
Regio – Kisebbségtudományi Szemle 1991. 2. évf. 3.sz.

ENYEDI SÁNDOR

A romániai magyar sajtó és tömegkommunikáció 1944 után

Majdnem öt évtizeddel a második világháború után még mindig nem rendelkezünk a
romániai magyar sajtó monografikus feldolgozásával. Mindössze néhány résztanulmány1

vagy elnagyolt eszmefuttatás áll rendelkezésünkre a romániai magyar sajtó helyzetéről.
Többnyire olyan dolgozatokról van szó, amelyek mögött nincs részletekre kiterjedő adattári
gyűjtőmunka. Az elmúlt évtizedekben alig folyt sajtótörténeti kutatás, ami azt eredményezte,
hogy lapok, folyóiratok indultak és szűntek meg anélkül, hogy számottevő nyomot hagytak
volna a romániai magyar művelődési életben, sőt ami ennél is szomorúbb: némelyik
periodika úgy múlt ki, hogy a kötelespéldányok megőrzéséről sem gondoskodtak, így utólag
sem kutathatók.

Erdélyben kezdetben a kutatói kapacitás szűkössége miatt nem készült részletes feltáró
munka, később, amikor tudatosodott a közelmúlt sajtótörténetének fontossága, az állandóan
romló nemzetiségi viszonyok tették lehetetlenné e tudományág átgondolt, monografikus
kiművelését. Pedig a kolozsvári Bolyai Tudományegyetem Bölcsészkarán az egyetem 1959-
ben bekövetkezett felszámolásáig, sőt néhány évig még a közös egyetem keretében is folyt
sajtótörténeti kutatás: a magyar szakos hallgatók egy része államvizsgadolgozat keretében
foglalkozott egy-egy lap, folyóirat pályaívének a megrajzolásával. Ez a munka azonban
sajnálatosan abbamaradt, s az elért részeredményeket nem lehetett a magyar tudományos
kutatás egészébe integrálni. A fent említett részeredmények Jordáky Lajos, Balogh Edgár és
részben Jancsó Elemér ösztönzésének köszönhetők. Jordáky nem győzte hangsúlyozni a
sajtótörténet fontosságát. Kezdeményező hatása csak korlátozottan érvényesült, mert 1956
után eltávolították az egyetemről. Balogh Edgár néhány évig speciális kollégiumként
publicisztikát adott elő a magyar tanszéken. Több egyetemi hallgató figyelmét irányította a
gazdag erdélyi magyar sajtóhagyományokra, kezdeményezte a Korunk című folyóirat
bibliográfiai feldolgozását. Jancsó Elemér professzor pedig az irodalmi folyóiratok egy
részének feltárását irányította.

Magyarországon az elmúlt évtizedekben nem kísérték intenzív figyelemmel a romániai
magyar sajtó sorsának alakulását, csak ezzel magyarázható, hogy tudományos
könyvtárainkból, sőt a nemzeti könyvtárból, az Országos Széchényi Könyvtárból is olykor
alapvető erdélyi magyar periodikák hiányoznak. Bosszantó a hiány olyan évkörökből is
(például a második világháború utáni évekből vagy az ötvenes évek közepéről); amikor a
sajtótermékek beszerzésének, begyűjtésének nem volt komoly akadálya, hiszen ekkoriban a
két ország közötti kulturális csere viszonylag nagyobb zökkenők nélkül működött.
Könyvtáraink hiányos sajtógyűjteményei árulkodnak a korról, amely szakított a két
világháború közötti időszak könyvtári gyakorlatával, s többé már nem volt kötelező a
szomszédos országot hungarita-sajtóanyagának a maradéktalan begyűjtése. Akkor sem,
amikor Romániában fokról-fokra romlott a magyar nemzetiség helyzete - ekkor már mentő
körülmények szolgálhattak az el nem végzett feladat magyarázatára. Egy alapos, minden
fontos részletre kiterjedő magyar-román államközi szerződés sokat segíthetne a meglévő
fehér foltok eltüntetésében, a hiányzó sajtóanyag mikrofilmes pótlásában. Addig is
elkerülhetetlen azonban a számbavétel, még akkor is, ha a számvetőnek heterogén anyagokra,
hiányos újságkollekciókra, memoárokra, egykori újságcikkekre stb. kell hagyatkoznia. A
számvetés feladatának a megoldása sokáig nem halogatható, s bár ma még az alapvető
feltételek is hiányoznak a monografikus összegzéshez, fő vonalakban megrajzolható a
romániai magyar sajtó történetének második világháború utáni - a diktatúra leveréséig tartó -
szakasza.



Regio – Kisebbségtudományi Szemle 1991. 2. évf. 3.sz.

Az elmúlt évtizedek sajtótörténetének tárgyalásánál a történeti szempontot követjük:
időrendi sorrendben próbáljuk nyomon követni a romániai magyar sajtó helyzetének
alakulását. A történeti szempont érvényesítése mellett kiindulópontként az erdélyi magyar
sajtó gazdag hagyománya szolgál. A forrásvidékektől messze vezet az út: a nyomvonal
megmutathatja, honnan indultunk, és hová, milyen irányba tartunk. S mivel a sajtó sorsa
szorosan kapcsolódik az egész kisebbség sorsához és politikai történetéhez, a lexikális
adatfeltáráson túlmenően mindenkor utalnunk kell a sajtót is befolyásoló, a kisebbségi sorsot
meghatározó politikai változásokra. A kisebbségi sajtó története mindenkor szorosan
kapcsolódik a nemzeti kisebbség történetéhez, s mindenkor szoros kölcsönhatásban van a
magyar kisebbségi kultúra többi ágával.

Az első erdélyi magyar nyelvű újság 1790-ben indult Fábián Dániel és Cserei Elek
szerkesztésében Nagyszebenben. Az Erdélyi Magyar Hírvivő pályája szűkre szabott: április 3-
án indult, és utolsó számai a következd év elején jelentek meg Kolozsvárott. A Gubernium
Kolozsvárra költözése nem hozott szerencsét a lapnak: a gáncsoskodás, rágalmazás,
feljelentés töri derékba a zsenge, de nem eredménytelen vállalkozást. (Sajnos az elmúlt két
évszázad alatt sem sikerült fellelni a lap teljes kollekcióját!) A folyóiratok közül az Erdélyi
Múzeum (1814-1818) Döbrentei Gábor szerkesztésében - járul hozzá a magyar nyelvű erdélyi
folyóirat-irodalom hagyományainak a lerakásához. A reformkor, a szabadságharc, majd
különösen az 1867-es kiegyezés után lendül fel az erdélyi hírlap- és folyóirat-irodalom.
Trianon után 80 lap, folyóirat folytatta tovább megjelenését, a későbbi években pedig további
21 indul el újra. Ugyanakkor a megváltozott helyzetnek megfelelően új lapok is indulnak, és
széles rétegigényt kielégítő magyar sajtó jön létre a Romániához csatolt, magyarok által is
lakott területeken.

A második bécsi döntésig (1940) Románia hatvankilenc helységében jelentek meg
különböző magyar időszaki sajtótermékek, ezek közül Kolozsvár vezet 457 lapcímmel, majd
Temesvár következik 214 periodikával. A húszas-harmincas évek Romániájában 30-35
napilap jelent meg magyarul (a szám évről évre ingadozott), s a lapok politikai orientációja
széles skálát mutatott (magyarpárti konzervatívtól a haladó bulváron át a cionistán keresztül a
radikális progresszívig). 1919 előtt 18 napilap, 39 hetilap, 6 szépirodalmi, társadalmi lap-
folyóirat, 2 riportlap, 3 tudományos; 1 ismeretterjesztő, 12 vallási-egyházi, 6 művészeti, 2
turisztikai és sportlap stb., összesen 101 időszaki sajtótermék jelent meg Romániában
magyarul. Az új történelmi helyzetben a Magyarországtól elválasztott erdélyiek kénytelenek
tovább bővíteni sajtóirodalmukat (noha időnként a magyarországi sajtóimportot nem
korlátozták lényegesen), a romániai magyar sajtó 1935-ben éri el a csúcsot, összesen 339
időszaki lapot jelentetnek meg. (Ezek egy része rövid életű!) Jelentős visszaesés csak 1938-
ban következik be, amikor rendkívül szigorú cenzúrarendeletet léptetnek életbe, amelynek
gyors következménye 53 lap megszűnése, noha az említett év végén még mindig napvilágot
lát 182 magyar lap, folyóirat.2

1944-ben, miután átvonul a front Erdélyen a jelentősebb magyarlakta városokban
viszonylag rövid idő után újra indult a sajtó a két világháború között jellemzővé vált
decentralizáltság jegyében. A kezdeti hónapokat az átmenetiség jellemezte: a közlekedés sok
helyen szünetelt, s az elszórtan megjelenő lapok sok esetben nem jutottak túl egy-egy város
határain.

Erdély első magyar nyelvű újságja Kolozsvárott jelent meg 1944. október 18-án, egy
héttel a szovjet csapatok bevonulása után. A Világosság című napilap Balogh Edgár
főszerkesztésében látott napvilágot. A lapkiadást elősegítő és sürgető szervek azzal a céllal
adták meg az engedélyt, hogy az új lap hathatós segítséget nyújtson az ideiglenesen
szervezkedő helyi hatóságoknak az újjáépítésben, cikkeivel és híranyagával támogassa az
előrenyomuló szovjet és román hadsereget. A lapot a volt Ellenzék című napilap
felszereléseivel készítették. Politikai irányzatát az első hónapokban a lapnál felelős



Regio – Kisebbségtudományi Szemle 1991. 2. évf. 3.sz.

szerkesztőként működő Nagy István határozta meg mindaddig, amíg 1945. március 8-án
utcára nem kerül az Erdélyi Szikra, a kommunista párt napilapja (az Igazság elődje),
amelynek főszerkesztője Nagy István lett.3 A Világosság a kezdeti hónapok után a Magyar
Népi Szövetség vezető sajtóorgánuma lett, és megpróbálta olvasói bázisát kiszélesíteni. A
szerkesztőség a népfrontos politika jegyében kibővül Benedek Marcellal, Kacsó Sándorral,
Kós Károllyal. A lap jelentősége 1947-től fokozatosan csökken, s a Magyar Népi Szövetség
központjának Bukarestbe helyezésével (1948) helyi jellegűvé vált. Az országos politikát
legfeljebb tükrözni tudta, de annak irányváltásaiba már nem tudott beleszólni. A
főszerkesztői székben Balogh Edgárt a színtelen és dogmatikus, Temesvárról áthelyezett
Lázár Józseffel váltották fel, majd 1953-ban a Világosság megszűnt.4

1944 októberében indult meg a brassói Népi Egység című lap,5 előbb Szemlér Ferenc,
majd Szabédi László szerkesztésében. Ez is a Magyar Népi Szövetség sajtóorgánuma,
kezdetben gyakran közölt benne Kurkó Gyárfás is. A lap 1948. március 1-én megszűnt, rövid
ideig Népújság címen adták ki, majd 1948. augusztus 10-től beolvadt a marosvásárhelyi
Szabad Szóba, amely 1944. december 4-én napilapként jelent meg először. Népújság címen
1950-ig létezett, azután újra Szabad Szó cím alatt látott napvilágot.

