általános iskolák és gimnáziumok aránya is.
Míg a diákok egyre kevesebben vannak, addig a tanárok egyre többen: 153 ezer pedagógus dolgozik a köznevelési intézményekben, kétezerrel többen, mint tavaly. A növekedés az óvodákban, a gimnáziumokban és az általános iskolákban jelentkezett, miközben a szakiskolákban kevesebb lett a tanár.
A jelentés rámutat arra is, hogy emelkedett a sajátos nevelési igényű (SNI) gyerekek száma: az óvodákban 4,5 százalékkal lettek többen, így jelenleg 7500-an vannak az SNI-s gyerekek, míg az általános iskolákban 1,6 százalékos a plusz, ami összesen 52 500 SNI-s diákot jelent. A különleges bánásmódot igénylő tanulók aránya az elmúlt évekhez hasonlóan most is a Dél-Alföldön a legmagasabb (11 százalék) és az Észak-Alföldön a legalacsonyabb (5 százalék) -- jegyzi meg a tanulmány. A hátrányos helyzetű diákok aránya a szakiskolákban a legmagasabb (19 százalék) és a gimnáziumokban a legalacsonyabb (4,3 százalék). Hasonló sorrend figyelhető meg a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók arányában is.


Apasztást és átrendezést kommunikál az MTA könyvtáraFEL

Monok István: Az Akadémia természettudományos intézeteiből, az eredeti rendet megtartva és a könyvtári állományt értelmesen apasztva, közös raktárba fogjuk átcsoportosítani az anyagot. A Referatürnij Zsurnál kémiai tárgyú sorozatából például vagy ötszáz folyómétert őrzünk, kémiai tudományos értéke nincsen, ha netalán néhány magyar cikket is ismertettek benne, ettől még nem válik megőrzendő magyar hungarikummá ez az irdatlan mennyiségű papíranyag. Azokat a kiadványokat, amelyeket szeretnénk ugyan megőrizni, de nem az Akadémiai Könyvtár keretei között, más szakkönyvtáraknak továbbítjuk.

Hírforrás: Élet és Tudomány 2015/5. p. 582-4
2015. május 13.

Hogyan terelgessük használóinkat a könyvtárt kevéssé használt részeibe?FEL

Különleges kiállítással várja olvasóit, a látogatókat a Halis István Városi Könyvtár. Egy nagykanizsai polgár, Nemesi László hosszú évek során hazánk településeiről összegyűjtött képeslapjainak monumentális tablóját tekinthetik meg a hónap végéig az érdeklődők. A kiállítást Dénes Sándor polgármester nyitotta meg.
A több mint 3000 képeslapot is meghaladó gyűjtemény megyénként került elhelyezésre a diákok segítségével a könyvtárban. Így a képek több mint 80 méter hosszan díszítik az épület szintjeit, felsorakoztatva mindazon kincset, melyek hazánk páratlan értékét jelentik -- hangsúlyozta a polgármester.
-- Mivel a 80 méternyi anyag megszakításokkal a könyvtár két szintjén, különböző gyűjteményrészeknél található, a kiállítás szemlélői 'kénytelenek' tényleges túrát tenni az intézmény számos pontján. (MG)


Z-generáció: figyelmük a folyton változó tartalmakkal, innovatív megoldásokkal tarható fentFEL

Net-, multitasking-, nárcisztikus-, valamint selfie-generáció -- így jellemezték a 'Célkeresztben a Z-generáció' (Z-generáció vö.: link konferencia előadói a mai 5-21 éves korcsoport tagjait. Az iskolás korosztály információ utáni igénye a függőséghez hasonlítható, azonban kiválóak a szelektív figyelemmegosztásban és a társas kapcsolataik leginkább a nyilvánosság mentén rendezőknek.
A mai Z-generáció tagjai kevésbé lojálisak, ezért figyelmük a folyamatosan változó tartalmakkal és innovatív megoldásokkal tartható fent. A cégeknek, akik őket akarják megszólítani bátrabbnak és kreatívabbnak kell lenni.


