Nyugat · / · 1936 · / · 1936. 6. szám · / · FIGYELŐ · / · KÉPZŐMŰVÉSZET
Recseg a nagypénteki kereplő, meszelnek a faluban. Itt a húsvét. De a hétköznapi gond utánam jön a kihalt hegyre, a dohos présházba, a felakasztott szerszámok közé is. Messze estem a nagyvilágtól, villanyom sincs; ez a táj s ez a csöndes dunántúli óra arravaló, hogy balatoni verses regék cserepeit rakosgassam össze az emlékezetemben. Az emlékezés kivárja a jó környezetet, sohasem kopogtat rosszkor, mint az élők. Legokosabb lesz, ha most kipróbálom versmondó képességemet Kisfaludyból.
Azzal utaztam el, hogy a világnak most egy kicsit jobban megy; közgazdász ismerősöm utolsó költségvetésünkön már fölfedezte a gazdasági reménykedés eltitkolt jeleit. «Gondoljunk rá, hogy a javulást beleszámítsuk a legközelebbi költségvetésbe» mondja szinte feddőleg, miközben az autóbuszra várunk. Így szokták figyelmeztetni az ujdonsült örököst a fűszer és aprófa adósságára. Csakugyan, az ország még tartozik néhány külföldi fűszeresnek és fáspincének.
De azért most már nekünk is jobban megy, ismét gondolkozunk azon, hogy jó-e vagy rossz a konjunktura? Emlékszem, néhány év előtt a hivatalomban sokáig egyebet sem tettem, mint csökkenő világgazdasági jelzőszámokat írtam egymás alá, betegeim: a dunai államok, az európai nagyhatalmak, Amerika, Ázsia, Ausztrália fogyó vörös vértestecskéit számláltam. Az egész világ fehérvérűségbe esett. Mi lesz itt, Uram? gondoltam nagybőjti szeleket érezve s már elkészültem rá, hogy ez egyszer csakugyan előterem a föld alól a négy apokaliptikus lovas, kijelentik, hogy a válság Isten büntetése s visszaűznek a kolostorokba, a kézimalmok, ácsszerszámok mellé s a kódexmásoló műhelybe. (A kommunisták, kik a római katholikusokkal egyetértésben - csupán az égtől a föld felé fordított értelmi csúccsal - magukat szintén orthodoxnak vallják, érzésükben vissza is találtak az új kolostorokba s elnevezték őket kolchozoknak.) A négy földöntúli lovas látogatása elmaradt, az élet a csodák megnyugtató segítsége nélkül úgy-ahogy segített magán, mindenesetre inkább rosszul, mint jól.
Hol s mikor kezdődött pontosan e javulás? A történelmi statisztika majd kikeresi a helyet, ahol a hanyatló számsorok, mint a völgybe ereszkedett hideg légoszlop, hirtelen megfordult. De csak a beavatottak tudják, hogy a javulás tulajdonképpen egy szóval kezdődött. A
A refláció legtöbb híve azonban csak a pénz céljára: a
A demokratikus és diktatórikus nagyhatalmak reflációja az utolsó esztendőkben egyformán a nemzeti agrár-önállósulást pénzelte, iparukat a fegyverkezés állította talpra s a két hatalmi csoport csak abban különbözik, hogy gazdagságukhoz mérten más-más forrásból merítik a fegyverkezésre fordított «vásárlóerőt». A gazdagok egyelőre még a költségvetésből, tehát adókból, a szegények kölcsönből vagy nyilt pénzszaporításból.
