
139Múltunk, 2007/4. | 139–153.

ben sokkal professzionálisabbak, mint spontán módon elôállított elô-
deik: látszik rajtuk, hogy nyomdában, nagy példányszámban készültek.

„A 20. század borzalmai, értelmetlensége a szatíra, a groteszk és az
abszurd eszközeivel írható le a legjobban, miközben a humor – átmene-
tileg – fel is szabadítja mesélôjét és hallgatóját” – olvashatjuk Farkasházy
Tivadar kedvcsináló elôszavában. Anélkül, hogy a fenti bölcs megálla-
pítással vitatkoznék, szükségesnek tartom leszögezni: ezek a hirdetések,
csasztuskák, kérdés-feleletek mára jócskán megkoptak, megporosodtak,
az új rezsim propagandatermékeit meg egyszerûen szánalmasnak érez-
hetjük. Mégis fontos, hogy megismerjük ôket, hiszen ezek a szarkasztikus
röplapok jól érzékelhetô módon tükrözik a kor és a benne élô emberek
hangulatát. Fontos munkát vehetünk tehát a kezünkbe. Kétségkívül a
szerkesztôi alaposságot dicséri az annotált névmutató – amely segít a
kötetben szereplô személyek azonosításában – és a rövidítés-, valamint
az iratjegyzék is. Hiányérzetem fôként abból adódik, hogy a kötet csak
a Politikatörténeti és Szakszervezeti Levéltár gyûjteményébôl válogatott.
A forradalom és szabadságharc folklórja nyilvánvalóan kevéssé doku-
mentált, de ennél minden bizonnyal több anyag, több dokumentum áll
rendelkezésre. Érdemes lenne ôket minél elôbb felkutatni, összegyûjte-
ni és közzétenni! Mint ahogy tette ezt például Tischler János 2003-ban,
amikor bírósági iratok között talált röplapokat publikált Néphumor
1956. november 4. után címmel. (Élet és Irodalom, 2003. október 24. 3.)

A „Megy a rendszer, jön a rendszer, majd megbolondul az ember…”
a kezdet nehézségeit magán viselô, de fontos lépések egyike azon az úton,
amely 1956 folklórjának, „népköltészeti” emlékeinek feltárásához,
megismertetéséhez vezet.

Kôrösi Zsuzsanna

Az 1956-os forradalom nemzetközi sajtója*

A forradalom ötvenedik évfordulóján három olyan kötet is megjelent,
amelyek a külföldi újságok reakcióit foglalják össze. Három különbözô
mûfajú, nem egyformán alapos kötetrôl van szó, amelyek korántsem tö-

* TISCHLER János (szerk.): Budapestrôl jelentjük… Az 1956-os forradalom az egykorú nemzetközi sajtóban.

Válogatás. 1956-os Intézet, Budapest, 2006. 395 p.; ANDERLE Ádám (szerk.): A magyar forradalom és a his-

pán világ, 1956. SZTE BTK Hispanisztika Tanszék, Szeged, 2007. 173 p.; Vladimir POPIN: 1956 a belgrádi

és a vajdasági sajtó tükrében. Fórum Kiadó, Újvidék, 2006. 251 p.



140

kéletesek, de a maguk területén nélkülözhetetlenek. A Budapestrôl jelent-
jük – az 1956-os forradalom az egykorú nemzetközi sajtóban általános,
rendkívül gazdag, enciklopédikus jellegû, de egy hatalmas forrásanyag
behatárolt részébôl történt válogatás. Vladimir Popin kötete, az 1956 a
belgrádi és a vajdasági sajtó tükrében egy olyan ország sajtójára koncentrál,
amelyre az elôbbi kötet (talán nyelvi okokból) nem fordított elég figyel-
met. Ez a kötet viszont nem forráskiadvány, hanem a tanulmánykötet,
a sajtóbibliográfia és a cikkismertetések, idézetgyûjtemények egyvelege.
A magyar forradalom és a hispán világ 1956 címû tanulmánykötet egy
egzotikus, lényegében ismeretlen világba kalauzol el bennünket.

A Budapestrôl jelentjük kronológiai sorrendben közli a külföldi lapok
cikkeit a magyarországi eseményekrôl. Elsôsorban amerikai, angol és
francia lapokat szemléz, de erôteljesen jelen vannak a lengyel, kissé alul-
reprezentáltan a német és svájci lapok, továbbá a szocialista országok-
ban élô határon túli magyarok lapjai és a Pravda cikkei. Kritikaként
megemlíthetô, hogy a szintén fontos olasz és osztrák napilapok, továb-
bá a szocialista szatellitállamok többségi sajtója hiányzik.

Az elsô nap eseményeivel kapcsolatos cikkek között kapnak helyet az
elôzményekkel foglalkozó írások. Ezen írások három kategóriába sorol-
hatók. Az amerikai lapok elsôsorban az általános elemzésekben foglal-
koztak Magyarországgal, mint a „kelet-európai erjedés” egyik, de nem fô
színterével. A New York Times október 23-i elemzése (25.) még elsôsor-
ban Lengyelországot és Gomulkát említette a szovjetellenes, Moszkvától
elszakadni vágyó erôk legjelentôsebbikeként, és csak mellékesen azt: az
oroszok sztálinista reakciói „talán Magyarországot is a szovjetellenes
tömbbe taszítják” – ami jól mutatja, hogy a nagyvilág (konkrétan a vezetô
amerikai napilap politikai elemzôi) még a forradalom elôestéjén sem
számított Magyarországon jelentôsebb társadalmi robbanásra. Megtud-
hatjuk, hogy az amerikai lapokat elsôsorban a „szenzációs” események ér-
dekelték (például Rajk és társai újratemetése), és általában is egzotikus világ-
ként tekintettek (és így is ábrázolták) a vasfüggönyön túli szörnyû világra.

