
DOI 10.17167/mksz.2023.3-4.420-438

Bordás Bertalan

„Humanitárius szédelgés” és „turkophil tüntetések” 

A brit és a magyar sajtó és közvélemény párhuzamai  
az 1875–1878-as nagy keleti válság idején*

Bevezetés és kontextus

Az 1870–1871-es francia–porosz háború, a német egység nemzetközi szenzációt 
kiváltó megvalósulása, a kolerajárvány (1872), a tőzsdekrach (1873) és az azt 
követő gazdasági válság megrázta az európai nagyhatalmakat. Az Oszmán Biro-
dalom hercegovinai szláv alattvalói 1875-ben – részben a fent említett válság, 
részben a pánszláv érdekeket szolgáló egységháború gondolatának hatására – fel-
kelést robbantottak ki, majd később Montenegrót és Szerbiát kérték fel ügyük 
támogatására.1 A konfliktus hetek alatt nemzetközi válsággá terebélyesedett, amely 
csaknem három évig (1875–1878) meghatározta a nagyhatalmak nemzetközi 
politikáját és a sajtó napirendjét, végül az 1878-as berlini kongresszus és a berlini 
béke rendelkezett végkimeneteléről.

A válság kezdetén az orosz vezetés garanciákat akart szerezni a balkáni befo-
lyási övezet felosztására. Így a Német Császárság, Ausztria–Magyarország és 
Oroszország között már létező (a három császár egyezménye, 1873) szövetség 
szellemében titokban létrejött a reichstadti egyezmény (1876), majd a budapesti 
egyezmény (1877).2 Mivel azonban a konstantinápolyi konferencián a békés meg-
oldást kereső tárgyalások meghiúsultak az oroszok és a törökök között, valamint 
korábban Szerbia is bekapcsolódott a konfliktusba, ezért II. Sándor cár végül a 
nagyhatalmi garanciákon túl elérkezettnek látta az időt a katonai beavatkozásra. 
1877. április 24-én így kitört az orosz–török háború.

A háborút és az ahhoz tartozó nagyobb politikai folyamatot, a nagy keleti vál-
ságot kitüntetett figyelemmel kísérte a korabeli európai sajtó – köztük az Oszt-
rák–Magyar Monarchia és az Egyesült Királyság legjelentősebb politikai lapjai. 
A válság szintén komoly hatással bírt az egyes országok közvéleményére. 1876 

* Az Innovációs és Technológiai Minisztérium ÚNKP-21-3 kódszámú Új Nemzeti Kiválóság 
Programjának a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alapból finanszírozott szakmai támo-
gatásával készült.

1 Balkán kronológia I. Birodalmak szorításában, 1700–1878, szerk. Demeter Gábor, Bp., Sofia, 
Institutza Istoricheski Izsledvaniya, BAN, Bölcsészettudományi Kutatóközpont, Történettudományi 
Intézet, 2020, 197–199.

2 Diószegi István, Bismarck és Andrássy. Magyarország a német hatalmi politikában a 19. 
század második felében, Bp., Vienna, München, Teleki Laszlo Stiftung, 1998, 205–212.

Könyvszemle_2023_3-4_Könyv.indb   420Könyvszemle_2023_3-4_Könyv.indb   420 2024. 03. 21.   14:34:532024. 03. 21.   14:34:53



	 „Humanitárius szédelgés” és „turkophil tüntetések”	 421

októberének végén Budapesten diákok vonultak utcára, néhány hónap múlva 
Nagy-Britanniában, Londonban és más nagyvárosokban kormánypárti tüntetések 
zajlottak. Később, 1878-ban pedig Nagy-Britannia és Ausztria–Magyarország 
szorosan együttműködött a Balkánon elért orosz sikerek semlegesítése céljából, 
valamint közösen fenyegették Oroszországot egy háború esetén.3 A dolgozat azt 
vizsgálja, hogy a brit háborúpárti média elbeszélését hogyan vették át a vezető 
magyar politikai lapok, illetve hogy az formálhatta-e a bel- és külpolitikát.

Az 1870-es években Ausztria–Magyarország nemzetközi politikai céljait a 
különböző szintű belpolitikai aktorok határozták meg. A válság kezdetén a császár 
és külügyminisztere, gróf Andrássy Gyula, illetve a bécsi katonai körök látszólag 
nem voltak érdekeltek az oroszellenes politikai fellépésben, Andrássy pedig ko-
rábban a három császár egyezményéhez adta támogatását.4 A magyar politikai elit 
azonban nem támogatta szövetségi politikáját, és a legcsekélyebb együttműködést 
sem fogadta el a szláv érdekeket támogató hatalommal. A Magyar Királyság in-
tegritásának elvesztésétől való félelmükben, valamint az 1849-ben orosz fegyve-
rekkel levert forradalom kudarcára emlékezve a magyar elit igyekezett elkerülni, 
hogy a Monarchia még több szlávok lakta területet kebelezzen be.

A modern magyar politikai identitást és magatartást mindezek miatt oroszel-
lenes, illetve törökbarát érzelmek jellemezték.5 Andrássynak ezért meg kellett 
találnia a módját, hogyan követheti egyszerre a császár politikáját, őrizheti meg 
tanácsadói bizalmát, és csendesítheti le a kritikus hangokat Magyarországon épp-
úgy, ahogy a Lajtán túl törvényhozó testületében, a Reichsratban.6 Egy esetleges 
oroszbarát politikával nemcsak a magyar közvéleményt haragíthatta volna magá-
ra, hanem a pánszláv mozgalom tényleges győzelmével a Monarchia integritásá-
ra is veszélyt jelentett volna. Másrészt egy szigorú oroszellenes politika veszé-
lyeztethette azt a szövetséget, amely a Monarchia szomszédjainak jóindulatát és 
katonai szövetségét biztosította. A válságból való kilábalás jegyében 1875. decem-
ber 31-én megszületett az úgynevezett Andrássy-jegyzék, amely egy sor reformot 
tartalmazott a lázadó területek lakosai számára anélkül, hogy veszélyeztette volna 
az Oszmán Birodalom integritását. Az oszmán vezetés ugyanis kétségbeejtő hely-
zetben volt, mivel az állam már 1875 októberében csődbe ment, és a hitelezői is 
elvesztették bizalmukat.7 A birodalom integritása ezért erősen függött a szomszé-
dos nagyhatalmak jóindulatától és közvetítésétől.

3 Schmidt, Rainer F., Die gescheiterte Allianz: Österreich–Ungarn, England und das Deutsche 
Reich in der Ära Andrassy (1867 bis 1878/79), Frankfurt am Main, Peter Lang, 1992, 383–420.

4 Heiszler Vilmos, Az osztrák katonai vezetés és az Osztrák–Magyar Monarchia külpolitikája 
1867–1882 között, Bp., Akadémiai, 1984, 70–77.

5 Menyhárt Lajos, A három császár szövetsége és a magyar politikai közvélemény a keleti 
válság idején 1875–1878 = Acta Universitatis Debreceniensis, Series Historica, 5(1966), 44.

6 Zachár József, Az osztrák–német liberális Alkotmánypárt és a politikai hatalom: 1861–1881, 
Bp., Akadémiai, 1981, 230–234.

7 Demeter 2020, i. m. 201.

Könyvszemle_2023_3-4_Könyv.indb   421Könyvszemle_2023_3-4_Könyv.indb   421 2024. 03. 21.   14:34:532024. 03. 21.   14:34:53



422	 Bordás Bertalan

A magyar sajtó szerepe az Osztrák–Magyar Monarchia döntéshozatalában

A Monarchia döntéshozói a kiegyezést követően nem hagyhatták figyelmen kívül 
a birodalomfelek közvéleményét. Andrássy közös külügyminisztereként igen 
gyorsan átvette elődei módszereit: a sajtó feletti kontroll érvényesítse érdekében 
hivatalának sajtóosztályán több titkos ügynököt, valamint írókat és közvetítőket 
(például Ludassy Mór, Dóczi Lajos) alkalmazott. Kimondott magánvéleménye 
azonban az volt, hogy „amíg a császár és a küldöttségek bizalmát élvezi, addig 
nincs szüksége a sajtóra”.8 Arról is rendelkezünk bizonyítékkal, hogy a miniszté-
rium megpróbált befolyást gyakorolni a brit lapokra: számlák bizonyítják a Daily 
Telegraphban és a Timesban megjelenő, a minisztérium által inspirált cikkek lé-
tezését, de nem tudjuk pontosan, hogy ez a finanszírozás milyen hatékonysággal 
működhetett.9

