
BELLÉR JUDIT 

A kormánypárti sajtó támogatásának formái 
a századfordulón 

A múlt század utolsó harmadában a magyar kormánynak már nemcsak az 
egyre erősödő polgári ellenzéki és nacionalista sajtó, hanem a munkások érde­
keit hirdető lapok számának növekedésével is számolnia kellett. A kiegyezés 
utáni megváltozott politikai helyzet következtében a sajtóviszonyok feletti 
felügyelet fontos kormányzati feladattá vált. A m. kir. minisztériumon belül 
új ügyosztályt létesítettek: a miniszterelnökségi sajtóosztályt.1 Andrássy 
Gyula miniszterelnök báró Wenckheim Béla belügyminiszterhez küldött leve­
lében kifejtette, hogy ,,a sajtóvezénylet a miniszterelnökséghez tartozván, 
ennek fő értelme és célja, hogy a kormánynak a sajtóra való hatása központo-
síttassék . . ."2 A központosítás célja pedig a sajtóra fordítandó anyagi és szel­
lemi erők szétforgácsolódásának megakadályozása és a kormány politikai be­
folyásának növelése volt a magyar szent korona országainak területén. Min­
denekelőtt olyan lapvállalkozások támogatásának megszervezése látszott 
szükségesnek, amelyek a mindenkori kormány hivatalos politikájának szelle­
mében tudósítanak a belföldi és külföldi eseményekről. A miniszterelnökség a 
rendelkezésére bocsátott külön sajtóalapból3 és az ún. rendelkezési alapból 
jelentős összegekkel járult hozzá olyan lapok megindításának finanszírozásá­
hoz, amelyek vállalták ezt a feladatot. Az első, a belügyminiszter és a miniszter­
elnök által egyaránt támogatott újság, az Esti Lap című, Pálffy Albert szer­
kesztésében megjelent hetilap volt, amely megindításának évében 9000 forint 
segélyt kapott a kormánytól.4 S jóllehet a kis formátumban megjelenő ,,olcsó 
néplap" — amint azt a kormány tagjai nevezték — a fenti összegen kívül szer­
ződésben megállapított feltételek mellett bizonyos hivatalos irányzatot kép­
viselő cikkek közléséért külön díjazásban is részesült, alig két és fél év fenn­
állás után, 1870 decemberében mégis megszűnt. A kormány ezt követően több­
ször is próbálkozott lapalapítással. 1879-ben Tisza Kálmán miniszterelnök a 

1 A sajtóosztály feladata volt a miniszterelnök informálása a sajtóban megjelent köz­
leményekről, a kormánypárti lapok informálása a politikai, gazdasági és egyéb jelentős 
kérdésekkel kapcsolatos hivatalos álláspontról, valamint a kormány szolgálatában álló 
sajtótermékek anyagi támogatásának megszervezése és lebonyolítása. 

2 Andrássy Gyula miniszterelnök levele b . Wenckheim Béla belügyminiszterhez 1867. 
november 8. — Magyar Országos Levéltár (továbbiakban: OL.) K 148. Bm. ein. ir. 1867. 
IV. B. tétel. 

3 A miniszterelnökség sajtócélokra fordítható alapjának évi maximális összege 50 000 
forint volt. A koronaértékről szóló 1892: XVII. t. c. bevezetésétől kezdve a forint forgal­
mon kívül helyezéséig párhuzamosan használták a két pénznemet. Az olyan fizetésnél, 
amelyet a törvény szerint koronában kellett teljesíteni, az ezüst egyforintost két koroná­
val egyenlő értékűnek tekintették. (Corpus Iuris Hungarici, továbbiakban C.I.H., 1892 — 
1893. kötet 282. laptól). 

4 OL. K. 26. ME. ir. 1868. 1214. sz. 



A kormánypárti sajtó támogatásának formái 277 

királyhoz intézett felterjesztésében ír effajta közvetlen lapalapításról: „Szük­
sége forogván fenn egy szerb nyelven megjelenő hazafias irányú hetilapnak, 
intézkedtem, hogy ilyen lap Újvidéken Nedelnyi Liszt címmel megjelenjék."5 

Egy másik felterjesztésében, amely 1887-ből származik, Tisza a Kolozsvár 
című lap megalapításának szükségességét bizonygatta: 

,,. . . az erdélyi részekben egy oly napilap fennállása, mely az általános művelődés 
terjesztése mellett Felséged magyar kormánya intentioinak megfelel, s annak az ország 
javára irányzott törekvéseit hathatósan támogatja, felette kívánatosnak és szükségesnek 
mutatkozik."6 

A miniszterelnök személyesen intézkedett az iránt, hogy egy új, ilyen irányú 
hírlap keletkezhessen. 

Gyakran a lapok leendő szerkesztői vagy kiadói maguk ajánlották fel, hogy 
— némi anyagi juttatás fejében — kormánypárti újságot alapítsanak. Petíció­
ikban részletesen tájékoztatták a miniszterelnököt a megindítandó hírlap 
vagy folyóirat programjáról, és hangzatos ígéretekkel biztosították arról, hogy 
híven kívánják szolgálni a hivatalos érdekeket. így te t t a Délmagyarország 
című lap leendő szerkesztője is, aki a miniszterelnökhöz intézett folyamodvá­
nyában a következőket írta: ha a miniszterelnök a lap megindítását „bármily 
kicsi évi átalányösszeg kegyes engedélyezése által lehetővé teszi," ennek ellen­
szolgáltatásaképpen ,,a legnagyobb készséggel felajánljuk a nevezett lap hirde­
tési rovatát bármilyen természetű közlemények terjesztésére éppen úgy, mint 
ahogyan rendelkezésére áll annak szellemi része is nem csupán a m. kir Kor­
mány minden irányú intencióinak leghatalmasabb támogatására, hanem kultu­
rális, társadalmi és nemzetiségi céljainak egyenes megvalósítására is."7 A 
miniszterelnök természetesen elfogadta az ajánlatot, és egészen a lap végleges 
megszűnéséig rendszeresen segélyezte a kiadót. Megesett az is, hogy a támo­
gatás fejében egyes lapszerkesztők másfajta szolgáltatások teljesítését helyez­
ték kilátásba. A Nagyszombat és Vidéke című újság szerkesztője, Újházi Árpád, 
az általa igényelt évi 3000 korona szubvenció ellenszolgáltatásaként felaján­
lotta, hogy ,,a nagyszombati, szepesi és malaczkai járás ama intelligens elemei­
nek, akik korlátolt anyagi helyzetüknél fogva előfizetni képtelenek, de a köz­
nép gondolkodására állásuknál fogva befolyással bírnak," lapját díjtalanul 
fogja megküldeni.8 A Szegedi Híradó kiadója, Endrédi Imre miután megtudta, 
hogy a szegedi királyi főügyészség az igazságügyi minisztériumnak ,,az agrár­
szocializmus ellensúlyozására egy agilis néplap" kiadására te t t javaslatot, 
amely lapnak a feladata az lenne, hogy ,,az összes minisztériumokkal közvetlen 
érintkezésben állván . . . szerezzen olyan információkat, melyek a földmíves 
nép közvetlen érdekeire vonatkoznak és ez információkat merész, sőt vakmerő 
hangon tárgyalván, a tévútra vezetett munkásokat elért sikereivel a maga 
körébe vonja," felajánlotta, hogy ő hajlandó lenne egy ilyen „néplapot" meg-

5 Tisza Kálmán miniszterelnök felterjesztése Ő cs. és Ap. kir. Felségéhez a művészi 
czélokra szánt alapból letett hírlapbiztosítékok iránt teendő intézkedés tárgyában. — 
OL. K 26. ME. ir. 1879. 1193. sz. (ad 1011. sz.) 1879. április 17. 

6 Tisza Kálmán levele Ferencz Józsefhez a Kolozsvár c. lap biztosítéka tárgyában 
OL. K 26. Me. ir. 1887. 2773. sz. (ad 2588. sz.) 1887. aug. 1. 

7 A Dólmagyarországi Magyar Közművelődési Egyesület kérelme a Délmagyarország 
című lap megindítása tárgyában. — OL. K 26. Me. ir. 1907. V. tétel 699. sz. (ad. 161. sz.) 

8 A Nagyszombat és Vidéke c. lap szerkesztőjének, Ujházy Árpádnak kérelme Wekerle 
Sándor miniszterelnökhöz lapjának anyagi támogatása iránt. — OL. K 26. Me. ir. 1909. 
V. tétel 3189. sz. 1909. február 5. 



278 Bellér Judit 

indítani, feltéve, hogy a kormány részéről bizonyos előnyöket nyújtanak az 
újság számára. így pl. ,,ha a földművelésügyi miniszter egy nagyobb szabású 
munka kiadására készül, erről a lap előzetesen értesítést kapna, és merész, sőt 
vakmerő hangon követelné hónapokig, hogy a nép érdekében a kormánynak 
ezt a munkát elvégeztetni szigorú kötelessége." Endrédi ehhez az ajánlathoz 
azt is hozzáfűzte: ,,egyes községekben, a hatóságok bizalmas kijelölésére . . . ez 
a lap is közvetlen és titkosnak tetsző összeköttetést tar tana fenn az ún. leg­
szájasabb kolomposokkal és maga a lap is éppen olyan látszólagos üldöztetések­
nek volna kitéve, mint amilyenről a legkedveltebb szocialista újságok máris 
panaszkodnak." Végezetül a szerkesztő azt is megjegyezte: ,,én a szocialista 
újság támogatásáért semmiféle állami támogatást nem igényelnék . . .".9 Bár 
az iratanyagban nem találtam közvetlen utalást arra, hogy a kormány miként 
reagált az ajánlatra, de feltételezhető, hogy támogatta a vállalkozó szellemű 
Endrédit. 

A vármegyék élén álló főispánok rendszeresen összeállított jelentéseikben 
tájékoztatták a kormány tagjait a fennhatóságuk alatt álló vármegye vagy 
szabad királyi város belső viszonyairól, így többek között a helyi sajtóval kap­
csolatos problémákról is. Jó néhány esetben maga a főispán indítványozta, 
hogy megyéjében a kormány intencióinak megfelelő szellemű újság alapítására 
adjon utasítást a miniszterelnök. Udvarhely vármegye főispánja ugyanis a 
következőképpen válaszolt a miniszterelnök helyzetjelentést kérő körrendele­
tére:10 a „vármegyében két politikai lap jelenik meg: a, Székely udvarhely és az 
Udvarhelyi Híradó. Mind a kettő a legszélsőbb ellenzéki álláspontot foglalja 
el . . . pártunknak rendelkezésére semmiféle politikai lap nem áll." Ugyan­
ebben a jelentésben utalt arra a főispán, hogy egy nemzeti munkapárti lap meg­
alapítása és rendszeres támogatása Udvarhely vármegyében évi hat—nyolcezer 
koronába kerülne.11 Csanád vármegye főispánjának felterjesztésére — amelyet 
a Makón alapítandó Ébredés című újság segélyezése ügyében írt — a miniszter­
elnök úgy rendelkezett, hogy a megindítandó lap szerkesztősége költségeinek 
fedezésére a rendelkezési alapból 6000 koronát utaljanak ki.12 

A támogatást kérő beadványok között azonban akadt olyan is, amely a 
kérés mellett (talán annak nyomatékosítására) figyelmeztetést is tartalmazott. 
A Pestmegyei Újság című, eleinte hetente egyszer, majd kétszer megjelenő 
hírlap számára a leendő szerkesztő, Barta Lajos 4000 korona segélyt kért, 
egyszer s mindenkori támogatásként. Pest-Pilis-Solt-Kiskunvármegye főispánja 
a kéréshez mellékelt kísérőlevelében megjegyezte, hogy amennyiben rövidesen 
nem intézkednek a segély megadása felől, „kilátás van rá, hogy a lap mások 
által radikális ellenzéki irányban fog megindíttatni".13 

9 Az idézet t szövegrészek E n d r é d i Imrének , a Szegedi Híradó k i adó jának a miniszter­
elnökhöz in t éze t t fo lyamodványából valók. — OL. K 26. Me. ir . 1898. I I I . t é te l 4510. sz. 
1898. márc ius 26. 

10 Az eml í t e t t le i ra t gr. K h u e n - H é d e r v á r y Káro ly miniszterelnök és belügyminiszter 
1219/1910. M E . sz. körrendele te , amelyben a vá rmegye i főispánoktól részletes jelentést 
ké r t a vá rmegye i saj tóviszonyokról . 

11 U d v a r h e l y vá rmegye főispánjának jelentése a saj tóügyről . — OL. K 26. Me. ir. 
1910. V. té te l 2650. sz. (ad 285. sz.) 1910. má jus 10. 

12 Csanád vá rmegye főispánjának kérelme egy Makón mega lap í t andó lap segélyezése 
t á r g y á b a n {Ébredés). — OL. K 26. Me. ir . 1906. V. té te l 956. sz. 

13 Pes t—Pil i s—Sol t—Kiskunvármegye főispánjának levele a Pestmegyei Újság c. 
pol i t ika i és t á r sada lmi he t i l ap megind í tása t á r g y á b a n . — OL. K 26. Me. ir . 1913. V. té te l 
6258. sz. (ad 303. sz.) 1913. szeptember 20. 