A háború utáni első újságok egyike a kolozsvári Erdély című, 1944. december 4-én útjára
indított hetilapvolt, amely 1945 folyamán napilappá alakult át, és a Szociáldemokrata Párt
erdélyi szócsöveként jelent meg Raffay István szerkesztésében 1948. január 31-éig. Ekkor
figyelemre méltó közlemény tartalmazta a lap nekrológját: �Az Egységes Munkáspárt Kolozs
megyei vegyes szervező bizottságának közleménye. A Szocialista Párt Kolozs megyei
sajtószervei, az »Erdély« napilap, és a »Lumina« hetilap 1948. január 31-vel beszüntetik meg
jelenésüket. E naptól kezdve az Egységes Munkáspárt hivatalos helyi sajtószervei az Igazság
és a Lupta Ardealului lesznek.6 Hasonló sorsra jutnak a többi magyar nyelvű
szociáldemokrata lapok (például Nagyváradon a Népakarat). A harcból győztesen kikerülő
Igazság mint a párt orgánuma - különböző főszerkesztők (Nagy István, Aszódi János, Gáll
Ernő, Kovács András, Keszthelyi Gyula, Gocella István, Koncz József) irányításával az
alapjaiban megváltozó felső elvárásokat kiszolgálva - az egyik leghosszabb életű lapnak
bizonyult, amely a diktatúra végnapjáig látott napvilágot. Bár egyetlen magyar napilapként
maradt meg Kolozsvárott, elterjedtsége fokozatosan és időnként drasztikusan csökkent: míg a
hatvanas évek elején 40 000 példányban jelent meg, 1975-ben már csak 25 000-ben és
megszűnésekor 20 000 körüli példányban.

A háború utáni első hetekben, hónapokban a szovjet katonai közigazgatás átmeneti, 1944
novemberében történt visszaállítása lehetőséget biztosított a helyi lapkiadási
kezdeményezéseknek. A sajtóélet újrakezdődött olyan helyeken is, amelyek kiestek az
országos érdeklődés homlokteréből. 1945 januárjában a kolozsvári Világosságban7 arról
értesülünk, hogy Nagykárolyban újraindult a Szatmármegyei Közlöny című társadalmi
hetilap, amelynek első megjelenése 1874-re datálható. Nagybányán pedig új hetilapot adtak
ki Bányavidéki Világosság címmel. (E lapok további sorsát nem ismerjük!) Ugyancsak
újraindult három hónapi kényszerű hallgatás után az Erdélyi Gazda című mezőgazdasági
szaklap, egyelőre szerény terjedelemben, mindössze 4 oldalon. (A csökkent terjedelmet a
krónikus papírhiánnyal indokolták.) Egy közelmúltban megjelent memoárban8 olvassuk,
hogy Máramaros-szigeten 1945-ben három nyelven: magyarul, románul és ukránul. adtak ki
lapot A Nép címmel. (A részletek ismeretlenek!) A romániai magyar sajtó egy korai
hajtásának tekinthető az a kétnyelvű lap, amely 1944. november 15-étől jelent meg
Szászrégenben. Az Egalitate-Egyenlőség című lap 1945. május 31-ig jelent meg - összesen
132 oldalon, eleinte hetente egyszer, majd kétszer, kezdetben ezer, majd kétezer példányban.
Maros László, a lap egykori főszerkesztője a lap megszűnését azzal indokolta, hogy: �Akkor
már országszerte megjelentek a miénknél sokkal nagyobb lehetőségekkel rendelkező lapok.�9

A lap növekvő példányszáma, regionális keresettsége viszonylag ellentmondani látszik a fenti



Regio – Kisebbségtudományi Szemle 1991. 2. évf. 3.sz.

érvelésnek. A rövid életű lapok sorát gyarapította a Sepsiszentgyörgyön kiadott Új Székely
Nép is, amely a szakszervezetek égisze alatt látott napvilágot, és fél évig szolgálta Háromszék
vidékének tájékoztatását.10 Egy véletlenül fennmaradt példányból tudjuk, hogy
Székelyudvarhelyen is jelent meg újság, Szabadság című hetilap, amely 1948-ban megérte az
5. évfolyamot. Felelős szerkesztője Imets János volt Az MNSZ orgánuma.

A romániai magyar napilapok egyik első fecskéje a temesvári Szabad Szó, amely 1945
januárjában alakult meg Gyárfás Endre technikai irányításával, hat újságíró munkatárs
közreműködésével. Ez volt az első olyan magyar napilap, amelynek kiadója a Román
Kommunista Párt.11 Ez a magyarázata annak, hogy bizonyos változtatásokkal túlélte a
válságokat, átszervezéseket, és a diktatúra bukásáig (1989) változatlanul ezen a címen jelent
meg. Marosvásárhelyen is ugyanezen címmel indult napilap, amelynek első főszerkesztője
Kovács György író volt.

Már 1945-ben többféle szaklap, illetve réteglap jelent meg - de korántsem olyan
bőségben, mint a két világháború között. A fiatalok számára újraindították a királyi rendszer
által hajdan betiltott Ifjúmunkást. Újabb pályája 1953-ig tartott. (Majd 1957-ben támadt fel
újra mint az Ifjúmunkás Szövetség szócsöve határozott �internacionalista és hazafias'
profillal.) A lap élén 1957 után többek között Majtényi Erik, majd Domokos Géza állt,
legsikeresebb éveiben példányszáma elérte a 30 000-et is. A túlpolitizáltság jellemezte a
Pionír (később Pionír Újság) című hetilapot, amely először Bukarestben jelent meg, majd
1953-ban -1956-ig - a szerkesztőséget Marosvásárhelyre helyezték, azután ismét Bukarest
következik. )s azonban mitsem enyhített a lap népszerűtlenségén. A helyzet csak akkor
változott meg kedvezően, amikor a hatvanas évek közepén 16 oldalas képes gyermeklappá
alakult át, Jóbarát12 címmel.

1945-ben újraindult a Falvak Népe című földműves lap, amelynek első sorozata 1932-től
látott napvilágot, ekkor még Demeter János főszerkesztésében. Az újra elindított lap - amely
az osztályharc éleződése idején Falvak Dolgozó Népére változtatta címét - Asztalos István,
Horváth István, Kós Balázs és Sütő András szerkesztésében kerül az olvasókhoz az első
években. Később önálló jellege megszűnik, és az Előre című bukaresti napilap
melléklapjaként jelentkezik. (Ekkori főszerkesztője Simonka László.)

1946-1953 között Bukarestben Szakszervezeti Élet címmel adnak ki szakszervezeti
hetilapot. Nem sok sikerrel. Néhány éves szünet után 1957-ben indítják újra Munkásélet
címmel. (Ezzel is utalva hasonló című 1926-os elődjére.) A hetvenes években több mint 20
000 példányban jön ki hetente.

1945-ben Kolozsvárott Nagy István hetente megjelenő képeslap kiadásával is
próbálkozik. A rossz papíron nyomtatott, gyenge nyomdai technikával készült Képes Újság
mindössze néhány számot ért meg.13 Hasonló sorsra jutotta Derű című humoros és szatirikus
lap. 1946-ban Kolozsvárott adják ki az Egység című magyar zsidó hetilapot, címe 1948-ban
változik meg az Új útra. Pályája 1953 tavaszán ért véget,14 ekkor a nemzetiségi szervezeteket
országosan is feloszlatták, központi intézkedésre lapjaikat megszüntették.

Láttuk - múltbeli gazdag hagyományokra támaszkodva - Kolozsvár megpróbálja
megőrizni vezető helyét a magyar nyelvű sajtó területén. Az elvetélt, efemer
sajtókezdeményezések jelzik, hogy az alaphelyzet lényegében más, mint bármikor korábban.
1945-1947 között azonban még mindig van három magyar nyelvű napilapja a városnak. De
ez a helyzet is csak átmeneti. A sajtót kemény kordában tartották: politikai vonalon
mindössze három erő szólalhatott meg: a Szociáldemokrata Párt, a Magyar Népi Szövetség és
a Kommunista Párt. A két munkáspárt 1948-as kényszerű egyesítése rögtön csökkentette a
potenciális riválisok számát, 1947 közepétől a Magyar Népi Szövetség is egyre inkább az
egyetlen párt visszhangja, s noha a szervezet 1953-ban kerül felszámolásra, önálló hangját
elvesztette, mihelyt a politikai arénában a Kommunista Párt (új néven: Román Munkáspárt)
maradt az egyetlen erő.



Regio – Kisebbségtudományi Szemle 1991. 2. évf. 3.sz.

A sok lapalapítási kísérlet annak bizonyítéka, hogy közvetlenül a háború befejezése után
á lapindítás nem tartozott a lehetetlen feladatok közé, amennyiben az alapítók elfogadták a
kialakuló és egyre inkább stabilizálódó politikai viszonyokat, és meg tudták teremteni a
technikai feltételeket. Az már más kérdés, hogy a kísérletezés csak akkor számíthatott tartós
sikerre, ha a szerkesztők, lapkiadók nem ragadtak le az új rendszerrel szembeni toleranciánál,
hanem aktív szerepet vállaltak a rendszer megerősítésében és szolgálatában. Egy-egy lap
megszűnésének okaként gyakran emlegetik a krónikus papírhiányt, ami igaz is leltetett olyan
esetekben, amikor a politikai rendszer nem vette védő szárnyai alá a sajtóorgánumot. Ahogy
a totalitárius rendszer körvonalai megszilárdultak, úgy váltak a lapok is kiszolgáltatottá:
további megjelenésük a rendszer jóindulatától függött, a jóindulat pedig attól, hogy a lap,
folyóirat miként szolgálja a rendszer érdekeit.

