Nyomtatóbarát változat: Országos Közoktatási Intézet > Új Pedagógiai Szemle 1998 június > Az iskolának csak felesleges dolgokat szabad tanítania Kerekasztal-beszélgetés a filozófia tanításáról
Az iskolának csak felesleges dolgokat szabadna tanítania
Kerekasztal-beszélgetés a filozófia tanításáról
|
1998 februárjában kerekasztal-beszélgetésre kértünk fel
öt jelentős tudós személyiséget, G. Havas Katalint, Heller Ágnest,
Vajda Mihályt, Vámos Tibort és Vitányi Ivánt azzal a szándékkal, hogy
fejtsék ki véleményüket arról: szükség volna-e és mely életkorban
filozófia oktatására, mennyire képes ma az iskola segíteni a tanulók
világképének kialakulását, mennyire tudja elősegíteni azt, hogy az
egyes tantárgyakban széttagoltan átadott ismeretek egységes egésszé
váljanak. A résztvevők úgy látják, hogy az iskola akkor tud eleget
tenni ennek a fontos nevelési funkciónak, ha minél hosszabb ideig
távol tartja magától a pragmatizmust, s minél több felesleges ismeretet,
úgynevezett ünnepnapi tudást ad át diákjainak. A tudósok nemcsak
saját valóságismeretük, hanem a mostani számunkban közreadott két
filozófiaóra alapján is válaszoltak a kérdésre. Az Új Pedagógiai Szemle
szerkesztőségét Schüttler Tamás képviselte.
|
Schüttler Tamás: Decemberi számunkban foglalkoztunk
a filozófia oktatásának problémájával. A mai beszélgetésre azzal a
szándékkal hívtuk meg vendégeinket, hogy folytassuk ezt a témát. Kiss
László filozófiát művel gyerekekkel: megpróbálja általános és középiskolásokkal
körüljárni az életről, az élet nagy, végső kérdéseiről, a világ és
az ember kapcsolatáról szóló problémákat. Az ilyen kísérletek kapcsán
vetődik fel az, hogy valami hiányzik az iskolából. Hiányzik annak
a képességnek a megtanítása, hogyan éljünk reflektív módon, hogyan
reagáljunk önmagunk és a világ problémáira. Heller Ágnes professzorasszony
könyvében úgy fogalmazott, hogy aki nem él reflektáltan, az tulajdonképpen
nem is él igazán. Ezt a mostani eszmecserét ezért annak megvitatására
szeretnénk szentelni, milyenné kellene tenni az iskolában azt a tantárgyat,
amely lehetőséget adna ahhoz, hogy megtanítsuk a gyerekeket gondolkodni
a világ kis és nagy problémáiról. Mert egyelőre sok-sok különálló
tantárgyi ismeretet tanulnak meg, de mindezek nem állnak össze egy
egységes világmagyarázó elvvé.
Kiss László: Úgy gondolom, a mai általános
és középiskolai tanításnak az egyik sarkalatos kérdése talán az, hogyan
nyisson olyan irányba, amelybe az eddiginél sokkal inkább beleillik
a filozófia. Magam is azt tapasztalom, hogy az iskolások között komoly
igény van rá. Ám itt szükségképpen adódik a második kérdés, hogy milyen
filozófiáról legyen szó. Hiszen a paletta igen sokszínű, és maguk
a filozófusok is gyakorta vitatkoznak azon, mi is a filozófia. Kiindulhatunk
például Heller Ágnes nyomán abból, hogy a filozófia egyfajta
luxus, azaz olyan elmélyült gondolkodás, ami a konkrét és azonnali
felhasználhatóságtól teljesen függetlenül is örömet, gyönyörűséget
okoz. Ennek ellenére vagy éppen ezért minden korban, így ma is akadnak
vevők erre a luxusra, a diákok között is, akik hol kérdeznek, hol
válaszolnak is, hol meg azt igénylik, hogy a kérdéseiken másokkal
együtt gondolkodhassanak. Egy másik megközelítésben, Vajda Mihály
nyomán két fajtáját különböztethetjük meg a filozófiának: van az
akadémikus filozófia, amelyet az egyetemeken adnak elő, és van a terapeutikus
filozófia. Az akadémikus jelzővel illetett filozófia szándéka szerint
tudományos, segítségével egy szükségesnek mondható filozófiai kultúrát
lehet elsajátítani. Az úgynevezett terapeutikus pedig az akadémikusnak
a felhasználása valamihez segédeszközként: az evidenciákról való beszélgetésekhez.
Mert Heller Ágnes és Vajda Mihály szerint is a filozófia
lényegében beszélgetés az evidenciákról, az egyértelműségekről.
Rövidebben megfogalmazva ennek a témának a lényegét, az első
kérdés az, hogy milyen fajtájú filozófia szerepeljen a tanórákon és
hogyan. A második kérdés, hogy tanítsuk-e a filozófiát vagy beszélgessünk
róla.
Heller Ágnes: A filozófia oktatása egy
szélesebb kérdés része: az iskolarendszeré, valamint azé a tendenciáé,
amely mindenütt megfigyelhető az iskolarendszer alakulásában. Ez a
tendencia kétféle: egyrészt az, hogy ne tanítsunk a gyereknek nehéz
dolgokat, mert beteg lesz tőle, másrészt az életnek tanítsunk, tehát
csak azonnal felhasználhatókat. Szerintem ez katasztrofális helyzet,
és ezért mondottam programatikusan , hogy a filozófia luxus. Mert
az én véleményem szerint a középiskolában csak olyat szabadna tanítani,
ami luxus: görögöt, latint, elvont matematikát, filozófiát, költészetet,
azaz olyasmit, ami kialakítja az argumentatív, az érvelőképességet,
az asszociatív, az összekapcsoló képességet, fejleszti a memóriát
stb., vagyis mindazt, ami univerzálissá formálja az ember képességeit.