Anglia új költségvetése a megelőzőhöz képest 36 millió fonttal emeli a honvédelmi kiadást. Ez a fehérkönyvben szűkszavúan bevallott négyéves fegyverkezési terv első esztendeje s az utolsó, amikor költségeit még teljesen adókból fedezi. Hadd fizessen a jövő évtől a tűzbiztonsági felszerelésért a következő nemzedék is! - mondta Chamberlain. De vajjon csakugyan tűzbiztonsági készülék-e a hadifelszerelés? - felel az
Franciaország a frank védelme közben mindjobban csökkenti költségvetését, de ugyanakkor párhuzamos pótköltségvetését teljesen a honvédelemre fordítja; egyik oldalon mérsékli a polgári kiadást, másikon növeli a katonait. Japán területszerző hatalom: pénzpolitikája kalandosabb lehet, mint egy merev területű és álló népességű országé. A mandzsu háború óta nyiltan át is tért a háborús inflációra, a költségvetés a katonai kiadások miatt nem került többé egyensúlyba s a pénzügyminiszter, aki hímzett tunikájában s baljóslatú aktatáskájával egyre kedvetlenebbül ereszkedett le ezen a pénzügyi lejtőn, életével fizetett civil aggodalmáért. Olaszország ipara évek óta az afrikai hadjárat gépi előkészítésére támaszkodott; régi jogszokás alapján pénzügyeit a hadviselés óta eltitkolja. De mennyit foroghat a sírjában Leroy-Beaulieu, a liberális állampénzügytan néhai mestere, ha megtudja, hogy a Vezér iránti bizalomból most már a
Ezek a magánügyek üldöznek a présházig. A kaktusz most virágzik az ablakban, levelei közül néha kilesek a Tátikára. Magyar Árkádia, mondta ittjártában Jókai. Minden Árkádia kihalt, vérszomjas istenek szállták meg a földet, démoni árnyaik a szöllőhegyre is föltalálnak. Meg kellene nézni, hogy virágzik-e még a kökény az erdőcske szélén? Ehhez persze föl is kell állni, már pedig egy könyv hever mellettem s én a mozgás és olvasás közül mindig az utóbbit választom. Fiatal ausztráliai egyetemi tanár írta a könyvet. Erről a világrészről mindössze annyit tudok, hogy a drága Katherine Mansfieldet adta az angol halhatatlanságnak. Igaz, jobb ajánlólevele már nem is lehetne! Néhány óra múlva tudom, hogy a végzet játszotta mellém a könyvet, merészsége akkor lepett meg, amikor már-már beletörődtem, hogy csakugyan nincs, aki «áttörjön». Érett könyv? Nem hiszem. De folyton éreztem benne a szelek járását s a gondolat meggondolt bátorságát. Hadd mondjak el belőle annyit, amennyi mindnyájunkra tartozik. [*]
Addig, amíg a közgazdaságtan az anyagi jóléttel és haladással foglalkozik - s egyelőre nem valószínű, hogy a szökevény tudomány visszaszármazzon az
A tömeg a politikusokra háríthatja e választást, de a közgazda csak a haladás mellett dönthet. Minden közgazdaságtan léte addig tart, ameddig hisz a tökéletesebb emberi tudásban s abban, hogy az emberi tudással együtt a szükségletek is változnak. Az anyagi jólét a tudástól függ, de a jóléttel nem nő együtt
A technikai haladástól való rettegés a munkanélküliség rémével védekezik: «mit kezdjünk a fiainkkal», kérdik, «ha tovább tökéletesednek a gépek?» Semmiesetre sem azt, hogy egy képzelt helyes foglalkozási arány kedvéért menthetetlenül összezsugorodó termelő osztályokba internáljuk a fiatalságot. Szegény és kiéhezett közösségben a technikai haladás okozta áresés változatlan foglalkozási arány mellett megjavítja a népélelmezést, gazdag és jóllakott közösségben egyenesen csökkenti a mezőgazdasági