A szegények online médiahasználatáról készült kutatásFEL

Az eredményeket a szerző, Rab Árpád május 14-én mutatja be a Telekom-székházban. Fő megállapítások:
- Tartós hátrányba kerül az, aki nem képes, nem tud, vagy nem akar hozzáférni a digitális eszközökhöz.
- Paradox módon a digitális eszközök egyenlőtlen elterjedése következtében kialakuló, felerősödő társadalmi megosztottságot a döntéshozók ugyanezen eszközökkel szeretnék megszüntetni.
- Amikor a szegények hozzáférnek az online tartalomvilághoz, akkor használati mintázataik egy lényeges dologban eltérnek a gazdagabbakétól: kevesebb tevékenység, szűkebb csatornák, kevesebb eszköz- és alkalmazás-használat jellemző rájuk.
- A szegényekre jellemző, sajátos online tartalomfogyasztásról nem beszélhetünk, sokkal inkább az online eszközök sajátos, eltérő használatáról.
-- Ne feledjük: a szegények, azaz akik a lakosság többi szeleteihez képest jobban rá vannak szorulva a könyvtárra. (MG)


Információkeresés és siker -- festőnövények apropójánFEL

'A véletlenek sorozatának köszönhetően' mutatkozott meg előtte a festőnövények világa. Sára összefutott egy régi osztály-társnőjével, aki a kertészeti egyetemre járt, és pont a festőnövényekből írta a szakdolgozatát, majd ennek az ismerősének köszönhetően talált rá 'mesterére' is. 'Ő egy informatikus, akinek a festőnövények tanulmányozása a szívügye, és tudását nagyon önzetlenül osztja meg másokkal. Nyílt napokat tart, növénygyűjtő sétákat szervez, a kertjében pedig van egy nyolcvanliteres üst, amiben festeni lehet.' Sára közben autodidakta módon is képezte magát, böngészte az internetet, könyvtárba járt, kísérletezett. 'Ami növény az utamba kerül, kipróbálom, hogy van-e valamilyen kimagasló festőtulajdonsága. Egyébként minden növény fest, a kérdés az, hogy milyen mennyiségben kell alkalmazni, és hogy mennyire tartós színt eredményez.'


Arcanum: térképmentés BeregszászonFEL

Biszak Sándor: Nemrég voltunk Beregszászon, a külügyi tárca támogatásával sikerült a Kárpátaljai Területi Állami Levéltárban lévő - egykori magyar királyság korabeli - térképeket digitalizálni. A levéltár beregszászi részlege egy hatalmas volt börtönépületben található, borzasztó körülmények között. Itt őrzik a magyarság és a magyar történelem szempontjából rendkívül fontos iratokat, 2012-ben pedig az épület egy része beázott, majd gombásodásnak indult. Aztán egy év múlva rászakadt a mennyezet az értékes kataszteri térképgyűjteményre. A tető maga alá temette az iratokat, úgy kellett hosszú munkával kimenteni. Végül az egészet nem nekünk kellett rendbe hozni, a romokat takarítani, de porszívózni és a sérült állományt megmenteni, beszkennelni igen... És ahogy Bereg, Máramaros, Ugocsa megyéket töltöttük fel, szomorúan látszott, mely megyék hiányoznak. És ezeket az ottani kollégák még most is keresik az épület különböző szobáiban.


20 éves a mozgókönyvtár Szlovéniában -- ezer lakosra jut egy könyvtárosFEL

A kétmilliós Szlovéniában, 1000 könyvtárban 2000 könyvtáros dolgozik, és 12 bibliobusz járja a vidéket. Így a legeldugottabb falvacskáknak sem kell könyvformájú tudás és szórakozás nélkül maradniuk. Pénteken Gradon ünnepelték meg azt, hogy az utazó könyvtár húsz éve indult el először Muraszombatból a muravidéki falvakba. Az ünnepélyes eseményről Szabó Márk készített riportot.