Továbbá az a véleményem, hogy minél nagyobb az elvárás, annál érdekesebb
lesz a gyerek számára az iskola. Nem nevezem iskolának azt az iskolát,
amelyben Amerikában át kell világítani a gyereket a kapuban, hogy
ne hozzon magával revolvert és kést, és ahol lövöldöznek meg késelnek.
Ott semmit sem követelnek meg és semmit sem tanítanak. Ott tehát nem
ragadja meg a gyerek érdeklődését az, amivel szembesítik az órán,
következésképp azt el lehet, sőt el is kell lógni. Miért legyünk egyáltalán
ott? Menjünk inkább a játékterembe! Ezért a kérdés úgy szól: tudjuk-e
olyanná tenni az iskolát, amely nem olyan, mint az élet, hanem amely
egy külön világ. Egy olyan világ, amelyben otthonosan érzed magad,
és ahol olyan dolgokat csinálhatsz, amit másutt nem lehet akkor
érdemes ott lenni. A filozófia ehhez tartozik.
Én nagyon pártolnám a filozófia oktatásának a bevezetését az
iskolában, de ez csak formalitás. A lényeg az, hogyan csinálják: vannak-e
alkalmas tanárok, megvan-e az a koncepció, amely szerint filozófiát
lehet tanítani. Filozófiát különben nem lehet tanítani: a filozófia
gondolkodás kérdése. Gondolkodást nem lehet úgy tanítani, hogy én
vagyok a tanár és te vagy az, aki tanulsz tőlem, mert ilyen módon
nem tanítható. Lehet tanítani a filozófia hagyományát, a történetét.
El lehet mondani, mi a legfontosabb benne, majd ezekre reflektálni.
Tehát: nem lehet filozófiát tanítani úgy, hogy csak magoltatom, de
úgy sem, hogy kizárólag elmélkedünk az élet alapkérdésein, mert ez
meg dilettantizmushoz vezethet. Mi van a kettő között? Ismertetni
bizonyos mértékig a hagyományt, a filozófiatörténetet, majd engedni
és bátorítani arra, hogy reflektáljanak az elhangzottakra. Nagyon
fontosnak tartom még a történetek, emberi élethelyzetek elmesélését
és az azokra való reflektálást. A filozófia nemcsak úgy létezik, hogy
elmondom, mit mondott Szókratész vagy Sartre, hanem
úgy is, hogy elmesélek egy történetet, vagy elolvastatom a tanítványokkal
a Bűn és bűnhődést vagy egy Móricz-novellát és erre lehet reflektálni.
A szöveget ismerjük, a szöveg alapján mégis gondolkodni kell. Azt
is igen lényegesnek tartom, hogy etikáról gondolkodjanak a gyerekek.
Etikát végképp nem lehet tanítani, azt csak történeteken keresztül
lehet bemutatni. A vallásoktatás jó volt ebből a szempontból, mert
példázatokon keresztül lehet erről a legjobban beszélni. A filozófia
oktatásában tehát az egyik lehetséges szereplő az etika, a másik a
filozófia hagyományának néhány meghatározó jelentőségű metafizikai
kérdése ezekkel ki lehet alakítani a reflexiós képességet. De nehéz
dolog, mert jó tanár kell hozzá. Nem abban az értelemben, hogy jól
tanítson, hanem abban, hogy maga is szeressen ezeken a dolgokon gondolkodni,
és így váljon az óra résztvevőjévé. A helyzet nem rózsás, és nemcsak
itt, hanem sehol a világon. Az a gyanúm, hogy az oktatási intézményeknek
az általam előbb említett tendenciáit nem lehet megállítani, visszafordítani
főleg nem. Itt globálisabb gondolkodásra lenne szükség az egész iskolarendszer
ügyében, és pusztán a filozófia oktatásának a bevezetése nem fog ezen
változtatni. De mégis jobb valahol elkezdeni, mint sehol el nem kezdeni.
Vajda Mihály: Alapjában egyetértek az elmondottakkal.
A filozófia oktatásának bevezetése nem adekvát kérdés. Miért? Mert
ebben az iskolarendszerben a filozófiát bevezetni nem egyszerűen luxus,
hanem valószínűleg felesleges. Mi jön ki belőle? Az, hogy még valamit
magoltatni fognak a gyerekekkel. Természetesen lesz néhány olyan tanár,
aki valami mást szeretne tanítani, akiben él valamiféle elképzelés
arról, hogyan kellene ezt csinálni, mint ahogy ma is vannak ilyen
tanárok. A probléma ott adódik, hogy ha bárki készít egy filozófia-tantervet,
az ugyanolyan elviselhetetlen lesz, mint az összes többi tantárgyé.
Egyetlen módon lehet közel vinni a gyerekekhez a filozófiai kérdéseket:
olyan filozófiai szövegeken keresztül legyen ez egy Platón-dialógus
vagy a modern filozófia bizonyos műveinek része , amelyek felkeltik
az érdeklődésüket. De ehhez olyan tanárok kellenek, akik nem egy tanterv
szerint tanítanak meg ezt vagy azt, hanem vállalják, hogy az osztályban
elővesznek felolvasásra egy műrészletet, és hajlandók a gyerekekkel
konfrontálódni, ütközni, amikor elkezdenek beszélgetni erről. Ám ha
a tanár bizonytalan, ha nem tudja, mit kell erről mondania ez a
baj, ez itt az örök kérdés.
Akárhányszor elmegyek Debrecenben egy tanár-továbbképzésre,
legyen szó ott történelemről, politikáról vagy filozófiáról, azt kérdezik
tőlem, mit mondjanak az adott kérdésről. Erre azt felelem, hogy azt,
ami az eszükbe jut, amit gondolnak. De nem gondolnak semmit! Ezt nem
mondják, de tudom, hogy nem gondolnak semmit. Akkor ne mondjanak semmit?