Figyelembe véve a piaci nehézségeket és egy lap indításának kezdeti kiadásait, 
egy napilap megjelentetésének költségei magasak voltak a Monarchiában. A kau-
ción és a kolportázson túl, a kiadói piacon az évtized második felétől a politikai 
elithez szorosan kötődő, monopolhelyzetben lévő óriások (Athenaeum és Franklin 
Társulat) osztoztak.10 A hazai politikai sajtó így egészen 1875-ig követte a pártok 
szerinti megoszlást, majd a régi Deák-párt szakadása és fúziója után megszülető 
Szabadelvű Párt, és a Falk Miksa által szerkesztett félhivatalos orgánum, a Pester 
Lloyd létrejötte után a balközép ellenzék lapjai is kénytelenek voltak újrapozí
cionálni magukat. A Tisza Kálmán vezette párt szócsöve lett a kis számban eladott 
– viszont egy darabig sikeres –, Csernátony Lajos által szerkesztett Ellenőr. A Sza-
badelvű Párthoz kötődött a „magyar Timesnak” becézett, Jókai Mór által szerkesz-
tett A Hon. Míg a Pesti Napló a fúzió után is meg tudta tartani liberális olvasóit, 
addig a Pester Lloyd a külföldi hírek fontos forrása maradt, de a hivatalos lapok 
státusza felé közelített, ezért kiesik jelen tanulmány tárgyköréből. Különös volt a 
politikai hovatartozás és oldalváltás tekintetében a Reform, amely a pártfúziót 
követve beolvadt a Pesti Naplóba. A balközép ellenzéki orgánumhoz, az Egyet-
értéshez hasonlóan így a Pesti Napló is nyíltan bírálhatta az ország külpolitikáját.11

Míg a Lajtán túl a sajtószabadságot az abszolutista korszak sajtótörvényei (az 
1862-es sajtópátens) korlátozták, addig Magyarországon az 1848-as törvények 
(XVIII. cikkely) léptek életbe, magukkal hozva a relatív sajtószabadság átmeneti 
korszakát.12 A sajtó befolyását azonban több tényező is korlátozta. A lakosságnak 
mindössze 6%-a rendelkezett választójoggal, az írni-olvasni tudók aránya pedig 

 8 Deák Ágnes, Tamás Ágnes, Sziszifuszok küzdelme. Kormányzat és sajtópolitika Magyar
országon 1860–1875, Pécs, Kronosz, 2021, 98.

 9 Uo., 114, 559.
10 Buzinkay Géza, A magyar sajtó és újságírás története a kezdetektől a rendszerváltásig, Bp., 

Wolters Kluwer, 2016, 179–185; Deák, Tamás 2021, i. m. 90–99, 318–333.
11 Buzinkay 2016, i. m. 201–204, 206–208.
12 Uo., 180.

Könyvszemle_2023_3-4_Könyv.indb   422Könyvszemle_2023_3-4_Könyv.indb   422 2024. 03. 21.   14:34:532024. 03. 21.   14:34:53



	 „Humanitárius szédelgés” és „turkophil tüntetések”	 423

1880-ra alig érte el a 40%-ot.13 A Lajtán túli sajtó cenzúrából fakadó korlátaitól 
függetlenül a félhivatalos és nem hivatalos, liberális lapok igyekeztek nyomást 
gyakorolni a birodalom külpolitikájára,14 hatásuk – különösen 1878-at tekintve – jól 
dokumentált.15 A vizsgálat ezért a fentebb említett magyar lapokra terjedt ki.

Történetírás, módszer és keret (külpolitika és keretelemzés), korlátok

A nagy keleti válság sokat kutatott téma a történetírásban. A britek szerepéről írt 
könyvek soráról beszélhetünk – mint például R. William Seton-Watson,16 David 
Harris,17 Richard Millman18 vagy Milos Ković19 művei –, de számos feldolgozást 
találunk az osztrák–magyar külügyek történetéről is. G. H. Rupp könyve20 az 
osztrák–orosz kapcsolatokat vizsgálta, míg Diószegi István21 a német–magyar 
kapcsolatokat, Rainer F. Schmidt22 pedig Németország, Ausztria és Anglia meg-
hiúsult szövetségét tárgyalta. Ezek a szerzők azonban hajlamosak voltak az állam 
és a döntéshozó nézőpontját felvenni, kevéssé figyelve a diplomácia belpolitikai 
faktoraira. A diplomáciát befolyásoló közvélemény és a mögöttes tényezők feltá-
rásával az a célunk, hogy kiegészítsük az osztrák–magyar külügyekkel kapcsola-
tos, már meglévő ismereteket.23

A vizsgálat során a tanulmányban két módszert alkalmazunk. A brit és a magyar 
politikai sajtó közötti párhuzamok megfigyelésére keretelemzést végzünk. A kere-
tezés arra a folyamatra utal, ahogyan adatainkat rendszerezzük, kategorizáljuk az 

13 Katus László, A modern Magyarország születése. Magyarország története 1711–1914, Pécs, 
Bocz Nyomdaipari Kft., 2012, 370, 519.

14 Olyan orgánumok, mint a Neue Freie Presse, Morgenpost, Neues Wiener Journal, Neues 
Wiener Tagblatt, Wiener Allgemeine Zeitung, Die Presse.

15 Lipták Dorottya, Újságok és újságolvasók Ferenc József korában, Bp., L’Harmattan, 2002, 
33–44; ld. továbbá Horst, Haselsteiner, Öffentliche Meinung oder Meinungspluralität. Zum Wider-
hall der Okkupation in der Deutschprächigen Presse der Donaumonarchie = Otpor austrougars koj 
okupaciji 1878., szerk. Ekmečić, Milorad, Sarajevo, Godine u Bosni i Hercegovini, 1978, 220–233.

16 Seton-Watson, R. William, Disraeli, Gladstone, and the Eastern Question, London, Macmil-
lan & Co., 1935.

17 Harris, David, A Diplomatic History of the Balkan Crisis of 1875–1878. The First Year, 
Stanford, Stanford University Press, 1936.

18 Millman, Richard, Britain and the Eastern Question. 1875–1878, Oxford, Oxford University 
Press, 1979.

19 Ković, Milos, Disraeli and the Eastern Question, Oxford, Oxford University Press, 2011.
20 Rupp, George Hoover, A Wavering Friendship. Russia and Austria 1876–1878, Philadelphia, 

Porcupine Press, 1978.
21 Diószegi 1998, i. m.
22 Schmidt 1992, i. m. 
23 Ld. Menyhárt 1966, i. m. 43–63; Sándor Tamás, Tömegmegmozdulások Budapesten a 

dualizmus első évtizedeiben 1873–1903, doktori disszertáció, Eötvös Loránd Tudományegyetem, 
2010.

Könyvszemle_2023_3-4_Könyv.indb   423Könyvszemle_2023_3-4_Könyv.indb   423 2024. 03. 21.   14:34:532024. 03. 21.   14:34:53



424	 Bordás Bertalan

eseményeket, neveket és a történet, azaz a narratíva minden más elemét. A folyamat 
része, hogy megtaláljunk bizonyos diszkurzív jeleket, amelyek segítenek mintákat 
azonosítania magyarázatokban, megoldásokban, kontextusban, nyelvtípusokban, 
definíciókban, történeti asszociációkban, metaforákban és morális érvelésekben.24 
Az elemzés során azonosítjuk a brit eredetű híreket a magyarországi lapokban 
(Pesti Napló, A Hon, Ellenőr, Egyetértés), visszavezetjük a forrásanyaghoz, azaz 
egy adott eseményről vagy cikkről szóló brit sajtóvisszhanghoz, és nyomokat ke-
resünk arra, hogy az adott témában hasonló álláspontot fogadott-e el.

A brit és a magyar újságcikkek kiválasztásának szempontjai a következők 
voltak: a) az említett magyar újságok közül egyben vagy többen volt implicit vagy 
explicit hivatkozás/utalás egy brit cikkre/levelezésre/táviratra/parlamenti vagy 
egyéb politikai felszólalásra, és b) olyan brit hírcikkeket választottunk ki, amelyek 
a válsággal kapcsolatban megemlítették Ausztria–Magyarországot, illetve hogy 
milyen külpolitikai magatartást kellene tanúsítania – akkor is, ha a magyarorszá-
gi lapok nem hivatkoztak a szóban forgó cikkre. Ez utóbbi kritérium rávilágít a 
kutatás korlátaira. Bármennyire is törekszünk a pontos történeti bemutatásra, 
egyértelműen nem állíthatjuk, hogy a közvéleményt kizárólag politikai cikkek és 
a sajtó brit ágensei befolyásolták, és azt sem, hogy az Ausztriáról szóló brit véle-
mény kizárólag a magyarországi csatornákon keresztül jutott el a hazai vagy a 
birodalmi közvéleményhez. Figyelembe kell vennünk, hogy a magyar lapokon 
kívül a nyilvánosságnak más eszközei is voltak az információszerzésre. Nemcsak 
különböző csatornákon, hanem bécsi folyóiratokon keresztül, illetve – az említett 
hírcikkek más forrásaiból ítélve – a német vagy a francia sajtón és hírügynöksé-
geken keresztül is. Tekintettel a jelen tanulmány fókuszára, a brit sajtó hatásán 
kívül más újságokra nem kívánunk kitérni.

Másodszor: a középpontban a közvélemény által a döntéshozatalra gyakorolt 
nyomás kérdése áll, ezért a tanulmány a külpolitikai elemzést alkalmazza, amely 
a médiára, az érdekcsoportokra és a közvéleményre független tényezőként tekint 
a politikai döntéshozatal folyamatában.25 De mi is az a közvélemény? David L. 
Weakliem szerint a kifejezés már a 18. században megjelent, de először Lord 
Russel használta mai értelmében 1823-ban: „divatos rámutatni a közvélemény 
nőttön növekvő befolyására [...]”.26 A Weakliem munkájában idézett John Plame-
natz27 pontosabb definíciót ad, miszerint a közvélemény nem feltétlenül a nyilvá-
nosság hangja, hanem a kormányzáson és annak hierarchiáján kívüli, de ahhoz 
elég közel álló vélemények összessége, amely elég közel létezik a hierarchiához, 
hogy megfogható legyen és közvetett befolyást gyakoroljon. A 19. század óta, az 

24 Kitzinger, Jenny, Framing and Frame Analysis = Media Studies: Key Issues and Debates, 
ed. Devereux, Eoin, London, Sage Publishers, 2007, 134–161.