A Magyar Népi Szövetség mint a magyarság egyetlen érdekvédelmi szerve - de úgy is,
mint a Kommunista Párt szövetségese - arra törekedett, hogy fokozatosan kiterjessze a
magyar sajtó feletti irányító, ellenőrző szerepét. (Ez alól csak a pártorgánumok, a speciális
szakmai jellegű periodikák vagy szakszervezeti kiadványok a kivételek.) A Magyar Népi
Szövetség keretében külön sajtóosztály működött, amelynek vezetője a Temesvárról 1945
elején elkerült Méliusz József lett. (Később mások, például Bányai László követték e
poszton.) 1946 tavaszán az MNSZ (Magyar Népi Szövetség) elérkezettnek látta az időt arra,
hogy összehívja országos, kétnapos sajtóértekezletét. Erre az elhatározásra a szervezet
vezetőségét egy aktuális politikai tényező késztette: az MNSZ elhatározta,' hogy önálló
listával indul a novemberi parlamenti választásokon. Az MNSZ az új helyzetben offenzívába
ment át, és a választási harc érdekében mozgósítani akarta a magyar nyelvű sajtótermékeket
az MNSZ meghirdetett választási programja mellett. Az értekezletet június 17-18-ra hívták
össze Kolozsvárra. Az értekezleten a következő lapok képviselői jelentek meg:

Új Élet - Nagyvárad, főszerkesztő Gyárfás Endre
Népi Egység - Brassó, képviselők: Szemlér Ferenc, Szász István
Szabad Szó - Temesvár - Lázár József, Pál János, Bartha Zoltán
Szabadság - Nagykároly - Botz Lajos
Egység - Kolozsvár - Erdélyi Wolff Sándor, Salamon László
Szabad Élet - Szatmár - Kós Zoltán
Igazság - Kolozsvár - Tamás Gáspár, Nagy István, Aszódy János
Szabad Szó - Marosvásárhely - Kovács György, Bernáth Ernő
Falvak Népe - Kolozsvár - Horváth István, Kós Balázs, Kacsó Sándor
Szakszervezeti Élet - Bukarest - Ádám Miklós
Jövő - Arad - Prohászka Elvira, Korda István, Deutsch Ica
Világosság - Kolozsvár - Nagy Elek, Demeter Dezső, Székely-Dávid Gyula
Szövetkezeti Értesítő - ? - dr. György Endre
Erdély (turista folyóirat) - Vámszer Géza
A romániai - ekkor még létező - Magyar Írók Szövetségét a konferencián Bánffy Miklós,

Kós Károly, Maksay Albert, László Gyula, Faragó József képviselte.
Kurkó Gyárfás, az MNSZ elnöke megnyitó beszédében a háború után eltelt időszak

nehézségeivel foglalkozott. Kijelentette: �A botorkálás ideje azonban letelt, ezért
szükségesnek láttuk, hogy összehívjuk a romániai magyar sajtó összes képviselőit, s
próbáljunk velük egy olyan alapot teremteni, amelyen közösen tudjuk felvenni a harcot
egyetemes népi érdekeink érvényesítéséért, tekintet nélkül az egyes sajtóorgánumok politikai
árnyalataira�. Balogh Edgár a romániai demokratikus sajtó feladatairól beszélt, szóvá tette a
papír és az elegendő számú politikailag képzett újságíró hiányát. Méliusz József
elégedetlenkedve kritizálta, hogy a különböző lapok nem foglaltak egységes álláspontot a
magyarságot érintő döntő kérdésekben. Nagy István szóvá tette, hogy a lapok jelenlegi
struktúrája és példányszáma mellett 270 ezer magyar család egyáltalán nem jut magyar



Regio – Kisebbségtudományi Szemle 1991. 2. évf. 3.sz.

nyelvű sajtótermékhez. Aszódy János az Igazság nevében egységes sajtóirányítást követelt.
Demeter Dezső saját javaslattal állt elő: szükségesnek látta egy kőnyomatos román nyelvű
kiadvány megjelentetését annak érdekében, hogy a románság tárgyilagos információt
szerezzen a magyarság valós problémáiról. (Javaslata pusztába kiáltott szó maradt!) Bányai
László, az MNSZ alelnöke ekkor még az Erdélyben élő magyarság híd szerepéről értekezett.
Kurkó Gyárfás ismételten leszögezte, hogy az egyenlő jogok követelése mellett �vállalnunk
kell a két nép kibékítésének és a két ország összehozásának nagy feladatát�. A kétnapos
értekezlet 14 pontban összegezte a legfontosabb tanulságokat. Az elfogadott dokumentum
többek között kimondta: �A romániai magyarsajtó munkatársai elsőrendű feladatuknak
tekintik a román nép demokráciáért folyó harcának és elért eredményeinek ismertetését.
Ugyanakkor baráti kezüket nyújtják harcos munkásainak, és kérik őket, hogy foglalkozzanak
fokozottabb mértékben a mi sajátos népi kérdéseinkkel. A román közvélemény helyes és
rendszeres tájékoztatása egyik alapvető feltétele a népeink közötti megértésnek. Ennek
érdekében szükségesnek tartja a sajtóértekezlet román nyelvű sajtótudósító szolgálat
megszervezését a magyarság legfőbb kérdéseinek ismertetésére...� Majd: �A papírkérdés
rendezése érdekében leszögezzük, hogy sajtócélokra az államilag elosztott papírból és egyéb
nyomdai nyersanyagból annyit igényelünk amennyi a magyarságot az ország
összlakosságában képviselt számaránya szerint megilleti...� Megalkuvás nélkül címmel közölt
cikket a Világosság a rosszemlékű Lázár József tollából. �A magyar sajtó jó részét eddig
különböző vádak érték: elszakadt a néptől, nem harcias, nem bírál, és szemet huny olyan
cselekedetek előtt, melyek sértik a tiszta demokrácia eszméjét. Nos, ezek a vádak,
megrovások nem nélkülöznek minden alapot. Különösen egyes vidéki lapokkal szemben
nem. Kielemezett és letisztult szempontok hiányában bizony a végek magyar lapjai sokszor
nem tudták, miként nyúljanak egy-egy kérdéshez, milyen állást foglaljanak el egy-egy
kényesebbnek tűnő üggyel szemben...� stb.15

Akik az értekezlet állásfoglalásaiban baljós hangokat is felfedeztek, azokra egy aktuális
sajtóesemény a megnyugtatás erejével haton: 1946. június 22-én megjelent - Gaál Gábor
főszerkesztésében - a kolozsvári Utunk, az írók eleinte kéthetente, majd hetente kiadásra
kerülő lapja. E lap - különféle átalakulásokat elszenvedve - 1989 decemberéig jelent meg. Az
Utunk lobogtatásával meg lehetett nyugtatni az írók táborát: van már saját lapjuk, amelyen
keresztül közvetlenül szólhatnak az olvasókhoz.

Az 1946-os első hetek megpezsdülő művelődési életének terméke egy új kiadvány utcára
kerülése. A Magyar Népi Szövetség irányítása alatt munkálkodó Magyar Művészeti-
Felügyelőség is sajtóorgánumhoz jut: március 15-én jelent meg első ízben a Színház és Mozi
Műsor című lapjuk, amely lényegében többet nyújtott szerény címénél: a heti műsor mellett a
kezdeti időben szép számmal közölt a művészeti élettel, a művészettel kapcsolatos rövid
terjedelmű írásokat. A Kolozsvárott kiadott lapot Fáy Barna (Czeglédi Ete) szerkesztette, de
rajta kívül Benedek Marcell, Jékely Zoltán és időnként Szentimrei Jenő is részt vett a
szerkesztésben. Különösen színházi cikkei és színvonalas grafikái érdemelnek utólag is
figyelmet. Sajnos csak háromnegyed évig bírta a lap a küzdelmet a sanyarú kiadói
viszonyokkal: 1947 januárjától már csak havonta jelent meg, majd végül májusban meg is
szűnt.

1945. március 8-án, a nők nemzetközi napján indult a Dolgozó Nő című havilap,
amelynek első főszerkesztője Berde Mária írónő volt. A lap pályafutása - többszöri
átalakuláson ment át, időközben képes magazinná változtatták - a diktatúra bukásáig tartott.
Széles olvasóközönséget tudhatott magáénak, a hetvenes években példányszáma elérte a 80
000-et. Nőlapként és családi lapként tartották számon, noha a nyolcvanas évektől anyagát
többnyire a személyi kultuszt kiszolgáló cikkek tették ki, és terjedelmét - papírhiányra
hivatkozva - alaposan csökkentették. Erős Blanka főszerkesztő irányítása idején a lapban



Regio – Kisebbségtudományi Szemle 1991. 2. évf. 3.sz.

megszólaltatták a romániai magyar írók legjobbjait. E lapnál szerzett újságírói tapasztalatait
írta meg emlékirat formájában Nagy Olga (Gyanú alatt. Korunk, 1991. május. 632-636.).

