- Különleges alkalom különleges apparátusú darabot hívott elő Bánkövi Gyula
műhelyéből.
- Pályázatok tömegéből választottam ki a Hilliard Énekegyüttes által a Hannoveri
Biennálé alkalmából négy szólistára szánt a cappella-kórusművek versenyét, amelynek
eredménye májusban kerül nyilvánosságra. Izgalmas olyan együttesre komponálni,
amelynek hangzása elevenen él az emberben. Ott voltam a Bazilikában tartott hangversenyükön,
amelyen a templom négy sarkából úgy zengett össze a hangjuk, mintha egy helyen
álltak volna. Két tenor, egy-egy basszus és kontratenor alkotja a kvartettet.
Egyházi művet írt elő a pályázat, forgattam hát a latin szövegeket. Telt-múlt
az idő, már csaknem késő lett, amikor épp a nagyböjti időszak kezdetén, hamvazószerdán
munkához láttam. Ez sugallta, hogy a Miserere mellett kössek ki. Rendkívül
hosszú ez a zsoltárszöveg, megesik, hogy a zeneszerzők csak egy töredékét használják
fel. Gubajdulina például mindössze ennyit ismétel nem kevesebb mint fél órán át:
Miserere mei Deus. Én is az első három sorra korlátoztam a megzenésítést.
Annyira összetartoznak az 50. zsoltár első részének szövegvonatkozásai, hogy egymás
alá-fölé rétegződésüket könnyen meg lehetett teremteni.
- Kórusművet említesz, amely négy szólistát foglalkoztat. El tudod képzelni,
hogy énekkaron is megszólalhat?
- Szólóhangokra szántam, de ez nem nehezen intonálható ugrásokban nyilvánul meg,
hanem elnyújtott glissandókban, amelyeket jobbára csak szólista tud megvalósítani.
Templomban négyfelől körülfogják a közönséget, hangversenyteremben középre állított
pódiumon énekelnek. Ilyen térbeli elrendeződést sem könnyen oldanak meg énekkarok.
- Említetted a Hilliard Énekegyüttes inspiráló hangzásélményét. Ért-e hatás
zeneszerzők részéről is?
- Amikor hét-nyolc éve először hallottam Arvo Pärt János-passióját, tudtam, annak
hatását nem fogom kikerülni. Persze a darabom nem hasonlít az észt szerző műveire,
de ha nem ismertem volna őket, talán jobban közelítettem volna stílusommal a Pärtéhez.
Hihetetlenül egyszerű hangkészlettel - melyet egyesek primitívnek bélyegeznek
- óriási idősíkokat jár be, gyökeresen ellentétesen a 20. századi gyakorlat túlnyomó
részével. Rendkívüli szellemi erő tölti meg ezeket a hangkombinációkat, így juttat
el olyan dimenziókba, ahová csak kevés zene visz. Efféle eszköztárat talán nem
mertem volna alkalmazni, ha nem bátorítanak Pärt művei.
- Nehezen intonálható a darabod?
- A Hilliard által aligha, hiszen nekik abszolút hallásuk van. Kvintek, tercek,
oktávok uralkodnak benne, tengelyhangok segítenek, glissando sohasem fordul elő
ilyenek nélkül.
- Milyen hosszú a mű, és milyen a szerkezete?
- Bő negyedórányi. Úgy mondanám: lelki szerkezete van, amely a rondó elvére épül.
Visszatérő motívumok kapcsolják össze a két-háromperces tablókat. Sok szünet fordul
benne elő, amelyek azonban mindig tartalmiak, a kicsengéshez kapcsolódóak.
- Életed több síkon zajlik, napi hivatalos elfoglaltsággal terhelten. Hogyan
teremted meg az ihlet pillanatait?
- Akik tudják, hogy sokat sportolok, nemegyszer megkérdezik: hogyan szakítok rá
időt a négy gyerek és a Rádió mellett? Úgy, hogy amikor reggel fölkelek, arra
koncentrálok, hogy mondjuk 12-kor úszni megyek vagy este 8-kor futok. S nem fordulhat
elő, hogy függővé tegyem ezt valamitől: ha hazaérek, elmegyek futni...
A komponálandó zenével is ilyen összpontosító viszonyban állok: már este úgy fekszem
le, hogy arra gondolok, másnap milyen kompozíciós problémákkal szembesülök. Még
ha figyelek is arra, amivel épp foglalkozom, a háttérben ott motoz a fejemben
a megoldandó zeneszerzői feladat.
- Használati vagy hangversenyszerű egyházi zene a Miserere?
- Számomra visszataszító, amikor egy egyházi mű felületes hejehujázásba vész bele.
A léleknek az igazi lényeg felé fordulása, a magam Teremtőhöz viszonyított kicsinységének
megéléséből fakadó felkiáltás dinamikailag színessé alakítja a darabot. Mozgás
is van benne, de törekedtem a külsőségek elkerülésére. Hátborzongató számomra,
ha hitetlen ember ír egyházi zenét. Sajnos a katolikus egyház is, egyfajta újító
mozgalom keretében, beengedett a liturgiába olyan zenét, amelynek nincs köze az
ottani tartalmakhoz, amely narkotizálja a híveket, s eltéríti az igazi lényegtől.
- Egyéb mű is bontakozik a kezed alatt?
- Egy régi terv: elektroakusztikával kombinált vonósnégyes, amely a Korunk Zenéjén
alighanem bemutatásra is kerülhet, s egy harmonikára és zenekarra szánt versenymű,
amely az NKA támogatásának köszönheti majd létét.
|