A kormánypárti sajtó támogatásának formái 279 

A hírlapkiadók — időszaki lapoknál a felelős szerkesztők — folyamodvá­
nyaikat a fővárosban közvetlenül a miniszterelnökhöz vagy a belügyminiszter­
hez intézték. Amennyiben szükségesnek ítélték, a lap profiljának megfelelő 
szakminiszter közreműködését is igénybe vették.14 

A vármegyékben és a szabad királyi városokban a helyi lapok kiadótulaj­
donosai és szerkesztői petícióikat a megyei vagy a városi főispánokhoz nyúj­
tot ták be, akik — a lapra, a szerkesztőre vagy a kiadóra, valamint a vármegyei 
és városi sajtó helyzetére vonatkozó megjegyzéseiket tartalmazó levél kíséreté­
ben — továbbították azokat a felsőbb hatóságokhoz.15 

A századforduló idején a hírlapok és folyóiratok előállítási költségei — a pél­
dányszámok növekedése, a papír, az olaj, a festék és más nyomdászat! cikkek 
árának emelkedése miatt — állandóan növekedtek. A lapok az előfizetésekből, 
valamint a napilapok utcai árusításából16 már nem tudták fedezni kiadásaikat, 
ezért többségük a kormányhoz fordult anyagi támogatásért. Néhány szerkesz­
tő, hogy az állami szubvenció iránti kérelmét kellő mértékben alátámassza, 
részletes kimutatást készített lapjának bevételeiről és kiadásairól. Ezt tet te a 
Kraján című kormánypárti szlovák újság szerkesztője, akinek a kimutatás 
szerinti bevétele, amely az előfizetési díjon és az államsegélyen kívül (összesen 
10 000 korona) magában foglalta a hirdetési díjakat, a városok, községek és 
pénzintézetek állandó hozzájárulásának összegét, az alapítványi tőke kamatait 
és a műkedvelő előadásokból származó bevételeket, az 1907. évben 11 976 
koronát te t t ki. Kiadásai azonban, amelyek a nyomtatási költséget, a klisék 
beszerzési árát, a postai költséget (hírlapbélyeget), az expediálási, ügyviteli 
kiadásokat, valamint a szerkesztői tiszteletdíjakat és a helyi kézbesítés költ­
ségeit tartalmazták, a számítások szerint pontosan 26 988 koronára rúgtak.17 

A lapok kiadásaira fordított összegek tehát jóval meghaladták a kiadók be­
vételeit, akik újabb bevételek hiányában támogatásra szorultak. A lapok 
kiadói és szerkesztői, valamint az őket támogató megyei főispánok — akik 
gyakran hivatkoztak a vármegyei kormánypárti lapok sokszor valóban siral­
mas helyzetére — jelentős összegeket kértek a minisztériumtól. A belügymi­
niszter és a miniszterelnök — ha a lap szerkesztésének politikai iránya meg­
felelt a kormányzat érdekeinek és elképzeléseinek — több ízben meg is adta az 

14 1899-ben az Athenaeum nyomda rt. azzal a kéréssel fordult Darányi Ignác m. kir. 
földművelésügyi miniszterhez, hogy a Nemzet c. politikai napilap Mezőgazdaság mellék­
letére szóló, 1901. április l-ig hatályos szerződést további négy évre hosszabbítsa meg. 
A miniszter intézkedett az ügyben, és a társaság a két lap által addig élvezett 5400 ko­
rona évi szubvenciót is megkapta. A miniszterelnöktől utólagos hozzájárulást kért intéz­
kedéséhez. OL. K 26. Me. ir. 1899. 9172. sz. ein. ir. 1899. szeptember 21. 

15 L. erre 11. sz. jegyzetet, valamint Őrgróf Pallavicini Alfréd Zemplén megyei főis­
pán előterjesztését a, Zempléni Hírlap segélyezése tárgyában, amely 1906-ban 4000 korona 
szubvencióban részesült. — OL. K 26. Me. ir. 1906. V. tétel 502. sz. — Máramaros vár­
megye főispánjának javaslata, amelyben a megyéjében megjelenő Máramaros részére 
évi 2400, a Nagyság c. hetilap részére, ül. a német nyelvű Jüdische Zeitung részére 600 — 
600 korona évi államsegély kiutalását indítványozta. — OL. K 26. Me. ir. 1912. V. tétel 
220. sz. 1911. december 16. 

16 A budapesti rendőrkapitány 1896-ban adta meg az első kolportázsengedélyt (hírla­
pok utcai árusításának joga) az egykrajcáros Esti Újságnak., amelyet az első magyar bul­
várlapként tartanak számon. Az Esti Újság Rákosi Jenő kiadásában, Barna Izidor, majd 
Sajó Aladár szerkesztésében jelent meg. 

17 A Kraján című lap ügyében kérelem a miniszterelnökhöz az állami szubvenció kie­
gészítése és kedvezmények engedélyezése iránt. — OL. K 26. Me. ir. 1907. V. tétel 1649. sz. 
1907. március 1. 

2 Magyar Könyvszemle 



280 Bellér Judit 

igényelt szubvenciót.18 Némelyik újság meglehetősen nagy összegű segélyt 
kapot t a kormánytól. Sokszor azonban ez sem segített. A Nasa Zastava című 
hírlap az 1910. évben a miniszterelnökségtől 20 000, a belügyi tárcától 4 000 
korona szubvenciót kapott, azonban a lap helyzete ennek ellenére tovább rom­
lott; míg az 1910. év végén előfizetőinek száma 6062 volt, egy évvel később ez 
a szám 4019-re csökkent.19 

A vidéki lapok, amelyek a rendszeres évi segélyezésre szorultak, egy évente 
előre meghatározott összeget kaptak a kormánytól. Ezt a pénzt a miniszter­
elnökségi sajtóosztály vezetője a miniszterelnök írásbeli utasítására negyed­
évenkénti részletekben, átvételi elismervény ellenében utalta át az illetékes 
főispán részére, aki az esetek többségében maga döntött a kiutalt segély elosz­
tásáról megyéje lapjai között.20 A miniszterelnök hivatalos álláspontja szerint 
a vidéki lapok ilyen támogatása csak ott valósulhat meg, ,,ahol a törvény­
hatóság a hivatalos közlönyét nem tudná valami csekély szubvenczió nélkül 
fenntartani, a mire szüksége van; vidéki sajtót szubvenczionálunk ott apró 
pénzekkel, könnyítésekkel, úgyszólván nagyobb előfizetésekkel, a hol azt a tár­
sadalmi viszonyok vagy a nemzetiségi agitáczióknak kontrakarirozása teszi 
szükségessé".21 

A kormánypárti vidéki lapok a rendes évi segélyen kívül egyéb kedvez­
ményekben is részesültek. E lapok kiadóit például felmentették a hírlapbizto­
síték letételének kötelezettsége alól. A kaució sokszor igen nagy terhet rótt 
azokra, akik időszaki lapot akartak indítani. A még érvényben levő 1848. évi 
XVIII . törvénycikk 30. §-a szerint a Budapesten megjelenő időszaki lapoknak 
10 000, a vidékieknek 5000 forintot kellett biztosítékként letenni. Amennyiben 
az újság szerkesztője vagy kiadója a kedvezményt megkapta, a hírlapbiztosíté­
kot a minisztérium tet te le helyette. Mivel azonban ezt a költséget a sajtóalap­
ból és a rendelkezési alapból fedezni nem tudták, gyakran eredetileg más célra 
szánt pénzt, például a művészeti célokra fenntartott alapot vették igénybe. 
Tisza Kálmán a királyhoz intézett felterjesztésében22 arra kért engedélyt, hogy 
a művészi célokra szánt alap tulajdonát képező alföld-fiumei elsőbbségi kötvé­
nyekből 40 darabot (8000 forint névleges értékben) a Narodni Liszt című szerb 
hetilap biztosítékára fordíthasson.23 Ugyanennek az alapnak a terhére kérte 

18 így pl. a Szentes és Vidéke c. Csongrád vármegyei lap évente 1000 korona szubven­
ciót kapott, míg a Szeged és Vidéke c. lap segélyét évi 6000 koronában állapította meg a 
miniszterelnök. - OL. K 26. Me. ir. 1905. V. tétel 5381. sz. és OL. K 26. Me. ir. 1911. V. 
tétel 264. sz. 

19 Sáros vármegye főispánjának beadvány a Nasa Zastava c. szerb lap ügyében OL. K. 
26. Me. ir. 1912. V. tétel 6427. sz. 1911. november 2. 

20 Maros -Torda vármegye és Maros-Vásárhely sz. kir. város főispánjának jelentése a 
miniszterelnökhöz: ,,. . . a sajtó támogatására engedélyezett 4000 koronát . . . szétosz­
tot tam a kormány politikáját támogató két 67-es lap u. m. Székely Lapok és Napló kö­
zött . . ." - OL. K 26. Me. ir. 1910. V. tétel 3964. sz. (ad 2656. sz.) 1910. július 4. 

21 Wekerle Sándor miniszterelnök válasza Szemere Miklós sajtóügyben benyújtott par­
lamenti interpellációjára. 1906 — 11. évi országgyűlés 42. országos ülés 1906. október 10. 
Képviselőházi Napló (K. IST.) I I I . kötet 8—17. 1. 

22 L. 5. sz. jegyzetet. 
23 L. 5. sz. jegyzetet. E felterjesztés melléklete egyébként a művészeti célokra szánt 

alapból hírlapi biztosítékra letett értékpapírokról szóló kimutatást tartalmaz. Csak né­
hány adat közülük: a Ludasi-Ganz-féle Tagespresse és Flotz című lapok biztosítékául le­
tet t 68 db 200 forintos Alföld-fiumei vasúti elsőbbségi kötvény, összege 13 600 forint; 
a Hírmondóért 8 db 1000 forintos és 1 db 100 forintos Unificalt osztrák ezüst kötvény, 
összege 8100 forint; a Somogy c. hírlapért a magyar földtehermentesítési kötvény összege 
3000 forint és 25 db I . erdélyi vasúti részvény, összege 5000 forint; a Győri Közlöny c. 



A kormánypárti sajtó támogatásának formái 281 

Tisza 1887-ben a Kolozsvár című lap számára 5250 forintnyi tényleges értéknek 
megfelelő értékpapíroknak hírlapbiztosítékként való letételét.24 

Mivel a laptulajdonosok költségvetésében a kiadások rovatban feltüntetett 
postai költségek meglehetősen jelentős összegeket emésztettek fel, a vidéki 
lapok kiadói egyre-másra kérelmezték a portókedvezmény megadását. Zólyom 
vármegye főispánja a Kraján című újság vezetőinek kérelmét támogató előter­
jesztést nyújtott be a kereskedelemügyi miniszterhez. Ebben kifejtette, hogy 

,,a Kraján — amely ez idő szerint az országban az egyetlen hazafias tót néplapnak 
tekintendő —, cikkei népies szellemben vannak írva, jól érthető, könnyed formában . . . 
s előfizetőinek száma . . . 4300-ra emelkedett. A Kraján évi előfizetési díja 2 korona, 
mely összegből a hírlapbélyeg költségeire 1 kor. 4 fillér esik, s így tényleg csak 96 fillér 
marad a szerkesztési, nyomtatási, expediálási stb. költségek fedezésére".25 

Nem találtam ugyan adatot arra, hogy a miniszterelnök miként reagált erre 
a kérésre, de feltételezhető, hogy nem válaszolt, mivel röviddel később újabb 
petíció érkezett hozzá, amely — a lap anyagi helyzetének részletes ismertetése 
mellett — azt a megállapítást tartalmazta, hogy portókedvezménnyel a hír­
lapbélyegnél és a postaköltségnél összesen 6000 koronát takaríthatnának meg, 
amely jelentős mértékben csökkenthetné a kiadásokat.26 

A hírlapbélyeg intézménye27 valóban súlyos terhet jelentett a lapkiadók 
számára. Eltörléséért már a múlt század utolsó évtizedében megindult a harc; 
végül 1900-ban részleges eredmények születtek. Az 1900. évi X. törvénycikk 
kimondta a naptárak, hirdetmények, hírlapi beiktatások, külföldi hírlapok és 
külföldi időszaki lapok bélyegkötelezettségének megszüntetését.28 

A kormány több ízben utasította a megyei főispánokat, hogy az igazgatásuk 
alatt álló törvényhatóságok területén szervezzék meg a megfelelő hangú hír­
lapok és folyóiratok terjesztését. E körrendeletek hangsúlyozták, hogy a sajtó­
termékek terjesztésének biztosítására minél több előfizetőt kell toborozni, 
s ahol ez a módszer nem eléggé eredményes — esetleg a lakosság szűkös anyagi 
lehetőségei miatt — ott — az ellenzéki sajtó taktikáját követve — ingyen­
példányok szétküldésével kell népszerűsíteni a lapokat. A főispánok részletes 
listákat készítettek megyéik azon kormányhű lakosairól, akik számára az 
ingyenpéldányok szétosztása feltehetően eredménnyel járhat. Levéltári forrá­
saink azt bizonyítják, hogy ennek az intézkedésnek elsősorban a szegényebb 
felvidéki lakosság körében volt jelentősége, itt is inkább a nemzetiségi csopor­
toknál. Árva vármegye főispánja a belügyminiszterhez írott levelében arról 
panaszkodik, hogy a vármegye „kizárólag tót ajkú lakosságát nagyban ront­
ják a körében sokszor ingyen is szétküldött többféle nemzetiségi lapok. Ezek­
nek nagyon is érezhető káros hatását hazafias irányzatú tót lapok rendszeres 

lapért magyar földtehermentesítési kötvény, összege 6500 forint és 1 db 1000 forintos 
osztrák államadóssági ezüst kötvény stb. A felsoroltak értékösszege: 34 700 forint (az 
egész kimutatásra von.). 