1946 nyarán a Magyar Népi Szövetség Székelyudvarhelyen megtarthatta második
kongresszusát, ahol jóváhagyták egy új, a korábbinál (1945) részletesebb, átfogóbb
nemzetiségi törvénytervezet szövegét, amely a nemzetiségi jogok kiszélesítését jelentette
volna, ha valaha is elfogadásra kerül. Az 1946. novemberi választásokon a nemzetiségi
programmal fellépő Magyar Népi Szövetség szép sikert ért el: összesen 29 képviselőjét
delegálhatta a parlamentbe. A baloldali erők minden előzetes ígérete ellenére az MNSZ-
képviselőknek nem nyílott alkalmuk a nemzetiségi törvénytervezet beterjesztésére. Kurkó
Gyárfás a sajtóban néhányszor még szóvá tehette a törvénytervezet megtárgyalásának és
elfogadásának szükségességét, azonban az egyre inkább irányítottá vált sajtó is
megfeledkezett róla. A demokratikusnak hirdetett erők átütő sikere azonban nem járt együtt a
demokratikus jogok kiterjesztésével. Kurkó Gyárfás - az MNSZ élén - . széles magyar
tömegekre támaszkodva 1946-ban is hitte, hogy a népfrontos politikának távlatai vannak.
Elfogadta és magáévá tette a hatalom sugalmazását, mely szerint az MNSZ-nek egyedül kell
vállalnia a nemzetiségi képviseletet. Azt hitte ugyanis: hogy ha közreműködnek az
együttműködésre nem sok szándékot mutató magyarok kiszorításában és felmorzsolásában,
akkor a hatalom oldalán, a hatalom támogatását bírva részesei lehetnek a romániai hatalmi
centrumnak, s így eleget tehetnek a választói elvárásoknak is. Hitte és vallotta azt a tételt,
hogy nemzetiségi vonalon az erők bármilyen megosztása szétforgácsolná a magyarság erejét,
s ezért messianisztikus hittel vallotta, hogy Romániában a magyarság képviseletére csak az
MNSZ hivatott. Ennek szellemében és éppen az 1946-os választások előtt szélesre tárta az
MNSZ kapuit a magyarság különböző rétegei előtt: beléphettek� az egyházak képviselői is, a
kispolgárok széles tömegei, s hirdette, hogy nemzetiségi alapon a szervezet tagja lehet az a
magyar, aki különben a kommunista vagy a szociáldemokrata pártnak kötelezte el magát.
Valójában ekkor az MNSZ elsősorban a kommunista párt szövetségese, s kevésbé
támaszkodik a szociáldemokrata pártra, amellyel ez időben többfajta konfliktusa támad.

Az 1946-os országos magyar sajtókonferencia többek között azt a célt is szolgálta, hogy a
szervezet kiterjessze felügyeletét a magyar nyelvű sajtótermékek felett. E célt természetesen
az MNSZ többi vezetői is követték. Az utóbbi időben több adat került elő arra vonatkozóan,
hogy az MNSZ egyes vezetői olykor maguk akadályozták meg esetenként, hogy egy-egy új
lap megjelenjen. Csak olyan lapok indítását támogatták, amelyeknél biztosítottnak látszott az
MNSZ vezető, irányító és ellenőrző szerepe. Egy emlékirat szerint16 a Méhkas
Diákszövetkezet - illetve a kolozsvári Móricz Zsigmond Kollégium diáksága és vezetősége -
1945 őszén lapalapítási tervvel foglalkozott. A folyóirat nemzedéki jellegű lett volna, mint az
egykori Erdélyi Fiatalok, s az új ifjúság törekvéseinek szellemében Kelet-Európa népeinek
megbékélését akarta elősegíteni, fókuszába az erdélyi kérdéseket állítva. A kollégium lelkes
diáksága többszöri kísérlet ellenére se nyerte el az MNSZ támogatását. Balogh Edgár
magyarázatokkal szolgált az MNSZ folyóirat koncepciójára vonatkozóan, mely szerint
egyelőre a kérdés nem aktuális, előbb - mint mondta - egy irodalmi hetilapnak és a
Korunknak kell újra megjelennie, majd csak azután lehet szó ifjúsági folyóiratról. Ideológiai
alapon még keményebben szállt szembe a tervvel Gaál Gábor, aki kijelentette, hogy
nemzedéki tömörülésre semmi szükség nincsen, a meglévő lapokban közölhetnek a fiatalok
is.

Azok alapok, folyóiratok, amelyek nem voltak hajlandók maradéktalanul elfogadni a
felkínált függőségi rendszert, rövidesen a magyar nemzetiségi közélet perifériájára kerültek: a
mind erősebbé váló központi hatalom nem utalt ki számukra papírt, s az előállítási költségek
drasztikus emelésével lehetetlen helyzetbe jutottak. Látványos és visszhangot kiváltó nyílt
betiltás helyett a csendes kimúlás lett osztályrészűk. (Minthogy e lapok feldolgozása



Regio – Kisebbségtudományi Szemle 1991. 2. évf. 3.sz.

mindmáig nem történt meg, csupán jelezni tudjuk, hogy a folyamat 1947-1948-ban teljesedett
ki, szoros összefüggésben a román belpolitika alakulásával.)

Az erőviszonyok megváltozását jelezte Vasile Lucának (korábban Luca László), a
kommunista párt nemzetiségi politikusának feltűnő cikke a kolozsvári Igazságban: Az
elvtelen magyar egység ellen.17

A cikk a hatalom nyílt színvallását jelenti a szövetségi szerepben tetszelgő Magyar Népi
Szövetséggel szemben, amely fennen hirdette a romániai magyarság egyedüli képviseletét.
Luca cikke az MNSZ azon vezetőit vette célba, akik leginkább elkötelezték magukat a
magyarság érdekeinek védelmében. Az éles kirohanás egyelőre még a szalámi-taktika jegyeit
viselte magán: még nem az egész szervezet megszűntetését követelte, hanem csak azok
kiiktatását, akik az érdekvédelmet komolyan vették. Bármilyen �magyar egység� káros lehet
az ekkor erősen előtérbe kerülő osztályszempontokra. Ha volt lakmuszpapír, amely
megmutatta, előrevetítette, hogy a romániai magyarság mire számíthat a jövőben úgy ez a
cikk volt az. Csak a politikai vakságban szenvedők nem vették észre, hogy fordulat
következik, vagy azok, akiknek az elkötelezettsége nagyobb volt a politikai hatalmi erők
irányába, mint saját nemzetiségük felé. A Magyar Népi Szövetség első jelentős
gerincroppanása akkor következett be, amikor szép számmal akadtak vezetők, akik �az
elvtelen magyar egység� elleni kampány szószólóivá váltak, Luca elvtárs útmutatásainak
szellemében. A munkásszármazású Kurkó Gyárfást a parasztnak vagy értelmiséginek számító
Kacsó Sándor váltja fel a nemzetiségi szervezet élén - furcsa mód - éppen akkor, amikor a
proletárdiktatúra bevezetése van napirenden. És egyúttal a nemzetiségi szervezet
struktúrájának átalakítása a hatalom kívánalmainak megfelelően annak érdekében, hogy a
tegnapi szövetséges a hatalom engedelmes kiszolgálójává, a hatalmi manipulációk eszközévé
váljék.

E folyamat visszatükröződik az erdélyi, illetve a romániai magyar sajtó sorsának
alakulásában.

A háború után átmenetileg élt az az illúzió, hogy a régiók megőrizhetik sajátos jellegüket,
kincses Kolozsvár Erdély fővárosa maradhat, s a magyarság is megtarthatja döntő fontosságú
kolozsvári pozícióit: a város kiemelkedő kulturális centrum jellegét.

A hatalom fokozza erőfeszítéseit, hogy a háború utáni évek decentralizált állapotát
megszüntesse: céljait a fővárosi központosítás révén véli megvalósíthatónak. Ez alól a
nemzetiségi politika sem kivétel, sőt talán e területen még hangsúlyozottabban érvényesül e
törekvés. A központi ukázok időszaka köszönt be, amelyek mögött közvetlenül a
Kommunista Párt úgynevezett Magyar Bizottsága (Comisia Maghiara) áll, amely a
csúcsvezetés szándékait valósítja meg a gyakorlatban.

E bizottság 1947-ben elérkezettnek látja az időt arra, hogy bukaresti székhellyel országos
magyar napilap létrehozását kezdeményezze. Természetesen erre előzőleg megszületett a párt
központi bizottságának határozata. Egy új, központi, nagy példányszámú, országos
terjesztésű napilap létesítésének tényét természetesen sokféleképpen lehet megítélni vagy
megmagyarázni. A propaganda a lenini nemzetiségi politika újabb megnyilvánulását akarta
láttatni benne, mások viszont a központi pártellenőrzés hatékony, új eszközének tekintették a
bukaresti lapalapítási szándékot. Az 1947. szeptember 1-én utcára kerülő Romániai Magyar
Szó főszerkesztőjeként Kacsó Sándor szerepelt az impresszumon, aki csak névleges
főszerkesztő volt, a szerkesztőséget valójában Robotos Imre vezette.18 �Országos
demokratikus napilap-ként jegyezték a lapot, noha mindig erős pártirányítás alatt állott.
Fennállása során volt a Magyar Népi Szövetség Központi Bizottságának napilapja, a
néptanácsok orgánuma, utódja, az Előre pedig a Szocialista Demokrácia és Egységfrontja
Országos Tanácsának napilapja stb., de ez a pártirányítás tényén mit sem változtatott. A
centralizáció jegyében döntöttek arról is, hogy a Magyar Népi Szövetség központja ne



Regio – Kisebbségtudományi Szemle 1991. 2. évf. 3.sz.

Kolozsvárott legyen, hanem Bukarestben. (Ez újabb lépés volt a szervezet önállóságának
tejes felszámolása felé.)

Amikor hivatalosan is megszületik a döntés az évek óta amúgy is formálisan működő
Magyar Népi Szövetség likvidálásáról (1953), a lap április 1-től Előre címmel jelent meg -
egészen a diktatúra bukásáig. A lapnak főszerep jutott a romániai magyarság szellemi
�megdolgozásában�, s mint országos napilap - élvezve a sajtóterjesztés támogatását -
legkelendőbb korszakában naponta 100-150 000 példányban jelent meg. A lap híven
teljesítette az utasításokat: helyt adott országos kampányok népszerűsítésének, élen járt az
�egyházi reakció� elleni harcban, az osztályharc éleződése idején hasábjait a nonkonformista
magyarok elleni támadások színterévé változtatta. Ideológiai �igazodásában bizonyos törést
csak az 1956-os események okoztak, amikor is a munkatársak egy részét, élükön Robotos
Imre főszerkesztővel - egyik napról a másikra eltávolították a laptól. A személyi
állományában megtisztított Előrét Szilágyi Dezső vezette tovább, aki korábban egy román
nyelvű katonai lap munkatársa volt, s aki a diktatúra megdöntéséig mint makulátlan
kommunista állt a lap élén.