Az elsô újságcikk a kötetben egy bostoni amerikai lap cikke arról,
hogy Nagy Imrét visszavették a párt soraiba. A cikk (amely a tény köz-
lése és nyugati jegyzése miatt kerülhetett a válogatásba) egy fontos és a
nyugati lapokra jellemzô jelenségre irányítja a figyelmet. A lap ugyanis
forrásként a jugoszláv Borbára hivatkozott és közölte: budapesti sajtó-
források mindezt nem erôsítették meg. (13.) Vagyis a nyugati újságok
számára Magyarország több szempontból is zárt világ volt. Ehhez ké-
pest igazi kuriózum a Times cikke, hiszen a cikkíró személyes tapaszta-
latai alapján tudósított az itteni helyzetrôl. Az írás a forradalom kitöré-

1956 – emlék/könyv



141Szajda Szilárd | Az 1956-os forradalom nemzetközi sajtója 

se elôtt egy nappal jelent meg (22.), és szociológiai szempontból is érté-
kes forrás, lévén a mindennapi életrôl tudósít. A cikk (élmény)beszámo-
ló a budapestiek életkörülményeirôl, a nyugati olvasó számára megdöb-
bentônek szánt összehasonlításokkal: a nôk is dolgoznak, helyettük –
úgymond – az állam neveli a gyermekeket, még lovas kocsik járnak az
utakon, a babakocsiból csak egyfajtát lehet vásárolni, van árú a piaco-
kon, csak az embereknek nincs pénzük megvenni, silányak a ruhák, ro-
mos a város, de az emberek kedvesek, és „a vasfüggöny mögött oly
régóta elzártan élô magyarok mennyire patetikusan vágynak arra, hogy
más országokkal kapcsolatba lépjenek”.

A Magyarországról szóló újságcikkek sajátos darabjait jelentik a kü-
lönbözô lengyel lapok írásai. Az október 23-a elôtt keletkezett és a kö-
tetbe került mindkét cikk a magyarországi változások iránti szimpátiá-
ról tanúskodik. Ráadásul olyan, az országban hosszabb idôt eltöltô, a
dolgok mélyére ásó újságírók munkáiról van szó, akik – mivel hasonló
világból érkeztek – értették a folyamatokat. Ôk a belpolitikai helyzet
elemzésekor, mintegy igazolásként, párhuzamot vontak a magyarorszá-
gi és a lengyelországi demokratikus-szocialista törekvések között.
A Sztandar Mlodych tudósítója egyértelmûen a politikai erjedés szelle-
mi hátterére volt kíváncsi: eljárt a Petôfi Kör vitáira, tisztában volt az
egykori NÉKOSZ-mozgalom jelentôségével. (16.) E lengyel lap egy má-
sik munkatársa lesújtó kritikával illette a baráti országokról szóló tu-
dósítások – a hamis udvariasságból addig következô – stílusát: „A né-
pi demokrácia országaiból érkezô sajtóhíradásokat egészen a legutóbbi
idôkig az unalom, a szürkeség és a bikkfanyelv jellemezte.” (20.)

A kötetben többször szereplô lengyel lapok a hazai történések fényé-
ben számoltak be a forradalom eseményeirôl. Az Express Wieczorny
például így: „… a véres budapesti zavargások, amelyek megzavarták a
nálunk nagy rokonszenvvel figyelt demokratizálás folyamatát, magát a
folyamatot nem szakították félbe.” (80.) A Trybuna Ludu 28-án aggód-
va, de általános szimpátiával írt a magyarokról. Hangsúlyozta, hogy bár
a felkelôk közé felelôtlen és reakciós elemek is vegyültek, de Magyaror-
szágon a nép mozdult meg. A cikkíró súlyos leegyszerûsítésnek nevez-
te, hogy a szocialista sajtó (lásd késôbb) ellenséges ügynökségek mûvé-
nek tartja és ellenforradalomnak nevezi a népmozgalmat – amelyet
felkelésként definiált –, és remélte: megmarad Magyarországon a népi
hatalom, és a magyar vezetôk levonják a helyes következtetéseket a hi-
bák kijavításához (120.).

Külön kategóriát alkotnak a szomszédos országok magyar lapjai, ame-
lyeknek cikkeire mintha a nemzetiségû alapú félelem is jellemzô lett volna.



142

Arra gondolok, hogy a zsurnaliszták – mintha kompenzálni igyekezné-
nek valamit – a szocializmus melletti erôteljes és túlzó hitnyilatkozatokat
tettek (például az Új Szó egy, az ötvenes évek sajtójára jellemzô „han-
gulatinterjújában” a magyarlakta Ógyalla traktorosai hitet tettek szocia-
lizmus mellett [77.]). Ráadásul felfedezhetjük a többségi nemzet félel-
mét is saját magyar állampolgáraitól, és a pártvezetôk félelmét az esetleg
közvetítésükkel beszivárgó forradalmi eseményektôl – és a revíziótól.

Figyelemre méltó a romániai Elôre 28-ai tudósítása. Eszerint Buda-
pestet huligánok, ellenforradalmárok, rablók dúlják, és megjelentek
azok, akik restaurálni akarták a hárommillió koldus országát. A lap
ment talán legtovább annak a nem létezô hôsies harcnak az ecsetelé-
sében, amelyben a felfegyverkezett magyar munkásság és katonaság
összefogva védi az ellenforradalmároktól a szocializmust. A cikk lé-
nyege azonban a következô: „Az ellenforradalomnak nincs nemzeti-
sége, az ellenforradalom minden szocializmust építô nép esküdt ellen-
sége. […] A Román Munkáspárt vezetésével, országunk dolgozó
népeinek soraiban a romániai magyar lakosság […] folytatja szocia-
lista társadalomépítô munkáját […] Románok, magyarok egyaránt
felidézik a fasizmus, a horthysta, antonescus uralom népellenes garáz-
dálkodásait.” (127.)

A legnagyobb nyugati lapokat a (már említett és indokolható) felké-
születlenség jellemezte. Ezt mutatja, hogy miközben 21-én Szegeden vagy
22-én Budapesten már történtek hasonló események, a 23-ai New York
Times – a Gyôr-Sopron megyei Hírlap írására hivatkozva – szenzációs
hírként „csak” azt közölte, hogy Gyôrben, egy értelmiségi gyûlésen a
szovjet csapatok kivonását követelték és kifejtették, hogy kínai, lengyel,
jugoszláv mintára nemzeti jellegû szocialista berendezkedésre vágynak
(26.). A 24-ei New York Times már nagyjából hûen írta le a nap törté-
néseit – viszont az esti eseményekkel kapcsolatban zavar és információ-
hiány fedezhetô fel. A lap azt írta például, hogy a felvonulók pontjaik-
ban követelték a Sztálin-szobor eltávolítását „az egyik budapesti térrôl”
– a szobor ledöntése azonban kudarcba fulladt (28–30.).1 A lapban eh-
hez „kapcsolódóan” másnap arról (is) írtak, hogy a Magyar Rádió adá-
sain kívül tulajdonképpen nincsen más rendelkezésre álló hírforrás –
azaz a publicisztikáikat, elemzéseiket igen gyér és egyoldalú informá-
ciók alapján próbálták elkészíteni a munkatársak (36–37.).