25 Breuning, Marijke, Foreign Policy Analysis, New York, Palgrave Macmillan, 2007, 54–64, 
120–123.

26 Idézi Weakliem, David L., Public Opinion, Cambridge, Polity Press, 2020, 2.
27 Plamenatz, John, Public Opinion and Political Consciousness = Political Studies 29(1975), 

342–351.

Könyvszemle_2023_3-4_Könyv.indb   424Könyvszemle_2023_3-4_Könyv.indb   424 2024. 03. 21.   14:34:532024. 03. 21.   14:34:53



	 „Humanitárius szédelgés” és „turkophil tüntetések”	 425

oktatáshoz való szélesebb hozzáférés révén, a köz egyre inkább be tudott kapcso-
lódni a politikába, és ki tudott jutni a médiapiacra. A társadalmi egyenlőtlenségek 
e tekintetben azt jelentették, hogy míg az elit, a középosztály és bizonyos csopor-
tok hozzáférhettek az újságokhoz és nagyobb mértékben hallathatták hangjukat, 
addig más csoportok legfeljebb a szakpolitikával szembeni ellenálláshoz folya-
modhattak.28 A politikai vagy médiaelitnek különböző eszközök, mint például a 
keretezés (framing) és a témakiemelés (priming) állnak rendelkezésére a napirend 
meghatározásához és előmozdításához.29 Walter Lippmann úttörő könyvében és 
az azt követő szakmai vitában arra a következtetésre jutott, hogy a közvélemény 
nem koherens, hanem erősen képlékeny jelenség, és ezért nem szolgálhat a poli-
tikaformálás szilárd alapjául.30 Noam Chomsky és Edward S. Herman Lippmannt 
is említő munkájukban azt állítják, hogy a kommunikáció úgynevezett propagan-
damodellje van érvényben. A szerzők szerint az interperszonális kapcsolatok, a 
tulajdonosi viszonyok, a reklámpiacok és a reklámengedélyek, az újságírók sze-
lekciója és az öncenzúra mind az elit javára befolyásolják a politikai napirend 
meghatározását. Mindeközben pedig a közönségnek nincsenek eszközei a média 
ellenőrzésére, és egy központosított piacon a propagandamodell hatékonyabb.31

Jelen tanulmány az ő tézisüket alkalmazva él azzal a hipotézissel, hogy az 
osztráknál szabadabb magyar piacot nagymértékben befolyásolták a tory pártnak 
kedvező lapok, s így közvetve a brit politikai elit. Bár a fent említett munka el-
sősorban 20. századi eseteket vizsgál, és némi szkepticizmusra adhat okot az 
elmélet 19. századi esetre való alkalmazása, Curran és Seaton hivatkozott mun-
kája is alátámasztja azt a tézist, hogy a sajtópiaci monopólium már a 19. század 
közepén biztosította az elit számára a hírközlés feletti ellenőrzést Angliában.32 
Az elit megszelídítette az 1840-es évek radikális sajtóját, az 1860-as évekre a 
piacot óriási médiavállalkozások uralták, az általuk kiadott prominensebb lapok 
pedig szorosan kötődtek a politikai pártokhoz. Nem meglepő, hogy a Gladstone-
korszak liberális politikusai a sajtóra kifejezetten mint a tömegek irányításának 
eszközére tekintettek.33

28 Weakliem 2020, i. m. 2–4.
29 Moy, Patricia, Tewksbury, David, Rinke, Eike Mark, Agenda-Setting, Priming, and Framing 

= The International Encyclopaedia of Communication Theory and Philosophy, ed. Jensen, K. B., 
Rothenbuler, E. W, Pooley, J. D., Craig, R. T., Malden, Wiley & Blackwell, 2016, 1–13.

30 Lippmann, Walter, Public Opinion [1922], New Brunswick, London, Transaction Publishers, 
1998.

31 Herman, Edward S., Chomsky, Noam, Az Egyetértés-gépezet, A tömegmédia politikai gaz-
daságtana, Bp., L’Harmattan, 2011, 13–20, 54–58.

32 Curran, James, Seaton, Jean, Power without Responsibility. The Press and Broadcasting in 
Britain, London, New York, Taylor and Francis, 1997.

33 Uo., 22–25, 39.

Könyvszemle_2023_3-4_Könyv.indb   425Könyvszemle_2023_3-4_Könyv.indb   425 2024. 03. 21.   14:34:532024. 03. 21.   14:34:53



426	 Bordás Bertalan

Brit belpolitika és sajtó, 1875–1878

Mivel a brit médiumok nemcsak tükrözték, hanem galvanizálták a belpolitikát, a 
brit politika rövid összefoglalása szükséges ahhoz, hogy megértsük az újságok 
megosztottságát és álláspontjait. Az 1870-es évek brit politikáját nemcsak a két 
nagy párt – a Konzervatív Párt (a toryk) és a Liberális Párt – határozta meg, hanem 
vezetőik, Benjamin Disraeli (Lord Beaconsfield) és W. E. Gladstone is. Elképze-
léseikre nagy hatással volt a Palmerston miniszterelnöksége alatti évtizedek kül-
politikája, amely a liberális/birodalmi politikát valósította meg a gyakorlatban.34 
Disraeli riválisát, Gladstone-t legyőzvén másodszor is miniszterelnök lett 1876-ban. 
Miután elnyerte a korona támogatását (a Lord Beaconsfield címmel együtt), a 
kabinet tagjaihoz képest is kivételesen erős pozíciót szerzett magának. Növekvő 
hatalmának egyik áldozata régi szövetségese, Lord Derby volt. Derby külügymi-
niszterként naplót vezetett, és feljegyezte a szerkesztőkkel és más sajtószemélyi-
ségekkel folytatott találkozóit.35 Annak ellenére, hogy nem ő volt az egyetlen 
miniszter, aki távozott a kormányból a krízis éveiben, a liberális ellenzék által 
hangoztatott bolgár atrocitások a kormány külpolitikájára és az oszmán szövetsé-
gesekkel való kapcsolatára irányították a figyelmet. A viták egyaránt megosztották 
a közvéleményt és a politikai pártokat.36 1876 nyarára a török szövetség kérdése 
egyre fontosabbá vált, mivel az oszmán basi-bazouk csapatok vérbe fojtották a 
lázadó tartományokat, kegyetlenkedéseket, atrocitásokat követtek el a civilek ellen, 
majd Szerbia és Montenegró orosz tanácsadók támogatásával kezdett háborúba.37 
A válság idején egyes brit miniszterek és államférfiak, mint Lord Salisbury és Lord 
Carnarvon, a válság oroszoknak kedvező, a balkáni népek küzdelmei iránt rokon-
szenvet tanúsító, keresztény és humanitárius megoldását támogatták. A nézetelté-
rések jelentős váltásokhoz vezettek a kabinetben és mindkét nagy pártban.38 Aho-
gyan a konzervatív kormány és a kabinet is megosztott volt, úgy a liberálisok is 
az agitáló „gladstoniánus” radikálisok és a gyakorlatiasabb, kereskedelmi meg-
fontolások mentén politizáló, „békepárti” whigek táboraira szakadtak.39

A brit politikusok hivatalosan évtizedekkel a balkáni válság előtt felhagytak a 
lapok közvetlen finanszírozásával, az úgynevezett. szubvencionálással, ennek 

34 Swartz, Marvin, The Politics of British Foreign Policy in the Era of Disraeli and Gladstone, 
London, Palgrave Macmillan, 1985, 10–23.

35 The Diaries of Edward Henry Stanley, 15th Earl of Derby (1826–1893). Between September 
1869 and March 1878, ed. Vincent, John, London, Offices of the Royal Historical Society, Univer
sity College London, London, 1994.

36 Az ellenzék és vezetője, Gladstone sikeresen kampányolt The Bulgarian Horrors and the 
Question in the East (A bolgár borzalmak és a keleti kérdés) című röpiratával 1876-ban és az 1879-
es Midlothian-kampányban.

37 Ković 2011, i. m. 122.
38 1878-ban Salisbury váltotta Derbyt, Hardy a Lordok Házába került, F. A. Stanley (Derby 

testvére) hadügyminiszterként jutott a kabinetbe, Carnarvon lemondása után Hicks Beach lett a 
gyarmatügyi miniszter. Swartz 1985, i. m. 85.