Ne mondjanak semmit. Ez még mindig jobb, mint ha azt mondanák, amit
valahol előírnak a számukra. Egy idevágó konkrét eset a következő.
Öt-hat éve történelemtanárok meghívtak, mondanám el, hogyan látom
én a nagy októberi szocialista forradalmat. Elmeséltem, hogyan látom.
Majd megkérdezték tőlem, hogy ezentúl ezt kell-e tanítani. Drága
asszonyom! feleltem az illetőnek. Maga azt tanít, amit jónak lát,
úgy tanítja, ahogy gondolja. De világos volt, hogy ő nem gondolja
sehogy sem. Nekem az az érzésem, hogy egyetlen nagy feladatunk lenne:
elkezdeni beszélgetni a társadalomban arról, hogy miért rossz az iskola.
Nagyon taktikusan kell ezt csinálni, mert ha valaki Heller Ágneshez
hasonlóan azt mondja, hogy nem kell gyakorlatias, praktikus ismereteket
tanítani, akkor egyszerűen lelövik. Nem lehet azt mondani, hogy csak
görögöt, latint, magasabb matematikát kellene tanítani. Ez nagyon
szép, egyetértek Heller Ágnessel, ő elmondhatja ezt, csak ezzel
ma nem megy semmire. Létre kellene hozni egy olyan szituációt, amelyben
értelme lenne elkezdeni taktikusan beszélgetni arról, hogyan lehetne
az iskolát olyanná tenni, hogy az ne csak ismereteket közvetítsen,
hanem megpróbáljon megtanítani valamilyen értelemben a gyerekek meglévő
ismereteire reflektálni. Tudniillik ma az egyik legfőbb probléma a
reflexiós készség hiánya. Ez azért nem létezik, mert maguk a tanárok
is egyszerűen ismeretanyagot akarnak továbbítani. Természetesen bizonyos
ismeretanyagot el kell sajátíttatni, de az elsajátíttatás hogyanja
az, ami a filozófiára tartozik. És ez csak egy másfajta iskolában
értelmes. Mert ha további elsajátítandó anyagot alkotunk, például
ha a gyerekeknek meg kell tanulniuk mondani valamit a filozófiatörténet
legjelentősebb személyiségeiről ezzel semmit sem csináltunk. Ugyanakkor
én nem látom olyan szörnyűségesnek a helyzetet. Mert van néhány jobb
gimnázium Budapesten és vidéken is, ahol vannak jó tanárok, akiknek
nem az a céljuk, hogy egy holt ismeretanyagot sajátíttassanak el,
hanem az, hogy megtanítsák a gyerekeket gondolkodni azon, ami eléjük
van téve. A filozófiatanároknak is ezt kellene tenniük, anélkül, hogy
egy nagyszabású tantervben a filozófia történetét vagy a filozófia
centrális kérdéscsoportjait meg akarnák tanítani mert ebből a tantervesdiből
valami merev, pót dolog jön ki.
Ismétlem: el kell kezdeni egy vitát az iskolarendszerről. Ez
nagyon nehéz, szinte lehetetlen ügy. Heller Ágnes említette,
milyen az amerikai iskola, a miénk még nem annyira borzalmas, de a
világon mindenütt ebbe az irányba fordult az oktatás. A másik oldalon
pedig meg kell nézni, hogyan lehetne abba a néhány jó iskolába kísérleti
jelleggel bevinni a filozófiát. Oda, ahol elsősorban a magyartanárok,
a történelemtanárok révén olyan légkör van, hogy fontos a gondolkodás.
Valószínűleg ezekben az iskolákban van is filozófia, és még az is
lehet, hogy jó. De rettenetesen félek arról beszélni, hogy bevezessük-e
általánosan a filozófia oktatását, és mi legyen annak a tematikája.
Mert akkor a tematika az lenne, hogy: első pont a milétoszi iskola,
a második az eleaták stb. És ezzel vajon mire mennénk? Az égvilágon
semmire.
Heller Ágnes: Van egy másik problémám.
Nem vagyok ellensége a demokráciában az elitképzésnek, mégis fájdalommal
tölt el, hogy azokban az iskolákban vannak a kiváló tanárok, ahová
csak igen komoly felvételi vizsgával lehet bejutni. Így a gyerekek
többsége számára az ilyen iskola elérhetetlen, főleg azok számára
az, akik otthon kevés segítséget kapnak. Vagyis ez az iskolarendszer
hihetetlenül megnöveli a különbséget a hátrányos és a jobb helyzetben
lévő gyerekek között. Gondolkodva tanítást, a filozófiai képzést pedig
elsősorban éppen azoknak a részére kellene nyújtani, akik otthonról
hátránnyal indultak, és ennek ellenére képesek lennének a gondolkodva
tanulásra. Ám ily módon elvesztik a lehetőségét, hogy bizonyos képességeket
kibontakoztathassanak. Ezért gondoltam arra, hogy valamit általánosan
be lehetne vezetni. De igaza van Vajda Mihálynak abban, hogy
praktikusan ez nem sokra vezetne. Viszont itt egy paradoxont érzek
nem tudom, hogy lehetne ezt feloldani.
Vajda Mihály: Ez nemcsak a filozófia esetében
van így, hanem minden tantárgyra vonatkozik.
Schüttler Tamás: A kérdés nem az,
hogy szerepeljen-e vagy sem a filozófia a tanórán. A lényeg itt az,
hogy az iskola funkciói közé tartozik-e és ha igen, akkor hogyan
tartozik oda , hogy megtanítson a világról mint összefüggő egészről
gondolkodni, azaz szintetizálni a rengeteg széttagolt ismeretanyagot.