1956 – emlék/könyv

1 A Magyarországon október–novemberben mûködô tudósítókról lásd MOLNÁR János: Külföldi tudósítók az

1956-os forradalomban. http://server2001.rev.hu/msite/display_item.asp?id=2&act=tu. (Utolsó letöltés

2007. december 8.)



143Szajda Szilárd | Az 1956-os forradalom nemzetközi sajtója 

A Washington Post (amely a hírügynökségi jelentéseket jelölte meg
forrásként) írásaiban hasonló a zavar. A 24-ei beszámoló címében va-
lószínûleg összekeveredett a Sztálin-szobor ledöntésérôl szóló informá-
ció és a Rádiónál kirobbant harcokról szóló hír, hiszen azt írták: „Vissza-
verték a Sztálin-szobor lerombolására készülô budapesti tömeget.”
(30–32.) Ráadásul a lap furcsa módon a szocialista országok sajtófor-
rásaira hivatkozott – talán emiatt vannak olyan meglepô megjegyzések
a cikkben, mint például: akkor halt meg egy tüntetô, „amikor a rend-
fenntartók tüzet nyitottak, hogy megállítsák a lázadó csôcseléket”!

A lap egyik 25-ei írásában egyértelmûen utalt az információhiányra,
amikor azt írta: „…jóformán valamennyi információ Bécsen keresztül
fut be hozzánk, ahol a határon átjutók értesüléseibôl rakják össze a hí-
reket.” Ez a probléma egyrészt magában a cikkben is látszik (45–46.),
másrészt egy másik írásában is, amely jól szemlélteti: ha az újságírónak
nincsen információja, akkor annak hiányában gyártja dolgozatát. Azt
próbálták ugyanis drámai stílusú szövegben „bemutatni”, hogy mi is
játszódhat le a Kremlben a szovjet vezetôk között. (46–48.) E színmû
egyik fontos pillanata, amikor bejelentik: Nagy Imre a szovjet haderô
és légierô bevetését kérte a Szovjetuniótól. Ennek a „hírnek” a kötetben
felbukkanó forrása a Christian Science Monitor 24-ei írása: szerzôje sze-
rint Nagy Imre parancsára vetették be Budapest utcáin a szovjet tanko-
kat (32–33.).

Az angol napilap, a Times máshogy mûködött. Egyrészt a konzerva-
tívabb újságírói szabályokra tekintettel hangsúlyozta: nem lehet tudni,
mi történik Magyarországon a késô esti órákban. Másrészt 25-én nem
feltételezte Nagyról, mint az amerikai lapok, hogy egy rosszindulatú
(báb)figura, hanem csak azt, hogy nehezen uralja a helyzetet (49–51.).
A Le Monde pedig azzal tûnik ki, hogy már a forradalom második nap-
ján volt kapacitása arra, hogy összehasonlító elemzést végezzen a ma-
gyarországi és lengyelországi események más-más forgatókönyv szerin-
ti alakulásának okairól, amelyeket a magyar vezetés alkalmatlanságában,
a helyzet rossz kezelésében találtak meg (51–53.).

Érdekes forrás a nyugat-európai kommunista sajtó. A L’Humanité
kommentárja például talán az elsô, amely (a forradalom másnapján!)
„megelôlegezi” a késôbbi kádári propagandaelemeket. A cikkben meg-
jelennek a Vatikán utasítására cselekvô konzervatív egyházi körök, fel-
bukkan a nemzetközi kapitalizmus, amely arra költi a pénzt, hogy bom-
lassza a szocialista országok belsô rendjét, s szerepet kaptak „a régi
keletû ellenséges erôk, amelyek nem törôdtek bele a kapitalizmus fel-
számolásába”. (54–56.) Akárcsak az MSZMP késôbbi magyarázatában,



144

a párt hibás (fôként gazdaság-) politikája itt is csak marginális ok. Ráadá-
sul már itt megjelenik ellenforradalom fogalma.

A kötet talán egyik legfontosabb forrása a TASZSZ október 24-ei köz-
leménye alapján másnap megjelent Pravda-cikk. Mivel a szovjet hírügy-
nökség nem az újságírás szabályai szerint mûködött, hanem propagan-
daközpont volt, inkább az események kezelésének elôírásaként kell
értelmeznünk a szöveget. Ez pedig veszélyes mûfaj, hiszen az anyag meg-
fogalmazóinak a valós történésektôl el kellett rugaszkodniuk, jövôbeli,
remélhetôen bekövetkezô, elvárt eseményeket is hírként kellett közöl-
niük. A „tudósítás” szerint Budapesten „népellenes kaland” zajlott,
amelyben „reakciós szervezetek ellenforradalmi lázadás kirobbantásá-
ra tettek kísérletet”. (58.) Ezt egy nap alatt felszámolta a magyar had-
sereg, a magyar kormány által felkért és a Varsói Szerzôdés alapján ott
állomásozó szovjet hadsereg, továbbá a felháborodott és felfegyverke-
zett munkásság. Népellenes reakciós szervezetek, fasiszta pribékek, a
külföldi reakciós erôk bujtogatása, elôre kiképzett és felkészült csopor-
tok utcán történô bevetése, üzletek kifosztása, közintézmények és üze-
mek elleni véres támadások – mind a késôbbi, a megtorlás idején hasz-
nált kádári retorika elemei lesznek majd. Viszont három nappal a
forradalom kitörése után a Pravda már csak egy rövid TASZSZ-tudó-
sítást közölt, amely szerint Budapesten már minden „rendben van”: mû-
ködnek a közüzemek, termelnek a kenyérgyárak (82.). Mindezt azon a
napon, amikor Budapesten sortûz dördült el a Kossuth téren és ebbôl
szovjet katonák is kivették a részüket.