39 Ković 2011, i. m. 84; Swartz 1985, i. m. 40–41, 74–75.

Könyvszemle_2023_3-4_Könyv.indb   426Könyvszemle_2023_3-4_Könyv.indb   426 2024. 03. 21.   14:34:542024. 03. 21.   14:34:54



	 „Humanitárius szédelgés” és „turkophil tüntetések”	 427

ellenére a Konzervatív Párt Montague Corry40 miniszterelnöki titkár segítségével 
mégis támogatott egyes lapokat. Nem kellett egy év, hogy a háborúpárti média 
felkorbácsolja a ruszofób indulatokat a lakosság körében. A Hyde Parkban és a 
nagyobb vidéki városokban tömegek tüntettek a háború ellen, majd még többen 
mellette. Így a lapok 1877 végére felszították a háborús indulatokat a szigetor-
szágban. A válság utolsó hónapjaiban egy Dzsingó nevű kutyát emlegető utcai dal 
nyomán megjelent a „dzsingóista” kifejezés, amely a ruszofób nézetek híveire 
vonatkozott, illetve azokra, akik Lord Beaconsfieldet és a kemény külpolitikai 
intézkedéseket támogatták. A dzsingóizmus egyúttal a közvélemény polarizáló-
dását is jelezte, mivel a konzervatívok a nemzeti érdekek lobogója alatt oroszel-
lenes érzéseket közvetítettek a munkásosztály felé.41

Az újságok vagy a béke érveit támogatták, vagy szenzációkeltésre és a nyilvá-
nosság bevonására törekedtek. G. Carslake Thompson összefoglalása szerint, amely 
még ma is igen részletes betekintést nyújt a korszak médiaszférájába,42 a korban 
kiemelkedő lap volt a „tory-mohamedán” jelzővel illetett, de a címke ellenére is 
népszerű Daily Telegraph.43 A Daily News, a Pall Mall Gazette (P. M. G.), a Standard 
(esti kiadásában a London Evening Standard), a Spectator és a Globe a szenzációt 
hirdető lapok közé tartoztak.44 Az egyik legmegbízhatóbb és legpártatlanabb újság 
a The Times volt, és bár az igazgató, J. C. MacDonald bevallottan szimpatizált az 
oroszokkal, John Walter – a lap tulajdonosa – és a szerkesztő, J. T. Delanenem el-
kötelezettek voltak a tisztán törökellenes irányvonal mellett.45

Brit újságokhoz köthető törökbarát és oroszellenes vélemények a magyarországi 
kiadványokban

1875 nyarán, a hercegovinai lázadások kitörését követően a magyarországi lapok 
eleinte megőrizték szinte tárgyilagos, nyugodt hangnemüket, és a szokásos módon 
hivatkoztak a brit parlamenti felszólalásokra, valamint cikkekre – ahogyan azt 
egyes kiadványok már a 19. század elejétől kezdve tették.46 Ahogy a kormánypárt 
feladta korábbi elképzeléseit a magyar közjogi kérdésről és Tisza a bihari pontokat 
„szegre akasztotta”, úgy az egyetemi hallgatók egyre aktívabbá váltak.47 Mind-

40 Benjamin Disraeli titkára volt 1874-től 1880-ig.
41 Thompson, Carslake George, Public Opinion and Lord Beaconsfield 1875–1880, London, 

Macmillan and Co., 1886, I, 52–59.
42 Bár Thompson következtetései nem vesztették érvényüket, első kötetének kategóriái beval-

lottan elfogult állásponton nyugszanak (Thompson 1886, i. m. I, 72–170).
43 Thompson 1886, i. m. I, 435–440.
44 Thompson 1886, i. m. I, 432; Thompson 1886, II, 246, 250–254.
45 Swartz 1985, i. m. 40.
46 Döbör András, Sajtópolitika és politikai sajtó Magyarországon (1780–1840), Bp., Gondolat, 

2018, 188–190.
47 Sándor 2010, i. m. 81–82.

Könyvszemle_2023_3-4_Könyv.indb   427Könyvszemle_2023_3-4_Könyv.indb   427 2024. 03. 21.   14:34:542024. 03. 21.   14:34:54



428	 Bordás Bertalan

eközben Nagy-Britanniában a sajtó többsége oszmánbarát volt, és a status quo 
mellett állt a válság legelején. Augusztusban a Spectator és a Times humanitárius 
érveket felsorakoztatva békepárti cikkeket közölt, melyeket az olyan, korábbi 
konfliktusok miatt agitáló filhellén angol liberálisok inspiráltak, mint például Lord 
Russell.48 Az egyes újságokon belül is meglehetősen vegyes nézetek jelentkeztek. 
A Times például szeptember 17-i számában megemlítette, hogy a felkelések mögött 
orosz részvétel állhat.49 Más lapok azt a veszélyes lehetőséget latolgatták, hogy 
Törökország területeket enged át Oroszországnak.50 November 1-jére a Daily News 
törökellenes álláspontra helyezkedett, de más brit orgánumok is megdöbbentek az 
orosz diplomácia által sugallt fegyveres beavatkozás lehetőségén.51 A Times és a 
P. M. G. az orosz érdekekről írt, majd a Timesban megjelentek olyan elméletek is, 
hogy Ausztria hajlandó lenne török tartományokat elfoglalni.52 Szintén még ebben 
a hónapban Disraeli megtartotta a londoni Guildhallban évértékelő beszédét, brit 
beavatkozást helyezve kilátásba.53

Magyarországon az ellenzék fő orgánuma, az Egyetértés szívesen idézte a 
Daily Telegraph és a Standard törökbarát cikkeinek tartalmát.54 A fordulópont 
azonban jóval később, a következő év őszén következett be, amikor Gladstone 
liberális politikai kampányának hevében a magyar sajtó a brit konzervatív lapok 
számos cikkét kezdte átvenni.

Még 1876 januárjában, amikor a nagyhatalmak csatlakoztak az Andrássy-jegy-
zékhez, a Pesti Napló a három császár közös fellépésének szükségességét hangoz-
tatta a békés megoldás érdekében. Más lapok azonban egyelőre elzárkóztak a 
pacifizmustól. Az ellenzék kifejezetten oroszellenes álláspontot képviselt, ám 
átmenetileg mérsékelt volt és kivárt, mivel a Tiszához közel álló Ellenőr február 
15-i számában szintén Oroszországot láttatta a balkáni események mögött álló 
felbujtóként.55 A brit kiadványok többnyire a békés, mérsékelt megoldást pártolták: 
A Times és a Daily Telegraph azt hangsúlyozta, hogy Nagy-Britannia az osztrák 
jegyzék minden pontját támogatja.56

Ami a magyar lapokat illeti, A Hon angol parlamenti képviselők nyilatkozata-
it közölte, és az Andrássy reformterveire hivatkozó Timest idézte.57 A cikk végén 
általános utalásokat tettek a britek háborús hajlandóságára, és bár Angliát bírálták, 
mégis úgy mutatták be a szerzők, mint Andrássy partnerét egy esetleges „keleti 

48 Thompson 1886, i. m. I, 217–224; The Spectator, 1875. augusztus 21., 1; The Times, 1875. 
augusztus 21., 6.

49 The Times, 1875. szeptember 17., 5.
50 Thompson 1886, i. m. I, 225–231.
51 The Daily News, 1875. november 1.
52 Thompson 1886, i. m. I, 231–233, 243–255; The Times, 1875. október 20., 4; The Times, 

1875. november 5., 5; The Times, 1875. december 1., 5; P. M. G., 1875. november 9., 1.
53 Thompson 1886, i. m. I, 235–236.
54 Egyetértés, 1875. október 13., október 15., december 29.
55 Menyhárt 1966, i. m. 48.
56 The Times, 1876. január 27., 5; The Daily Telegraph, 1876. január 17., 4.
57 The Times, 1876. január 20., 9.

Könyvszemle_2023_3-4_Könyv.indb   428Könyvszemle_2023_3-4_Könyv.indb   428 2024. 03. 21.   14:34:542024. 03. 21.   14:34:54



	 „Humanitárius szédelgés” és „turkophil tüntetések”	 429

actióban”.581876 márciusában a brit sajtó liberális és konzervatív orgánumai egy-
aránt arról írtak, hogy mivel az osztrák diplomácia tétlen maradt az oroszok ellen, 
ezért az Andrássy-jegyzék lényegét tekintve megbukott.59 Rövidesen, májusra 
kiderült, hogy nem csupán tétlenségről van szó, mivel sor került a császárok ta-
lálkozójára és a berlini memorandumhoz való csatlakozásukra. A találkozó hírét 
a korabeli brit orgánumok megdöbbenve fogadták, majd helyeselték a memoran-
dum elutasítását a brit kormány részéről. A berlini dokumentum az „[...] elvben 
osztrák, részleteiben orosz” jelzőket kapta60 a Timesban, júniusban pedig már 
odáig ment a lap, hogy kizárólag Nagy-Britanniát tekintette alkalmasnak a konflik-
tus megoldására.61

A magyar olvasók azonban csak szűrt, tompított beszámolókat találhattak a 
lapokban, amelyek a jegyzék brit elutasítását szövetségre való felhívásként tün-
tették fel. A Hon június 2-i számában az angol intervenció esélyeit fontolgatta, és 
az Observert idézve szembeállította Angliát Oroszországgal. Az új török uralkodó 
trónra lépésével Angliának és a Monarchiának kedvező új politikai irányról, majd 
június 6-i és 9-i számában Anglia határozott lépéseiről írt: „[…] de tény előttünk 
az, hogy Angliának érdekében áll elszigetelni Oroszországot […] tény az is, hogy 
egy angol szellemben vezetett keleti politika mellett monarchiánk érdekei bizto-
sabban meg vannak óva, mint ha az orosz „»Fahrwasser«-ben úszunk.”62 Továbbá 
júniusban a lap Disraeli beszédeit ismertette. A Pesti Napló július 19-i számában 
szintén a háború esélyeit latolgatta, és szkeptikusan nyilatkozott a megegyezés 
lehetőségéről.63