24 L. a 6. sz. jegyzetet. 
25 Zólyom vármegye főispánjának kérelme a kereskedelemügyi miniszterhez a Kraján 

c. lap portókedvezmóny-kérelme ügyében. — OL. K 26. Me. ir. 1907. V. tétel 1648. sz. 
1907. február 20. 

26 L. a 17. sz. jegyzetet. 
27 A bélyegkötelezettséget az 1850. évi szeptember 6-iki császári rendelet mondotta ki, 

ezt pedig az 1868:XXIL, 1869:XVL, 1870:LVIIL, 1871:LXIII., az 1873:IX., 1875: 
XVI., XXV., valamint az 1881:XXVL sz. törvénycikkek tartották hatályban. 

28 1900.X. te. Corpus Iuris Hungarici, 1900. 42. 1. 

2* 



282 Bellér Judit 

terjesztésével lehetne sikerrel ellensúlyozni".29 A főispán hangsúlyozta, hogy a 
legjelentősebb kormánypárti szlovák nyelvű újságok közül kettőnek, a Kraján-
nak és a Krestánnsik a terjesztését maga is elősegítette részben azzal, hogy 
szorgalmazta az előfizetést, részben pedig, amikor különösen nagy szükség 
volt rá, a saját költségére rendelt meg az említett lapokból bizonyos példány­
számot, amelyeket az egyes községek számára ingyen küldött el. Mivel a vár­
megye lakosságának négyötöd része katolikus, a maradék egyötöd rész evan­
gélikus, ennek megfelelően a nagyobb hányad a Krestant, a kisebbik pedig a 
Kraján című lapot olvasta volna szívesen a kormánypárti szellemű sajtóter­
mékek közül. Miután azonban a megye lakói igen szegények voltak, a főispán 
arra kérte a belügyminisztert, hogy a miniszterelnökség hozzájárulásával Árva 
megye területére a Krestánhól ötszáz, a Krajánhól legalább száz ingyen pél­
dányt küldjenek és osszanak szét. Előterjesztéséhez egy részletes jegyzéket 
is csatolt, amely azoknak a személyeknek nevét és címét tartalmazta, akiknek 
a lapok ily módon elküldhetők.30 A miniszterelnök személyesen támogatta a 
kezdeményezést. Teljesen egyedi esetek is előfordultak az ingyenpóldányok 
iránti igénylések között: egy alkalommal a belügyi tárca vezetőjéhez olyan 
petíció érkezett, melyben a Református Kovácsházi Földművelő Egylet kérte 
egy kormánypárti napilap és a földművelésügyi minisztérium kiadásában meg­
jelenő Néplap ingyenes megküldését. A kérést, amely ilyen formában rendkívül 
szokatlan volt, az egylet tagjai szegénységükkel indokolták. A miniszterelnök 
hozzájárult a kérelem teljesítéséhez, s a rendelkezési alap terhére megrendelte 
a Néplap című hetilapot, valamint a Budapesti Napló című politikai napilapot 
amely az idő tájt az egyik igen széles körben elterjedt kormánypárti hírlap 
volt.31 

A vidéken megjelenő lapok némelyikének szerkesztője a rendes évi segély 
mellett más, közvetlen támogatást is kért a kormánytól; Hedvy Bertalan, egy 
szabadelvű politikai pártlap leendő szerkesztője a 2000 forintos évi szubven­
ción és a tizenkét forintos hirdetési díjon felül még egy-egy vezércikk rend­
szeres megküldését kérte a sajtóirodától lapja minden vasárnapi számába. A 
sajtóosztály azonban erre vállalkozni nem tudott , így a kérelmet teljesíthetet-
lennek minősítve elutasította.32 

A m. kir. minisztérium természetesen a kormányhoz hű vagy legalábbis a 
hivatalos szellemmel nem ellenkező lapok fenntartásának többféle egyéb for­
máját is megvalósította: felkérte az egyes minisztériumokat, azok osztályait 
és az alájuk rendelt szerveket és hatóságokat, hogy bizonyos, a kormány poli­
tikáját hirdető és támogató lapokból meghatározott példányszámot előfizetés 
útján rendeljenek meg a maguk számára, természetesen saját költségvetésük 
terhére. A miniszterelnökség maga is ezt a módszert alkalmazta; az 1910. év 
második felére szóló hírlapmegrendelési kimutatás3 3 szerint 233 lapra fizetett 

29 Árva vármegye főispánjának kérelme a hazafias tót lapok fokozottabb terjesztése 
iránt a belügyminiszterhez. — OL. K 26. Me. ir. 1909. V. tétel 4130. sz. 1909. augusztus 1. 

30 Árva vármegye főispánja felterjeszti azon egyéneknek a névjegyzékét, akiknek a 
tót lapok ingyen elküldhetők. — OL. K 26. Me. ir. 1909. V. tétel 5117. sz. 1909. október 4. 

31 Â Református Kovácsházi Földművelő Egyletnek a belügyminiszterhez intézett s 
onnan rövid úton a miniszterelnökhöz áttett kérvénye egy kormánypárti napilap és a 
Néplap ingyenes megküldése tárgyában. — OL. K 26. Me. ir. 1906. V. tétel 797. sz. 
1906. január 26. 

32 Hedvy Bertalannak, a Felvidéki Szemle szerkesztőjének kérelme a miniszterelnök­
höz egy szabadelvű politikai pártlapnak kiadása s kormánypárti segélyezése iránt. — 
OL. K 26. Me. ir. 1898. I I I . tétel 2801. sz. 1898. február 26. 



A kormánypárti sajtó támogatásának formái 283 

elő összesen 273 példányban. A kimutatás részletes tájékoztatást nyújt a meg­
rendelt hírlapokról és folyóiratokról az újságok nyelve, a megjelenés helye, 
valamint a lap jellege szerinti megoszlásról. Szerepeltek a listán a legjelen­
tősebb budapesti és vidéki magyar és német hírlapok; az előbbiekből 31 buda­
pestit igényeltek 70 példányban, valamint 63 vidékit ugyanennyi példányban; 
az utóbbiakból 10 Budapesten megjelenőt 18 példányban és 11 vidéki német 
nyelvűt 1 — 1 példányban. Némelyik újságból több példányt is rendelt a 
miniszterelnökség a maga számára: így pl. a Budapesti Hírlapból négyet, az 
Újságból Ötöt, a Pester Lloydhól hatot, a Pesti Hírlapból négy példányt, míg 
a Népszavából, a Budapestből és & Neues Pester Journalból három-három dara­
bot. Az előfizetett lapok köre igazán tág volt: szerepeltek közöttük élclapok 
(Borsszem Jankó, Kakas Márton, Mátyás diák), jogi és igazgatási folyóiratok 
(Jogállam, Jogtudományi Közlöny, Magyar Közigazgatás), továbbá horvát-
szlavonországi lapok (Narodne N ovine, Ustavnost), szerb újságok (Branik, 
Srbobran, Zastava), román nyelvű lapok (Tribuna, Telegraful Roman, Oazetta 
Transylvanie), s számos ausztriai, francia, angol, olasz, amerikai és Német­
országban kiadott sajtótermék. E hírlapmegrendelési lista végösszege valami­
vel több, mint négyezer koronát te t t ki, amely összeg csak a miniszterelnökségi 
előfizetéseket tartalmazta, fél esztendőre. 

A fenti kimutatás, mint láthattuk, csak a hírlapokra és egyes folyóiratokra 
vonatkozó adatokat sorolta fel. A századforduló környékén azonban egyre-
másra jelentek meg másféle sajtótermékek is, a többi közt a különféle szak­
lapok, amelyek — hasonlóan a napi- és hetilapokhoz — szintén anyagi támo­
gatásra szorultak. A levéltári dokumentumok között található egy 1905-ben 
keltezett kimutatás,34 amely az azt megelőző év folyamán megjelent szakla­
pokra és folyóiratokra történt előfizetésekről tájékoztat bennünket. A lista 
vegyes jellegű volt; a mezőgazdasági, borászati, pénzügyi és egyéb gazdasági 
jellegű szaklapok mellett ezen is szerepelt néhány hírlap és folyóirat. Ez 
utóbbiak a Magyar Nemzet, a Budapesti Hírlap, a Független Újság, a, Hazánk, 
az Újság és a Néplap voltak. Ha az utóbbiak előfizetésére fordított összeget 
(92 964 korona) nem számítjuk, a szaklapok előfizetésére ebben az évben 
39 809 koronát számoltak el. (Figyelemre méltó az előző szám is: mindössze a 
felsorolt hat hírlap dotálására fordított összeget jelzi.) 

A miniszterelnökség példáját természetesen a szakminisztériumok is követ­
ték. Rendelkezésünkre áll olyan irat, amelyet az igazságügyminiszter készített 
a vezetése alatt álló minisztérium által előfizetett kőnyomatos lapokról.35 

E szerint a jegyzék szerint 1910-ben az igazságügyi tárca a legfontosabb kő­
nyomatosokra összesen 3640 korona összegben fizetett elő. A pénzügyminisz­
térium gazdászati hivatala — s itt nem esik szó az intézmény egyéb osztályai­
nak hírlapmegrendeléseiről — az 1913. évre körülbelül 3200 korona értékben 
fizetett elő újságokra.36 Ez az összeg természetesen csak a fontosabb szakköz-

33 A m. kir. miniszterelnökség hírlapmegrendelése az 1910. év második felére. — OL. K 
26. Me. ir. V. tétel 4294. sz. 

34 Kimutatás az 1904. év folyamán szaklapokra és egyes hírlapokra történt előfize­
tésekről . . . - OL. K 26. Me. ir. 1906. V. tétel 4992. sz. 14 801. sz. ein. 1905. 

35 Az igazságügyminiszter kimutatása az általa előfizetett kőnyomatosokról. — OL. K 
26. Me. ir. 1912. V. tétel 1834. sz. 1910. április 6. — Ezek a kőnyomatosok a következők 
voltak: Magyar Tudósító, Politikai Értesítő, Budapesti Tudósító, Magyar Távirati Érte­
sítő. Az említett összeg magában foglalta az igazságügyminisztérium részéről az MTI-nek 
nyújtott 600 korona támogatást is. 

36 A pénzügyminisztérium gazdászati hivatala által előfizetett fontosabb lapok: Buda-



284 Bellér Judit 

lönyök árát tartalmazta. A hivatal ezen felül megrendelt még az 'Általános 
beszerzési és szállítási részvénytársaság' útján harmincnégy hazai és néhány 
osztrák napilapot, összesen 1529 korona értékben. Ezek az összegek természe­
tesen csak a gazdászati hivatal által megrendelt lapok előfizetési díját jelölik; 
hogy a minisztérium egésze mennyi pénzt fordított évente a sajtótermékek elő­
fizetésére, azt a pénzügyi tárca által kiadott éves jelentésekből és kimutatások­
ból állapíthatjuk meg. 1910-ben a pénzügyminisztérium vezetője a miniszter­
elnöknek elküldött jelentésében arról számolt be, hogy ,,az előfizetések — ide­
értve a kőnyomatosoknak, valamint minden hazai, osztrák és egyéb külföldi 
napilapnak, folyóiratnak és szaklapnak előfizetését — összesen mintegy évi 
25 000 koronára rúgnak".37 1915-ben a pénzügyminiszter 13 571,90 koronában, 
1919-ben pedig 26 755,55 koronában jelölte meg a hírlapok és folyóiratok elő­
fizetésére fordított díjakat.38 Olyan konkrét esetekről is tudunk, amikor a 
szakminisztérium egyes lapokra kifejezetten anyagi támogatás céljából fizetett 
elő. Székely Sándor, a Politikai Hetiszemle című lap szerkesztője kérelmére a 
belügyminiszter ,,a hetilap 80 példányára" való előfizetést az 1918. évre ,,az 
'Irodai és házi szükségletek' naplója terhére"39 engedélyezte. Hasonló volt az 
eljárás több más lap esetében is: a Politika című havi folyóirat 20 példányára 
való előfizetést példányonként 24 korona előfizetési díj mellett szintén az 
„Irodai és házi szükségletek" naplója terhére számolta el a belügyminiszter. 
Magától értetődő tehát az a következtetés, hogy az ilyen összegeket, amelyeket 
a fenti napló terhére számoltak el, nem tüntették fel a sajtótermékek előfize­
tésére fordított kiadásokban. Ezekből a nagyobb példányszámban megrendelt 
újságokból a belügyminiszter, a négy belügyi államtitkár és a főosztályok 
vezetői személyesen kaptak néhányat.40 

Előfordult, hogy a miniszterelnök személyesen tet t ígéretet az újság szer­
kesztőjének, hogy a lapot támogatásban fogja részesíteni, azonban saját pénz­
alapjaiból azt már nem tudta teljesíteni. Ekkor kormánya tagjaihoz fordult 
segítségért. 1908-ban átiratot intézett a kereskedelemügyi miniszterhez, hogy 
a Dépêche d'Orient című lap részére az általa már kilátásba helyezett anyagi 
támogatás összegéhez a miniszter a lap 100 példányára való előfizetéssel, azaz 
3000 koronával járuljon hozzá. A kereskedelemügyi miniszter azonban csak 
részben teljesítette a kérést, fedezet hiányára hivatkozva csak 25 példányra 
fizetett elő.41 

pesti Közlöny, Pénzügyigazgatás, Budapesti Statisztikai Közlöny, Belügyi Közlöny, Állami 
Tisztviselők Lapja, Számvevőségi Szemle, Telekkönyv. — OL. K 255. Pm. ein. ir. 1912. 
5355. sz. 1912. december 30. 