A korábbiakhoz képest meglepônek mondható az október 28-án meg-
jelenô Pravda-cikk terjedelme és tartalma. Az addigi rövid írások után,
amelyekben apró-cseprô népellenes kalandokról és azok felszámolásá-
ról-megszûnésérôl tudósítottak, áttekintést adtak az eseményekrôl. Nagy
Imrét és Kádár Jánost idézve ismertették az eseményeket. Az újság azt
hangsúlyozta, hogy mindkét nyilatkozó szólt az események ellenforra-
dalmi jellegérôl, de azért arra is kénytelen volt magyarázatot adni, hogy
Nagy és Kádár szerint az elégedetlenségnek volt alapja, az emberek el-
keseredésének volt oka, és a helyzet valóban rossz volt Magyarorszá-
gon. A Pravda ezzel összefüggésben azt írta: „Alapos munkára van szük-
ség, hogy eltüntessük ezeket a hibákat, megszüntessük a nehézségeket,
hogy tovább növekedjen a magyar nép anyagi jóléte, és hogy gazdasá-
gi és egyéb területeken eleget lehessen tenni a magyar nép igényeinek.”
A lényeg azonban a lap szerint az ellenforradalom volt, amelyet a nyu-
gati kormányok és titkosszolgálatok pénzeltek, láttak el fegyverrel, ké-
szítettek elô ügynökök tömegének Magyarországra küldésével – az el-

1956 – emlék/könyv



145Szajda Szilárd | Az 1956-os forradalom nemzetközi sajtója 

lenforradalom, amelyet horthysta tisztek irányítanak. (A „népellenes
kaland” és a szervezett, felfegyverzett földalatti mozgalom közötti el-
lentétet értelemszerûen sosem magyarázta el a lap.)

*

A szöveggyûjtemény tehát azért is hasznos olvasmány, mert megbizo-
nyosodhatunk arról, hogy meglévô részinformációkból, a legkülönbö-
zôbb okok miatt milyen téves és/vagy helytelen képet alkotott a sajtó
mindarról, ami október 23-a körül és után Budapesten és Magyaror-
szágon történt. Továbbá mert szinte napról napra követhetjük a fôbb
nyugati lapok cikkeit, láthatjuk véleményformáló tevékenységük tar-
talmának változását, illetve azt, hogy melyik lap rendelkezett ponto-
sabb információkkal, melyik vont le a meglévô kevés információból he-
lyesebb következtetéseket. Megítélésem szerint a legjobban a már
említett nagy tekintélyû Le Monde „teljesített”, amelynek pedig csak
a hónap végén érkezett meg tudósítója Magyarországra.2 És talán ál-
talában is elmondhatjuk, hogy a francia lapok rendelkeztek a legfris-
sebb és talán a legalaposabb információkkal. Ezért cseppet sem meg-
lepô, hogy a nyugati sajtóban a Le Figaro „rehabilitálta” Nagy Imrét
a szovjet csapatok behívása ügyében. 28-án azt írta: „Az új miniszter-
elnök személyesen kötelezte el magát, hogy tárgyalásokat kezd Moszk-
vában a szovjet csapatok kivonásáról. A sztálinista Gerôt – aki meg-
próbálta Nagy Imrére hárítani a felelôsséget a Vörös Hadsereg
behívásáért, jóllehet a harcok kezdetén maga kérte az oroszok segítsé-
gét – leváltották.” (103.) Itt említhetjük az elemzéseiben tárgyilagos-
nak tekinthetô Timest is. Újságírói, szerkesztôi (mint például egy 29-
ei írás mutatja [140–142.]) átlátták a helyzetet, átérezték, hogy a komoly
politikai erôk nem visszarendezôdést akarnak a kapitalizmusba, hanem
egy számukra ismeretlen modellt megvalósítani (ha egyáltalán lehet
tudni, hogy mit akarnak).

Az amerikai orgánumok viszont folyamatosan közöltek meglepô hí-
reket. A New York Times 27-én például arról írt, hogy a kommunisták
lámpavasra akasztanak fel és erkélyekrôl dobnak le forradalmárokat.
Ugyanakkor találni a lapban szellemes és a történéseket érdekesen ma-
gyarázó írásokat is. Ugyanebben a számban például Harry Schwartz a
szocialista ifjúságnevelés kudarcának nevezte 1956-ot. Mint írta: „Az
utóbbi két hét lengyelországi és magyarországi eseményei gyászos ta-

2 MOLNÁR János: i. m. 



146

nulsággal szolgálnak a szovjet vezetôknek: tizennégy éven át tartó tö-
rekvésük, hogy kineveljenek egy új, hithû kommunista nemzedéket, ku-
darcot vallott.” (88.)

A cikkgyûjtemény tanulmányozása tehát azért is ajánlatos, mert ké-
pet kaphatunk arról, hogy miként kerítette hatalmába a politikai és az
érzelmi befolyásoltság a valamikor szabad világnak nevezett országok
sajtóját. Ilyen szempontból a kommunista világ sajtója sokkal tervsze-
rûbb volt: még a gyûlölet is elôre tervezett, propagandisztikus célú volt.
Ezekben a szerkesztôségekben soha nem rögtönöztek: ha valamirôl nem
volt kész menetrendjük, központi utasításuk, akkor inkább hallgattak.
Nyugaton a lapok a hír- és „szóláskényszer” nyomása alatt mûködnek,
így ha nem rendelkeztek megfelelô forrással, alaptalan híreket közöltek,
elhamarkodott, megalapozatlan és gyakran a szocialista tábor iránti gyû-
lölet táplálta írásokkal együtt.

„Vegytiszta helyzet” persze ritkán fordult elô. Október 29-ei számá-
ban a New York Times például korrigálta korábbi, Nagy Imrérôl kiala-
kított képét, mivel a lap szerint már érezni: nem a gyôztes kommunista
beszél. Nagyot a nemzeti erônek kiszolgáltatott figurának ábrázolták,
és továbbra is használták a kifejezést: bábkormány (131–132.).