Június elejétől szeptemberig a Times számos cikket közölt a bolgár atrocitá-
sokról, és ezzel meghatározta a következő hónapok napirendjét.64 A Hon június 
9-i számában a Timesra és más londoni hírforrásokra hivatkozott.65 Június 30-án 
A Hon külön cikket jelentetett meg a keleti kérdésről és a brit fegyverszállítások-
ról szóló jelentésekről, miközben egy többrészes történelmi esszével is szolgált 
az olvasóknak a témában.66 Az Ellenőr júniusi számaiban szintén egy lehetséges 
brit szerepvállalásról spekulált, és az angol, valamint a „háborúpárti” német lapok 
beszámolóit közölte.67 A Pesti Napló a pánszlávizmusnak az európai közvéle-
ménybe történő beszivárgásáról írt, amit a Monarchia engedékeny, baráti orosz 
kapcsolatainak tulajdonított.68

58 A Hon, 1876. január 24., 1.
59 Thompson 1886, i. m. I, 278–280.; The Times, 1876. április 18., 7; P. M. G., 1876. április 

17., 1.
60 The Times, 1876. május 23., 9.
61 Thompson 1886, i.  m. I, 289.
62 A Hon, 1876. június 7., 1.
63 Menyhárt 1966, i. m. 49–50.
64 The Times, 1876. augusztus 8., 5; The Times, 1876. szeptember 6., 8.
65 A Hon, 1876. június 9., 1; The Times, 1876. június 9., 9.
66 A Hon, 1876. június 30., 1.
67 Ellenőr, 1876. június 1–2., 7–9., 19., 23.
68 Menyhárt 1966, i. m. 50–51.

Könyvszemle_2023_3-4_Könyv.indb   429Könyvszemle_2023_3-4_Könyv.indb   429 2024. 03. 21.   14:34:542024. 03. 21.   14:34:54



430	 Bordás Bertalan

Ez volt az a pont, amikor a májusi atrocitások hírei néhány hetes késéssel el-
kezdtek átszivárogni a magyar sajtóba. Nagy-Britanniában a P. M. G. azt sugallta, 
hogy a török vérengzéseket elítélő humanitáriusok félrevezetik a közvéleményt, 
mivel rosszul ítélik meg a területei megtartására törekvő Törökország cselekede-
teit.69 A Daily News bírálta Disraelit és a kormányt, majd június 23-i és július 8-i 
számában támadásba lendült.70 A károk elkerülése érdekében Derby utasította a 
konstantinápolyi követet, hogy tegyen meg minden tőle telhetőt a Porta figyel-
meztetésére és az esetleges közfelháborodás megakadályozására. A Daily News 
és a Times leközölte Derby követutasítását, helyesnek ítélve a külügyminiszter 
cselekedetét.71 Később azonban a lapok elítélték a vérengzéseket, és fokozatosan 
Disraelit és Derbyt tették felelőssé.72 Derby politikáját védendő a Daily Telegraph 
és a P. M. G. elkezdett narratívát építeni a humanitáriusok ellen.73

A Monarchiában egyre nagyobb politikai nyomás nehezedett Andrássyra, és 
az Egyetértés visszatért korábbi törökbarát álláspontjához. A lap azt kezdte hang-
súlyozni, hogy Németország egy orosz–magyar konfliktus esetén biztosan a 
magyarok mellé állna.74 Az Ellenőr 1876 őszétől kezdve külön „keleti háború” 
rovatot szentelt az angol és német hírügynökségek jelentéseinek, Andrássy bu-
dapesti látogatása idején pedig különösen sok háborús témájú cikket közölt.  1876. 
szeptember 7-én beszámolt a humanitárius tüntetések hatásáról és az angol köz-
véleményben bekövetkezett változásról („Angliában egyre folyik a török kegyet
lenségek elleni agitatio”).75 Szeptember 10-én az agitációt már egyenesen „párt-
manőverré aljasított philantrópia és russophil [humanitárius] szédelgésnek” 
nevezte. Ugyanebben a számban a külügyi rovatot Gladstone pamfletének Mor-
ning Postban, a Daily Telegraphban és a Standardben megjelent ismertetése 
zárta.76 Nem sokkal később a szerkesztők a címlapon közölték egy bizonyos H. 
Brown úrnak a magyarokhoz intézett aggódó leveleit, amelyek Gladstone tilta-
kozását kommentálták, és egyúttal a magyar politikáról, a közvéleményről és a 
kívánatos török győzelemről értekeztek.77 A Pesti Napló szintén címlapon közöl-
te a szerb–török háború eseményeit, de szeptember 11-i számában Gladstone 
beszédeit is ismertette.78 Szeptember 15-én a Daily Telegraph „beteges humaniz-
mus” kifejezése is megjelent fordításban.79 Az osztrák–brit együttműködés em-
legetése mindkét ország médiájában folytatódott. A Times szeptember 29-én 

69 Thompson 1886, i. m. I, 293–294.
70 The Daily News, 1876. június 23., 5; Thompson 1886, i. m. I, 310–313.
71 Thompson 1886, i. m. I, 342–344; The Daily News, 1876. augusztus 12., 5.
72 The Times, 1876. július 22., 10; Thompson 1886, i. m. I, 316–317.
73 Thompson 1886, i. m. I, 303–305, 336–337; The Daily Telegraph, 1876. június 30; P. M. G., 

1876. június 24., 1; The Daily Telegraph, 1876. július 18., 4–5.
74 Menyhárt 1966, i. m. 52, 60.
75 Ellenőr, 1876. szeptember 7., 2.
76 Uo., 1876. szeptember 10., 1.
77 Uo., 1876. szeptember 11–24.
78 Pesti Napló, 1876. szeptember 11., 1. 
79 Pesti Napló, 1876. szeptember 15., 1.

Könyvszemle_2023_3-4_Könyv.indb   430Könyvszemle_2023_3-4_Könyv.indb   430 2024. 03. 21.   14:34:542024. 03. 21.   14:34:54



	 „Humanitárius szédelgés” és „turkophil tüntetések”	 431

kommentálta az atrocitásokat, és azt állította: ha Ausztria nem hajlandó cseleked-
ni, akkor Nagy-Britanniának kell helyreállítania a rendet a Balkánon.80 Szeptem-
ber közepére a Timesban is megjelent néhány oroszellenes vélemény – az exete-
ri püspök cikke –, a brit kormány álláspontját legmarkánsabban képviselő lap 
azonban még mindig a Daily Telegraph volt.81

A brit és az osztrák–magyar politikai lapok számára a fordulópontot Disraeli 
aylesburyi beszéde (szeptember 20.) jelentette. Ez volt az a beszéd, amely a brit 
konzervatív médiában megjelenő törökbarát véleményekkel együtt felkeltette a 
magyar hírlapok érdeklődését, és nagy hatást gyakorolt a magyarországi sajtó 
oroszellenes megnyilvánulásaira.82 Míg a Daily News és a Spectator katasztrofá-
lisnak tartotta a beszédet, érdekes módon a Times helyeselte az erős oroszellenes 
fellépést. A beszéd meglepő módon felélesztette a törökbarát hangokat az ország-
ban, és elkedvetlenítette a liberális tábort.83 Október elejétől kezdve a Daily Te-
legraph és a P. M. G. rátermett vezetőnek állította be Lord Derbyt, mivel a kon-
zervatív lapok megpróbálták jó színben feltüntetni az „angol feltételeknek” 
nevezett, Derby által szerkesztett új memorandumot, miközben egyúttal az ellen-
tábort azzal vádolták, hogy a humanitárius hozzáállással a „nemzeti pusztulás” 
felé vezető útra léptek.84 A Times bírálta Derbyt, viszont megemlítette, hogy 
Ausztria Oroszországgal összhangban elfoglalhatja Boszniát.85 Mivel Gladstone 
agitációja egész hónapban folytatódott, ezért a brit újságokban mindkét párt és 
oldal cikkei megjelentek.86 Míg a Daily News és a Times a humanitárius agitációt 
próbálta újjáéleszteni, a Spectator október 21-én arról írt, hogy Ausztria hajlan-
dónak látszik csatlakozni Oroszországhoz a zsákmány felosztásában, s szinte csak 
az agitáció által táplált nemzetközi közvélemény akadályozza őket.87 Az aylesburyi 
beszéd az Egyetértést is megihlette, amely Gladstone-t és a humanitáriusokat 
okolta az oroszbarát magatartásért. A lap egyre inkább a brit konzervatív célokkal 
azonosult, s így mind gyakrabban idézte a Daily Telegraph értesüléseit.88

Október végén a Pesti Napló a többi lappal versengve számolt be egy esetleges 
brit vagy német szövetség lehetőségéről, majd egyúttal bírálta a Timest, amiért az 
szerinte támogatta az oroszbarát tüntetéseket.89 Október 9-én a Times közölte W. E. 
Forster hosszú beszédét, amely Ausztria tétlenségét is említi: „[...] Nem várhatjuk 

80 The Times, 1876. szeptember 29., 4.
81 Thompson 1886, i. m. I, 413, 432–435.
82 Az Egyetértés 1876. szeptember 25-i számában hosszú főcímben üdvözölte és ismertette 

Disraeli beszédét.
83 Thompson 1886, i. m. II, 19–39; The Daily News, 1876. szeptember 21., 5; The Spectator, 

1876. szeptember 23., 1; The Times, 1876. szeptember 26., 8.
84 Thompson 1886, i. m. II, 50–67, 77; The Daily Telegraph, 1876. október 7., 5; P. M. G., 1876. 

október 3., 9.
85 The Times, 1876. október 3., 8.
86 Thompson 1886, i. m. II, 71–81.
87 Thompson 1886, i. m. II, 83; The Spectator, 1876. október 21., 1.
88 Egyetértés, 1876. szeptember 10., 11., 14., 19–20.
89 Pesti Napló, 1876. október 20., 1.