37 A m. kir. pénzügyminiszter jelentése a miniszterelnöknek. — OL. K 26. Me. ir. 1912. 
V. tétel 2201. sz. 1910. április 15. 

38 Hírlapok és folyóiratok előfizetése az 1915. évre a pénzügyminisztérium részéről. — 
OL. K 255. Pm. ein. ir. 1897-1919. 1914. 9410. sz. — Hírlapok és folyóiratok előfizetése 
az 1919. évre a pénzügyminisztérium részéről. — OL. K 255. Pm. ein. ir. 1897—1919. 
1918. 9620. sz. 

a9 A Politikai Hetiszemle szerkesztőjének kérelme a lapra való előfizetés tárgvában. — 
OL. K 148. Bm. ein. ir. 1917. 31. tétel 34 046. sz. 1917. december 13. 

40 A Politika c. lap előfizetése tárgyában. — OL. K 148. Bm. ein. ir. 1917. 31. tétel 
32784. sz. 1917. november 6. 

41 A Dépêche d'Orient c. lap támogatása tárgyában a kereskedelmi miniszter átirata 
a miniszterelnökhöz (az alapirat száma: 5268/1908. Me. sz.). — OL. K 26. Me. ir. 1909. 
V. tétel 50. sz. 1908. december 31. — A kereskedelemügyi miniszteren és a miniszterel­
nökön kívül az igazságügyminiszter 500, a belügyminiszter 2500 koronával támogatta 
1909-ben a lapot, de az ennek ellenére megszűnt. 



A kormánypárti sajtó támogatásának formái 285 

A lapvállalkozások vezetőinek bizonyos különleges esetekben lehetőségük 
volt arra, hogy rendkívüli segélyt igényeljenek a kormánytól. Ez a támogatási 
forma — ahogy a neve is mutatja —, nem volt túlságosan gyakori; elnyerése 
csak politikailag indokolt esetben volt lehetséges. 1912-ben Szabadka szabad 
királyi város főispánja a miniszterelnökhöz intézett előterjesztésében42 a 
Szabadkán megjelenő Bácskai Hírlap és Bácsmegyei Napló című napilapok 
számára 500—500 forint negyedévi rendkívüli segély kiutalását kérte. Előter­
jesztését a következőkkel indokolta: 

,,A Szabadkán megjelenő Bácskai Hírlap ós Bácsmegyei Napló napilapok ez idő sze­
rint évi 3000 — 3000 korona szubvencióban részesülnek. Tudomásomra jutott, hogy a la­
pokat, melyek eddig ós a jelenben is munkapárti szellemben szerkesztetnek, és kiváló 
politicai szolgálatokat teljesítenek, tekintettel a forrongó politicai helyzetre, az ellenzék 
oly czélból, hogy a jövőben az ő érdekeiket szolgálják, meg akarja vásárolni." A szer­
kesztők ,,. . .lapjaikat munkapárti szellemben évi 3000 korona segélyezés mellett fenn­
tartani nem képesek . . .". Hozzátette még a főispán, hogy ,,a jelzett két lap Szabadkán 
eléggé olvasott és hogy politicai irányváltoztatásuk a jelenlegi politicai helyzetben ve­
szélyes lenne, egy új lap alapítása pedig most még nagyobb költséggel járna. . . " . A mi­
niszterelnök teljesítette a kérést. 

Arról is vannak adataink, hogy egy megszűnt kormánypárti újság volt szer­
kesztője egyéni támogatást kért és kapott is a miniszterelnöktől. A Kolozs­
váron megjelent, s 1906-ban megszűnt Nemzeti Hírlap című újság szerkesztő­
jének, Heggyesi Vilmosnak meghatározatlan ideig tartó, havi 300 korona, 
Tussai Gábornak és Pokorly Józsefnek, a lap két volt munkatársának pedig 
fejenként havi 80 korona összegű egyéni segélyt utal tatot t ki a miniszterelnök, 
„melynek fejében a három egyén köteles a mindenkori . . . főispánnak politikai 
szolgálatokat teljesíteni".43 

Az igazi támogatást azonban az újságkiadók és a lapszerkesztők számára a 
kormány által az erre a célra felállított külön sajtóalapból és a rendelkezési 
alapból folyósított szubvenciók jelentették. Ezen alapok felhasználásáról a 
miniszterelnökség rendelkezett. Évente szinte százával érkeztek a petíciók az 
ország minden részéből a kormányhoz, amelyekben a budapesti és vidéki szer­
kesztők és kiadók esedeztek a támogatásért. Hosszú lenne részletesen felsorolni 
a segélyben részesülő lapok listáit évekre lebontva: az azonban bizonyos, hogy 
a segélyösszegek skálája igen változatos volt. Csak néhány példa: a Nemzet 
című újság 1896-ban 36 000 forint szubvenciót kapott, amely összeg 1905-ben 
10 800 koronára apadt.44 A Sáros vármegyében megjelenő Nasa Zastava című 
szerb lap részére 1911-ben 20 000 korona évi segélyt folyósított a kormány.45 

Természetesen nem ezek a viszonylag nagy összegek jellemezték a kormány 
által adományozott szubvenciókat; voltak olyan lapok, amelyek évente 5000, 
s olyanok, amelyek kénytelenek voltak jóval kisebb összegekkel beérni (800, 

42 Szabadka sz. kir. város főispánjának előterjesztése a Bácskai Hírlap és a Bácsmegyei 
Napló címére kiutalni kért 500 — 5Ö0 korona negyedévi rendkívüli segély tárgyában. — 
OL. K. 26. Me. ir. 1912. V. tétel 3947. sz. (ad. 263. sz.) 1912. július 8. 

43 A miniszterelnök értesíti Kolozs vármegye és Kolozsvár sz. kir. város főispánját a 
Nemzeti Hírlap volt szerkesztőjének és munkatársainak rendszeres havi segélyben való 
részesítéséről. - OL. K 26. Me. ir. 1906. V. tétel 308. sz. 1906. december 6. 

44 Rendelvény Huszár Adolf kir. tanácsos és segédhivatali főigazgató számára. — OL. K 
26. Me. ir. 1897. I I I . tétel 24285. sz. 1896. december 24. - Kimutatás az 1904. év folya­
mán . . . egyes hírlapoknak engedélyezett szubvenciókról. — OL. K 26. Me. ir. 1906. 
V. tétel 4992. sz. 14801/eln. 1905. 

45 Sáros vármegyei sajtóügyek. — OL. K 26. Me. ir. 1912. V. tétel 237. sz. 1911. de­
cember 16. 



286 Bellér Judit 

600, sokszor csak 200 koronával).46 Akadt olyan lapszerkesztő is, aki a minisz­
terelnökség által megállapított évi segélyösszeget egyszerűen nem fogadta el, 
mivel rendkívül kevésnek találta azt. A kormány a Pozsonyban megjelenő 
Westungarische Grenzbote című újság számára havi ötven forint folyósítását 
kezdte meg 1898-ban, amit a lap szerkesztője az első részlet kézhezvétele után 
határozottan visszautasított azzal, hogy az évi 600 forint támogatás helyett 
egyszer s mindenkorra összesen 1000 forint segélyt kér. A miniszterelnök azon­
ban nem változtatta meg elhatározását; az igényt határozottan elutasította, 
s fenntartotta a havi ötven forint kiutalást.47 

A pénzalapok felhasználásáról a miniszterelnök a többi érdekelt tárca veze­
tőjének meghallgatása és a segélyt igénylő lapok helyzetéről való alapos tájé­
kozódás után — esetenként a belügyminiszter előzetes hozzájárulásával — 
döntött. A főispánok már korábban említett szerkesztőket, kiadókat támogató 
levelei sokszor igen nagy segítségére voltak a kormány vezetőjének a döntés­
ben. A Krausz és Fischer nyomdacég 1898-ban kérelmet intézett Bánffy 
miniszterelnökhöz, amelyben a Bácskai Hírlap című hetenként négyszer meg­
jelenő politikai tartalmú újságjuk számára évi 4000 forint segély kiutalását 
kérték a kormánytól. (E szabadkai hírlappal kapcsolatosan már volt szó szub­
vencióügyekről, de azok az 1912. évben történtek.) A levelet továbbító fő­
ispán azonban, aki túlzottnak ítélte a kért összeget, úgy módosította az igényt, 
hogy két szabadkai lap segélyét állapítsa meg a miniszterelnökség, lehetőleg 
összesen évi 1000 forintban, mégpedig úgy, hogy annak egyharmada vagy egy­
negyede illesse csupán a Bácskai Hírlapot, a fennmaradó rész pedig a Bácskai 
Ellenőr szerkesztőségének utaltassék ki.48 A miniszterelnök végül is gondosan 
mérlegelve a javaslatot, úgy határozott, hogy évente összesen 600 forint segélyt 
engedélyezett a két lap számára.49 

A kormány által a lapok segélyezésére fordított szubvenciók egészének évi 
mennyisége igen nagy volt. Rendelkezésünkre áll néhány századforduló előtti 
adat, amely azt bizonyítja, hogy akkoriban mekkora volt az igény a kormány 
támogatására: az 1897. évre a rendelkezési alapból 195 176 forintot, a sajtó­
alapból 44 832 forintot irányoztak elő sajtócélokra. Az 1898. évre nézve 
Bánffy miniszterelnök arra utasította Huszár Adolf segédhivatali főigazgatót, 
hogy a rendelkezési alapból 159 660, 1899-re pedig 155 040 forintot szolgál­
tasson ki az előre összeállított listán szereplő lapok szerkesztőségei számára. 
Ha alaposabban megnézzük a felsorolt összegeket, azt tapasztaljuk, hogy az 
évek múlásával ezek fokozatos csökkenést mutatnak. A századfordulót köve­
tően pedig ez a célkitűzés egyre inkább megvalósult; a kormány rendelkezésére 
álló pénzalapok gyakori átcsoportosítása a sajtócélokra fordított összegek 

46 Az Aradi Közlöny részére kifizetett segélyösszeg 1898-ban 5000 forint volt OL. K 
26. Me. ir. 1898. I I I . tétel 1. sz. (4651., 9631., 14261. sz.). - A Felsőtorontáli Közlöny 
évi 800, a Zsombolyaer Zeitung évi 600 koronát kapott. — Torontál vármegyei sajtóügyek. 
— OL. K 26. Me.' ir. 1912. V. tétel 249. sz. 1911. december 6. — A Rábaközi Közlöny évi 
200 korona segélyben részesült. — Sopron vármegyei sajtóügyek. — OL. K 26. Me. ir. 
1912. V. tétel 239. sz. 1911. december 16. 

47 Pozsony vármegye és Pozsony sz. kir. város főispánjának kérelme a miniszterelnök­
höz. - OL.'K 26. Me. ir. 1898. I I I . tétel 10815. sz. (ad 6301. sz.) 

48 Krausz és Fischer nyomdaczégnek kérelme a miniszterelnökhöz a Bácskai Hírlap­
nak adandó subventio tárgyában. — OL. K 26. Me. ir. 1898. I I I . tétel 5997. sz. — Sza­
badka és Baja városok főispánjától a miniszterelnök 5947/eln. sz. leiratára. — OL. K 
26. Me. ir. 1898. I I I . tétel 11566. sz. 1898. június 30. 

49 A Szabadkán megjelenő hírlapok tárgyában — szubvenció. — OL. K 26. Me. ir. 
1898. I I I . tétel 14289. sz. 1898. október 1. 