foglalkozást, de önszántából seholsem fejleszti a reagrarizálást. A nemzeti jólét tekintetében a termésmennyiség dönt és sohasem az, hogy elegen vannak-e valamelyik katonailag megbízható osztályban? Hogyan lehet például világszerte felpanaszolni a mezőgazdasági válságot s ugyanakkor tűzzel-vassal szolgálni a visszatelepítést? És lehet-e képmutatás nélkül az ipari vámvédelmet arra fordítani, hogy a tőke és munkaerő olyan kipróbált termelési ágakba szoruljon vissza, melyek a védelem előtt már kilökték a felesleges erőket? Egy ideje az alacsony japán munkabérek elől vámvédelem alá helyezték az angol textilmunkásokat. A valóság az, hogy a japán dolgozó a városba vándorlással nagyobb jövedelemhez jut, az angol ipar ellenben olyan külfüldi áru ellen is védekezik, amelyet magas munkabérrel gyártanak, jeléül, hogy a vám nem az angol munkást védi az olcsó japán munka ellen, hanem egy megszokott termelésformához tapadó érdeknek enged. Mihelyt a primitívebb nemzetgazdaságok (India, Japán stb.) az elsőfokú termelési állapotból áttérnek a másodfokuba, a fejlettebb gazdaságok nem érhetik be védekezéssel, «át kell törniök» a harmadkori termelés síkjára. De a hajdani úttörő országok ma ahhoz az elavult külkereskedelmi állapothoz ragaszkodnak, mikor a tengerentúli piacok s egy elképesztő népszaporodás engedelmesen kiszolgálták Nyugateurópa ipari terjeszkedését. Holott a piac rugalmas fikció: ma is tágul, ha új termelési javakban mernek gondolkozni és csakugyan megmerevül, ha a gondolat apáról fiúra termelt hagyományos javakhoz ragaszkodik. Régen egy nemzedékváltás leforgása alatt átvonták az erőket az új termelésekbe - máskülönben még a vasútkorszak kezdetén volnánk! - ma a statusqo-ösztön a kicsikart vámokkal egy kisebb, de biztosabb belső piacot próbál kisajátítani.
Még mindig kísért a «nem jövedelmező munka» Smith-i képzete; nagy munkaköröket erkölcsi gyanú kísér. Holott nem a válságba jutott ősi termelésformákat kell támogatni, hanem - a virágzókat, nem a másodkor átmentett érdekeit kell védeni, hanem azoknak az ellenállását letörni, akik elsőkül elhelyezkedve a harmadfokú ágakban, már monopolhelyzetük elsáncolásához láttak.
Persze az egyetemes haladás mindjárt könnyebb volna, ha az átmenet elkerülné az egyéni veszteséget s nem károsítana olyan előjogokat, amelyekhez személyi biztonságérzés tapad. Minden leleményességünk abban merül ki, hogy a változást kerülgessük. Ezen a stabilizációs lélekállapoton élősködnek a legtekintélyesebb tévtanok, ez a lelkiállapot vallja, hogy a tökéletesebb technikát az anyagi javulás helyett a munkaidő csökkentésére kell kihasználni, hogy föl kell emelni a kötelező oktatási korhatárt, hogy a jövedelem rendszeres ujraosztása a válságba jutott termelésnek új vevőket juttat, hogy a mérsékelt pénzszaporítás állandó árszintet biztosít, amely viszont a termelők biztonságérzését erősíti stb. Holott a jövedelem ujraosztása a fogyasztás rendjét is gyökerestől felforgatná, a buzdításra szánt mérsékelt pénzszaporítás viszont csak késleltetné az áresést, amely fejlődő technikáju közösségben hosszu lejáratra amúgyis elkerülhetetlen. Ezek a kísérletek csupán a régi és új termelésformák aránytalanságát leplezik. Egyetlen termelési ágnak sincs előjoga és változatlan jelentősége, még a létfenntartónak sem; szembe kell nézniök a haladással.