Mert megtanít ugyan az iskola természettudományokból, történelemből,
irodalomból, informatikából stb. egy hatalmas anyaghalmazt. De a gyerekekben
ezek csak részismeretek maradnak, nem állnak össze olyan egésszé,
amelynek birtokában képesek lennének reflektálni az életre, annak
jelenségeire. Holott a reflexió igénye még megvan a gyerekekben, ám
ezt nem elégíti ki az iskola. És nem elsősorban azért, mert adott
esetben nem tanít nekik filozófiát, hanem inkább azért, mert azt mondja,
hogy az iskolának nem célja a szintetizálás, az ismeretanyag összegzése.
Következésképp a diákokban lassanként elmúlik a reflexiós igény: szürke,
reflektálatlanul élő emberek tömegeit termeli ki szinte minden iskolarendszer
szerte a világon.
G. Havas Katalin: A vitára tűzött témát
három kérdés köré lehet csoportosítani: mit oktassunk a filozófia-tantárgy
keretén belül, miért és hogyan. Én ugyan erről szerettem volna beszélni,
most mégis először ahhoz szólok hozzá, ami elhangzott. Az nem kérdés,
hogy bevezessük-e, mert a gimnáziumokban jelenleg kötelező a filozófiaoktatás.
Sőt, a Művelődési és Közoktatási Minisztérium döntése alapján a jövőben
érettségizni is lehet filozófiából. Az elmúlt hetekben hosszas viták
után megszületett a döntés, hogy mik a filozófia érettségi követelményei.
Persze azt nem tudom, hogyan lesz ez megvalósítható, de ami elkészült,
az nem rossz.
Napjainkban számos olyan publikáció jelenik meg, amely a filozófiaoktatás
miértjét és célját a gondolkodási készség fejlesztésében látja. Így
szól a NAT közleménye a Magyar Közlönyben: A filozófiaoktatás célja,
hogy továbbfejlessze a tanulók elvonatkoztató, absztrakt gondolkodásra
való képességét. A világos fogalomalkotás, az ítéletalkotás és következtetés
elsajátítása elősegíti a vitaképesség kialakulását, valamint az előítélet-mentesség
és a türelem megvalósulását. (1994/28. szám 951. p.) Az UNESCO elnöke
így ír erről: a filozófiának alapvető szerepe van jövőnk építésében,
(...) mert a széles körben elterjedt, elérhető és releváns filozófiaoktatás
alapvetően segíti a szabad állampolgárok fejlődését. Arra bátorít,
hogy mindenki maga alakítsa ki véleményét, meghallgassa mások gondolatait,
vitába szálljon velük, és csak az ésszerű érveknek hódoljon be. (Lásd:
Új Pedagógiai Szemle, 1997. december, 4. p.)
Miért a filozófiaoktatás az, amely mindezt elősegítheti? Azt
hiszem azért, mert elsősorban Európában a többi tantárgynak az
a hagyománya, amit Heller Ágnes mondott, vagyis, hogy biflázza
be a diák ezt meg azt a tananyagot, De ha el tudjuk érni, hogy a filozófiaoktatás
tényleg a gondolkodás fejlesztésére neveljen, hogy a diák képes legyen
vitatkozni, hogy a különböző nézeteket össze tudja hasonlítani stb.,
akkor ez ellene hathat a magoltatásnak. Hogy ez a tulajdonképpeni
cél, erre hoztam fel az idézeteket. A nálunk kidolgozott érettségi
követelmények is ebben a szellemben fogantak. 1997-ben rendeztük az
első hazai filozófiai diákolimpiát. Itt angol, német vagy francia
nyelven kellett dolgozatot írni a négy különböző filozófiai téma valamelyikéből.
A maximális 100 pont eléréséhez csak 30 pontot lehetett szerezni filozófiatörténeti
ismeretekkel. 60 pont az érvelési és az önálló gondolkodási készség,
10 pont a nyelvtudás alapján volt szerezhető. 36 középiskolai diák
vett részt a versenyen 18 budapesti és 18 vidéki iskolából. A hazai
első helyezett diák a nemzetközi olimpián harmadik, a hazai második
a nyolcadik helyet érte el. Az 1998.-ban már kétfordulós volt a hazai
verseny. Az első fordulóban magyar nyelven 82 diák írt dolgozatot.
Itt már érezhető volt, hogy az iskolák egy jelentős részében a filozófiaoktatás
tartalma a filozófiatörténeti ismeretek közlése. A jövő tanévben szeretnénk
a filozófiatanárok részére továbbképzést szervezni az általunk helyesnek
tartott filozófiaoktatás megismertetése érdekében.
Hat ország részvételével van egy gyermekfilozófiai folyóirat,
gyermekekből álló szerkesztőbizottságokkal. A jövőben magyar gyerekek
is részt fognak venni ennek kiadásában és magyar nyelven is meg fog
jelenni a folyóirat.
Az imént elhangzott, hogy többnyire az elit iskolákban tanítanak
filozófiát. Ehhez annyit fűznék hozzá, hogy például Tatán van egy
iskola, ahol évek óta tanítanak filozófiát a gyerekeknek; ott egyáltalán
nem a filozófusok műveinek a tanításáról van szó, hanem filozófiai
vitákon keresztül megadják a lehetőséget a gyerekeknek arra, hogy
szabadon vitatkozzanak-érveljenek. Ez az úgynevezett Lipman-féle program,
amely Amerikában készült, és harmincöt országban működik. Én ugyan
nem értek vele száz százalékig egyet, mert szerintem túlságosan abba
az irányba megy, hogy a tanárnak semmilyen problémát nem lehet megválaszolni,
de ebben az iskolában jól tanítják ezt a filozófiaprogramot.
További kérdés az, hogy miféle filozófiát vigyünk be az órára.