A kormánypárti sajtó támogatásának formái 287 

állandó megnyirbálását eredményezték.50 A tízes években az egyes túlszubven­
cionált lapok segélyösszegét tendenciaszerűen csökkentették; a Székely Napló 
című lap a század elején 3600 korona segélyt élvezett évente, 1912-ben azonban 
ez az összeg 2400 koronára apadt. A miniszterelnök a támogatás összegének 
módosításához fűzött indoklásában kijelentette, hogy a ,,Napló korábbi segé­
lye . . . annak idején a megyei harczokra való tekintettel lett oly rendkívüli 
mérvben megállapítva. Azóta a viszonyok azonban javultak."51 ,,A Szeged és 
Vidéke segélyét, noha a lap magatartása ellen kifogás nem tehető, kénytelen 
voltam 8000-ről 6000 koronára leszállítani" — írta a miniszterelnök Szeged sz. 
kir. város főispánjának 1911 végén, amikor a következő évi szubvenciókról 
döntött.52 Természetesen az egyes túlszubvencionált lapok segélyösszegének 
csökkentése nem zárta ki annak lehetőségét, hogy ezzel egyidőben indokolt 
esetekben az elvont összegek átcsoportosítása révén más, arra rászoruló lapokat 
támogassanak. A fiumei kormányzó 1912-ben arról számolt be a miniszter­
elnöknek, hogy a város lapjai számára kiutalt segélyösszeget az előző évek 
gyakorlatához viszonyítva másként osztotta fel; ,, . . . a Fiumei Estilapnak 
segélyezését . . . lényegesen leszállítottam, az A Tengerpartot, mely azelőtt 
elég erős ellenzéki színezetű volt, új subventio adásával oda irányítottam, hogy 
a külvilág előtt megtartva függetlenségét, politikailag a kormány intentioi 
szerint működik . . . " 

A miniszterelnök e felterjesztésre adott válaszában biztosította a kormány­
zót arról, hogy nemcsak helyesli akcióját, hanem, ha megvalósíthatónak látja, 
egy kormánypárti olasz lap támogatását is elképzelhetőnek tartaná, akár vala­
melyik magyar lap rovására is.53 

E kis kitérő után pillantsunk vissza a fentebb idézett kimutatások végered­
ményeire. Ezek az összegek persze egyáltalán nem csak a lapok segélyezésére 
felhasznált szubvenciót tartalmazták; az egyes lapok munkatársait kiemel­
kedő teljesítményükért, a külföldi tudósítókat54 pedig sokrétű munkájuk 
sikeres elvégzéséért jutalmazta a kormány. Ezeket az összegeket is természe­
tesen az említett alapok terhére számolták el. Az 1897-es kimutatás tanúsága 
szerint a sajtóiroda a rendelkezési alapból 7400, a sajtóalapból 21 312 forintot 
utalt át közvetlenül az érdekelt személyeknek. 1898-ban ezek a tételek a 
következőképpen alakultak: a rendelkezési alapból 6400, a külön sajtóalapból 
17 452 forintot fordítottak az említett újságírók illetményére. 

Ezeken a kiadásokon kívül a fenti végösszegek tartalmaztak még bizonyos 
jelentéktelenebb tételeket is, amelyeket a sajtóosztály külföldi, vidéki és 
egyéb cikkek honorálására engedélyezett, s amelyek átlagosan 5 — 6000 forintra 
rúgtak évente a századfordulót közvetlenül megelőző időszakban. (Nem számí­
tot tam ehhez az azokat összegeket, amelyeket a kormány egyes újságok javára 

50 Rendelvény. Huszár Adolf kir. tan. segédhivatali főigazgatót Bánffy miniszterelnök 
utasította, hogy az 1897. (1898., 1899.) évben sajtócélokra a következő tóteleket szol­
gáltassa ki: . . ". - OL. K 26. Me. ir. 1897. (1898., 1899.) I I I . tétel 24285. Me. sz. (18053., 
20818.) 

51 Maros-Torda vármegyei sajtósegély — Székely Napló. —OL. K 26. Me. ir. 1912. V. 
tétel 230. sz. 1911. december 18. 

52 A Szeged és Vidéke hírlapi szubvenciója tárgyában. — OL. K 26. Me. ir. 1912. V. 
tétel 264. sz. 1911. december 18. 

53 A fiumei kormányzó felterjesztése az ottani lapsegélyek tárgyában. — OL. K 26. 
Me. ir. 1912. V- tétel 670. sz. (ad 266. sz.) 1912. január 30. 

54 így pl. Óváry Lipót, az Epoque munkatársa levelezőkónt összesen 2240 koronát, 
Hermán Vilmos, a Berliner Tagblatt levelezője 1200 koronát, Pisking Teofil és Winternitz 
Jakab mint bécsi levelezők 1200, ül. 960 koronát kaptak 1897-ben. 



288 Bélier Judit 

számolt el cikkek honoráriuma címén, és amely természetesen nem volt azonos 
ezen újságok rendes évi szubvenciójával.)55 Az 1900-as évek elején ezt a rend­
szert megszüntették, és a miniszterelnökségi sajtóosztály a vidéki lapokba 
írandó cikkek honoráriumára nézve évi átalányösszeget bocsátott Klein Ödön 
osztálytanácsos rendelkezésére, melynek összege kereken 24 000 korona volt. 
Ez a rendszer azonban aligha bizonyulhatott jónak, ugyanis 1905-ben meg­
szüntették; azon túl Vészi József miniszteri tanácsos vette át a sajtóügyek inté­
zését. Vészi 1906-tól kezdve havi 3000 korona hitelt kapott a sajtókiadásokra 
a kormánytól avégből, hogy ennek erejéig a miniszteri tanácsos az egyes cikk­
írók által előzetesen kiállított, s általa hitelesített számlák ellenében a pénzt 
kiutaltassa.56 E módszernek az volt a célja, hogy a hírlapok számára elküldött 
cikkekre fordított pénz mennyiségét valamelyest csökkentsék, illetve hogy az 
egész cikkforgalom alakulását közvetlenül ellenőrzésük alá vonják. 

A kormány természetesen nemcsak a napilapok és folyóiratok fenntartásá­
hoz történő hozzájárulással fejtette ki propagandatevékenységét, hanem más 
sajtótermékek, könyvek és egyéb nyomtatványok támogatása és terjesztése 
útján is. Azokat a kiadványokat, amelyek a hivatalos hangnemnek megfelelő 
stílusban íródtak, részben közvetlenül is anyagi támogatásban részesítették, 
részben terjesztésüket segítették elő. A megyei főispánok gyakran kaptak 
utasítást arra, hogy a terjesztésre alkalmas, a hivatalos szellemnek megfelelő 
nyomtatványokat és könyveket törvényhatóságaik területén népszerűsítsék. 
A többi közt elősegítették a Pallas nagylexikon postán történő szétküldését, 
számos irodalmi lap, színes kalendárium, képes naptár terjesztését. Az egyéb 
nyomtatványok közé sorolhatók még a nagyobb lapok éves mellékletei és az 
egyes szaklapok zsebnaptárai.57 A képes kalendáriumok és naptárak jó része 
nem magyar, hanem szlovák, német, román és szerb nyelvű, ami lehetővé 
tet te ezek széles körű elterjedését a nem magyar ajkú lakosság körében is. 

Az eddig elmondottak alapján nyugodtan állíthatom, hogy a protekcionista 
sajtópolitika érvényesítésének érdekében hozott kormányintézkedések meg­
lehetősen sokoldalúak voltak. A hivatalos politika terjesztésének elősegítése 
azonban egy másik szabálycsoport megalkotását is igényelte: a nem kormány­
párti, illetve a kifejezetten ellenzéki sajtótermékek politikai, gazdasági és 
egyéb, a közhangulat befolyásolására alkalmas cikkeinek gondos tartalmi 
ellenőrzése megszervezését. A kormány az egyes közigazgatási egységek élén 
álló tisztviselők feladatkörébe utalta a törvényhatóságuk területén megjelenő 
összes sajtótermék jegyzékének évenkénti pontos és teljes összeállítását. A 
főispánok e listákat évente jut ta t ták el a miniszterelnökség mellett működő 
sajtóirodába.58 A Budapesten kiadott politikai napilapok és folyóiratok cikkei­
nek ellenőrzését közvetlenül a sajtóosztály lát ta el. Ez a szerv, miután átvizs-

55 1897-ben pl. a Magyar Újság cikkek honoráriumaként negyedévenként 150 koronát 
kapott. — L. a 44. sz. jegyzet első jelzetét. 

58 1906 előtt a vidéki táviratok költségeire évi 24 000 korona átalányt, a külföldiekre 
évi 8000 koronát engedélyezett a miniszterelnök. 1906-tól a külföldi táviratokra havi 
200 koronát szolgáltattak ki, a vidéki táviratokra pedig azontúl semmiféle költséget nem 
számoltak fel, mivel a kereskedelemügyi miniszter ezekre nézve a postai díjat eltörölte. 
OL. K 26. Me. ir. 1905. V. tétel 4707. sz. (ad 4694. sz.) 1905. november 1. 

57 Néhányat megemlítünk közülük : a Pesti Hírlap Nagynaptárát, a Borászati Lapok 
Zsebnaptárát, a Köztelek Zsebnaptárát és a tót nyelvű Narodni Kalendart. 

58 A többi között rendelkezésünkre áll Arad város polgármesterének a helyi sajtóter­
mékekről szóló éves kimutatása 1897-ből. — OL. K 148. Bm. ein. ir. 1897. XIV. B. 
tétel 324. sz. 



A kormánypárti sajtó támogatásának formái 289 

gálta az inkriminált írás tartalmát — amelyet eredetiben, vagy ha más nyelven 
jelent meg, a hivatalos fordítást mellékelve ju t ta t tak el hozzá —, indokolt 
esetben büntető szankciót alkalmazott. A kiszabható büntetés a hazai lapokkal 
szemben többféle lehetett. Ha a lapot a kormány a kifogásolt cikk megjelenése 
idejéig rendes évi támogatásban részesítette, többnyire elrendelte a szubvenció 
további folyósításának megszüntetését, a lap „nem megfelelő politikai maga­
tar tása" miatt.59 Az erősen ellenzéki szellemben íródott, a kiegyezés, a Monar­
chia állama, a főtisztviselők személye ellen irányuló, vagy a nemzetiségek izga­
tását célzó politikai tartalmú közlemények ellen a sajtórendészeti felügyelettel 
megbízott belügyminiszter és a főispánok gyakran indítottak sajtópereket az 
újságírók vagy — a 48-as sajtótörvény fokozatos és kizáró felelősségi rend­
szere következtében — a lapszerkesztők, illetve a kiadók ellen.60 

A külföldről érkező lapok tartalmát szintén alapos vizsgálatnak vetették alá. 
Ha egyes cikkek ellen politikai okokból kifogás merült fel, a laptól megvonták 
a postán való szállítás jogát, amely azt jelentette, hogy szinte lehetetlenné vált 
a lap magyar területen történő terjesztése. A tilalom természetesen az egész 
magyar területre kiterjedt, ahogy akkoriban körülírták: a magyar szent korona 
országainak területére.61 Amennyiben a postai szállítás jogának megvonását 
elrendelték, az intézkedésről hivatalosan értesíteni kellett az igazságügyi és a 
pénzügyi tárca vezetőit (adott esetben a fiumei kormányzót), és a Belügyi Köz­
löny című hivatalos lap szerkesztőségét, aki a legrövidebb időn belül beszámolt 
a tilalomról a lap megfelelő rovatában. A postai szállítás jogának megvonása 
eleinte a belügyminiszter, később pedig, a század elején fokozatosan a hitel-

59 Ez történt a Radna-Lippa c. lappal is, amelytől az „Új utakon a polgárság" című 
cikkének tömegsztrájkra vonatkozó felhívásába foglalt izgatás miatt vonták meg az 
állami szubvenciót. - OL. K 26. Me. ir. 1913. V. tétel 1285. sz. 

60 A Tribuna c. lap ellen Bányai Albert csendőrfőhadnagy és néhány csendőrrel szem­
ben elkövetett rágalmazás miatt indult hivatalosan sajtóper. — A belügyminiszter átira­
ta a honvédelmi miniszterhez. — OL. K 148. Bm. ein. ir. 1897. XIV. B. tétel 5307. sz. — 
Mauser Mihály Brassó vármegye főispánja levele a belügyminiszterhez a Kronstädter 
Zeitung ellen indítandó sajtóper tárgyában a lapban megjelent rágalmazás miatt. — 
OL. K 148. Bm. ebi. ir. 1898. XIV. B. tétel 1948. sz. - A Narodni Novini c. lap ellen a 
„Hangok a tótokról és a szlávokról" c. cikke miatt indítottak hivatalos eljárást izgatás 
miatt. — OL. K 148. Bm. ein. ir. 1899. 2332. sz. — Tisza István levele az igazságügymi­
niszterhez a Népszava ellen megindítandó sajtóper tárgyában az 1904. évi 19. számban 
,,A munkások válasza", a „Tisza István adóssága", valamint a „Gyülekezési jog" c. 
cikkek miatt. - OL. K 148. Bm. ein. ir. 1904. 31. tétel 1472. sz. (ad 1157. sz.) - „A mi­
niszterek sajtópere" címmel megjelent közlemény szerint gr. Andrássy Gyula, Darányi 
Ignác, Kossuth Ferenc miniszterek és Szterényi József államtitkár sajtópöre a Friss Újság 
szerkesztője ellen sajtó útján elkövetett rágalmazás és becsületsértés miatt indíttat­
tak. — Budapesti Hírlap 1910. XXX. évf. 1. sz. (jan. 1.) 17. 1. A kir. ügyészség izgatás 
sajtó vétségéért perbe fogta a Lupta c. román nyelvű politikai napilapot, amely a telepí­
tési törvényjavaslattal kapcsolatban azt írta, hogy „a magyarok a magyarosítási politi­
kájukkal . . . nem csak a légies szférákban mozognak, hanem a valóságra tértek át . . . 
kényszerítik a románokat, hogy a földért, a mindennapi kenyérért küzdjenek . . . " A cikk 
szerzőjét három havi államfogházra és 1000 korona pénzbüntetésre ítélték. — Budapesti 
Hírlap 1910. XXX. évf. 11. sz. (jan. 18.) 15. 1. 

6 1Â minisztertanácsi jegyzőkönyv tanúsága szerint a román Cestiunea Nationala 
Discus rostit de D. A. Sturdza c. nyomtatvány miatt a magyar nemzet és állam elleni 
izgatásai miatt a postán való szállítási jogot megvonták. — OL. K 149. Bm. res. ir. 
1896. 269. sz. Kivonat az 1896-ik évi február hó 26-iki minisztertanácsi ülés hitelesített 
jegyzőkönyvéből. — A Bécsben megjelenő Arbeiter Zeitung, valamint a Gratzban meg­
jelenő Arbeiter Wille című hírlapoktól „a fönnálló társadalmi rendre veszélyes szocialisz-
tikus irányuk miat t" a postán szállítási jogot megvonták. — OL. K Bm. res. ir. 149. 
1915. 5. sz. 1898. november 2. 1036. sz. 