Könyvszemle_2023_3-4_Könyv.indb   431Könyvszemle_2023_3-4_Könyv.indb   431 2024. 03. 21.   14:34:542024. 03. 21.   14:34:54



432	 Bordás Bertalan

el, hogy Magyarország vagy Ausztria, vagy az Osztrák Birodalom bármelyik 
alattvalója csendben aláveti magát annak, hogy Oroszország birtokba vegye az 
Alsó-Dunát.”90 Az Ellenőr átvette az angol sajtó ehhez hasonló véleménycikkeinek 
hangnemét, későbbi számaiban a Times, a Telegraph és a német sajtó cikkeit, 
valamint a Daily Newst is idézte, de a brit liberálisok tüntetéseiről is írt.91 Annak 
ellenére, hogy az Ellenőr a kormány lapja volt, fokozatosan bírálni kezdte a magyar 
tétlenséget.92 Október 22-i számában csak röviden, szerkesztői közlemény mellett, 
de beszámolt a budapesti törökbarát diáktüntetők beszédéről: „[…] A nemzet 
közvéleménye választott. A magyar nem maradhat adósa török szomszédjának. 
Európa művelődését, haladását és szabadságát vész fenyegeti, a siberiai ólombá-
nyák réme, a varsói kegyetlenségek bünszerzője lábbal tiporja a nemzetközi jo-
gokat, a »veres kereszt« álczája alatt fenyegeti Európa nyugalmát és annak elővé-
dét a magyar államot. Hallgathatunk-e? […] mutassuk meg, hogy a testvér török 
nemzetet véres küzdelmeiben a magyar ifjúság rokonszenve kíséri, mely győzel-
met kíván e becsületes harczosoknak. A török nemzet iránti rokonszenv kifejezé-
sére fáklyásmenetet rendezünk. És van-e magyar, van-e polgár, ki elmaradna, 
midőn jelszavunk: le a zsarnok barbarizmussal, éljen a civilisatio!”93

Október 21-én és a nagyszabású hallgatói demonstrációról a magyar politikai 
sajtó valamennyi lapja részletesen beszámolt. A gyűlés után egy 18 fős küldöttség 
kereste fel a miniszterelnököt, aki – bár a gyűlést nem tiltotta be – arra kérte a 
diákokat, hogy halasszák el a felvonulást.94 Tisza Kálmán a brit sajtóvisszhangra 
is reflektált a diákokhoz intézett szavaival: „Ha figyelemmel kísérik a külföldi 
sajtót, mit nem vonok kétségbe, feltünhetett, hogy Magyarország ugy állítatik ott 
oda [...] mint a mely szintén keleti származásánál fogva a törökországi keresztények 
elnyomatását óhajtja. Tudvalevő, mit mondott felőlünk Gladstone, ki egyenesen 
a magyar nemzet eltörlését hangoztatta.”95 A tüntetők tömege két nap leforgása 
alatt azonban Budapest diákjainak, polgárságának és munkásságának egyvelegé-
vé vált. A rendőrség kíséretében A Hont szerkesztő Jókai Mór házához vonultak, 
aki előbb csillapítani próbálta a tömeget, majd visszautasította a csatlakozást.96 
Később a tömeg kettévált, majd egy részük a török konzul lakásához vonult, ahol 
a rendőrség feloszlatta őket.97 Tisza megállapítása helytállónak bizonyult: a diá-
kokra nagy hatással lehetett a külföldi sajtó, hiszen elsősorban ott akarták megje-
lentetni proklamációjukat.

Az Egyetértés október 28-i számában a Times és a Spectator cikkeit is hivat-
kozta, amelyek a tisztességtelen orosz diplomácia gondolatát sugalmazták. A lap 

90 The Times, 1876. október 9., 10.
91 Ellenőr, 1876. október 13, 2.
92 Ellenőr, 1876. október 17., 1.
93 Ellenőr, 1876. október 22., 3.
94 Sándor 2010, i. m. 84.
95 Pesti Napló, 1876. október 23., 1.
96 Sándor 2010, i. m. 86–87.
97 Ellenőr, 1876. október 27., 1.

Könyvszemle_2023_3-4_Könyv.indb   432Könyvszemle_2023_3-4_Könyv.indb   432 2024. 03. 21.   14:34:542024. 03. 21.   14:34:54



	 „Humanitárius szédelgés” és „turkophil tüntetések”	 433

azt is állította, hogy Andrássy nehéz helyzetbe került, mivel a Reichsrat a minisz-
térium hatáskörének korlátozását fontolgatta.98 Később, novemberben a Standard 
is megerősítette ezeket az elképzeléseket.99 Bár az Egyetértést rövid időre lefog-
lalta Kossuth Lajos keleti kérdésről és a preventív háború szükségességéről írt 
gondolatainak publikálása, a lap a brit részvételről is meg akarta győzni olvasó-
táborát.100„Anglia készen áll [...] és addig fog harcolni, amíg igazságot nem szol-
gáltat [...]”.101 Pár nappal korábban Beaconsfield Guildhallban tartott beszéde 
uralta a brit nyilvánosságot, majd a cár is elmondta baljós moszkvai szónoklatát. 
A brit tory sajtó és a Standard, kapva az alkalmon, összekapcsolta e két megnyil-
vánulást.102 Az Egyetértés szintén teljes terjedelmében közölte Disraeli nyilatko-
zatát.103

Mindennek tükrében talán nem meglepő, hogy november közepétől Angliában 
felerősödött a háborús hangulat. A Daily News továbbra is kritikus maradt Bea-
consfielddel szemben, akiről úgy vélte, hogy soha nem fogja meggyőzni Ausztriát 
az Oroszország elleni fellépés szükségéről, ugyanakkor azt is elismerte, hogy a 
cár beszéde szakítást jelentett Derby békés törekvéseivel.104 Ezek a felvetések 
másokkal együtt A Honban105 és az Egyetértésben is szerepeltek, majd A Hon az 
ellenzéki laphoz hasonlóan átvette a P. M. G. és a Daily Telegraph által gyűjtött 
információkat az orosz csapatokról.106 1877 februárjától májusig a brit közvélemény 
megnyugodni látszott, és a konstantinápolyi konferencia teljes időszakában meg-
figyelő álláspontra helyezkedett, mivel az olvasókat leginkább a diplomáciai 
fejlemények érdekelték.107

Magyarországon 1876 végétől kezdve a kormánypárt és az ellenzék egy része, 
valamint sajtójuk az osztrák–magyar külpolitikai kudarcokat a veszélyesnek vélt 
orosz szövetséggel hozta összefüggésbe. A magyar parlamentben Mocsáry Lajos 
és Helfy Ignác interpellációikban elítélték Tisza törvénytelennek tekintett rendőri 
intézkedéseit a tüntető egyetemistákkal szemben, Lord Beaconsfield beszédét 
pedig egy vita során felhasználták a miniszterelnök ellen.108 1877 tavaszán a di-
ákok már inkább stratégiát váltva nagy összegű adományokat gyűjtöttek, és 
Abdul Kerim számára díszkardot készíttettek, amelyet később Konstantinápoly-

 98 Egyetértés, 1876. október 26–31; The Times, 1876. október 21., 5; The Times, 1876. október 
21., 9.

 99 Egyetértés, 1876. november 7., 4.; The Standard, 1876. november 10., 5.
100 Egyetértés, 1876. november 25., 1–4.
101 Egyetértés, 1876. november 11., 1–4.
102 Thompson 1886, i. m. II, 93–107; The Standard, 1876. november 10., 4.
103 Egyetértés, 1876. november 14. 1–4.
104 Daily News, 1876. november 25., 4.
105 A Hon, 1876. november 11., november 14.
106 Egyetértés, 1876. november 19. 1–4; A Hon 1876. november 26; 1, P. M. G., 1876. novem-

ber 17., 5.
107 Thompson 1886, i. m. II, 128, 142–165.
108 Egyetértés, 1876. november 26. 1–4.