Nos, az elit iskolák alkalmasak arra is, hogy ott a filozófiatanárok
előkészítsék a diákokat az egyetem filozófia szakára, ahonnan kikerülve,
ha akarják, filozófusok lehetnek. De ahogyan a középiskolában a magyar
vagy a történelem tanításának nem az az általános célja, hogy utána
az egyetemen irodalmárt vagy történészt képezzünk a diákból, ugyanúgy
a középiskolai filozófiaoktatásnak sem a későbbi filozófusképzés a
célja. Egyetértek azzal, hogy mivel a filozófiai problémák iránti
érdeklődés bizonyos formában él a gyerekekben, az általános és a középiskolában
ezeknek a problémáknak a megvitatásával kell elkezdeni a filozófia
oktatását, és később, ha van rá lehetőség, meg kell ismerkedni néhány
jelentős filozófus munkáival.
Vámos Tibor: Ellentétben az itt ülőkkel,
én igazából nem értek a beszélgetés alaptémájához, mert sem filozófus,
sem pedagógus nem vagyok. Én két ponton találkozom a szóban forgó
témával. Az egyik az, amikor a saját munkámban kell először megismernem
valamilyen módon a világban található dolgokat, majd ezt követően
reprezentálni kell, érthetővé kell tenni ezt a számítógépek számára.
Átfogó gondolkodást igénylő feladat. Ehhez a témához kapcsolódik az
is, hogy végzős egyetemi hallgatóknak tartok kurzusokat az informatika
különböző, szintetizáló, értelmező kérdéseiről, és ott szomorúan tapasztalom,
hogy akár az ELTE-n a programtervezők, tehát a számítógéphez közelebb
állók, akár a Műegyetemen az informatikusok, elérkezvén stúdiumaik
végére, nem tudják összerakni egésszé azt, amit az egyetem nevű iskolában
elsajátítottak. Azaz: tantárgyakat tanultak, de hogy az egyik hogyan
kötődik a másikhoz, azt nem tudják, az újdonság a számukra. Pedig
a dolgoknak nagyon mély és a legkülönbözőbb tudományágakhoz fűződő
kapcsolataik is vannak.
A másik pont, ahol találkozom ennek a mai beszélgetésnek
a kérdéseivel: a Soros Alapítvány különböző programjai. Az amerikai
disputaprogram nagyon jó és sikeres, szeretik a gyerekek. Van egy
olyan programcsomagunk, mint a demokráciára nevelés és ezen belül
az én Jefferson-programom, amelynek az alapvető célja az információs
társadalom jövő nemzedékének a formálása az iskolában. Vagyis egy
igen széles kapcsolatrendszerben működő és nem nagyon kötött társadalomról
van szó, amelyben az együttműködés, a kommunikálás az információs
hálózaton keresztül történik. Itt sajnos sok értetlenséggel találkoztunk,
annak ellenére, hogy a kérdést elég részletesen próbáltuk elmagyarázni
a pedagógusoknak. A gyerekek egy kicsit jobban értik a dolog lényegét.
Egyetértek Heller Ágnessel és egyáltalán mindazzal, ami idáig
elhangzott, hogy a vitakészség, az etikai nézetek stb. kialakítására
a konkrét esetek alkalmasak. Napjainkban a szentek legendái erre nem
a legmegfelelőbbek, viszont az osztályban minden héten történik valami.
Ezért a jó iskolákban bevált gyakorlat, hogy ezeket próbálják megbeszélni,
mégpedig úgy, hogy a történteket egy megfelelő tanár be tudja vinni
az adott osztályközösség tényleges szintjére, majd általánosítanak
az esetekből és következtetéseket vonnak le. Hiába lázadozunk az elit
iskolák ellen, mindig is volt és lesz ilyen. Mert igen különböző módokon
kell feltenni ugyanazt a kérdést egy olyan iskolában, ahol a diákok
verbális készsége minimális, vagy például a Karinthy Frigyes Gimnáziumban,
amely nemzetközi érettségit oszt, és ahol alapkövetelmény a kitűnő
angol fogalmazás. Erre általános séma nincs, erre tudni kellene képezni
a pedagógusokat.
A mondanivalóm másik része: nekem régi álmom majdnem biztos,
hogy ez nemigen valósul meg, pedig ilyesféle szerepelt annak idején
a NAT elődjében, az akadémiai Fehér Könyvben , hogy a tantárgyakra
bontott szemlélet nagyjából szűnjön meg, és például történelemből
egy kultúrhistóriát adjanak elő. A gondolkodás, az irodalom, a művészet,
a gazdaság, a politika története ne váljon szét az emberek fejében,
mert a valóságban nem válik szét. Ezeket tudni kellene együtt látva
kezelni. Ehhez persze megint a megfelelő tanárok képzésére lenne szükség.
Ha leszűkítjük a dolgot a filozófiatörténetre vagy bármilyen más történetre,
akkor ugyanazzal találkozunk, amit az előbb elmondtam a magam szakmáján
belül az én diákjaimmal kapcsolatban.
A téma harmadik része a következő. Én azt hiszem, hogy episztemikus,
azaz ismeretelméleti diszciplínákat, tudományágakat tanítani kell.
Hogy hogyan, az más kérdés, de például logikát kell oktatni, méghozzá
a logikának a modern gondolkodás felé mutató részét. Ez alapvetően
szükséges lesz a jövő információs társadalmában. Elkerülhetetlen továbbá,
hogy valószínűség-statisztika szerepeljen ugyanebben a stúdiumban.
E nélkül politikai, társadalmi kérdésekhez nem lehet hozzászólni,
de semmilyen tisztes szakmát sem lehet majd űzni az orvositól az ügyvédségig.
Ezekhez kapcsolódik a nyelv is. Modern nyelvtudomány tehát nem a
skolasztikus grammatika nélkül szintén nem lehet egy kommunikációs,
információs társadalomban valaki aktív ember. Nem vagyok meggyőződve
róla, hogy mindezt filozófia címen kell tanítani szervesen be kell
építeni a kultúrtörténet menetébe éppúgy, mint a filozófia történetét.