290 Bellér Judit 

forgalmat ellenőrző kereskedelemügyi miniszter jogkörébe tartozott. Az eljárási 
gyakorlat szerint e tárcák vezetői többnyire önállóan döntöttek, néha a minisz­
terelnök kívánságát figyelembe véve, s intézkedéseiket utólag hagyták jóvá a 
kormány tagjai a közös minisztertanácsi üléseken. 

Számos külföldi sajtóterméket tiltott ki a kormány a magyar szent korona 
országainak területéről meghatározott időtartamra, izgató tartalmú cikkeik 
miatt.62 

Mivel az államellenes, izgató cikkek viszonylag gyakran láttak napvilágot 
a nem kormánypárti lapok hasábjain és röpiratok formájában, az igazságügy­
miniszter szükségesnek lát ta a nyomdák, ill. a sajtótermékek fokozottabb 
ellenőrzésének63 megszervezését. 1906-ban átiratot64 intézett a belügyi tárca 
vezetőjéhez, melyben egy új, e célra felállított rendőri osztály megszervezését 
javasolta. E szerv feladata lett volna lefoglalni az egyes hírlapok kifogásolt 
példányait, amennyiben erre a kir. ügyészségtől utasítást kap. A közigazgatási 
tisztségviselők pontos nyilvántartásokat vezettek a kitiltott és lefoglalt sajtó­
termékekről, melyek alapul szolgálhattak e felállítandó osztály tevékenységé­
hez. 

A m. kir. minisztérium a sajtótermékek ellenőrzése mellett kezében tar to t ta 
a hírforrások ellenőrzését is. A múlt század második felében az ország területén 
megjelenő hírlapok és folyóiratok belföldi híranyagának forrásai részben a kor­
mány hivatalos lapja, a Budapesti Közlöny, részben a Budapester Corres­
pondes című félhivatalos kőnyomatos voltak. A sajtó hírekkel való ellátása 
tehát a kormányhatóságoktól függött. A szerkesztőségnek nem voltak önálló 
külföldi kapcsolatai; a külföldi eseményekről szóló híreket többnyire a Monar­
chia kormányhivatalától érkező táviratokból, a bécsi K. u. K. Telegraphen 
und Correspondenz Bureau pesti fiókja által kiadott tudósításokból, a nagy 
világlapok közleményeiből s néhány alkalmi levelező beszámolóiból kapták. 

1880-ban létrehozták az első, a kormánytól függetlenül működő hírszolgál­
tató vállalatot, a Magyar Távirati Irodát. A hírügynökség magánvállalkozás­
ként indult; eleinte kizárólag parlamenti tudósításokkal foglalkozott. Rövide­
sen azonban felvette a kapcsolatot néhány hasonló külföldi irodával, ami által 
élénkebbé vált a belföldi és külföldi hírek cseréje. 

Néhány évvel a hírügynökség megalakulása után Tisza Kálmán kormánya 
biztosította az MTI számára az állami távirdák kedvezményes használatát 
azzal a kikötéssel, hogy a „tudósításokat teljesen tárgyilagosan fogják meg­
szerkeszteni, és a tudósítások megküldésénél a különféle pártszínezetű lapok 
közt különbséget nem fognak tenni".65 Az iroda azonban nem sokáig élvezhette 
ezt a hivatalosan biztosított függetlenséget; Bánffy Dezső miniszterelnöksége 

62 A Párizsban megjelenő pánszláv irányú L'Europe c. hetilapot a belügyminiszter 
1890-ben kitiltotta az országból a Monarchia külpolitikája és az alkotmány ellen irányuló, 
a nemzetiségi izgatást tartalmazó közleményei miatt. — OL. K 149. Bm. res. ir. 1890. 
221. sz. (ad 104. sz.) 

63 Az igazságügyminiszter levele a nyomdák ellenőrzése tárgyában Liptó vármegye 
alispánjához, amelyben figyelmezteti, hogy ,,az 1848. évi XVIII . te. 39. §-a valamint az 
ezt kiegészítő 1891. évi febr. 8-án 414/eln. sz. alatt kiadott bm. körrendelet alapján a ható­
ságok nemcsak jogosítva, hanem kötelezve is vannak a nyomdák ügykezelését ellenőriz­
ni." - OL. K 149. Bm. res. ir./1550. 1896. I I I . tétel 54. sz. 1895. november 20. 

64 Az igazságügyminiszter átirata a sajtótermékek fokozottabb ellenőrzése tárgyában 
a belügyminiszterhez. - OL. K 148. Bm. ein. ir. 1906. 31. tétel 2296. sz. 

65 BARCS Sándor: Hír, híradás, távirati irodák. MIJOSZ U. I. 1961/62. 24. 1. (Soksz. 
jegyzet.) 



A kormánypárti sajtó támogatásának formái 291 

idején nyílt utasítást kapott arra nézve, hogy a hírszolgálatot a kormány 
intencióinak megfelelően lássa el. Az utasítások nem teljesítésének szankciója 
a szabadalom megvonása volt. A kormány ettől kezdve természetesen hozzá­
járult az egyre szélesedő kapcsolatokat kiépítő MTI megnövekedett kiadásai­
hoz. 1898-tól vannak adataink a kormány által nyújtott anyagi támogatás 
összegére nézve: eleinte 3000 forintot, 1901 —1902-ben 6000-t, 1916-ban pedig 
már évi 12 000 koronát te t t ki.66 Ez természetesen csupán a miniszterelnökség 
által nyújtott segélyt jelentette. Az egyes minisztériumok — ismét a minisz­
terelnökség példáját követve — saját tárcáik anyagi keretének terhére járultak 
hozzá a Távirati Iroda költségeihez. 1910-ből származó elszámolások szerint a 
kereskedelemügyi miniszter (a közvetlen fennhatósága alatt álló magyar ki­
rályi államvasutak terhére) 20 000, a pénzügyi államtitkár 10 000, a belügyi 
és a honvédelmi tárca vezetői 6000—6000 koronát utaltak át az MTI számlá­
jára. E rendszeres, évente nyújtott segélyeken kívül — amelyeket természe­
tesen a sajtókiadásokra előirányzott összegekből vettek igénybe — a kor­
mány bizonyos kedvezményeket is biztosított a hírügynökség számára.67 Az 
MTI pedig azzal, hogy mindezeket a juttatásokat elfogadta, a század elejére 
csaknem teljesen központi irányítás alá került. Bár tudunk arról, hogy az 
iroda vezetői időnként túllépték a kormány által megszabott kereteket, ami­
ért hivatalos megintésben is részesültek, ezek azonban nem voltak olyan 
súlyos jellegű kihágások, amik a dotáció megvonását eredményezhették volna. 
S jóllehet a nemzeti függetlenségi jelleg megőrzése céljából az iroda a magyar 
nyelvet használta, ez már csak látszólagos különállás volt, s a valódi tények el-
függönyözésére szolgált. 

A hírlapok és folyóiratok számára, a már említetteken kívül, létezett még 
egy nagyon fontos megélhetési forrás: a hirdetési üzlet. A hirdetés funkciója 
tulajdonképpen a társadalmi és üzleti kapcsolatok közvetítésében rejlett. 
Eleinte az ebből adódó feladatokat a külön e célra szervezett hirdetési irodák 
látták el.68 Hamarosan azonban a lapszerkesztők is felfedezték a hirdetésben 
rejlő üzletet, s hírlapjaik, folyóirataik utolsó oldalain magánosok és nagyvál­
lalatok hirdetéseit kezdték közölni. Az előbbiek számára tar tot ták fenn az ún. 
apróhirdetési rovatot, az utóbbiak pedig a többi, hirdetési célokra fenntartott 
hasáb felett rendelkeztek. E hasábok túlnyomó többségét a nagyobb iparvál­
lalatok, részvénytársaságok, a m. kir. államvasutak és a kisebb cégek hirdet­
ményei töltötték meg; de szerepeltek a szakminisztériumok hirdetései is a 
nagyobb napilapok hasábjain. Hirdettek még a nagybankok, a tőzsdék, sőt, 
még a lovaregyletek is. Az egyes lapoknál a hirdetések árát a hirdetés alak-
nagysága, a közlések száma, magának a lapnak a terjedelme és megjelenésének 

66 A miniszterelnök a sajtó távirati iroda 1899. évi szükségleteire 3000 forintnak utal­
ványozása tárgyában. — OL. K 148. Bm. ein. ir. 1898. 6279. sz. A kormány sajtóirodájá­
nak felügyele alatt álló távirati iroda költségeire szokásos 6000 korona megküldését kéri 
a miniszterelnök. - OL. K 148. Bm. ein. ir. 1901. (1902., 1903.) 3602. sz. (6626., 5539.sz.). 
— A Magyar Távirati Iroda ügyei tárgyában. — OL. K 26. Me. ir. 1916. V. tétel 24. sz. 

67 A Magyar Távirati Iroda ügyei tárgyában. — OL. K 26. Me. ir. 1916. V. tétel 24. sz. 
1910. jan. 5., 8., ápr. 5. — A kormány hozzájárult a politikai érdekből külföldre feladott 
táviratok költségeihez; csökkentette a belföldi táviratok árát; a bécsi K. u. K. Telegraphen 
und Correspondenz Bureau-hoz intézett táviratok díjának fizetése alól mentesítette az 
irodát. 

68 A korabeli hirdetési irodák közül a legjelentősebbek a Goldberger A. V. hírügynökség, 
a Haasenstein és Vogler bécsi nagyhirdető iroda budapesti képviselete, a Blockner-iroda 
és Leopold Gyula irodája voltak. 



292 Bellêr Judit 

gyakorisága függvényében a lapszerkesztők számították ki az újságok előállí­
tási árának arányában.69 A hirdetéseket azonban a díj befizetésén kívül bizo­
nyos illeték lefizetésének kötelezettsége is sújtotta; ezt hírlapbélyegnek nevez­
ték. A hírlapbélyeg vagy adott esetben hirdetési bélyeg intézménye azokat a 
hirdetéseket terhelte, amelyekben a hirdető a nevét és a címét is feltüntette, 
valamint ha a hirdetés több ízben is megjelent. A kiadótulajdonosok és a lapszer­
kesztők, hogy enyhítsenek ezen a helyzeten, hirdetéseik árába gyakran előre 
beleszámították ezt az illetéket is. 

Az 1900-as években az Újságírók Országos Szövetsége egységesítette a hir­
detések közzétételére vonatkozó szabályokat, s azontúl a Szövetség adott az 
egyes hirdetési vállalatok, valamint a hírlapok és folyóiratok számára felhatal­
mazást a hirdetések közzétételére. Noha a századfordulót közvetlenül meg­
előző években a hirdetés mint üzlet valóban virágzásnak indult, a belőle szár­
mazó haszon még mindig nem jelentett elegendő jövedelemkiegészítést a kiadó­
tulajdonosok és a lapszerkesztők számára. A kormány természetesen e téren is 
megkísérelt támogatni egyes, számára politikailag releváns lapokat. Részben 
a közzétett hirdetések ellenértékének kifizetésével,70 részben évi átalányössze­
gek kiutalásával könnyített a lapok helyzetén. Az újságoknak jut ta tot t hirde­
tési átalány a miniszterelnökség által kifizetett olyan évi összeg volt, amely 
többnyire jócskán fedezte a közzétett hirdetések ellenértékét; a korabeli új­
ságírói zsargon ezeket az összegeket hirdetés címén nyújtott pausálénak nevez­
te. Minthogy a támogatásnak ez a formája remek üzletet helyezett kilátásba 
a lapok anyagi alapjának növelésére, a kilencvenes évektől kezdődően ilyen 
irányú kéréseket tartalmazó beadványokkal kezdték ostromolni a szerkesz­
tőségek a hivatalos kormányszerveket. Megindult a minisztériumok közti 
aktív levelezés egyes lapok hirdetésekkel való ellátása tárgyában. A miniszter­
elnök a hozzá befutó petíciók egy részét meleg ajánlás kíséretében továbbította 
a szakminisztereknek. 1901-ben például a Budapesti Hírlapot ajánlotta az 
igazságügyminiszter figyelmébe: ,,a hírlap egyike a legelterjedtebb fővárosi 
lapoknak" s ,,bár teljesen független, a kormány működésével és intentioival 
szemben eléggé objektív magatartást tanúsít . . . (ezért) az állami hirdetések 
közzétételénél figyelembe venni méltóztassék."71 Az igazságügyminiszter és 
alárendelt hatóságai azonban az ajánlások ellenére csak ritkán adtak a hír­
lapoknak és folyóiratoknak bírósági hirdetéseket. A kéréseket legtöbbször 
azzal az indokkal utasították el, hogy ,,a minisztériumnak nincsenek oly nagy 
számban hirdetései, . . . a bíróságok rendelkezésére nem áll oly fedezeti alap, 
a melyből nem jogi szaklapok előfizetési költségeit fedezhetné", továbbá mert 
ezeket a hirdetményeket a hivatalos lap díjtalanul közzéteszi.72 Noha az eddig 

69 Rendelkezésünkre áll az Erdélyi Gazda c. köz- és mezőgazdasági hetilap hirdetési 
egységárjegyzéke, amelyben a különböző nagyságú helyen megjelenő hirdetések díjait 
a közlések számához viszonyítva számította ki a felelős szerkesztő. A legkisebb alaknagy­
ságon (32 cm2) megjelenő hirdetés egyszeri közlése 1,90 forintba, az egész oldalon meg­
jelenő hirdetés díja 15 forintba került. Minél többször kérték a hirdetés közlését, annál 
olcsóbb díjat számított fel érte a lap. 