Könyvszemle_2023_3-4_Könyv.indb   433Könyvszemle_2023_3-4_Könyv.indb   433 2024. 03. 21.   14:34:542024. 03. 21.   14:34:54



434	 Bordás Bertalan

ba vittek, mintegy kifejezve a magyar nép jóakaratát.109 A politikai fiaskó elke-
rülése végett Tisza hosszas levélben arra kérte Andrássyt, hogy tántorítsa el a 
diákokat az akciótól.110 A magyar miniszterelnök később a császárnak írt levélben 
érvelt a hazatérő diákok megbüntetése ellen, mert úgy látta, hogy az a stabilitást 
veszélyeztetné.111

A konstantinápolyi konferencia (1876. december 23. – 1877. január 20.) alatt 
a Daily Telegraph elhivatottan kommentálta Salisbury küldetését, és szinte utasí-
tásokat közölt a brit követtel, mivel az egyszerű reformokat elegendő eszköznek 
tartotta Oroszországgal szemben.112 A Pesti Napló, az Ellenőr és az Egyetértés 
februári számaiban a brit konzervatívok beszédeit és az alsóház vitáit közölték.113 
1877. április 24-én, az orosz–török háború kitörését követően a Daily Telegraph 
azt állította, hogy az oroszok célja az oszmán főváros elfoglalása, és ezzel az 
európai és brit érdekek megsértése.114 A brit és az osztrák érdekek közeledésével 
párhuzamosan május 5-én a Timesban cikket írtak az osztrák semlegességről.115 
Szintén néhány nappal később egy bizonyos „anglofil” levelei jelentek meg a 
Daily Telegraphban, és azt szorgalmazták, hogy Nagy-Britannia csatlakozzon 
Ausztriához és Törökországhoz az oroszok ellen.116 A cikk szerzőjét ugyan nem 
ismerjük, de azt tudjuk, hogy ekkor kezdődtek meg a titkos tárgyalások Andrássy 
és Lord Beaconsfield között.117 Ezekben a hetekben a Times is szokatlanul sok 
cikket közölt Ausztriáról.118 1877 májusától a magyar sajtóban hasonló felvetések 
jelentek meg, majd egyes magyar politikusok a Nagy-Britanniával való azonnali 
katonai szövetségkötést szorgalmazták.119 A Daily Telegraph és a Spectator ekko-
riban úgy vélték, hogy amennyiben Nagy-Britannia nem avatkozik be, a flotta és 
az ország jelentős presztízsveszteséget szenvedhet.120

A Pesti Napló és az Egyetértés cikkei a magyar külpolitika szuverenitásának 
elvesztését bírálták. Tisza július 1-jei beszédében igyekezett megnyugtatni pártját, 
viszont az Andrássytól származó információt továbbítva azt állította, hogy a Mo-
narchia nem zárja ki a balkáni török területek felosztását. A parlamentet ezután 
feloszlatták, mielőtt a vita elfajulhatott volna. A Pesti Napló 1878-ig közölt kriti-

109 Sándor 2010, i. m. 92–93.
110 Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltára (a továbbiakban MNL OL) X, PA X689 (mik-

rofilm), 1794, 103. Tisza Kálmán Andrássy Gyulának, 1877. január 3.
111 MNL OL P 4-592, Tisza Kálmán Ferenc József császárnak, 1877. augusztus 22.
112 The Daily Telegraph, 1877. január 6., 4–5.
113 Egyetértés, 1877. február 17, 18, 20. 1–4; Ellenőr, 1877. február 18., 1–2.
114 Thompson 1886, i. m. II, 184–185.; The Daily Telegraph, 1877. április 27–30.
115 The Times, 1877. május 5., 7.
116 Thompson 1886, i. m. II, 186; The Daily Telegraph, 1877. május 15., 5.
117 Diószegi István, Andrássy und Disraeli im Sommer des Jahres 1877 = Studia Historica 

Academiae Scientiarum Hungaricae, 156(1980).
118 The Times, 1877. május 2, 5, 14, 16, 21, 25, 29.
119 A Hon, 1877. május 7., 1; Egyetértés, 1877. május 17., 1–4; Ellenőr, 1877. május 20–22.
120 Thompson 1886, i. m. II, 250–254; The Daily Telegraph, 1877. július 25., 5; Spectator, 1877. 

augusztus 18., 1.

Könyvszemle_2023_3-4_Könyv.indb   434Könyvszemle_2023_3-4_Könyv.indb   434 2024. 03. 21.   14:34:542024. 03. 21.   14:34:54



	 „Humanitárius szédelgés” és „turkophil tüntetések”	 435

kus hangvételű cikkeket az okkupáció és külpolitika témájáról, amelyekben azokat 
az ellenzéki képviselőket is idézték, akik az oroszbarát politikát „természetelle-
nesnek” és „börtönnek” vélték a magyarok számára. A boszniai okkupáció lehe-
tőségének növekedésével a magyar sajtó hangja egyre fenyegetőbbé vált.121 Az 
oszmán csapatok október 15-i veresége után, és a Konstantinápolyt veszélyeztető 
orosz hadmozdulatok miatt a Daily News liberális véleményformálói is feltételez-
tek egy esetleges brit katonai beavatkozást.122 A törökbarát nyomás így egyre 
növekedett a brit kormányon. November elején Disraeli ismét magáénak tudhatta 
háborúpárti szavazói támogatását, és elítélte a liberálisokat.123 Az Egyetértés, az 
Ellenőr és a többi magyar napilap néhány hónapig saját tudósítóira hagyatkozott, 
azonban később az ellenzéki lapnak is el kellett ismernie a törökök vereségét. 
A beszámolót ugyanakkor a Daily Telegraphra hivatkozva tette közzé.124 1877 
telére világossá vált, hogy a Derbyhez hasonló brit mérsékeltek alulmaradtak a 
háborús párttal szemben. Plevna december 10-i elestével a törökbarát sajtó azon 
az állásponton volt, miszerint a konferencia és a közvetítés ésszerű, de 1878. ja-
nuár közepétől már a háború is terítékre került.125 Az Egyetértés a Times, a Daily 
Telegraph és a Morning Post különböző cikkeinek tartalmát közölte, viszont to-
vábbra is a közvetítést tartotta helyénvalónak.126 Később a magyar lap a Timest 
ellenzéki szócsőnek nevezte, mivel az „a vérszomjas filantrópokat” támogatja.127

December 26-i számában a Times utalt arra, hogy a brit kormány készen áll a 
háborúra, és a fegyveres semlegesség politikája felé fordul. A Daily News január 
elején szintén úgy vélte, hogy Angliának valamikor be kell lépnie a háborúba.128 
Míg a Standard hasonlóan vélekedett, addig a Globe azt találgatta,129 hogy a cár 
vajon rá fogja-e kényszeríteni Törökországot az orosz feltételeket követő békekö-
tésre.130 Az események hatására a belpolitikában előtérbe kerültek a brit ruszofób, 
kormánypárti munkásegyletek. A Times december 29-i közlése alapján aznap a 
Trafalgar téren tüntetők gyűltek össze, 31-én pedig a magyarországi törökbarátok 
– főleg ellenzéki politikusok, mint Helfy, Simonyi – a Timeson keresztül küldték 
„együttérző üdvözletüket” Budapestről.131 Röviddel a kölcsönös gesztusok után 
az Egyetértés a Times, a P. M. G., a Daily News, a Daily Telegraph és a Standard 

121 Menyhárt 1966, i. m. 52–60.
122 The Daily News, 1877. november 21., 5.
123 Thompson 1886, i. m. II, 262–265.
124 Ld. Ellenőr, 1877. október 16–20; Egyetértés, 1877. november 19., 1–4; The Daily Telegraph, 

1877. november 17., 5.
125 Thompson 1886, i. m. II, 266–267.
126 Egyetértés, 1877. december 12., 1–4.
127 Egyetértés, 1877. december 25., 1–4.
128 Thompson 1886, i. m. II, 270–273; The Daily News, 1878. január 2–3.
129 The Globe, 1877. december 19., 1.
130 The Standard, 1877. december 20., 4.
131 Thompson 1886, i. m. II, 290–291.

Könyvszemle_2023_3-4_Könyv.indb   435Könyvszemle_2023_3-4_Könyv.indb   435 2024. 03. 21.   14:34:542024. 03. 21.   14:34:54



436	 Bordás Bertalan

cikkeiből közölt híreket.132 A Hon is nagy izgalommal számolt be a brit belpoliti-
kai eseményekről.133

Egy rövid pillanatra tehát úgy tűnt, hogy Nagy-Britannia egyesült az interven-
ció zászlaja alatt. Január 2-án azonban Lord Carnarvon beszéde lecsillapította a 
dzsingókat.134 A parlament első ülése után Beaconsfield kijelentette, hogy nincs 
szükség az Andrássy-jegyzékre, sem a nagyhatalmak bevonására, mivel az ango-
lok önszántukból helyezkedtek semleges álláspontra, és Nagy-Britannia szövet-
ségesekkel vagy azok nélkül is képes megvédeni érdekeit.135 Beaconsfield beszé-
de erős üzenetet jelentett, és annak címzettje talán nem kizárólag a nemzetközi 
közösség, hanem Andrássy volt, akire – legalábbis az Egyetértés szerint – ekkor 
nagy nyomás nehezedett a bécsi katonai kör részéről. Erre utalhat az is, hogy a 
Pester Lloyd a védelmére kelt.136 A január elején a Timesban publikált cikkek 
szintén osztrák–brit együttműködésre utaltak.137 Az Egyetértés ebben a hónapban 
több cikket is közölt arról, hogy Nagy-Britannia beléphet a konfliktusba.138 Mi-
közben a lap lelkesen tudósított a brit flotta konfliktuszónába hajózásáról, egyút-
tal a hónap végéig bírálta Ausztria látszólagos tétlenségét.139 A kölcsönös szövet-
ség gondolata csak jóval később, az Oroszország által Törökországra erőltetett 
egyoldalú előzetes békefeltételek közlése után tért vissza.140 A szövetség lehető-
ségét utoljára a Times említette még közvetlenül azelőtt, hogy Nagy-Britannia és 
Ausztria titokban valóban megegyeztek volna a Balkánon követendő közös poli-
tika feltételeiről.141