Még egy olyan kérdés van, amivel minden nap találkozik az ember, ez
az ontológiai, a lételméleti kérdésekről való csevegés.Ez is nagyon
nehéz dolog. Az a követelményünk, hogy a mi iskolánk ideológiailag
semleges legyen. De ehhez roppant szofisztikált, érvelni kiválóan
tudó tanárok kellenek, akik úgy mondják el a metafizikai problémákat,
mint ahogy mások a fizikaiakat. Hogy ebben a vonatkozásban mit lehet
csinálni, arról aztán végképp nincs fogalmam: hogyan lehet ezt megtenni
ideológiai előítéletek és a saját meggyőződés átsugárzása nélkül.
Például egy bencés tanár képes lesz-e arra, hogy materialista gondolkodásmódot
adjon elő és megfordítva. Nem tudom, hogy ez lehetséges-e. A magam
személyében bizonyos dolgokat eléggé magánügynek tekintek: például
azt, hogyan teremtették a világot, hogy majd ama túlvilágon megjutalmaznak-e
vagy tűzre tesznek stb. Nem tudom, hogy ezeket az iskolában kell-e
előadni. Persze elő fognak fordulni.
Heller Ágnes: Lehet erről beszélni az iskolában.
Én nem bánom, hogy az embernek van ideológiája vagy meggyőződése.
A lényeg az, hogy az ellenkező meggyőződést is ki lehessen fejteni.
Vitányi Iván: Úgy érzem magam, mint amikor
az MTA műveltségképpel foglalkozó egykori bizottságában szintén ezekről
a kérdésekről beszélgettünk éveken keresztül. Az eredmény a nullával
volt egyenlő, ami a pedagógiát illeti. Én ezt a témát a kreativitás
oldaláról fognám meg. Mégpedig onnan, hogy a kreativitás a modern
pszichológia szerint nem homogén fogalom. Ahogy más a rövid lejáratú
és a hosszú lejáratú emlékezet, úgy a kreativitásban is más a generativitás,
vagyis az alkotókészség, és más a konstruktív generativitás. Hadd
mondjam a zene példáját, amit ebből a szempontból alaposan vizsgáltunk.
A generativitás a zenében az, amikor a népdalénekes ugyanarra a népdalra
bármikor tud változatokat előadni, amennyit akar. Ezzel szemben a
konstruktív generativitás az, hogy mondjuk Beethoven leül,
és az első hangjegytől az utolsóig megírja a művét. Vannak, akik mind
a kettőt tudják. Mozart például ilyen volt. Ebből azt akarom
továbbvinni, hogy a zenét kétféleképpen lehet tanítani. Vagy úgy,
hogy elkezdem az első órán az összhangzattant, és azt mondom, hogy
a tonika, a hármashangzat a következőkből áll: dó-mi-szó. De úgy is
lehet, hogy nem mondom meg, mi a tonika, hanem megtanítom a gyerekeket
játszani, énekelni, és amikor már tudja az ifjú, akkor megkérdem,
tudod-e fiam, mit énekeltél: ez volt a tonika. Ez a kreatív nevelés.
Kodály ezt próbálta megvalósítani, kidolgozott erre egy módszert,
ezt megtanították kétezer tanárnak. Hogy belőlük hányan tudták átvenni
ennek a generatív szellemét, és hánynál fojtódott a dolog dogmatizmusba,
az más kérdés. Nos, ha ez így van a zenében, akkor így van minden
másban is. Tehát ahogy Kiss László megpróbált beszélgetni a
gyerekekkel, az is egyfajta generatív módszer: kipuhatolni, hogy őket
mi érdekli és abból vezetni le az órát. Egy teljes nevelési koncepcióhoz
mindkét oldalról kell fúrni az alagutat: a tanárok és a diákok felől
egyaránt. Meg kell találni közöttük az összhangot, de kellenek hozzá
egyéb feltételek is az iskolában mindez még nem általános. A kreatív
nevelésnek sokféle kezdeményezése létezik. Össze lehet gyűjteni Magyarországon
ennek a pedagógiának a kísérleteit, de hogy hogyan kellene úgy feldolgozni,
hogy mindennek hatása legyen az iskola egészére, az egészen más kérdés,
és súlyos társadalmi, szociológiai, iskolarendszer-beli, politikai,
környezeti problémákat vet fel.
Kiss László: Az oktatásnak két olyan vonatkozását
említeném meg most, ahol a saját iskolás próbálkozásaim alapján
úgy látom a filozófiának ténylegesen pozitív hatása lehet. Az egyik:
ha az ismeretanyag egészét egy kerek tortának képzeljük el, akkor
a filozófia a maga széles horinzontú kérdéseivel és összegző jellegével
a tortaszeletelését ellensúlyozhatja az egyes tantárgyak ugyanis
szeletelnek, azaz részismereteket tanítanak. A másik: ezek a tantárgyak
konkrét ismereteket oktatnak, tehát az egyes tudományágakon belüli
igazságokat, amelyeket ezért nem lehet vitatni. Ezzel szemben az élet
valósága gyakran a sok lehetséges igazságot, ha tetszik: a bizonytalanságot
mutatja fel, tehát a dolog megítélésekor a sokszempontúságot igényelné.
Nos, a valóságnak ezt az oldalát is megjelenítheti, behozhatja az
iskolába a filozófia, az ilyenkor szükséges vitákkal együtt hiszen
ez más tanórákon aligha képzelhető el. Például egy alkalommal tízévesek
Biblia-magyarázat-órára hívtak meg, és az első kérdésük az volt: Igaz-e
a Biblia? Ezek alapján kérdezném: Mi legyen (Schüttler Tamás
kifejezését kölcsönözve) a filozófiaszerű tantárgy funkciója
az iskolában? Világértelmezés, önértelmezés, önértékelés?