70 Az 1902. év folyamán a budapesti és vidéki lapokban közzétett hirdetésekért kifi­
zetett összeg a kimutatás szerint pontosan 90 351,74 koronát tett ki. — OL. K 26. Me. 
ir. 1906. V. tétel 4992. sz. 

71 A miniszterelnök átirata dr. Plósz Sándor igazságügyminiszterhez a Budapesti Hír­
lap állami hirdetésekkel való ellátása tárgyában. - OL. K 579. IM. ált. ir. 1902. Oc 138. 
tétel 10 158. sz. 1901. márc. 22. 

72 Az igazságügyi miniszter válasza a Nyitramegyei Ellenőr c. lap felelős szerkesztőjé­
nek hirdetési átalányt kérő felterjesztésére. — OL. K 579. IM. ált. ir. 1902. Oc. 138. tétel 



A kormánypárti sajtó támogatásának formái 293 

elmondottakból kiderül, hogy az igazságügyminiszter igen szigorú volt a hir­
detési átalányok adományozásában, idó'nként még így is elkövetett hibákat. 
1906-ban levél érkezett Székely Györgytől, Brassó vármegye főispánjától az 
igazságügyminiszterhez, aki a Brassói Hírlapnak folyósított hirdetési átalány 
megvonását kérvényezte. („Eltekintve szélső ellenzéki magatartásától, izgató 
és felsőbbséget támadó czikkeitől, a helyi társadalom között minél több ellen­
tétet, viszályt szítani tar tot ta mindig feladatának. Hogy ezen lap . . . fennáll 
. . . ezt csupán . . . annak köszönheti," hogy „körülbelül 3000 korona bírósági 
hirdetést kap".) A miniszterelnök az igazságügyminiszterhez intézett átiratá­
ban arra hivatkozva támogatta a kérelmet, hogy ,,a Brassói Hírlap, mely a leg­
szélsőbb ellenzéki agitáczió szolgálatában áll és a mely a kormányköröket és 
közegeket állandóan a legszemérmetlenebb módon támadja, majdnem kizáró­
lag a bírósági hirdetésekből tartja fenn magát."73 

A miniszterelnök az egyik belügyminiszterhez intézett levelében az Alföldi 
Híradó című lap számára kérte a támogatást — tekintettel a laphoz fűződő 
sajtópolitikai érdekekre —, mégpedig oly módon, hogy az Alföldi Híradó mű­
ködési körzetében levő közigazgatási hatóságok hivatalos hirdetéseiket (ter­
mészetesen díjazás ellenében) a lap hasábjain tegyék közzé.74 A belügyminiszter 
utasította az említett hivatalokat a miniszterelnök kérésének teljesítésére. 

Ugyanígy támogatta a kormány vezetője a Magyar Nemzet és a Fővárosi 
Lapok, valamint a Temesváron megjelenő Landbote című német nyelvű népies 
hangvételű hetilap hirdetésekkel (elsősorban állami és árlejtési, valamint ható­
sági és alapítványi hirdetésekkel) való ellátását.75 

A hirdetések címén kifizetett pausálékat a kereskedelemügyi miniszter uta­
sítására többnyire a m. kir. államvasutak kiadásainak terhére számolták el. 
Egy 1897-ben kelt átirat szolgáltat erre a gyakorlatra tanúbizonyságot, 
amelyet Dániel Ernő kereskedelemügyi miniszter intézett Bánffy miniszter­
elnökhöz: ,,. . . nagymérvű hirdetményi anyagot szolgáltatnak a m. kir. állam­
vasutak . . .", amelyek „jóváhagyásom mellett az egyes lapokkal szerződése­
ket kötnek egy-egy év tartamára, amelyben a hirdetések közlése fejében egy 
általam meghatározott átalányösszeg köttetik ki".76 Az 1904—1905-ben az 
ugyanilyen forrásból származó hirdetési átalányok összesen 550 000 koronára 
rúgtak.77 

4707. sz. 1902. november 9. — A Független Hírmondó c. hírlaptudósító napilap szerkesz­
tőjének hirdetések közzétételének engedélyezését kérő beadványát elutasította a mi­
niszter. — OL. K 579. IM. ált. ir. 1902. Oc 138. tétel 66 795. sz. 1900. október 30. 

73 Székely György, Brassó vármegye főispánjának levele az igazságügyminiszterhez a 
Brassói Hírlap tárgyában. — OL. K 579. IM. ált. ir. 1906. Oc 138. tétel 8050. sz. 1906. 
február 25. Fejérváry miniszterelnök levele Lányi Bertalan igazságügyminiszterhez. — 
OL. K 579. IM. ált. ir. 1906. Oc 138. tétel 25 800. sz. 1906. március 24. 

74 A miniszterelnök válasza a belügyminiszternek az Alföldi Híradó c. lap hirdetések 
útján leendő támogatása tárgyában. — OL. K 26. Me. ir. 1909. V. tétel 291. sz. 1909. 
január 23. 

75 A Magyar Nemzet c. napilap kérelme tárgyában átirat a miniszterelnökhöz. — OL. K 
26. Me. ir. 1907. V . tétel 196. sz;. (ad. 105. sz.) 1907. január 11. - Válasz Békéi Soma, 
a Fővárosi Lapok szerkesztőjének kérelmére. — OL. K 148. Bm. ein. ir. 1911. 31. tétel 
4315. sz. 1911. szeptember 13. — A miniszterelnök utasítása a Landbote c. lap ügyében. 
- OL. K 148. Bm. ein. ir. 1913. 31. tétel 9348. sz. 1913. december 4. 

76 Dániel Ernő kereskedelemügyi miniszter átirata Bánffy miniszterelnökhöz. — OL. K 
26. Me. ir. 1897. V. tétel 5938. sz. 

77 A képviselőház zárszámadási bizottsága kimutatást kér a miniszterelnöktől. — OL. 
K 26. Me. ir. 1907. V. tétel 2744. (ad 2135. sz.) 1907. május 23. 



294 Bellér Judit 

A miniszterelnök kezdeményezésére 1910-ben az egyes minisztériumok a 
hirdetések közzétételére rendelkezésükre álló pénzről külön felméréseket készí­
tettek, amelyeket azután a miniszterelnökségi bizottság értékelt. A felmérés 
célja az volt, hogy a minisztériumok, valamint az azoknak alárendelt hatóságok 
és intézmények részéről a szükséges hirdetések közzétételét, ill. az erre fordí­
tandó összegeket a miniszterelnökségi sajtóosztály kezébe összpontosítsák.78 

A javaslatot végül is nem valósíthatta meg a miniszterelnök;79 a szakminisz­
terek vagy nagyon kevés, vagy nagyon bizonytalan összegeket tüntettek fel 
kimutatásaikban, amelyeket a hirdetési átalányok fedezésére felajánlottak. 
Mindazonáltal ez a felmérés azt bizonyítja, hogy a szakminisztériumok által 
hirdetési átalányokra fordítható összeg összesen, mindent beleszámolva, az 
1910. évre 588 286 koronát te t t ki.80 

Pausálékat és hirdetési átalányokat azonban nemcsak az államkincstár 
rovására élvezhettek a lapok. A nagy ipari vállalatok, hitelintézetek, keres­
kedelmi és egyéb gazdasági csoportosulások mind-mind fizettek az újságoknak 
egyik vagy másik címen annak fejében, hogy hasábjaikat és hirdetési rovatai­
kat e szervek közleményeinek és hirdetményeinek rendelkezésére bocsájtsák. 
Ez a rendszer tulajdonképpen azt is jelentette, hogy a pausálé ellenértékeként 
e szervek ellenőrzési jogosultságot nyertek a hírlapok bizonyos cikkei felett, 
így megtörténhetett, hogy ha egyes szervezeteknek szándékukban állt vala­
mely érdekeit érintő közleményt vagy cikkecskét közzétenni, vagy netán 
valamely őt kínosan érintő hírt elhallgatni, biztosra vehette, hogy az általa 
pausálézott lap az ő érdekeinek megfelelő módon fog reagálni. 

A századfordulót követő években — amint azt az idézett számadatok­
ból is láthatjuk — a pausálék rendszere általánossá vált. Az 1906 — 11. évi 
országgyűlésen a parlamentben is egyre-másra tették szóvá e rendszer visszás­
ságait az ellenzéki képviselők. A legkeményebben Szemere Miklós képviselő 
fogalmazott, aki a miniszterelnökhöz intézett interpellációjában81 konkrét ada-

78 A miniszterelnök körrendelete az egyes minisztériumokhoz. — OL.K. 26. Me. ir. 1912. 
V. tétel 1491. sz. 1910. március 16. 

79 A kereskedelemügyi miniszter jelentésében részletesen kifejtette indokait a javaslat 
visszautasítására. Egy 1905-ben hasonló céllal kibocsájtott rendeletre hivatkozott, amely 
a következő koncepciót követte: a miniszterelnökség sajtóosztálya tétette közzé azontúl 
az összes, a szakminisztériumok által kibocsájtott hirdetéseket, s állapította meg az 
egyes lapoknak fizetendő hirdetési díjat. A lebonyolításhoz igénybe vette a Magyar Kivi­
teli és Csomagszállítási Rt . közvetítését, amely a hirdetések díjának 12%-át a maga ré­
szére jutalék címén visszatartotta. Az eljárás azonban nem vált be, mivel a hirdetések 
közzététele késedelmet szenvedett, a közzététel nem mindig az alkalmas lapban történt, 
s maga a díj a sokszorosára emelkedett. Pl. egy hirdetés eredetileg 88,55 koronába került, 
a közvetítés igénybevétele után 336 koronára növekedett a díj összege. — OL. K 26. 
Me. ir. 1912. V. tétel 1897. sz. 1910. április 9. 

80 A miniszterelnök körlevele az állami hirdetések sajtópolitikai akcióba leendő be­
vonása tárgyában. — OL. K 26. Me. ir. 1910. V. tétel 1893. sz. (ad. 1491. sz.). 

A vallás- és közoktatásügyi miniszter 5 352 korona 
a földművelésügyi miniszter 76 560 korona 
a honvédelmi miniszter 900 korona 
a kereskedelemügyi miniszter saját tárcája terhére 1 574 korona 
a m. kir. államvasutak terhére 503 900 korona 

összesen: 588 286 korona hirdetési 
átalány. 

81 Szemere Miklós sürgős interpellációja a miniszterelnökhöz 1906 — 11. országgyűlés 
42. országos ülés 1906. október 10. — K. N. I I I . k. 8—11. 1. (a következő adatok a 82. 
sz. jegyzetig az interpellációból valók). 



A kormánypárti sajtó támogatásának formái 295 

tokkal támasztotta alá a kormány tagjai ellen felsorakoztatott vádjait. Két­
ségbe nem vont állításokat és pontos adatokat olvasott fel az ülésen, amelyek 
azt bizonyítják, hogy a kormány és a gazdasági, ipari, kereskedelmi intézetek, 
valamint a bankok és más hitelszervezetek „toronymagasságú pausálókat" 
adtak az egyes (általa szintén név szerint felsorolt) lapoknak. Részletes kimu­
tatást közöl az egyes tárcák vezetői által a politikai napilapok számára kiutalt 
összegekről. Értesülései szerint (melyek saját állítása alapján minden bizonnyal 
megbízható forrásokból származnak) a Ganz Gyár rt . 90 000 koronát for­
dít évente hirdetési kiadásokra, a déli vasút igazgatósága pedig az előző eszten­
dőben egyetlen lap, az Egyetértés szerkesztőségébe 36 000 koronát utalt át. A 
villamos vasúttársaságok és a bankvállalkozások számlájára is hatalmas 
összegeket rónak a képviselő informátorai, amelyeket azért fizetnek a szerkesz­
tőségeknek, hogy valamiről ne írjanak (pl. a villamosbalesetek), illetve hogy 
valamiről az ő szájízük szerint írjanak a lapok (pl. közgazdasági és pénzügyi 
intézkedések, gazdasági helyzet stb.). 

A képviselő már korábban napvilágot látott, de soha meg nem cáfolt hírlapi 
adatokra is utalt interpellációjában. Hivatkozott Lengyel Zoltán egyik cikké­
ben foglaltakra,82 amelyből az derül ki, hogy „magánál az államvasutak pénz­
táránál jóval több mint egymillió koronát fizettek ki . . . költségvetésből és 
zárszámadásokból elsikkasztva. A különböző malaclopó köpenyekkel együtt 
pedig kétmillió koronánál magasabb az az összeg, amit a jelenlegi kormány 
hírlapi szubvenciókra kiad." 