Beke György: Egy újság fattyúhajtásai című cikkében megírta,19 hogy 1956. november 4-
e után két változata készült az Előrének, az egyiket a hazai, a másikat a magyarországi
olvasóknak szánták azokban a napokban, amikor a magyarországi lapok sztrájkoltak a Kádár-
restauráció ellen. E második változat megtalálása és feldolgozása a kutatókra vár.

1948-ban a nemzetiségügyi minisztérium közzétette beszámolóját, amely szerint:
�...Romániában tizenkét magyar napilap, tíz hetilap és huszonöt időszaki, kéthetenként,
havonként vagy negyedévenként megjelenő folyóirat jelenik meg, a kiadványok számát és
jelentőséét tekintve Kolozsváré az elsőbbség, ahol húsz lap és folyóirat jelenik meg...�20

Néhány héttel a jelentés közzététele után beszűntették a brassói Népi Egység utódjának, a
Népújságnak a kiadását, ezzel a napilapok száma eggyel tovább csökkent. Annak ellenére,
hogy Brassó magyar lakossága növekvő tendenciát mutatott, a város magyar nyelvű sajtó
nélkül maradt. A lépést azzal indokolták, hogy a brassói lapot augusztus 10-től beolvasztották
a marosvásárhelyi napilapba. Jellemző a megváltozott viszonyokra, hogy az �érdekvédelmi
szervezet�, az MNSZ egy másik napilapja az eseményt pozitívan értékeli: �A két vidéki
jellegű lap helyett tehát a székelység egy új, erős napilapot kapott. (...) Népi demokráciánk
mai, szocializmus felé haladó szakaszában nemcsak természetes, de érthető is ez a lépés.
Érthető és szükséges, mert a szocializmus felé haladásunk a fokozottabb osztályharc jegyében
történik, amikor az eddigieknél is nagyobb szűkség van a legkomolyabb felvilágosító és
politikai nevelő munkára...21 A kommentár a kolozsvári Világosságé, amelyet ekkor már
Balogh Edgár helyett Lázár József dirigál.

E harc jegyében nemcsak személyi változásokat hajtanak végre a sajtóban, de a korábbi
lapstruktúra is átalakul. Megszűnik a nagymúltú turisztikai és néprajzi folyóirat, az 1892-től
megjelenő Erdély, címet változtat néhány lap: Nagyváradon az Új Élet helyébe a Fáklya lép,
a szatmári Szabad Élet helyét a Dolgozó Nép veszi át. (Ennek jogutódja lesz 1968-tól a
Szatmári Hírlap című napilap.) 1947-ben végleg megszűnt a másik nagymúltú, a nyelvi és
történelmi dolgozatokat publikáló Erdélyi Múzeum új folyama. Az aradi Jövő �független
demokrata lap� helyébe a Vörös Lobogó lép. 1953-ban megszűnik a Szakszervezeti Élet és az
Ifjúmunkás.

Időközben a Romániai Magyar Írószövetség egyesül a román Írószövetséggel, egy időre a
vidéki fiókok: a kolozsvári és a bánsági időszaki folyóirathoz jutnak: Kolozsvárott évente
négyszeri megjelenéssel kiadják az Irodalmi Almanachot, 1949 augusztusában megjelent a
Bánsági Írás első száma, amelyet 1951-ben követ a második szám, 1952-től rövid ideig
negyedévenként jelenik meg a Scrisul Banatan (román) és a német Banater Schriftum
társfolyóirataként. A sajtó erős össztüzet indít ellenük, a pártosság hiányát veti szemükre,
ezzel készítve elő közeli megszüntetésüket.



Regio – Kisebbségtudományi Szemle 1991. 2. évf. 3.sz.

Az Irodalmi Almanach beszüntetése után Marosvásárhelyen 1953-ban engedélyt adnak az
Igaz Szó megjelentetésére, amely az első évben kéthavonta, 1954-től havonta jelenik meg.

Ez egy újabb tendencia látványos kifejezője. A Magyar Autonóm Tartomány ideiglenes
megteremtésével megkezdődik Kolozsvár további �tehermentesítése�; az irodalmi folyóirat
mellett több magyar intézményt is Marosvásárhelyre költöztetnek azzal a később világossá
váló szándékkal, hogy megtörjék Kolozsvár magyar kulturális centrum jellegét. Ehhez több
évi kemény intézkedéssorozatra van szűkség, hiszen a háború után hangsúlyozottan magyar
többségű város még az 1956-os népszámláláskor is magyar többséget mutat.

A központi irányítást szolgálja az 1948. január 1-től Bukarestben megjelenő Művelődési
Útmutató című havilap, amelynek román, magyar változata mellett német, jiddis, szerb és
ukrán nyelvű kiadása is van. A magyar változat évi példányszáma 37 000. (A németé 4000, a
jiddisé 3000, a szerbé 8400, az ukráné 1000.) Alap ajánlott műsorokat közöl, valamint
műsorválasztási s az új helyzetre alkalmazható módszertani tanácsokat. A lap 1957-től
kezdve a Művelődési és Művészetügyi Bizottság folyóirataként jelent meg 1985-ben
bekövetkezett megszűntetéséig. Azokban az években (1956-1959), majd 1968-1972 között
lehetősége nyílt a sajátos magyar tömegművelődési kérdések megvitatására, s különösen V
András János főszerkesztése idején a lap rendkívül fontos szerepet játszott a magyar nyelvű
falusi művelődés megszervezésében. A napi politikai változásokat követve több ízben
történik kísérlet arra, hogy a lapot a román változat tükörfordításává változtassák.

Gazdag sajtókultúra volt Temesváron, Románia talán leginkább soknyelvű városában,
ahol román, német, magyar, szerb nyelvű kiadványok jelentek meg szép számmal. A bánsági
soknyelvűség tükröződött Temesvár kiadványaiban is. Az 1947 után bekövetkezett fordulat
sajtóviszonyaira jellemző, hogy 1949-ben a dr. Blatt Miklós által kiadott Szemészeti Közlöny
ellen azért indult heves támadás, mert a szerkesztő �kozmopolita, hazafiatlan és
tudományellenes magatartást� tanúsított, ugyanis tudományos szakfolyóiratában franciául és
angolul is közölt cikkeket, de oroszul nem. A szerkesztőt azzal vádolták, hogy �szolgai
módon viselkedik az angol és amerikai imperializmusokkal szemben - s az a cikke, amely
tulajdonképpen a folyóirat végét jelentette, így indítja eszmefuttatását: �A polgári világban a
tudományos akadémiák a múmiák gyülekező helyei voltak...� Innen indult el a cikkíró, hogy
eljusson dr. Blatt Miklós megbélyegzéséig.22

Ilyen körülmények között már annak is örvendeni lehetett, hogy matematikai szaklap
indult 1950-ben magyarul: a Matematikai és Fizikai Lapok, igaz, ez még a román nyelvű
kiadvány magyar tükörfordítása. Csak később nyílik lehetőség arra, hogy a lap hasábjain
magyar matematikusok is helyet kapjanak. (1957-től jelenik meg a lap új sorozata.)23

Ezekben az években konfliktusoktól mentesen jelent meg magyarul az ARLUS, a román-
szovjet baráti társaság képes havilapja, az Új Század.

1948-1955 között a romániai magyar sajtó pozíciói meggyengültek, számos lap megszűnt,
a megmaradó lapok, folyóiratok a dogmatikus irányítás következtében elvesztették önálló
arcukat. A folyamat már 1947-ben megkezdődik, de később teljesedik ki: a munkáspártok
egyesítése tovább szűkíti a politikai sajtó kínálatát. A Sztálin halála után bekövetkezett
olvadás rendkívül lassan és megkésve jelentkezik a romániai magyar szellemi életben. A
sajtó területén az első kedvező jel, hogy Marosvásárhelyen engedélyt adnak az évente
négyszer megjelend Orvosi Szemle tudományos szaklap kiadására (1955). A marosvásárhelyi
Gyógyszerészeti és Orvostudományi Egyetem magyar tanszemélyzetének, valamint Erdély
más magyar orvosainak itt nyílt lehetősége tudományos eredményei publikálására. Miközben
az egyetem a román tagozat 1962-es létesítésével fokozatosan elvesztette magyar jellegét, és
a magyar orvosi tanerők száma is fokozatosan csökkent - úgy szűkültek be a publikációs
lehetőségek is, míg végül 1974-ben bekövetkezett a lap megszűnése, a továbbiakban a román
lap maradt meg, a Revista Medicală.



Regio – Kisebbségtudományi Szemle 1991. 2. évf. 3.sz.

Az 1956-os külföldi események (a Szovjetunió Kommunista Pártjának februárban tartott
XX. kongresszusa, a poznani zavargások stb.) arra késztették a román pártvezetést, hogy
engedményeket tegyen a nemzetiségi kérdésben. Szeptemberben prominens magyar
értelmiségiek Kolozsvárott találkozhattak a párt nemzetiségi osztályának vezetőjével, Miron
Constantinescuval, akinek előadhatták jogos nemzetiségi kívánságaikat. Ez alkalommal
számos új magyar lap, folyóirat kiadására is javaslatot tettek. A többfordulós tárgyalások
eredményeként (amelyek részben a nemzetiségi képviselők és a párt vezetői között zajlottak,
részben pedig Miron Constantinescu és a párt csúcsvezetése között) az illetékesek
hozzájárultak a romániai magyar sajtó helyzetének javításához, s a pangás hosszú évei után
gyors fellendülés következett be. Új lapok, folyóiratok indultak, bővült a publikációs
lehetőség, és csökkent a kényszerű tabutémák száma.