Schüttler Tamás: Hogyan látják, mi az oka
annak, hogy az iskola mindig csak a torta szétdarabolására vállalkozik,
és ellenáll minden szintetizáló törekvésnek például az említett,
a Fehér Könyvben javasolt műveltségtömbökben való gondolkodásnak,
ami most testet öltött a Nemzeti alaptantervben? Segíthet-e ezen
egy filozófiaszerű tantárgy? Másképpen: miért nincs esély itt és
most a holisztikus, a komplex szemléletre?
Heller Ágnes és Vajda Mihály együtt:
Nincs hozzá tanár.
Heller Ágnes: Azt nem lehet megkívánni
minden iskolában, hogy angolul beszéljenek, de arra szükség lenne,
hogy a gondolkodás jelen legyen minden iskolában, minden tanteremben.
Ehhez azonban megfelelő tanárokra van szükség. Valljuk be őszintén,
ma rosszul fizetett cselédek a tanárok. Rosszul fizetettek voltak
mindig, de cselédek nem mindig voltak. A világon mindenütt elindult
ez a folyamat: a tanárnak egyre kisebb a jövedelme és a tekintélye.
Schüttler Tamás: Csak ezen múlik?
Vitányi Iván: Ez külső jele az egésznek.
Heller Ágnes: Nemcsak jele, hanem bizonyos
része is. Ha egy tanárnak tekintélye van, ha fölnéznek rá a diákok
és elvárnak tőle valamit, akkor a tanár is próbál a szakmájában szinten
maradni, hozzáolvasni, foglalkozik a kérdéssel, tehát fölnő az elváráshoz,
mert nem szeretné szégyellni magát a diákjai előtt. De ha nincs tekintélye,
ha semmit sem várnak el tőle, mert az a cél, hogy ellóghassanak az
óráról a játékterembe, akkor természetesen a tanár nem fog fölnőni
a feladathoz, minek is tenné. A tekintély is, a pénz is probléma.
Nincs meg a tanárnak a régi funkciója.
Vajda Mihály: Van még egy probléma: az
egész társadalomban van a szaktudásnak egy fétise. Minél inkább haladunk
a nem tudom hova, annál inkább szükség van a megalapozott szaktudásra,
amiről fogalmam sincs, hogy micsoda. Mármost, ha ez a megalapozott
szaktudás nem létezhet az egészet illetően, akkor egyre inkább részekre
kell szabdalni a tudományt csak egész kis részterületekhez értenek
ma a tudósok. Ehhez igazodik a társadalom tudata is: az az igazi tudás,
amely egy részletkérdésben intenzíven a mélységbe hatol. Ilyen szemlélet
mellett lehetetlen az iskolában szintetikus tárgyakat tanítani.
G. Havas Katalin: Itt nemcsak a szaktudás
fétiséről van szó, hanem egy köznapibb dologról is. Miért nem akarják
nagyobb óraszámban bevezetni a filozófiát? Hogy a többi tanárnak
meglegyen a kellő óraszáma és így a biztos állása.
Vitányi Iván: A tanárokon túl az iskola
helye a társadalomban...
Heller Ágnes: Az iskola helye a társadalomban:
nagy bajban van az iskola, mert a gyerekek kezdik megvetni.
Vitányi Iván: Mindenki megveti, nemcsak
a gyerekek.
Vámos Tibor: Azért itt is vannak változások.
Az egyetemeinken viszont Lehrstuhl, tanszék van még mindig, amely
önálló és nem tudnak departmentet, tagozatot csinálni, amely szervesen
kapcsolódik a többihez. Ez azt mutatja, hogy az oktatói karban van
egy nagy visszatartás és ellenérdekeltség. De a bérek ösztönző szerepével
kapcsolatban mondok egy érdekes ellenpéldát. Két-három évvel ezelőtt
a Műegyetemen panaszkodtak a professzorok: semmiféle ösztönzés nincs,
hogy jól tanuljanak a gyerekek. Majd gyökeresen megváltozott a helyzet,
a jó tanulónak ma óriási lehetőségeik vannak: a kezdő mérnöki fizetések
150 000-től 400 000 forintig terjednek. Ez egy radikális fordulat,
ami nagyon hamar áttörést fog jelenteni a tanári karban is, és tovább
fog gyűrűzni. Mozgatnunk kell ezeket a változásokat.
Heller Ágnes: A tanár jövedelmére ez nincs
befolyással sehol a világon.
Vajda Mihály: A műszaki, közgazdasági,
jogi képzettséggel rendelkező szakemberek a privát szférában a világon
mindenütt igen jól keresnek, egy társadalmi elitet képeznek. A tanárok
ezzel szemben szinte sehol sem, mert állami alkalmazottak. A magániskolák
rendszere, legalábbis Európában nagyon szűkös, de ezt a rendszert
nem is akarnánk szélesíteni, mert ez az elitképzés bővítése. Viszont
ahová az állam beteszi a lábát, ott szocializmus van: azaz az emberek
rosszul fizetettek, és ennek megfelelően rosszul is dolgoznak minden
belső hajtóerő nélkül. Ezért nem fognak akarni az iskolában semmi
újat. Mert az újítástól való félelem is benne van a dologban. Ám ha
a tanár nem képezi tovább magát, akkor marad az egyetem iránti követelmény,
hogy szakembereket képezzen: magyar-, történelem-, filozófia- stb.
tanárokat. Nem jut eszébe egyetlen egyetemnek sem, hogy egy stúdium
generale-félét próbáljon bevezetni, ahol az átlagos hallgatónak is
lenne egy áttekintése az egészről.
Heller Ágnes: Igazad van, de az állami,
a szocialista fajtájú oktatás nem mindenhol úgy néz ki, ahogy te
leírtad. Franciaországban a középiskola mindenütt magas színvonalú.