A leszakadókat is visszacsábítnák a székelyudvarhelyi iskolai könyvtárakbanFEL

Nem panaszkodnak a forgalomra az iskolai tékákban, naponta akár száz diák is megfordul, és külön dicséretes, hogy nem csak a tanórákra vagy a házi feladatok megoldásához szükséges olvasmányokat viszik haza. Tematikus napokkal, kiállításokkal és versenyekkel vonzóvá lehet tenni a tanulók számára az olvasást -- véli Dunkler Réka, a Bethlen Gábor Általános Iskola könyvtárosa, hozzátéve, hogy náluk a folyamat könyvragasztó akcióval kezdődött, melynek során a diákok aktívan részt vettek a könyvtárállomány köteteinek javításában. Természetesen az is célja volt a kezdeményezésnek, hogy a tanulók belelapozzanak új, addig ismeretlen kötetekbe és kedvet kapjanak az olvasáshoz.
Bár több mint 18 ezer könyv áll a diákok és pedagógusok rendelkezésére a Bethlen Gábor Általános Iskola könyvtárban, ezek közül sok elfekvő. A könyvtáros a Rukkola elnevezésű internetes közösségi könyvcserélde segítségével bővítette és újította az állományt, ugyanis a honlap segítségével szinte ingyenesen lehet újakra cserélni a könyveket. Továbbá tavaly 367 új könyvet vásárolt az iskola saját költségvetésből, emellett pályázatokból is sikerült kiegészíteni a választékot, az elmúlt évben például mintegy 400 ezer forint értékű összegből egyebek közt kortárs magyar gyermekirodalmi kiadványokkal bővülhetett az állomány.


Depresszió mellett szélütés, alvásszavar, reuma ellen is: olvasásFEL

Elsősorban a depresszió kezelésében tartják sokan hasznosnak ezt a módszert (kivéve a súlyosabb eseteket). De ilyenkor sem feltétlenül vidám olvasmányokra van szükség -- magyarázza a bölcsész-, tanári és orvosi diplomával, továbbá három évtizedes gyakorlattal rendelkező, Salzburgban orvosként dolgozó Hász Erzsébet biblioterapeuta. A derűs írások ugyanis provokatívan hatnak egy depressziósra, mert az illető kizárva érzi magát a vidámságból, a reménykedő magatartásból. Vigyázni kell azonban a komorabb hangvételű történetekkel is. Egy komolyabban depressziós beteggel nyilván nem tanácsos például Goethe híres levélregényét, az 1774-es megjelenését követően öngyilkossági hullámot elindító Az ifjú Werther szenvedéseit olvastatni.
Nemcsak a depresszió kezelhető eredményesen biblioterápiával; például demenciás vagy szélütéses betegek állapotán is sikerült már javítani vele. Eredményesen alkalmazzák pánikbetegség, fóbiák, továbbá alvás- és magatartászavarok kezelésére is. Angliában pedig a The Reader (Az olvasó) nevű szervezet tagjai arról számoltak be, hogy reumás betegek fájdalmait tudták csökkenteni a módszerrel. Másként lehet hasznos a terápia elítéltek körében.


Mesekönyv cserebere a Camponában, dedikálássalFEL

Május hetedikétől 3 héten keresztül, csütörtöktől szombatig ingyenes mesekönyv cserebere börzét hirdet a XXII. kerületi Campona Bevásárló- és Élményközpont, meseírók dedikálásával egybekötve. A börzén megmaradt köteteket a rendezvénysorozat végén a szervező a Csodalámpa Alapítványnak adományozza.
A mesék varázslatos világa minden gyermek fejlődésében kulcsfontosságú szerepet tölt be. A kitalált történetek játékos formában fejlesztenek olyan lényeges képességeket és készségeket, amelyek hozzájárulnak a kisgyermekek szocializációjához és lelki-szellemi épüléséhez. Azonban még a legjobb mesék is unalmassá válhatnak a csöppségek számára egy idő után. Ezért a Campona egy remek kezdeményezés keretében segíti a szülőket abban, hogy a 'kinőtt' könyveket elcserélhessék egy újra, vagy egy épp vágyott, de már nem kapható, más által leadott kötetre.