1956-ban napvilágot látott a Méhészet című szaklap, 1957-ben Gáll Ernő
főszerkesztésében újra indulhatott a nagy múltú baloldali társadalmi folyóirat, a Kosunk
(felelős szerkesztője Balogh Edgár lett). 1957-ben új képes gyermeklap indult Kolozsvárott, a
Napsugár, amely Asztalos István főszerkesztésében gyors népszerűségre tett szert.24 A lap a
legjobb írókat, képzőművészeket csoportosította maga köré. Az új lapok sorába tartozik a
Könyvtárosok Tájékoztatója (1957-1965), amelynek jogutódja a Könyvtári Szemle.25

1958 januárjában Nagybányán megjelent a Bányavidéki Fáklya című napilap (később
hetilappá alakult át). Újraindult az Ifjúmunkás és a Munkásélet című hetilap, mindkettő
Bukarestben. 1958 áprilisától Sütő András szerkesztésében Marosvásárhelyen új művészeti
folyóirat indult Művészet címmel. (Színházi, képzőművészeti, filmművészeti és
fotóművészeti profillal.) A főszerkesztő nyilatkozata szerint26 a párt javaslatára kéthetenként
megjelenő képes magazinná alakult át. 1959. október 1-től megváltozott a lap címe: Új Élet.
(Az első években példányszáma elérte a 20 000-et.) 1957-től talán két-három évig magyar
nyelvű sporthetilap jelent meg Bukarestben Új Sport címmel. Kolozsvárott ekkor indul az
akadémia magyar nyelvű periodikája, a kezdetben évi négy számra tervezett, valójában csak
évente kétszer megjelenő Nyelv és Irodalomtudományi Közlemények. (1974-től a folyóirat
terjedelmét - más lapokhoz hasonlóan - jelentősen csökkentették.) Átmenetileg teret nyújtott
a magyar nyelvű tudományos dolgozatok számára a Studia Universitatis Babeş-Bolyai című
egyetemi periodika, amelynek első kötetei 1956-ban jelentek meg.

Az új lapok sorában említést érdemel az 1957. szeptember 18-án először megjelenő
Tanügyi Újság27 című, tanárok, tanítók, óvónők számára kiadott lap:

Új szín volt a háború utáni magyar sajtópalettán. Sorsa akár jelképes is lehetne: eleinte
kéthetenként jelent meg, 1961-ben már hetente (a nyári hónapokat kivéve, amikor csak
havonta). A lap jelentős része a román változat tükörfordítása volt, csak 1968-1972 között
emelkedett alapban az eredeti magyar publikációk száma. 1972 második felében azonban
ismét aránytalanul megnövekedett a lefordított román cikkek aránya, majd 1974 májusától
minden előzetes szerkesztői bejelentés nélkül a lap továbbá már csak havonta egyszer jelent
meg, mindössze négy oldalon. A lap sorsa lényegében nyomon követte a magyar nyelvű
iskolák, tagozatok, osztályok sorsát, amelyek száma évről évre csökkent.

A román állam és pártpolitika tulajdonképpen az ötvenes évek elejétől azt hirdette, hogy
Romániában véglegesen megoldották a nemzetiségi kérdést. Az 1956 körüli időszak
engedményei önmagukban is tagadták az állítás igazát, s bár az engedmények java része csak
időleges és átmeneti volt, a nemzetközi élet változásai és Romániát sem kikerülő feszültségei
ismételten meggyőzhettek arról, hogy a nemzetiségi kérdés Románián belül is beláthatatlan
feszültséggóc lehet. Miközben 1958 után negatív fordulat következett be a nemzetiségi
viszonyokban, miközben tíz évig, 1958-1968 között a nemzetiségekre vonatkozó romániai
hivatalos adatokat vagy manipulálták, vagy titkosították, 1968 nyara, nemzetközi eseményei
arra késztették a román vezetőket, hogy újra megvizsgálják a nemzetiségi helyzetet. Az 1968-
as prágai bevonulás, Románia viszonylagos elszigeteltsége a kelet-európai táboron belül s a



Regio – Kisebbségtudományi Szemle 1991. 2. évf. 3.sz.

Romániát fenyegető esetleges külső veszély jobb belátásra bírták aromán legfelső
pártvezetést. S amire több mint 12 éve nem volt példa: ismét tárgyaló asztalhoz ültek a
magyar nemzetiség prominens képviselőivel, ezúttal Bukarestben, hogy két napon át
hallgassák a romániai magyarság sérelmeit, kívánságait. S bár a találkozóról hivatalos
közleményt nem adtak ki, ebben a történelmi szituációban újra érzékenynek mutatkozott a
vezetés a kisebbségi kívánságok iránt.

A sajtóban bekövetkezett kedvező fordulat is jelente a felső vezetés engedékenységét.
Nem szerették volna, ha a csehszlovákiai események esetleg Romániába is beszűrődnek, de el
akarták kerülni az ekkoriban Jugoszláviában kibontakozó, sok kényes kérdés felszínre
kerülésével járó konföderációs vitákhoz hasonló konfrontációt is. 1968-1972 között lehetőség
nyílt újabb sajtótermékek kiadására. 1968-ban vezették be a tartományi rendszer helyett a
megyerendszert (amely közei sem jelentette az egykori megyék maradéktalan visszaállítását),
de reményekre jogosított fel, hogy két megyében (a hargitaiban és a kovásznaiban) kompakt
maradt a magyarság. Hozzájárultak ahhoz, hogy a csíkszeredai székhelyű Hargita megye és a
sepsiszentgyörgyi központú Kovászna megye magyar nyelvű helyi sajtóterméket is kapjon.
(A Hargita című napilapot és a Megyei Tükör című hetilapot. Ez utóbbi később napilappá
alakult át.) A Hargita című lap évente kalendáriumot is megjelentetett, míg a Megyei Tükör
az időszaki Fórum című melléklapban sok érdekes anyagot közölhetett. Brassó 1963-ban
jutott újra sajtóhoz (itt jelent meg az Új Idő című gyenge minőségű újság, amely az 1968-as
változások hullámain 1969. július 24-től kezdve megújulva, felfrissülve, a hajdani elődre
emlékezve Brassói Lapok címen indult útjára új gárdával, gazdag, színes anyaggal.28

Az 1946 óta megjelenő nagyváradi Fáklya című napilap az új helyzetben színvonalas
alkalmi újságot jelentetett meg Bihari Napló címen.29(Az első melléklet szám 1970
decemberében hagyta el a nyomdát, 1971-ben háromszor, 1972-ben kétszer adtak mellékletet
alkalmanként harminckét oldalon.) Az irodalmi folyóiratot régóta nélkülöző város most
megszólaltathatta helyi íróit.

Az Előre is továbblépett: 1971-ben kiskönyvtári sorozatot indított el - olcsón és nagy
példányszámban. 1971-1974 között összesen 44 kötetet adott ki, s közben évente tartalmas
Kalendáriumot is megjelentetett.

1970-ben került az olvasók kezébe A Hét című társadalmi-kulturális országos hetilap
Bukarestben, Huszár Sándor főszerkesztésében. Ez a román Contemporanul magyar
megfelelője akart lenni, de az első években sajátos nemzetiségi kérdésekkel foglalkozott,
művelődési tanulmányokat, eszmefuttatásokat tartalmazott. A nyolcvanas évek elején alap
vezetőségét leváltották, a lap azóta a diktatúra bukásáig a színtelenségbe süllyedt. (Kiváló
tematikus évkönyveket is kiadtak. Különösen jelentős két színházi évkönyvük, amelyeket
Kacsir Mária szerkesztett. Az évkönyvek a hat magyar színház és a kolozsvári magyar opera
életének keresztmetszetét nyújtották, kísérletet téve egy romániai magyar színházi lexikon
alapjának lerakására is. (Egy időben Tett címen természettudományos mellékletet is kiadtak.)

A nemzetiségi helyzet javulása nem tartott sokáig. A pártfőtitkárnak és feleségének 1971.
nyári távol-keleti útja után egyre nyugtalanítóbb jelek mutatták, hogy - talán a kínai kulturális
forradalom tanulságain felbuzdulva - az utóbbi három év viszonylag toleránsabb nemzetiségi
politikájában újra negatív fordulat várható. Az új szakaszt Románia történetében mini-
kulturális forradalomként aposztrofálták, amelynek során nemcsak a nemzetiségi, de a román
kulturális élet is súlyos megpróbáltatásoknak lett kitéve. 1973-ban a nemzetiségeket érintő
nyílt diszkriminatív törvények láttak napvilágot. A korábban ígért nemzetiségi iskolahálózat
fejlesztése abbamarad, s ideológiai restrikciók tömege zúdul az ország lakosságára. A
hivatalos dokumentumokban megfogalmazásra kerül az a hazug tétel, hogy a magyar
nemzetiség-például a sajtó és a könyvkiadás területén - számarányához viszonyítva
aránytalanul kedvezőbb helyzetben van a többséget alkotó románokhoz képest.



Regio – Kisebbségtudományi Szemle 1991. 2. évf. 3.sz.

1974-ben nagyarányú papírkorlátozást vezetnek be, s egyben jelentős áremeléseket
hajtanak végre a sajtó területén. A korlátozás elsősorban a nemzetiségi sajtót és könyvkiadást
érinti, valamint a hatalom részéről liberálisnak talált román sajtótermékeket. A korlátozás
következtében egyes lapok kénytelenek megszüntetni mellékleteiket vagy egyéb alkalmi
kiadványaikat, s miközben a lapok terjedelmét is csökkentik, kiszorulnak azok az anyagok,
amelyek nem szolgálják elsődlegesen a párt új kulturális (pontosabban kultúraellenes)
vonalát. A lapok, köztük a népszerű Utunk és A Hét hasábjait elsősorban a pártfőtitkár
beszédei töltik meg, de ez érvényes a többi magyar nyelvű lapra is. Mindezek az intézkedések
a lapok példányszámának drasztikus csökkenését eredményezték. Újabb tisztogatásokat
hajtottak végre a különböző szerkesztőségekben. A személyi kultusz olyan méreteket öltött,
hogy központilag csak a pártvezető-házaspár képének a szinte mindennapi közlését
engedélyezték.