Az október 30-át követôen megjelent cikkek információtartalma egyér-
telmûen jobb, ugyanakkor az írások uniformizálódása is megfigyelhetô
– ugyanis már tömegével mozogtak Budapesten a profi tudósítók. Jelen-
téseik alaposak, az információkat több helyrôl próbálták összegyûjte-
ni. A New York Times 30-án megírta például, hogy bár a magyarok még
felnéznek az amerikaiakra, de csalódtak az elmaradt segítségnyújtás
miatt; hogy sajtópolémiát folytatott a Szabad Nép és a Pravda; tudósí-
tott arról, hogy Kelet-Berlinben többezernyi gyertya került ki az abla-
kokba a szolidaritás jeleként, és hogy az erdélyi magyarok megmozdu-
lásokat szerveztek anyaországuk mellett (156–160., 163.). Változott a
lap irányvonala is. Október utolsó napján Nagy Imrét már nem a fejlô-
dés akadályának látta és láttatta, hanem olyan embernek, aki „megad-
ta magát a népakaratnak”. Továbbá arról írt: a „hazafias forradalom”
elérte célját és többpárti választások lesznek, a sorra alakuló nemzeti bi-
zottságokban a kommunisták kisebbségbe szorultak, és ezt alázatosan
viselik (192.). Október végén, november elején tehát az angolszász la-
pok gyôzelmi jelentéseket adtak. Ebben a New York Times járt az élen,
amely november 2-án például megfricskázta a szovjet sajtót a (már em-
lített) félretájékoztatás miatt, azt írva: Magyarországon mégsem kon-
szolidálódott a helyzet, hanem többpártrendszer lesz és elszakadnak a
szovjet tömbtôl (244.). A Washington Post (kicsit korábban) azt vizio-

1956 – emlék/könyv



147Szajda Szilárd | Az 1956-os forradalom nemzetközi sajtója 

nálta: ha a magyar és a lengyel kísérlet sikeres lesz, az megrendíti a Szov-
jetuniót, és átalakítja a nagyhatalmi erôegyensúlyt (221.).

Mindeközben a lengyel lapok is egyre inkább tisztában voltak azzal,
mi zajlik Magyarországon. A szimpátián alapuló féltés és aggodalom
ugyan megmaradt írásaikban – de a Gazeta Zielonogorskában leírták
például: „Magyarországon forradalom van, ahhoz a legkisebb kétség
sem fér.” (207.)

A kötetbôl természetesen arról is képet kaphatunk, hogy miként reagált
a nyugati sajtó például az olyan tragikus eseményekre, mint a Köztársa-
ság téri lincselés. A Le Figaro kiemelte a tényt, hogy Pedrazzini kollégájuk
súlyosan megsebesült az incidensnél, amely egy „nagy színház közelé-
ben” zajlott, ahol „a felkelôk éppen egy magas épületet ostromoltak”.
A tudósító Megtörtént! Saját szememmel láttam… címû november 2-ai
leírása szerint: „Rémes jelenet következett. Halottak és sebesültek feküd-
tek mindenhol. A nép bosszúvágya természetesen elszabadult. A támadó-
kat [!] megragadták, és helyben felkoncolták. Másokat felakasztottak a
megmaradt erkélyekre. Foglyokat nem ejtettek.” (261–263.) A cikk jól
mutat két dolgot: egyrészt, mint az más tudósításokból kitûnik, a nyu-
gati újságírók lényegében természetesnek vették a népharag ilyetén ki-
törését; másrészt Pierre Macaigne nem volt tanúja az eseményeknek.

A kötet egyik érdekessége egy olasz napilap interjúja Nagy Imre mi-
niszterelnökkel. Ebben Nagy alávaló hazugságnak nevezte, hogy ô hív-
ta volna be az orosz csapatokat, továbbá kijelentette, hogy Magyaror-
szágot „nyugati demokráciaként, független nemzeti politikával” képzeli
el, amely a saját útját fogja járni, „a magyar utat” (268.). 

Kiemelhetô továbbá a New York Times elemzése, amelynek szerzôje
úgy vélte: Rákosi gyûlölte az országot, mert évekre börtönbe vetették,
és miután visszatért Magyarországra, bosszút akart állni. Az ilyen – úgy-
mond – sérült ember nem kerülhetne vezetô pozícióba. Megállapította
még: „Rákosi zsidó volt, és a magyarok antiszemiták.” (309.)

November 4-e után a nyugati sajtó a legerôteljesebb jelzôkkel jelle-
mezte a Szovjetuniót. A New York Times így írt: „Gyilkossággal vádol-
juk a szovjet kormányt. Vádoljuk továbbá hitvány szószegéssel és a tör-
ténelem folyamán elkövetett legaljasabb csalással. Azzal vádoljuk, hogy
a magyar nép ellen tegnap olyan szörnyû és gyalázatos bûntettet hajtott
végre, amelyet soha nem lehet majd megbocsátani vagy elfeledni.” (323.)
A Le Figaro pedig így: „Sztálin feltámadt. Sztálin soha nem halt meg
igazán. Ne legyenek kétségeink! A megtorlás nem várat magára. De a
Szovjetunióra ezúttal olyan csapást mértek, amelybôl sohasem fog tel-
jesen magához térni.” (338.)



148

A kötetbôl megismerhetjük az ellenpólust is: a csatlós országok sajtó-
jának az ellenforradalom leverése alkalmából kiadott gyôzelmi jelenté-
seit, vagy éppen a Pravda beszámolóját. Az újság néhány nappal koráb-
ban még arról írt, hogy Nagy kormánya a szocializmus építi, november
5-én viszont arról: „Ma reggel leverték a magyar népi demokratikus
rend elleni reakciós összeesküvést. Nagy Imre kormányának, amely sza-
baddá tette az utat a reakciós erôk és az ellenforradalom elôtt, megszûnt
a létjogosultsága és feloszlott.” (341.)