Analógiák

Tévhitek akadályozzák az innovációt -- felhőkutatásFEL

A Bell Research által készített, a magyar nagyvállalatok felhőszolgáltatásokkal (vö.: link kapcsolatos attitűdjét vizsgáló kutatás érdekes tanulsággal szolgált. A hazai üzleti döntéshozók általában nyitottnak mutatkoznak a felhőmegoldásokra, azok konkrét alkalmazásától azonban gyakran visszatartja őket néhány lejárt szavatosságú félelem, illetve az ismeretek hiánya...


Hiányosak és áttekinthetetlenek a kormányzati adatok FEL

Amellett, hogy a kormany.hu-n elérhető adatok hiányosak, egyben áttekinthetetlenek is, a szerkesztés felhasználóbarátnak a legkevésbé sem mondható. A kilenc minisztérium adatai ömlesztve érhetők el több száz oldalon, különféle fájlformátumokban, sokszor tömörített mappaként, a szkennelt fájlok esetében pedig a másolhatóság elve is sérül. Állampolgár legyen a talpán, aki kiigazodik a kormányzati dokumentumrengetegben. Az alkotmányos célt, nevezetesen az átláthatóságot, mondanunk sem kell, ez így nem segíti elő.




Praktikus

Hogyan törölhetjük régi Facebook profilunkat?FEL

Nem lehetetlen megszabadulni feleslegessé vált Facebook profilunktól. Néhány lépéssel végleg eltűnhetünk a közösségi hálóról.
Ha a közösségi oldalakról van szó, a Facebook elsőként jut eszünkbe. Több mint egymilliárd felhasználóval nem lehet figyelmen kívül hagyni. De sokszor igen addiktív lehet, és úgy érezhetjük, nem tudunk normális életet élni, minden percben az üzeneteket és kommenteket lessük.
Figyelmeztetés: Ha végleg törli magát valaki a Facebookról, soha többé nem tudja majd visszahozni az ott lévő tartalmakat. Ezért ha csak egy kicsit is bizonytalanok vagyunk, akkor válasszuk inkább a deaktiválást a végleges törlés helyett. Ha nem tudunk dönteni, elolvashatjuk, hogyan érzik magukat azok, akik már törölték a Facebookról magukat.


Elfér az összes fotója, itt 1000 GB-nyi képet tárolhat ingyenFEL

Címkék: adattárolás | praktikus |

Több praktikus új funkciót kapott a számítógépen és okostelefonokról is elérhető, mindenkinek közel 1 TB-os ingyen fotótárhelyet kínáló Flickr. Automatikus biztonsági mentés, profi keresés, új mobilos appok.




Kisszínes

A világ egyik legnagyobb könyveFEL

Címkék: kiállítás |

A világ egyik legnagyobb könyve Magyarországon található. Paraméterei: 4.18 x 3.77 m, oldalak száma: 346. súlya: 1,420 kg.
Varga Béla ás fia Varga Gábor készítették el ezt a fenomenális könyvet.2010-ben a Guinness rekordok közé került, de csak két évig tartotta ezt a címet.
A könyvet meg lehet tekinteni Szinpetriben, az Aggteleki Nemzeti Park területén. (ref.: NM)


Google-használat az érettségin? -- a magyar diákok 5%-a használja ügyesen az internetet.FEL