Nehezen vészelte át a válságot az éppen csak megtűrt egyházi sajtó. A két világháború
között gazdag egyházi sajtó volt, kiadványaival, lapjaival valamennyi fontosabb és elfogadott
egyház képviseltette magát. 1944 után mindössze 2 sajtó orgánum maradt: Kolozsvárott a
havonta megjelenő Református Szemle (példányszáma 1000) és az 1961-től újra induló 500
példányban megjelenő Keresztény Magvető. (Az első a református és az evangélikus, a
második az unitárius egyház kiadványa.) A katolikus sajtó kiadását nem engedélyezték. Az
újabb kulturális megszorítások éveiben e lapok az elhúzódó cenzúra miatt csak nagy késéssel
tudtak megjelenni. (Már e tanulmány nyomdába adása után kaptuk meg Dávid Gyula e
témáról szóló tanulmányát. [Magyar nyelvű egyházi és vallásos sajtó Romániában. Korunk,
1990. október, 1346-1352.])

A romániai magyar sajtó két jellegzetes ága: az üzemi lapok és a diáklapok is sajátos
kálvárián mentek át. Az üzemi lapok egy-egy gyári közösség számára készültek, és az
együttélés tényének figyelembe vételével a gyárak, üzemek magyar dolgozóit próbálták
tájékoztatni szakmai környezetük problémáiról. A kolozsvári cipőgyár lapja, az Uzemünk
élete a háború után zavartalanul megjelenhetett, hiszen a gyárban 4000-5000, zömében
magyar munkás dolgozott. 1956-tól rendszeres lapot adott ki Erdei Visszhang címen a
szovátai fűrészüzem, a szatmári Unio gyár pedig Üzemi Élet című lapot jelentetett meg.
Rendszeresen adott ki magyar üzemi lapot a csíkszeredai traktorgyár és sok más erdélyi
üzem. A betelepítés fokozásával, az üzemek régi vezetőségeinek leváltásával az üzemek
lapjainak nagy része a románosító politika áldozatává vált.

Az iskolai diáklapok különösen az 1968-at követő fellendülés során indultak rövid
virágzásnak. A diáklapok közül nagy visszhangot váltott ki a kolozsvári Echinox, amelynek
hasábjain az egyetemi hallgatók publikáltak. A lap havonta jelent meg 24 oldalon, három
nyelven: 20 oldalon románul, 3 oldalon magyarul és 1 oldalon németül. Néhány iskolai
diákújság már 1968 előtt megjelent: például a sepsiszentgyörgyi Mikó Kollégium lapja, a
Gyökerek (1966), a kolozsvári Brassai Sámuel Középiskola lapja, a Fiatal szívvel (1967), de
a diáklapok tömeges megjelenésére 1968-tól kerül sor, amikor éppen javul a nemzetiségi
iskolák helyzete, s valamelyest emelkedik az iskolák száma is. Így 1968-ban jelent meg az
azóta megszűnt 3 éves Pedagógiai Főiskola (Marosvásárhely) lapja az Athenaeum, a
csíkszeredai középiskola Lyceum című lapja. Majd következtek a többi iskolák kiadványai: a
nagyváradi 3. sz. líceumé (Lépcsők - Trepte), a bukaresti 9. sz. magyar középiskola lapja a
Rügyek, Segesvárott Irodalmi Élet címen jelent meg diáklap, Temesvárott a Juventus volt a
diákoké (1972), Szatmáron a Diákszó, Marosvásárhelyen a Bolyai Líceum lapja a Tentamen,
Székelykeresztúron a Rügyek (1969), Dicsőszentmártonban a Hajtások, Baróton az Iránytű,
Kézdivásárhelyen az Ébredés, Kovásznán a Mi. Maroshévízen Ifjú évek dalai címen
jelentettek meg diáklapot. A korabeli felmérések ezekben az években 25 magyar nyelvű vagy
magyarul is közlő diáklapot tartottak számon.30 Külön színfolt volt a marosvásárhelyi
Szentgyörgyi István Színművészeti Főiskola 1969-ben indult Thália című lapja. 1974-ben a



Regio – Kisebbségtudományi Szemle 1991. 2. évf. 3.sz.

párt külön határozatban �rendszabályozta meg az oktatást. Ennek következménye volt, hogy
nemcsak az iskolai lapok szűntek meg javarészben, de azok a még önálló magyar iskolák
vagy tagozatok is, amelyek a fenti lapok nagy részét olyan nagy lelkesedéssel útjukra
bocsátották. Így ér véget a diáksajtó virágzó, rövid korszaka.

Az 1965/716-os törvény előírja a román törvénytár (Buletinul Oficiai Hivatalos Közlöny)
megjelentetését. Ez természetesen a román változat tükörfordítása. Néhány évig a két magyar
többségű megyében is kiadják magyarul a megye Hivatalos Lapját.

Majdnem öt évtized távlatából ma már sajtótörténeti kuriózumnak számít, hogy az
országba érkező Szovjet Hadsereg két éven át fontosnak tartja, hogy Erdély lakóihoz
magyarul is szóljon. Lapjuk az Új Idő volt. 1944 után valóban új idő következett. A diktatúra
elmélyülésével és fokozódásával párhuzamosan néhány rendkívül bátor fiatal
kezdeményezésére 1982 tavaszától Ellenpontok címmel szamizdat lap jelent meg Erdélyben:
A lap cikkeiben leleplezte a diktatúra jogtiprásait. Néhány szám után a Securitate
hajtóvadászatot szervezett a lap feltételezett munkatársai ellen. (L. Romániai Magyar Szó,
1991. március 27.)

A tömegkommunikáció jelentős bázisa az írott sajtó mellett a rádió és a televízió.
Romániában 1944 után először a rádió játszott fontos szerepet a tömegtájékoztatásban. A
bukaresti rádió már 1945-ben műsorába iktatta a Magyar Óra című magyar nyelvű, az egész
országnak szóló tájékoztató műsort. A negyvenes évek végétől, az ötvenes évek elejétől
jelentős szerephez jutottak a különböző erdélyi városok helyi rádiósítási központjai, amelyek
helyi műsorokat sugároztak - a vegyes lakosságú helyeken magyar nyelven is. E helyi adások
szerepe akkor kezd csökkenni, amikor kiépül a vidéki stúdiók hálózata. Elsőként a kolozsvári
rádióstúdiót avatják fel 1954 áprilisában.31 A 261 méteres hullámhosszon naponta sugároztak
két nyelvű, román és magyar adásokat. A rádió regionális tömegkommunikációs forrás,
hiszen műsorait négy tudományban: Kolozs, Magyar Autonóm Tartomány, Nagyvárad és
Nagybánya tartományokban lehetett fogni. Nem véletlen, hogy az első vidéki adó
Kolozsvárott épült fel, hiszen a városban 1934-től kezdve több ízben próbálkoztak a rádió
megteremtésével.32 A háború előtti tervek szerint a rádió Mátyás király szülőházában kapott
volna otthont. Már akkor az elképzelések között szerepelt, hogy a rádió időnként magyar
nyelvű műsorokat is sugárzott volna. A tervek az anyagi alapok hiánya miatt csak húszéves
késéssel, 1954-ben valósultak meg. Míg 1944 előtt Romániában csupán két gyenge erősségű
rádióadó működött, az ötvenes években bővül a rádióadók hálózata, 1958. március 2-án
Marosvásárhelyen, az autonóm tartomány székhelyén is rádióadót avatnak fel,33 a stúdió a
261, valamint a 330 méteres hullámhosszon sugározta adásait naponta reggel fél hattól hatig,
délután pedig öttől hatig. Később a három rádióközpont: a bukaresti, a kolozsvári és a
marosvásárhelyi naponta 7 órában sugárzott magyar műsort. A két utóbbi gyakran
vállalkozott színházi és operai előadások közvetítésére is. E két rádióstúdió
szerkesztőségében az évek folyamán igen jelentős és értékes hangarchív anyag gyűlt össze.
Az ötvenes években olyan fontosságot tulajdonítottak a rádiónak, hogy évente ünnepélyesen
megemlékeztek a Rádió napjáról, amelyet mindig május 7-én ünnepeltek meg.34

1969 novemberében indult meg Bukarestben a Román Televízió magyar nyelvű adása és
mellette a német nyelvű adás is. A televízió keretében nemzetiségi szerkesztőség alakult
magyar és német tagozattal. A kezdeti biztató indulás után a magyar műsor időtartama a heti
fél óráról három órára növekedett, a német adás is heti kétórás lett. A nemzetiségi
műsorokban a politikai, gazdasági és művelődési szemle mellett helyet kaptak a társadalmi
riportok és vitaműsorok, gyermek- és iskolás műsorok, az irodalmi-művészeti
összeállításokon kívül a televíziónak volt tudományos és nyelvművelő rovata is. Gyakran
sugároztak portré- és dokumentumfilmeket. Rendszeresen közvetítettek magyar nyelvű
színházi előadásokat (olykor román felirattal), vagy pedig egy-egy színházi előadást tv-
adaptációban mutattak be. Viszonylag rövid idő alatt a Televízió szerkesztősége 21 önálló tv-



Regio – Kisebbségtudományi Szemle 1991. 2. évf. 3.sz.

filmet készített. Műsor készült a nagy hagyományokkal rendelkező több évszázados erdélyi
magyar iskolákról. (A zilahi Wesselényi-Ady kollégiumról, a marosvásárhelyi Bolyai Farkas
középiskoláról, a kolozsvári Brassai középiskoláról, a nagyenyedi Bethlen kollégiumról stb.)
Több alkalommal látogattak el a nemzetiségi adás munkatársai az addig elzártan élő moldvai
csángókhoz, több ízben bemutatták életüket és azt a lelkesedést, amellyel -
elszigeteltségükben - végre magyar nyelvű közvetítések útján újra kapcsolatba kerülhettek az
élő magyar nyelvvel. A Román Televízió magyar adásának népszerűsége fokról-fokra
emelkedett, egy-egy műsorukkal betörtek a legnépszerűbb, legnézettebb műsorok közé. Sok
román kísérte figyelemmel a tv magyar adásait.35

1971 márciusában a Magyar Nemzetiségi Dolgozók Tanácsának plénumán a jelenlévő
pártfőtitkár kiemelten hangsúlyozta a nemzetiségi rádió és tévéműsorok fontosságát. E
pillanatban úgy tűnt, hogy a legfelső pártvezetésben kedvezőbbé vált a nemzetiségek
szerepének megítélése. Azonban - mint ahogy az egész 1944 utáni korszak tanulsága mutatja
- most is futó pillanatról van szó. Rövid idő múltán éppen a legfelső pártvezetés utasítására -
1974-ben a megszigorító és némileg megbénító intézkedések, rendelkezések nem kímélik a
rádiók és a TV szerkesztőségeit sem. Egy korábbi hivatalosan is elfogadott elképzelés szerint
a hetvenes évek végére a magyar heti adásidő tizenkét órára növekedett volna. Ezzel szemben
éppen a fordítottja történt az előirányzottaknak: csökkentették az eddigi műsoridőt,
szigorították a műsorok cenzúrázását. Központi intézkedéssel megszüntették a rádiók vidéki
szerkesztőségeit s ezzel együtt adásait: a kolozsvári, marosvásárhelyi magyar adást és a
temesvári szerb és német adást. Hasonló felszámolás sújtotta a televíziót is: 1984-ben
beszüntették a magyar és német nyelvű műsorokat, a román műsoridő is jelentősen csökkent.