*

Vladimir Popin igen érdekes és értékes kötetébôl az egyszerre propagan-
davezérelt, de azért újságszerûen mûködô jugoszláv sajtót ismerhetjük
meg. Azt a sajtót, amely tisztességesen számolt be a magyarországi ese-
ményekrôl, de amint a jugoszláv politikai szerepvállalást vagy sajátos
érdeket érintô kérdésre került sor, megjelentek benne a kommunista ál-
lamok propagandájára jellemzô eszközök – igaz, nem a szocializmus
nagy közös érdeke miatt, hanem a jugoszláv különállás által motivál-
tan. A szerzô a belgrádi Borba és Politika, az újvidéki Dnevnik és Ma-
gyar Szó címû napilapok, továbbá a Suboticke novine, a Somborske no-
vine és a Zrenjanin számaiból válogatott. Külön erénye a kötetnek, hogy
egyrészt a forradalmat megelôzô politikai erjedéssel is foglalkozik, más-
részt külön blokkot szentel a konszolidáció kezdeteinek, a Jugoszláviá-
ba menekült magyarok helyzetének, Nagy Imre kivégzésének.

A szerzô, ellentétben a többi ilyen jellegû kötettel, alapos, kvantitatív
és kvalitatív eszközöket felhasználó tanulmányban összegzi a jugoszláv
sajtóban tapasztaltakat. Szerinte – túl azon, hogy az ottani lapok a nyár
folyamán igen alaposan foglalkoztak a magyar eseményekkel – „A jugo-
szláv közvélemény nemcsak várta, hanem óhajtotta is az események ilyen
alakulását, mert abban elégtételt is talált” (8.). Innen nézve (is) érthetô,
hogy Rákosi leváltása különös örömöt jelentett déli szomszédunk lapjai
számára. A tanulmány szerint ekkor Magyarországon szinte mindegyik
újságnak volt tapasztalt, magyarul beszélô tudósítója, aki részt vett az
ellenzéki megmozdulásokon, tudósított róluk, elemezte azokat.

Popin megemlíti ugyanakkor, hogy – ellentétben a korábbi aktivitás-
sal – október 24-én semmilyen hír sem jelent meg a magyar történések-
rôl; 25-én csak az, hogy Nagy Imre lett a miniszterelnök, míg 26-án az,
hogy Magyarországon rendezôdött a helyzet. Vagyis a jugoszláv sajtó
kivárt, mert a jugoszláv politika tanácstalan volt (11.).

A forradalom eseményeirôl a lapok részletesen beszámoltak. Aki e cik-
keket akarja olvasni a kötetben, csalódni fog, ugyanis egyfajta tartalom-

1956 – emlék/könyv



149Szajda Szilárd | Az 1956-os forradalom nemzetközi sajtója 

jegyzékként szolgál a közel kétszáz oldalas gyûjtemény. Legtöbbször
csak a cikkek címei szerepelnek (igaz, már ebbôl látszik, hogy mennyi-
re foglalkoztatta a jugoszláv sajtót a magyar forradalom, hiszen egy-egy
napilapszámban akár tíz-tizenöt hír is szerepelt Magyarországról), az
esetek közel felében viszont a szerkesztô röviden összefoglalja a cikke-
ket vagy kiemeli egy-egy érdekes részletüket. Ennek a szerkesztési mód-
nak köszönhetôen a majd két évet átfogó gyûjtemény sokkal áttekint-
hetôbb, mint például az 1956-os Intézet kiadványa, mert abban ugyan
a teljes cikkeket közölték, ám nem tudhatjuk, mi az, ami megjelent még
aznap az adott cikken kívül az idézett napilapban, és így azt sem, mek-
kora volt az adott napilapban a magyar forradalom hírértéke. A kötet
értékét növeli, hogy betekintést nyújt az újságok képanyagába, sôt kö-
zöl a magyar eseményekrôl megjelenô karikatúrákat is – ezek azonban
a le nem fordított feliratok miatt nehezen értelmezhetôk.

A kötetbôl több érdekesség is kiderül. A szerkesztô például összefog-
laló tanulmányában felhívja a figyelmet arra, hogy milyen visszafogot-
tan reagált a jugoszláv sajtó, amikor az egyik délszláv diplomatát az
oroszok a budapesti követség épületébe belôve megölték. Az amúgy ke-
gyetlenül szókimondó sajtó tisztelgett a lelôtt diplomata életútja elôtt,
még képét is közölte, de halálának körülményeirôl egyszerre sokat- és
semmitmondóan annyit írt: „tragikusan életét vesztette”. A szerzô sze-
rint ennek oka, hogy nem akarták az ügy kapcsán élezni a viszonyt a
Szovjetunióval (13.).

A nyugati világ a jugoszláv hírügynökségtôl értesülhetett Nagy Imréék
kivégzésérôl. A kötetbôl megtudhatjuk, hogy miként köszönhetô ez a vé-
letlennek és egy Milos Corevic nevû tudósító szemfülességének. Az újság-
írónak 1958. június 16-án, szokásos esti sétáján a Népszabadság portása
(akivel jó viszonyt ápolt) adta át a lap másnap reggel megjelenô számát –
talán nem is nézte, mi van benne – és ô még este világgá repíthette a hírt
(15.). A szerzô rávilágít arra (és ez a cikkgyûjteménybôl is kitûnik), hogy
a munkástanácsok ügye (nem véletlenül) Jugoszlávia számára meghatá-
rozó volt, és a lapok kifejezetten ellenségessé váltak, miután Kádár a mun-
kástanácsok ellen fordult, mert ezt a jugoszláv út elleni támadásnak vélték
(23.). A cikkeket áttekintve egyetérthetünk a szerkesztô összegzô tanul-
mányának végsô gondolatával: a jugoszláv sajtó sokszínûen és részlete-
sen tudósított a magyar forradalomról, „és minden félreértést kizáróan
azok oldalára állt, akik abban az idôben és az adott körülmények között
a magyar nép haladó, szabadságszeretô törekvéseit képviselték” (29.).