A francia nyelvet, az irodalmat minden iskolában egyformán kitűnően
tanítják. Olaszországban ugyanez a helyzet, aki olasz gimnáziumot
végez, az nagyon sok mindent tud, filozófiát is. Sajnos, mi a legrosszabb
hagyományt kezdjük átvenni.
Schüttler Tamás: A francia középiskolában
és bizonyos angolszász típusú iskolákban elég magas óraszámban van
egy szintetizáló tantárgy, tulajdonképpen egy időkeret heti 4-6 órában.
És filozófiát ettől függetlenül tanítanak. Működnek olyan állami rendszerek
a világban, amelyek kísérletet tesznek ezeknek a széttagolt ismereteknek
valamilyen összegzésére. Kell tehát a szintézis, de milyen esélyei
vannak ennek itt és most?
Vitányi Iván: Vámos Tiborhoz csatlakozva
említem meg, hogy a nyelv is létezik. De most nem a magyar vagy az
angol nyelvet értem alatta, hanem azt, hogy meg kell tanulni azt a
nyelvi kódot, amellyel meg lehet érteni a modern tudományt. A gyerekek
10-20 százaléka tanulja meg ezt. Akinek ez nem sikerül, annak hiába
vezetnek be összefoglaló tantárgyat, nem fogja megérteni.
Vajda Mihály: Ezt a kódot hol sajátítja
el?
Vitányi Iván: Magyarországon úgy van, hogy
ezt a kódot vagy elsajátítja otthon, vagy sehol másutt. Mert ha olyan
iskolába jár, ahol nem tanítják a kódot, akkor bajban van.
Vajda Mihály: Ha igaz, hogy a francia és
az olasz iskola jó, akkor világos, hogy tradíciókról van szó, és ezt
nagyon nehéz áttörni. Ha Franciaországban jut pénz a kultúrára, az
azért van, mert ott fontos a műveltség. Nálunk pedig a legnyomorultabb
szakmák egyike a pedagógusszakma.
Schüttler Tamás: Kanyarodjunk vissza az
alapkérdések egyikéhez. A gyerekeknek, függetlenül attól, hogy mennyire
tartoznak az elithez vagy a hátrányosabb helyzetű rétegekhez, életkori
sajátosságuk az, hogy kezdetben reflektálni akarnak az élet, a világ
dolgaira. Aztán a szelekció következtében ki olyan iskolába kerül,
ahol megtanítják erre a reflexióra, ki meg olyan iskolába jut, ahol
reflektálatlanul élő, egyre közömbösebb és szürkébb embert, alattvalót
nevelnek belőle. Vagy néhány szakmai elemre megtanítják jól-rosszul,
de végső soron kiölik belőle azt, ami tulajdonképpen eredendően benne
van. Én nem tudok egyetérteni azzal, hogy a világra való rácsodálkozás
természettől adott képességét az iskola nem tartja ébren. Lehet-e
így hagyni a dolgokat? Beletörődhetünk-e abba, hogy az iskola olyanná
lett, amelyben a gyerekek egy szűk hányadának adatik csak meg az a
fajta oktatás, amely alkalmassá teszi arra, hogy képes legyen szintézist
teremteni, a saját világképét tudatosan megalkotni?
Vajda Mihály: Világos, hogy ezt nem
szabadna hagyni. Csak azt kell megnézni, mik a feltételei a mai helyzet
átalakításának. Ez végigtekinthető, nem is olyan bonyolult, és lényegében
pénz kérdése. Ott kellene kezdeni, hogy az összes pedagógus fizetését
komoly mértékben fel kellene emelni. És akkor két évtized alatt a
jók kerülnének ki az egyetemekről tanárként, nem a többiek. De nem
az a megoldás, hogy elkezdünk pályázati alapon kitöltetni hatszáz
oldalt. Az borzalmas. Ezért én abszolút helyteleníteném, hogy emeljük
ki a pedagógustársadalom egy részét pályázatok útján, mert ezzel még
inkább abba az irányba mennénk, hogy rossz vagy kevésbé rossz eliteket
hozzunk létre. Amikor azt mondom, hogy radikális fizetésemelésre van
szükség, akkor itt százezrek fizetéséről beszélek, és nagyon jól tudom,
hogy ez illúzió, hogy ebben a szegény országban ez most keresztülvihetetlen.
Így viszont nézzünk szembe azzal a ténnyel, hogy csak az elit iskolában
fogunk képezni olyan diákokat, akiknek van szintetizáló-, áttekintőképességük.
Természetesen, ha igen makacs az elszántság,
valószínűleg egy olyan társadalomban is, amely nem tud vagy nem akar
többet adni a magasabb szintű, a nagyobb áttekintőképességű oktatásra,
lehetne harcolni azért, hogy olyan tantárgyak legyenek, amelyekről
Vámos Tibor is beszélt. Lehet, hogy nem kecsegtet túl sok sikerrel,
de nem kellene mindig rögtön föladni. Már Németh László is
elkezdte szorgalmazni ezt, és évtizedek óta mindig fölmerül, de mindig
a kezdeteknél föladják/föladjuk valamilyen oknál fogva. Valóban kellene
egy olyan tantárgy, amelyben átláthatóvá válna a modern tudomány egész
szemléletmódja, és kellene egy olyan tantárgy, amelyben egyfajta szintézisben
az európai kultúrtörténetet tanítanák. És akkor automatikusan létrejönne,
de legalábbis kialakítható lenne a filozófia kívánatos módú oktatása,
mert ezt az ügyet filozófia nélkül nem lehet csinálni. Akinek van
erre lehetősége, az hadakozzon ezért, bármilyen reménytelennek is
tűnik.
A beszélgetést vezette és szerkesztette: Kiss
László