A nemzetiségi sajtó és tömegtájékoztatás a nyolcvanas évek elejére - a homogenizálás
fojtogatásában - drámai helyzetbe került, s mindaz, ami a sajtó és a tömegkommunikációs
eszközök területén nemzetiségi vonatkozásban történt, kísérő jelensége volt annak az
intézkedéssorozatnak, amely az anyanyelven való megszólalás lehetőségét a minimálisra
korlátozta.

Az 1944-ben Románia területére érő szovjet csapatok két éven át magyar nyelven is
szükségesnek tartották szólni a lakossághoz. Számos meginduló magyar sajtótermék
létezésének ténye-és a miniszterelnök-kezdeti években tett sorozatos nyilatkozatai azt a
látszatot keltették, hogy az új történelmi helyzetben a Romániához csatolt erdélyi magyarság
bizakodva tekinthet a jövőbe. Négy évtized elteltével Románia diktatórikus vezetése úgy
ítélte, hogy már a látszatokra sincs szükség.

Rövidlátás lenne nem látni, hogy 1919 és 1944 más-más korszak cezúrája a romániai
magyarság életében. 1919-ben - hogy csak a sajtó területén maradjunk az erdélyi magyarok
korábbi lapjaik, folyóirataik nagy részét átmenthették az új államalakulat keretei közé, sőt a
kitartó küzdelem révén arra is nyílt lehetőség, hogy új sajtóműhelyeket hozzanak létre. 1944
Romániája minden korábbi korszak tagadásával kezdődött, alig néhány politikán felül álló
magyar sajtótermék menthette át magát ideig-óráig. Azok is elvéreztek az 1947-es
kommunista hatalomátvétel során. S amikor a többpártrendszer korszaka véget ért
Romániában, befejeződött az a mindössze három évig tartó szakasz, amely nemzetiségi
perspektívákat sejtetett. De ekkorra már véglegesen eldőlt Erdély területi hovatartozása is. A
napi politika rangjára emelt osztályharc ugyan ideig-óráig elfeledtette a nemzetiségi
létbizonytalanságot, de a mélyben már formálódott az a politika, amely a nemzetiségek
beolvasztását tűzte ki - távlati célként. A kitartó és folyamatos, alapjaiban kidolgozott
politikát csak külpolitikai kényszerűségek szakítják meg rövid időre: 19561958, majd 1968-
1971 között, s a hatalompozícióinak konszolidálásával minden ott folytatódott, ahol korábban
abbamaradt.36

Jegyzetek



Regio – Kisebbségtudományi Szemle 1991. 2. évf. 3.sz.

1 Csorba Csaba: Magyar nyelvű újságok és folyóiratok a szomszédos szocialista országokban. Valóság,
1971/11. sz. 76-84.
Korunk Évkönyv 1974. (Tanulmányok a romániai magyar sajtótörténet köréből.) Kolozsvár, 1974. (Egyes
részkérdésekben jól hasznosítható.)
Bodor Pál: A romániai magyar sajtóélet. (In: A romániai magyar nemzetiség c. kötetben. Kriterion, 1981.
449-461.)
A romániai magyar sajtó 1971-es állapotáról lásd Jordáky Lajos közölt adattárát. Korunk, 1971/11. sz. 351-
358.
1976-ban a bukaresti Meridiane Kiadó német nyelvű kiadványában (Die ungarische Nationalität in Rumänien)
külön táblázatban közli a harminc magyar lap és folyóirat legfontosabb adatait.

2 Az 1944 előtti sajtóhelyzetre lásd Monoki István: A magyar időszaki sajtó aromán uralom alatt. 1919-1940.
Budapest, 1941., valamint Mikes Imre: A sajtó (In: Metamorphosis Transilvanicae... 30-39.) tanulmányár.

3 Balogh Edgár: Nagy István a Világosságnál. A Hét, 1974. március 1.
4 Balogh Edgár: Férfimunka. Magvető Könyvkiadó, Budapest, 1983.
5 Beke György monografikusan feldolgozta a lap történetéi.(A Népi Egység négy éve.) A román cenzúra

megakadályozta a kötet megjelentetését. Ő állította össze a lap tárgymutatóját is. (Kéziratban)
6 A megszüntetést bejelentő közleményt Alexa Augustin, Suciu Iuliu, Nagy Dezső és Schweiger Ignác írták alá.
7 Világosság, 1945. január 5.
8 Katona Szabó István: A nagy remények kora. (Erdélyi demokrácia 1944-1948 I-II.) Magvető Könyvkiadó,

Budapest, 1990. I. 116.
9 Amiről egy régi újságkollekció beszél. A Hét, 1972. július 7.
10 Beke György szóbeli közlése.
11 Lapzárta a járdaszélen. A Hét, 1974. június 14.
12 Előre, 1956. június 2.
13 Képes Újság első száma, 1945. május 1-én jelent meg.
14 Az Egység mint �az erdélyi zsidóság központi hetilapja� 1946. május 9-én jelent meg először. Felelős

szerkesztője Neumann Sándor volt.
15 A sajtókonferenciára vonatkozó hivatkozások a Világosság 1946. június 14, 17, 19, 20 és 21-i számában

jelentek meg.
16 Katona Szabó István i.m. I. 21211., 215.
17 Igazság, 1947. május 22.
18 A lap megindítására és történetére vonatkozóan lásd a következő forrásokat: Dános Miklós: I. évfolyam, I.

szám. A Hét, 1972. szeptember 1., Beke György: Lapalapítás 1947-ben Bukarestben. Beszélgetés Robotos
Imrével a Romániai Magyar Szóról. Korunk, 1982/10. sz
781-787., Robotos Imre: Lapalapítás-1947-Bukarest - Új Fórum, 1989. október 20./13. sz. 41-44., Dános
Miklós: Van feltámadás. Romániai Magyar Szó, 1990. március 3.

19 Magyar Napló, 1991. január 27.
20 Igazság, 1948. március 29.
21 Világosság, 1948. augusztus 13.
22 Világosság, 1949. július 5.
23 Előre, 1958. március 26.
24 Előre, 1956. október 17., 1958. április 18.
25 Előre, 1971. április 24.
26 Előre, 1959. szeptember 29.
27 Előre, 1958. május 11., Korunk, 1973/4.sz. 602-607.
28 Előre, 1969. június 6.
29 Előre, 1973. július 21., Korunk, 1974/1.sz. 99-103.
30 A diáklapokról lásd részletesebben Gaál György dolgozatát: Diáklapok másfélszáz éve (Korunk Évkönyv,

1974. 269-281.), valamint az Ifjúmunkás cikkét (Marosvásárhelyi diáklapok 1969. március 27.)
31 Előre, 1954. április 7.
32 Brassói lapok, 1938. március 15., 1940. március 2.
33 Előre, 1958. március 2., december 29.
34 Előre, 1955. május 7.
35 A TV magyar nyelvű adásairól lásd a következő cikkeket: Előre 1969. november 12, 1970. november 22., A

Hét, 1971. február 12 (A rész gazdagítja az egészet. Beszélgetés Bodor Pállal, a Román Televízió nemzetiségi
adásainak főszerkesztőjével.) A Hét, 1974. január 4. (Új esztendő a hazai magyar rádiózásban, tévézésben.
Interjú Bodor Pállal.) Az RTV Újság, 1989/24.sz. (Volt egyszer magyar szó a román tévében. - Interjú Bodor
Pállal.)

36 A Ceausescu-diktatúra bukását követően több olyan cikk vagy sajtóanyag jelent meg Romániában, amely
segít eligazodni a korszak szinte tragikus sajtóviszonyaiban. Nagy Olga már említett visszaemlékezése mellett



Regio – Kisebbségtudományi Szemle 1991. 2. évf. 3.sz.

külön figyelmet érdemel az egykori egyik sajtócenzor megszólalása. (Illés József: Én is hibás vagyok.
Romániai Magyar Szó, 1990. április 24.) De még sokan élnek a rendszert kiszolgálók táborából, akiknek
lehetne a múltat feltáró mondanivalójuk. A Korunk 1990/11-12-es, valamint az 1991/1-es száma viszont már
az 1989 utáni új sajtóstruktúrát mutatja be. Akárcsak a marosvásárhelyi Látó cikke (Papírrobbanás, 1990.
december. 1491-1496.) A Romániai Magyar Szó (1990. szeptember 14.) egy új lap, a Hunyad Megyei Hírlap
születését és korai megszűnését írja le.

ENYEDI, SÁNDOR

The Hungarian press and mass communication in Rumania after 1944

The author traces the development of the Hungarian press, both printed and electronic - up to
the collapse of Ceauşescu's regime - which indicates a much more fluctuating and negative
trend than it used to be in the interwar period. Apart from two short periods (1956 to 1958;
1968 to (971), the press of the Hungarian minority of two millions ín Rumania was
permanently exposed to restrictive measures taken by the Romanian government. All this was
evidenced by restrictions put on the number of copies as well as by the hindering of paper
supply and distribution. All of the Hungarian-language newspapers were all the while subject
to severe censorship and supervision as conditions of publication.

The situation of the Hungarian press in Rumania took a dramatic turn if the period 1984 to
1989 when the editorial offices of newspapers were successively closed down under the legal
pretext of �austerity measures�. Thus, time-honoured newspapers and journals were
suppressed, and there was a serious decrease in the number of regional, social stratum-
specific and scientific or professional periodicals.