A Magyar Szó nyíltan megvádolta a kereskedelmi minisztert azzal, hogy az 
államvasutak igazgatóságát arra utasította, hogy a miniszterelnökségi sajtó­
iroda részére „fenntartási költségek" címén 50 000 koronát, továbbá a Magyar­
ország és a Független Magyarország című lapok részére 16 000, illetve 25 000 
korona évi pausálét utaljon ki. A cikkíró a rendeleteknek engedelmeskedő 
államvasúti igazgatóság erre vonatkozó ügyiratainak számát is közölte, s fel­
szólította a megvadultakat, hogy bizonyítsák be, ha állításai hamisak. Az ügy 
kimeneteléről csak annyi bizonyos, hogy az államvasutak igazgatósága nem 
engedett betekintést aktáiba.83 

Az állami pausálékat és hirdetési átalányokat az adományozó szervek a leg­
különbözőbb módokon könyvelték el. így történhetett, hogy az államvasutak 
számláján mindössze átlagosan 400 000 korona hirdetési díj kifizetésére talál­
ható adat évente. Azonban, ha tovább vizsgálja valaki a kiadási rovatot, azt 
tapasztalja, hogy egyéb címen — „hivatali és irodai szükségletek" — elszá­
molt kiadások több, mint két és fél millió koronára rúgnak, amely kissé túl­
zottnak tűnik azokra a költségekre.84 

A könyvelési manipulációknak természetesen a szerkesztőségek számára is 
volt jelentősége: egyes kiadótulajdonosok vagy felelős szerkesztők ugyanis 
a foglalkozásuk mellett egyben országgyűlési képviselők is voltak. Ha törté­
netesen kiderül, hogy az általuk vezetett lapok a kormánytól anyagi támoga­
tást fogadnak el, inkompatibilissé válnak, s nem pályázhatnak tovább is a 

82 LENGYEL Zoltán: A sötétség madarai I. — A Nap 1906. I I I . évf. 192. sz.(aug. 14.) 1 — 
21.1. 

83 Becsapott ország. Megvásárolt sajtó. — Magyar Szó 1906. 192. sz. (aug. 23.) és 193. sz. 
(aug. 24.) — A cikkíró szerint a két szóban forgó miniszteri rendelet 6438/1906., valamint 
5336/1906. sz. alatt augusztus 4-ón kelt; a többi ügyirat száma: 157 306/1906 135 016/1906., 
ós 122 965/1906. sz. 

84 L. 81. sz. jegyzetet. 

3 Magyar Könyvszemle 



296 Bellér Judit 

képviselői tisztre. Több alkalommal néhány nagyobb politikai napilap veze­
tője — aki természetesen képviselő is volt — kényszerült védekezni ilyen 
vádak ellen. Sümegi Vilmos, a Magyarország című lap igazgatója, Szatmári 
Mór, a Budapest szerkesztője és Molnár János, az Alkotmány kiadótulajdonosa 
a lap ellen irányuló vádakat természetesen tagadták.85 

Hoffman Ottó képviselő a kereskedelemügyi miniszterhez intézett inter-
pellációjában8b azt rótta fel, hogy ,,némely apró sajtóorgánum részére ez a 
pausálérendszer valósággal létfenntartási . . . eszköz." Példának a Korbács 
című csekély példányszámú és alacsony színvonalú lapot említette, amelynek 
részére a kereskedelmi tárca vezetője 3000 koronát utalt ki. De az ellenzéki 
képviselőknek nem csupán ez volt a problémája. Egy másik interpelláció87 a 
vasúti szabadjegyek újságíró-körökben történt indokolatlan és egyenetlen el­
terjedésének okáról faggatta a kereskedelemügyi minisztert. A szabadjegyek 
kiutalása ugyanis az ő hatáskörébe tartozott. Ezek fedezésére pedig szintén 
az államvasutak számlái szolgáltak. Vasúti szabadjegyeket azok a lapszerkesz­
tők és újságírók kaphattak, akik valamilyen módon kiérdemelték ezt a kedvez­
ményt.88 A vasúti szabadjegy lehetett állandó, egész évre érvényes vagy egy­
szeri utazásokra szóló menetjegy. Létezett olyan kedvezményes bérlet is, 
amely a m. kir. államvasutak összes vonalaira érvényes volt. A lapok munka­
társai feltehetően az újság pártállása és működése alapján juthattak a szabad­
jegyekhez. Ezért fordulhatott elő, hogy a már kiutalt szabadjegyet vissza­
vonták, amennyiben a lap hangjában ellentétes irányú változás állott be, vagy 
az, hogy a kormány számára nem megfelelő politikai irányú újságok esetében 
egyszerűen visszautasították a kérelmet.89 

A kormány álláspontja a pausálé-rendszert illetően Wekerle Sándor minisz­
terelnöknek az interpellációkra adott válaszai alapján foglalható össze. A 
miniszterelnök nem tagadta, hogy pausálék léteznek, és az államvasutakra 
nézve mindössze annyit jegyzett meg, hogy mivel a legnagyobb üzemek egyike, 
nyilván jelentős összegű pausálékat ad a lapoknak, amelyre azok a rengeteg 
vasúti hirdetmény közzétételével szolgálnak rá. Más kérdés, hogy ezek az 
összegek valóban csak a hirdetések ellenértékének felelnek-e meg, vagy egyéb 
célokat is szolgálnak. Nem a pausálékat kell eltörölni, mert az önmagában 
véve tisztességes üzlet, hanem arra kell inkább figyelmet fordítani, hogy az 
adott „pausálék . . . az üzemnek tet t szolgálatokért és abban a mértékben és 
keretben nyújtassanak, a mint az üzemnek arra okvetlenül szüksége van"90 

— ez volt a kormányfő véleménye. Nem sok szót ejtett a kormány által jut ta­
tot t pausálékról, illetve azok céljairól sem. Annyit ismert el csupán, hogy a 

85 1906 — 11. évi országgyűlés 109. országos ülés 1907. február 15. — K. N. VI. k. 
373-374. o. 

86 Hoffman Ödön interpellációja a kereskedelemügyi miniszterhez 1906 — 11. évi 
országgyűlés 357. országos ülés 1908. július 1. — K. N. XX. k. 444. 1. 

87 Kubin Béla képviselő interpellációja a magyar államvasúti szabadjegyek tárgyá­
ban. — 1901 — 1906. évi országgyűlés 231. országos ülés 1903. március 18. — K. N. I I I . 
k. 230-234. 1. 

88 A hírlapírók számára kiutalt szabadjegyekről. — OL. K 26. Me. ir. 1912. V. tétel 
354. alapszám. Éves jegyet kapott pl. a Komáromi Lapok (383. sz.) és a Hétfő c. lap 
(1689. sz.) több darab egyszeri utazásra szóló jegyet kapott a Szatmárvármegye (689. sz.), 
az Eger (835. sz.) és a Nyitravármegye (354. sz.). 

89 Nem kapott szabadjegyet pl. a Nagykőrösi Újság szerkesztősége. (1. 88. sz. jegyzet 
540. sz. ügyirat). 

90 Wekerle miniszterelnök válasza Szemere Miklós interpellációjára (1. 21. sz. jegy­
zetet). 



A kormánypárti sajtó támogatásának formái 297 

sajtóosztály azokat a vidéki lapokat, amelyeket helyi anyagi erőkből fenn­
tartani nem tudnak, bizonyos összegekkel támogatja, amely összegek azonban 
egyáltalán nem tekinthetők pausálénak, mivel csupán arra elegendők, hogy a 
lapok fennmaradását biztosítsák. E helyen már nem térek ki e kijelentések 
bírálatára, hiszen az egész tanulmány tulajdonképpen ezek vizsgálatát tekinti 
céljának. Befejezésül már csak egy dolgot szeretnék megemlíteni: a kormány­
nak a nyomtatványokkal kapcsolatos intézkedéseit, amelyek a tízes években 
láttak napvilágot. 

A századforduló idején megemelkedett a hírlapok és folyóiratok száma. A 
kormány megkísérelte a politikáját támogató és a sajtóiroda által rendszeresen 
informált vidéki lapokat segélyezni, különösen ott, ahol politikai szempontból 
a legégetőbb szükség volt erre, azonban a sajtócélokra fordítható pénzalapok 
kevésnek bizonyultak. Egyik oldalról a közigazgatási egységek vezetői tör­
vényhatóságaik megfelelő politikai irányítása érdekében mind gyakrabban 
kérték helyi sajtójuk támogatását, másrészt maguk a lapkiadók panaszkodtak 
a nyomdai felszerelés, az anyag, a papír árának, s főleg a nyomdászipari mun­
kadíjak növekedésére. Mindazonáltal nem a hatóságoknak, hanem néhány 
szerkesztőnek jutott eszébe az az ötlet, amelynek megvalósítását a kormány 
még szorult anyagi helyzete ellenére is véghezviheti, újabb támogatást nyújtva 
a nagyobb és politikailag jelentősebb vidéki lapoknak. Az elképzelés tulajdon­
képpen nagyon egyszerű volt: a hatóságok és különböző állami szervek részére 
szükséges nyomtatványokat azontúl nem csak négy vagy öt budapesti lap­
kiadó állítja elő, hanem ezt a jogot elnyerhetik egyes nagyobb vidéki nyomda-
vállalatok is. A lapkiadók pedig, akiknek ezt a jogot biztosítja a kormány, 
nyernek az üzleten, ha nem is sokat. A hivatalos számítások szerint minden­
esetre évente néhány ezer koronával egészíthetik ki vállalatuk jövedelmét.91 

A miniszterelnökség nagy örömmel üdvözölte az állami nyomtatványszük­
ségletek ily módon történő biztosítását. Több szempontból volt ugyanis előnyös 
számára a nyomdavállalatok decentralizálása. Egyrészt mert a támogatás nem 
a miniszterelnöki keretből történt, s az államra konkrét kötelezettséget, amely 
terhet jelentett volna számára, nem is rótt. Másodsorban külön anyagi áldozat 
meghozatala nélkül tet te lehetővé, hogy a kormány az addiginál nagyobb be­
folyást gyakoroljon a nagyobb jelentőségű vidéki napilapok szerkesztőségére, 
s további lépéseket tegyen egy erősebb sajtószervezet kiépítése felé. És termé­
szetesen a harmadik sem volt elhanyagolható szempont: gazdasági haszon is 
származott tulajdonképpen ebből az intézkedésből, ugyanis a vidéki és buda­
pesti nyomdavállalatok versenye elősegítette a nyomdaipar fejlődését is.92 

91 Egy 10 — 20 000 korona bruttó összegű nyomtatványszállításnál a nyomda évi tiszta, 
nyeresége 1500 — 3000 korona között ingadozott. 

92 A miniszterelnök 5828. IV. 1910. sz. átirata a belügyminiszterhez a vidéki lapoknak 
állami nyomtatványmegrendelésekkel való támogatása tárgyában. — OL. K 148. B m 
ein. ir. 1914. 31. tétel 5825. sz. 1910. október 9. 

3* 



298 Bellér Judit 

BELLËR JUDIT 

Die Formen der Subventiorinerung der regierungsfreundlichen Presse 
am Jahrhundertwende 

Mit der Erschaffung des dualistischen Staates brachte der Ausgleich von 1867 eine 
politische Konsolidation im Gebiet der Länder der ungarischen heiligen Krone. Die den 
Ausgleich unterstützenden ungarischen herrschenden Gruppen trachteten ihre innere 
Machposition gegen die Minderheitsbestrebungen und die sich entfaltenden demokra­
tischen Bewegungen konsolidieren und ein verhältnismässig selbstständiges, vom Hause 
Habsburg unabhängiges politisches System auszubauen. Dieser Bestrebung entsprechend, 
beim der Ausbildung des Rechtssystems, berücksichtigten sie die in den entwickelten 
bürgerlichen Staaten angenommenen Grundprinzipien. Das erste ungarische königliche 
Ministerium setzte in Kraft einige in 1848 gegebene Gesetze, die nach bürgerlichem Muster 
geschaffen worden. Dies geschah auch mit dem provisorischen Pressegesetz. Die Regierung 
um den Schein der Kontinuität der 48-er Ideen zu bewahren, setzte in einer unverän­
derten Form den XVIII . Gesetzartikel vom Jahre 1848 in Kraft. Bei alledem schuf sie 
zahlreiche Rechtsnormen, die keineswegs den 48-er Geist wiederspiegelten und die einen 
grossen Einfluss über die Geltung einiger Paragraphe des Pressegesetzes geübt haben. 
Die im Kreis der Pressepolizei und des Pressestrafverfahrens gegebenen Verordnungen 
erwiesen sich aber nicht genug eine einheitliche Pressepolitik auszuformen; es war nötig 
einige Anordnungen zu bringen, die die Leitung über die Presse für die Regierung ver­
sichern sollen. Zu einer Gruppe dieser Anordnungen gehörten unter anderen die ver­
schiedenen Formen der staatlichen Subvention für die regierungsfreundlichen Zeitungen 
und Zeitschriften. Die Ministerien, ihren materiellen Möglichkeiten entsprechend, wiesen 
verschiedene Geldsummen für die Redaktionen der Zeitungen aus, die die offizielle Poli­
tik unterstützten. Das Ziel dieser protekzionistischen Pressepolitik war der Ausbau eines 
das ganze Land umfassenden, verhältnismässig einheitlichen Zeitschriftennetzes, der 
berufen war die offizielle Politik zur Geltung zu bringen. Die jedesmalige Regierung op­
ferte, um dieses Ziel zu erreichen, gewaltige Summen zur Subvention der Presse. 