A jugoszláv sajtó egyébként a kezdeti semleges tudósításokon túl
rendre átvette az új magyar kormány értékeléseit, és október 29-tôl már



150

„demokratikus népi mozgalomról” írt (15.). Ugyanakkor a lapok he-
lyi tudósítói utaltak rá, hogy ebbe „ellenforradalmi elemek” is vegyül-
tek, ám pár nap múlva az ellenforradalmárok is felkelôkké szelídültek.
A november 4-ei szovjet beavatkozást és Kádár tettét a lapok nem ítél-
ték el, hanem úgy kommentálták, hogy az stabilizálhatja a helyzetet,
Magyarországot a szocialista úton tarthatja, megszüntetheti a jogos
népmozgalom mellett megjelenô ellenforradalmi kilengéseket. A cik-
kekbôl kitûnik, hogy Jugoszlávia ismét kivárt: a sajtó nem is nagyon
számolt be arról, hogy milyen mértékû szovjet katonai beavatkozás tör-
tént, ugyanakkor éreztette a közvéleménnyel, hogy a Nyugat nyomás
alatt tartja a délszláv államot, hogy ítélje el a Szovjetuniót. November
10-e után a jugoszláv újságírók elhagyhatták Budapestet, hazatértek és
a harcok után megszülettek az elsô tudósítások is. Mindannyian kifej-
tették, hogy 4-e után minden kapcsolat megszakadt köztük és lapjuk
között, a követségre kellett menekülniük, a magyar hatóságok nem vol-
tak hajlandóak szavatolni a biztonságukat. Egyszóval egyértelmûvé vált
a jugoszláv közvélemény számára, hogy Budapestet rommá lôtték va-
lakik (arról, hogy kik, hallgattak). Ahogy a Politika újságírója, Duka
Julius a 11-ei lapszámban megfogalmazta: „Politikailag a magyar tö-
megek zavarban vannak: a kommunistákat kompromittálta a Rákosi-
féle politika. Az emberek csalódottak, sokan elégedetlenek a szovjet
beavatkozással. Nagynak nem sikerült, Kádárnak még nehezebb […]
Az emberek nem hisznek, semmiben sem hisznek, elkeseredettek, ezért
sokan nem teszik le a fegyvert […] A reakciós erôk aktívabbak, mint
valaha is.” (149.) Ugyanez az újságíró két nappal késôbb összefoglal-
ta magyarországi tapasztalatait. Október 30-áig jogos, a rákosista po-
litika elleni népi düh kitöréseként jellemezte az eseményeket. Az októ-
ber 30-a és november 2-a közötti idôszak kapcsán írt a „fehérterror”
és a „nyilasterror” megjelenésének egyes elemeirôl és az utcai lincselé-
sekrôl. Sajátosan jellemezte ezeket a napokat: „Olyan napok voltak
Magyarországon, mintha Rákosi politikailag halott volna, Horthy pe-
dig itt lenne a közelben…” (153.)

A kötet talán az egyik legellentmondásosabb darabja egy apró, né-
hány soros hírösszefoglaló. Tito pulai beszéde mellett, amiben szót sem
ejt arról, hogy Nagy Imre a jugoszláv követségre menekült, a Borbában
megjelent egy kis hír arról: Kádár a magyar rádióban kifejtette, hogy
Nagyék az egyik külföldi követségre menekültek. Mindezt a JKP köz-
ponti lapja kommentár nélkül közölte. (Sôt korábban is megjelent
ugyanitt az a magyar hír, miszerint a magyar kormány november 10-én
cáfolta, hogy letartóztatták volna Nagy Imrét [146.].)

1956 – emlék/könyv



151Szajda Szilárd | Az 1956-os forradalom nemzetközi sajtója 

November 20-án közölte a Borba, hogy a TASZSZ szerint a jugoszláv
politika is részese volt a magyar események elfajulásának. Erre válaszul
érezhetôen megváltozott a délszláv sajtó hangneme. A pártlap ugyanezen
számában jelent meg a hír, hogy Nagyék még november 4-én menedéket
kértek a jugoszláv követségen, és most megszületett a megállapodás a
két állam között: sértetlenül otthonukba távozhatnak (171.). Másnap
részletesen beszámolt arról, hogy Nagyékat elrabolták a szovjetek, a ma-
gyar kormány megszegte a szavát (172.). Természetesen pillanatok alatt
azt is megtudhatták az érdeklôdôk, hogy Nagy Imrét, politikustársait
és családtagjaikat Romániába telepítették. A következô napokban már a
Borba azt sugallta, hogy a Kádár-kormány csupán szovjet bábkormány.

Erre az idôszakra is az a jellemzô, hogy a lapok mindenrôl és részle-
tesen beszámoltak – kezdve a béremeléstôl és az asszonyok tüntetésétôl
egészen a nemzetközi véleményekig és természetesen a jugoszláv segé-
lyezési és menekültügyi erôfeszítésekig. December 9-én a Borba ismer-
tette az MSZMP határozatát az események értékelésérôl, míg a Szabad
Szó rosszallta az ellenforradalmi értékelést, és megjegyezte, hogy nem
tárták fel a valódi okokat (199.).

December 11-én már nem kertelt a Borba sem: beszámolt a rögtönítélô
bíróságok mûködésérôl és nehezményezte a munkástanácsokkal szembe-
ni magyar kormányzati fellépést. A Politika helyszíni tudósítója pedig így
írt: „A látszólagos béke és nyugalom felszíne alatt ebben a romokban he-
verô városban az elégedetlenség és a teljesületlen óhajok forrnak…” (201.)

1958-ban Nagy Imre és társai kivégzésének híre ismét a jugoszláv na-
pilapok címlapjára helyezte Magyarországot. Az újságok az ítéletet ju-
goszlávellenes támadásnak minôsítették. A Politika kommentárja sze-
rint ezzel visszatért 1948–1949 szellemisége, s a magyarok ismét a
Rajk-per viszonyai között élnek (249.).

A kötet különleges értéke, hogy nem csak Jugoszláviába enged bete-
kintést: az ottani sajtó ugyanis gazdagon vett át más országokból híre-
ket, tartott nap mint nap „sajtószemlét”. Így tudhatjuk meg például,
hogy miként reagált a keletnémet pártlap Nagyék kivégzésére: eszerint
bûn egy-két ember kivégzésén megrökönyödni, amikor háromszázezer
embert ölt meg az atombomba, több ezren esnek el naponta gyarmati
háborúkban, majdnem egymillió embert irtott ki Franco (248.).

*

A magyar forradalom és a hispán világ 1956 különbözô típusú és tár-
gyú tanulmányokkal próbálja körvonalazni a címben szereplô rendkí-
vül gazdag témát. A külföldi sajtó reagálásait bemutató kiadványokat



152

sorra vevô írásba azonban mindenképpen illik belevenni, mivel a tanul-
mánykötet jelentôs része kifejezetten ezzel foglalkozik, illetve nagyban
ezekre támaszkodva épülnek fel az elemzések.