Következtetések. Politikai következmények Ausztria–Magyarországon és a brit 
tory újságok hatása

Bár nincs közvetlen bizonyíték a magyar közvélemény tendenciáinak megválto-
zása és a sajtóban kifejtett vélemények közötti kapcsolatra, a brit konzervatív lapok 
cikkeinek magyar sajtó általi átvételével párhuzamosan nyugtalanság lett úrrá a 
hazai közvéleményen. Ebben közrejátszhatott, hogy az első jelentősebb magyar 
hírügynökség, a Budapester Correspondenz a válság ideje alatt, 1875-ben jött 
létre, és a Monarchia lapjai a külföldi hírek tekintetében csak olyan ügynökségek-

132 Egyetértés, 1877. december 31., 1–4., 1878. január 1., 2–3.
133 A Hon, 1877. december 28–31.
134 Thompson 1886, i. m. II, 294–295; The Daily News, 1878. január 3., 3.
135 Thompson 1886, i. m. II, 300–301.
136 Egyetértés, 1878. január 3.
137 The Times, 1878. január 14–15., 5; The Times, 1878. január 21., 9.
138 Egyetértés, 1878. január 9., 12.
139 Egyetértés, 1878. január 14., 17, 20.
140 The Times, 1878. március 14., 9.
141 The Times, 1878. május 31., június 1–3. A megállapodás ügyében ld. Gould, William A., 

The Anglo-Austrian Agreement of 1878 = English Historical Review, (1926), 108–112.

Könyvszemle_2023_3-4_Könyv.indb   436Könyvszemle_2023_3-4_Könyv.indb   436 2024. 03. 21.   14:34:552024. 03. 21.   14:34:55



	 „Humanitárius szédelgés” és „turkophil tüntetések”	 437

re hagyatkozhattak, mint a Havas, a Reuters és a Times, illetve bizonyos mértékig 
a bécsi és más német lapok cikkeit idézték.142 Az Egyetértés szerkesztője még arra 
is utalt, hogy az angol sajtónak az egész Balkánon vannak tudósítói, amit az oszt-
rák–magyar lapok csak jóval később engedhettek meg maguknak.143 Azzal, hogy 
a magyar lapok átvették a keleti válságról szóló brit híreket, egyúttal importálták 
a brit kiadványoknak a konzervatív párti elit által ihletett politikai narratíváját. 
A brit elit így az oroszellenes kiadványokon keresztül meghatározta mind a ma-
gyarországi kormánypárti, mind az ellenzéki sajtó napirendjét. Herman és Chomsky 
koncepciójának így megfelel az az elképzelés, miszerint az elit és az átvett napirend 
alakította a közvélemény külpolitikával kapcsolatos álláspontját. Az, hogy a magyar 
sajtó figyelmen kívül hagyta a felkelés következtében elhunyt szláv keresztények 
sorsát, szintén a szerzőpáros „értékes és értéktelen áldozatok” koncepcióját tá-
masztja alá. 

Annak ellenére, hogy a szubvencionálás a Monarchiában a sajtó befolyásolá-
sának bevett eszköze volt, a magyarországi sajtóorgánumok jelentősen eltértek a 
döntéshozók számára kényelmes irányvonaltól, és súlyos belpolitikai válságot 
idéztek elő. Ez a jelenség leginkább az Egyetértés esetében szembetűnő, amely a 
Daily Telegraph háborúpárti narratíváját vette át, de a válság egy pontján mind az 
ellenzéki, mind a kormányhoz közeli sajtó kritizálta a passzívnak tűnő osztrák–
magyar külpolitikát. A Nagy-Britanniában a Liberális Párt győzelméhez vezető 
Midlothian-kampányhoz hasonló módon a keleti kérdés ügye a magyarországi 
1878-as választásokon is felfordulást okozott, amikor a párt száz mandátumot 
veszített a törvényhozásban, és rövid időre meginogni látszott.144 A magyar köz-
vélemény „nyomása” (vagy legalábbis annak hatása) közvetlenül is éreztette ha-
tását, amikor Andrássy és Tisza az 1878. január 14–15-i katonai értekezleten a 
preventív háború gondolata mellett tették le voksukat. A magyar közvélemény 
látványos megnyilvánulásait használták fel érveikben, amikor Bosznia megszál-
lása helyett az Oroszország elleni preventív háború gondolatát próbálták igazolni. 
Ferenc József és a katonai kör végül azt tanácsolta Andrássynak, hogy inkább 
készüljön fel a béketárgyalásokra, így egyúttal a későbbi berlini kongresszusra.145

1878-ban az osztrák–magyar vezetésnek és a befolyásos katonai köröknek a 
törökbarát/oroszellenes közvélemény miatt két következménnyel kellett számolnia. 
Egyrészt az osztrák közvélemény ellenállásával, amely a várható költségek miatt 
ellenezte a katonai fellépést. Másrészt a magyar közvélemény rosszallásával, amely 
egy keleti háborúra készült, de helyette a boszniai okkupációt, a „testvéri” török 
nép területeinek megszállását kapta. Egy évvel később, 1879-ben Andrássy le-
mondását elfogadta az uralkodó. Egy keltezetlen – feltehetően 1878 végén írt – 
dokumentumban amellett érvelt, hogy a sajtónak nem kellett volna olyan szigo-

142 Buzinkay 2016, i. m. 185–186.
143 Egyetértés, 1875. november 11., 1–4.
144 Katus 2012, i. m. 362–363.
145 Bencze László, Bosznia és Hercegovina okkupációja 1878-ban, Bp., Akadémiai, 1987, 

44–49.

Könyvszemle_2023_3-4_Könyv.indb   437Könyvszemle_2023_3-4_Könyv.indb   437 2024. 03. 21.   14:34:552024. 03. 21.   14:34:55



438	 Bordás Bertalan

rúan megítélnie őt, illetve a helyes sajtópolitikáról is megosztotta gondolatait: 
„[…] csak egy valódi felelősség nehezedik a miniszterre, egy meg nem veszteget-
hető bírája lehet, és ez a történelem mely a politikát utólagosan eredményei után 
ítéli meg. [...] Inkább mint minden másra áll ez a külpolitikára nézve mert a kül-
politika eredményei nem mutatkoznak rögtön hanem rendesen évek mulva. Inkább 
áll Ausztria Magyarországban mint bárhol másutt más országokban van egy 
nemzeti tradicionális irány, melytől eltérni a miniszternek nehéz – melyet midőn 
azt kitüzi ugyszolván az összes közvéleményre számíthat. […] Csak egy út van, 
amely a miniszternek biztos kilátást ád, hogy nem fog megtámadtatni és ez az, ha 
semmit sem tesz, hanem hagyja a dolgokat menni amerre maguktól mennek, akkor 
mindkét rész egyesül azon örömben, hogy semi sem történik ami a másik részt 
kielégítené. Ez esetben a sajtó, a delegátus tökéletesen meg vannak elégedve.”146

Bordás, Bertalan

“Humanitarian giddiness” and “Turkophile demonstrations”

Parallels between the British and Hungarian press and public opinion  
during the Great Eastern Crisis of 1875–1878

The Russo-Turkish War of 1877–1878 and the Great Eastern Crisis were followed with great interest 
by the European press, including the most important political newspapers of the Austro-Hungarian 
Empire and the United Kingdom. In my thesis, I present the impact of the British political press 
narrative on Hungarian political life. The Balkan war and the prospect of Slavic unification, as well 
as the news of Russian intervention in the Balkans, mobilised masses in both countries. In the United 
Kingdom, the press was divided into two major camps: a pro-peace and a bellicose one, and the latter 
had a significant influence on public opinion in the Monarchy. Throughout 1876 and 1877, various 
committees were formed from pro-Turkish students demonstrating in the streets of Pest. Based 
on the assumption of the press influence of the British elite, the study focuses on the Hungarian 
domestic political agenda, the student protests in Hungary in 1876 and their role in domestic and 
foreign policy. The study also examines the relationship between the press releases that triggered 
the anti-Russian demonstrations in the major cities of the two countries. Finally, the study reviews 
the impact of British publications in the Hungarian press and on the front of domestic and foreign 
policy of the Monarchy.

Keywords: Gyula Andrássy, British Empire, British Conservative Party, foreign policy decision-
making, Austro-Hungarian Monarchy.

146 MNL OL P 4-(592), 33.

Könyvszemle_2023_3-4_Könyv.indb   438Könyvszemle_2023_3-4_Könyv.indb   438 2024. 03. 21.   14:34:552024. 03. 21.   14:34:55