Végeredményben az anyagi haladás két ellenállásba ütközik. A túlsúlyra kapott személyes biztonságérzés, amely ellenáll a termelési változások veszteségkockázatának, a társadalmat minden gyökeres termelési változástól visszariasztja; hagyományos erkölcsi előítéletünk pedig a harmadkorra jellemző termelést még mindig improduktívnak, csaknem könnyelműnek érzi. Hozzájárul, hogy a halála után is nagyhatású
Az élettel nem lehet alkudni; az élet gyűlöli a statusquot. A tőkés-technikai gazdálkodás semmilyen formája - az államkapitalizmus sem - szabadulhat meg az örök változás Nessos-ingétől s a közgazdaságtan végleg elveszti erkölcsi hitelét és belső biztonságát, ha elméletében visszaretten a szüntelen haladástól, a veszélyes változásoktól, a termelőmunka örök kalandjától. Nem tartozik most ide az elmélet, amit a fiatal ausztráliai tudós a három angol közgazdasági iskola legujabb irodalmával vitázva, gondosan kimunkál. Közel tiz évig írta a könyvet, egy alkalmi tanulmányból bontotta ki; a meztelen és tárgy nélküli szellemi bátorságot, az etikai indítékot lassan belepte a szkeptikusan meggyőző, finom elméleti szövet, a közgadasági vitatétel. Azt hiszem, hogy így is van rendjén: előbbrevaló a bátorság, a tétel csak vonzat s csak ez sebezhető. A szerző nyilván beéri, ha csak egy-két elméleti fegyvert kölcsönzünk tőle a szociális világérzelmesség modern zsarnoksága ellen.
Annyira azonban mindenképpen jó emlékezni, hogy a röghöz nem lehet többé visszatérni s csak társadalmi vagy politikai ürüggyel, de sohasem a tudomány segítségével fokozhatnak vagy istápolhatnak olyan termelést, amellyel máskülönben a lakosság csökkenő része foglalkozna. Nemrég olvastam a nagytekintélyű
A kapitalizmus belső meggyőződése pedig pusztulóban. Egy formai laissez-faire hívei a tolakodó kormányzatot szembeállítják a vállalkozók maroknyi csapatával, amely tüzön-vizen át rettenthetetlenül engedelmeskedik a kereslet és kínálat szabad játékának. Holott az állami beavatkozás rendszerint az egyéni habozás tükre, a statusquo elharapódzó ösztöne sugárzik belőle s ha azok, akik most követ vetnek az állami beavatkozásra, a valóságban nem rettegnének minden változástól, a laissez-faire vértanuságát sem gyászolnák. Nem véletlen, hogy a kora-kapitalizmus úttörői hitbuzgó emberek voltak. A modern kapitalista csüggedt, nincs életeszméje; a hőskori bátorságot lelki meggyőződés éltette, a «
Gyertyát gyujtok. Az olvasó könnyűszerrel hazatér Ausztráliából: összecsukja a könyvet s beengedi a tájat az ablakon. Visszalapozgatok az elméleti részekre, ezek pillanatnyilag csak nekem szólnak, de bátorsága mindenkié. A bátyám megjön a hegyről, leveri magáról a sarat, sebtében próbálok valamit mesélni a könyvről. «Úgy látszik, a fasizmusról szól», mondja, miközben elrakja a metszőollót.
A könyv egyszer sem említi a szót, de ez a szenvtelen, politikamentes esszé csakugyan jól jellemzi a fasizmus közgazdasági lélekállapotát, amely pontosan a könyv címe: «Összecsapás a haladás és biztonság közt», a biztonságérzés fölényes győzelmével. Igaz, a szó gazdasági értelmében ma már a világ nagyrésze fasiszta egy kicsit. A nagy vagyonok valódi és a középosztály fiktív biztonságérzése támogatja lélektanilag a kormányokat, amelyek a tőkét és munkát a túltelített elsőkori és másodkori termelésre terelik vissza: az önellátó mezőgazdaságba s a fegyverkezési befektetésbe, mintha a technikai haladás már egyáltalában nem a jólét változatosságát szolgálná, hanem csak félelmes házi tüzoltókészletünket. Mégis jó üzlet a háború! Ebben maradva, leszállunk a húsvéti hegyről.
[*]
[*]