A kötet többek között azért is rendkívül hasznos (túl például azon,
hogy sajnos Magyarországon csak kevéssé ismert, „egzotikus” világba
kalauzol), mert jól mutatja ’56 tényleges világpolitikai súlyát – hiszen
értesülhetünk például arról, hogy milyen és mekkora hír volt mondjuk
a távoli Mexikóban vagy Peruban az, ami Budapesten történt.

María Dolores Ferrero Blanco Az 1956-os magyar forradalom nem-
zetközi visszhangja és a spanyol részvétel kérdése címû tanulmányában
kezdetként maga is összefoglalja a latin sajtó megnyilatkozásait és elsô-
sorban azt emeli ki, hogy a latin világban erôs kommunista mozgalmak
lapjai, így az olasz L’Unità vagy a francia L’Humanité (mint említet-
tem) ellenforradalomról, míg az ettôl jobbra álló lapok, mint például a
szocialista Franc Tireur szovjet agresszióról írt. Lénárt András írása az
Asztúria tartományban tapasztaltakat vizsgálja. Szerinte egy demokrá-
ciadeficites országban, mint a korabeli Spanyolország, különösen érzé-
kenyen kezelték a magyar forradalom ügyét. A La Voz de Asturias címû
liberális napilapot vizsgálva felhívja a figyelmet a kezdeti bizonytalan-
ságra, az október 26-a után megjelenô antikommunista jelzôre és a nyu-
gati lapokban is tapasztalt túlzásokra (ilyen volt például a budapesti ut-
cákon heverô több ezer holttestrôl szóló beszámoló). A kommentárok
szimpátiát próbáltak kelteni a magyar nemzet iránt és gyûlöletet a Szov-
jetunióval szemben. Egy kiragadott kommentár szerint: „A Magyaror-
szágon folyó barbár harc egy leküzdhetetlen népi érzést tár fel: egy ku-
darcba fulladt politikai rendszerrel szemben táplált ellenszenvet. Egy
nép elkeseredett harca, hogy felszabaduljon és visszanyerje az évekkel
ezelôtt elveszített becsületét.” (89.) (Mindez talán furcsa egy olyan or-
szágban, ahol szintén elnyomó rendszer mûködik.) Az antikommunizmus
persze kötelezô elem volt Franco diktatúrájában – s innen nézve érthetô
a lap által használt párhuzam is: a magyar forradalom leverése során
tapasztalt kegyetlenség „csak az 1936-os spanyolországi marxista hordá-
kéval hasonlítható össze” (90.). A lapban Kádár a „magyar Júdás”, a
„Magyarország temetkezési vállalkozója” állandó jelzôket kapta, akit
háborús bûnösként kell bíróság elé állítani (92.). A tanulmányban idézett
cikkrészletek további jellemzôje azon újságírói vélemény, hogy a Nyu-
gatnak (elsôsorban a nagyhatalmaknak) kötelessége beavatkozni (88.).

A kötet ezek után a dél-amerikai visszhangot ismerteti. Kaszáné Vá-
ró Borbála írásából az argentin lapokban megjelenô cikkeket lehet megis-

1956 – emlék/könyv



153Szajda Szilárd | Az 1956-os forradalom nemzetközi sajtója 

merni – igaz, csak a magyar nagykövet jelentései alapján. A nagykövet
a fasiszta nemzetközi összeesküvés és uszítás eszközének tartotta a kor-
mány által ellenôrzött írott sajtót, amely hamis híreket közöl és uszítja
az argentin közvéleményt. (111.) Jancsó Katalin a perui sajtóvisszhang-
ról tudósít a ma is legjelentôsebb konzervatív napilap, az El Comerio és
a korszakban szintén meghatározó La Crónica alapján. A két újság meg-
lepôen friss volt: már október 21-én jelezték, hogy Szegeden diákmeg-
mozdulás lesz, másnap pedig címlapon számoltak be arról, hogy a „vö-
rös kormány” ultimátumot kapott az egyetemistáktól. Október 24-étôl
december végéig fôcímekben, akár az elsô oldalon, napi hat-hét cikk-
ben számoltak be a magyar eseményekrôl. A forradalom mellett állva
gyakran a tájékozatlanságból eredô, de lehet, hogy hatásvadász célokat
szolgáló túlzó megállapításokat tettek (például az áldozatok számáról
vagy a megtorlások mértékérôl).

Szente Varga Mónika a pueblai El Sol de Puebla címû napilap cikkeit
tekinti át a mexikói visszhangról írott tanulmányában. A küzdelmet eb-
ben a spanyol nyelvû országban is heroizálták (ennek igazolására a szer-
zô néhány cikkcímet hoz: „Vörös árulás”, „Egész hatvanöt65 ezer ma-
gyar áldozatról írtak). Nem elhanyagolható, hogy a tanulmány szerzôje
megpróbál egyfajta elemzést készíteni a cikkek hangvételérôl és kimu-
tatja, milyen nyelvi eszközökkel próbálták a közvélemény szimpátiáját
erôsíteni az újságírók. (Gyakran használták a harcos, a bátor és a kato-
likus jelzôket a magyar nemzet jellemzésére, amely azt bizonyította, hogy
évszázadokon keresztül óvta Európát a töröktôl.)

*

A három munka – például a célok, a módszerek különbözôsége, a mû-
faji eltérések miatt – nehezen mérhetô össze. A Budapestrôl jelentjük ké-
szítôi egy fontos és elemzésre érdemes, de arra nem minden szempontból
alkalmas forráskötetet készítettek. Az 1956 a belgrádi és a vajdasági sajtó
tükrében a „területi szûkösség” ellenére nagyobb igényû, s a másik két
kötettôl (illetve tanulmányoktól) eltérôen az alapos elemzést is felvállaló
munka. A magyar forradalom és a hispán világ hivatkozott tanulmányai
nem egyforma értékûek. Noha némelyik szerzôt egyetlenegy cél vezette,
nevezetesen a források feltárása – azaz az elemzések mélysége másodla-
gos volt –, a kötet sok érdekes információval gazdagítja a magyar tör-
ténetírást.

Szajda Szilárd