Miközben itthon hétfőn megkezdődött az idei érettségi szezon, megjelent egy hír, miszerint Nagy-Britanniában engedélyeznénk a Google keresőrendszer használatát az érettségi vizsgákon. A felvetést természetesen nem ellenezik a diákok, ahogyan egyes oktatási szakemberek sem. Mások viszont azt állítják, a keresőrendszer használatának engedélyezése a megmérettetéseken a brit gyerekek butulásához vezetne. Péterfi Rita oktatáskutató szerint a célirányos keresés egyáltalán nem egyszerű műfaj.
A szakember szerint az ötletgazdák legfőbb célja az, hogy rávezessék a diákokat az internet adta lehetőségek minél szélesebb körű kihasználására -- ezzel együtt természetesen a vizsgarendszer is változhat. Péterfi Rita hozzátette: mindez a tanároktól is nagy előkészületeket és többlet-felkészülést igényel majd, és a vizsgakérdések jellege is teljesen meg fog változni. A szakember hozzátette: az oktatásnak is igazodnia kell az élethez, s élet-közelibbé kell tenni a számonkérés módját is.
Péterfi Rita beszélt arról is, hogy legfiatalabb generáció csak a világháló egyes területein járatos. Bár a gyerekek nagyon sok időt töltenek a számítógép előtt, a magyar diákok mindössze öt százaléka tudja magas színvonalon használni az internetet.




Információforrások

Mindenkinek van hangja -- irodalmi-olvasós podcast indultFEL

Ti most a 'Mindenkinek van hangja!' című podcast adás első számát hallgatjátok. Röviden elmondom, hogy a következő 91 percben miről is lesz szó. Az adásban hallgathattok rövid novellákat, amit a felolvasó blog aktív előadói hangosítottak meg, valamint lesznek versek is gyerekek előadásában, és interjúkat is hallhattok különböző irodalmi és könyves témában. Megkérdeztünk gyerekeket arról, hogy mit is gondolnak ők a könyvekről és az irodalomról. Megtudhatjuk, hogy mi is az a biblioterápia, és megismerhetünk egy versekkel is foglalkozó fejlesztő-informatikust. A nemrégiben Pécsett járt Grecsó Krisztiánt könyvekről és könyvcímekről faggattuk, és közösen beleolvashatunk a 'Megyek utánad' című regényébe. Végül betekintést nyújtunk a felolvasás nehézségeibe is egy kis bakiparádéval. (Ambrus Attila ajánlásával)
Adás (91 perc): link
Letöltés (mp3): link


Íme, a Bookline sikerlistájaFEL

Az áprilisi sikerlistán szinte minden szereplő kicserélődött, gyakorlatilag csak új könyvek szerepelnek a Bookline TOP50-ben.
Első helyen a Szent Johanna gimi című ifjúsági naplóregény-sorozat szerzőjének, Leiner Laurának új tiniregényét, a Hullócsillagot találjuk.
Második helyen a kicsiket megmozgató CD-s kiadvány, Béres Alexandra és az Alma együttes Bűvös Mesetornája szerepel.
Harmadik helyre robbant be Balogh Béla: Szabadulás az érzelmek fogságából című, CD melléklettel megjelenő kiadványa, ami a félelmek feloldásában segíti az olvasót...

Hírforrás: NOL
2015. május 13.

Ezek a gyerekkönyvek a leghasznosabbakFEL

Magyar szakértők segítségével négy kategóriában választották ki a gyerekeknek, illetve szülőknek szóló legjobb mese-, fejlesztő és segítő könyveket.
Kapiskáltuk, hogy jót tesz a gyereknek, ha olvasunk neki, de most már tudományosan is bizonyították. A Time magazin nemrégiben vázolták link annak a kutatásnak az eredményeit, melyek agyszkennelés segítségével vizsgálta az óvodás gyerekek reakcióját a meseolvasásra. Ezek alapján a vizuális képességeket és a nyelvértést is erősen stimulálja, ha a szülők olvasnak a kisgyereknek, továbbá erősíti a szülő-gyerek kapcsolatot, de a mondattani szabályok megértéséhez és a szókincs fejlesztéséhez is hozzájárul már kicsi korban.




Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 18.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
3200 fő

Olvasói létszám:
kb. 3500 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás körött megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.

A KIT tulajdonosa

www.gmconsulting.hu