
Közlemények 473 

„minden esetben az történik, hogy egy hír többé vagy kevésbé tág körben közhírré 
válik, éspedig úgy, hogy kizárólag szájról szájra, közvetlen-személyes közlés útján 
terjed. Azonnali és megbízható ellenőrzésének pedig hiányoznak az eszközei és a le­
hetőségei."27 

Az ál- vagy rémhírek oka döntően az információhiány vagy ebből következően egy esemény 
téves értelmezése és nélkülözhetetlen eleme az erős indulati töltés. Ráday tevékenységéről a de­
ficites hírtovábbítás országos jelenség, de ezt ismereteink szerint csak a nyomozásokban érdekelt 
lakosság körében követik pótreakciók. A Szegedi Híradó cikkeit elemezve felfigyelhetünk arra is, 
hogy egy-másfél évig szinte egyáltalán nem vesznek át közleményeket az országos lapokból, 
utána viszont egyre gyakrabban próbálják - korábban is több alkalommal hangoztatott - informá­
cióhiányukat ilyen módon pótolni. Ennek ellenére a híresztelések továbbterjedését nem sikerül 
meggátolniuk és egy idő után kénytelenek ezek felfogásához igazodni. 

Eddigi elemzésünket összefoglalva megállapítható, hogy az országos politikai lapok királyi 
biztosságot elemző cikkei eredendően pártállás szerint csoportosíthatók. Az ellenzéki újságok célja 
döntően nem Ráday személyének lejáratása, hanem a királyi biztosság támadásán keresztül a 
kormány bírálata. Ezt bizonyítja az is, hogy amikor a kormánypárti sajtó részben átveszi szerepü­
ket, végül kénytelenek kiállni a gróf mellett, hogy ellenzékiségük ne sérüljön. Más elvek alapján 
működött a Szegeden meghatározónak számító orgánum. Véleményének megváltozásában nem 
játszik szerepet az országos politika, sokkal inkább a helyi közvélemény elvárásait próbálja kö­
vetni, ha bizonyos idő után a befolyásolása már nem folytatható. 

A királyi biztosság négy éves történetében ez azon kevés terület egyike, ahol Ráday akarata és 
kapcsolatai ellenére kívül maradt a döntések meghozatalán. Jól láthatóan nem képes feldolgozni a 
tőle független és tevékenységét mégis befolyásoló történéseket, fellépése ügyetlen, módszerei egy 
liberalizálódó országban már nem elfogadhatóak és talán ezért is eredménytelenek. 

CSAPÓ CSABA 

Egy könyv Tisza István miniszterelnök könyvtárából. A Debreceni Egyetem Egyetemi és 
Nemzeti Könyvtárában jelenleg folyamatban van a Tisza család geszti kastélyából bekerült 
könyvtár könyvtártörténeti feltárása. Ennek során került elő egy mű, amely érdekessége és aktua­
litása folytán érdemes arra, hogy a teljes könyvtár leírásának megjelenése előtt tudósítást adjunk 
róla, elsősorban könyvtörténeti szempontokat érvényesítve. 

A jelzett mű: 

DENIS, Ernest 
La Grande Serbie. - 4. éd. - Paris : Librairie Delagrave, cop. 1915 ([Paris] : impr. 

Paul Brodard, [19] 15). - XIII, 336 1., 2 térkép ; 20 cm - /Bibliothèque d'histoire et 
de politique/ 
Raktári jelzete: 12.394 

A könyv 1946-ban került az egyetemi könyvtár tulajdonába és 700/1947. leltári szám alatt lett 
állományba véve. Eredetileg fűzött volt, csak később került bekötésre (erre utal a szennylapok 
utólagos betoldása a könyvtestbe). Jelenleg bordó, egész vászon kötésű, a gerincen aranyozva 
olvasható a szerző és a cím. (A könyvet valószínűleg már a Tisza család kötette és aranyoztatta, 

27 PATAKI Ferenc: A tömegek évszázada. Bevezetés a tömeglélektanba. Bp. Osiris, 1998. 156. 



474 Közlemények 

ezt jelzi az elülső kötéstábla verzójára ragasztott bélyeg, amely a mű könyvszekrényben elfoglalt 
helyét adja meg.) A nyomtatás rossz minőségű papírra történt, a könyv felvágatlan ívekkel került 
első tulajdonosához. A gyenge minőségű előállítás oka a kiadások gyors egymásutáni megjelenése 
lehetett, ahol a terjesztés gyorsasága valószínűleg propaganda és politikai okokból háttérbe szo­
rította a minőségi szempontokat. 

Érdekes, hogy a fellapozott szakirodalom (kézikönyvek, lexikonok és tanulmányok) sehol nem 
említi, hogy a műnek több kiadása jelent meg. Ez főként azért fontos, mert Alekszandr Petrovics 
Izvolszkij (1856-1919) akkori párizsi orosz nagykövet arról ír, hogy a mű megjelenése páratlan 
hatást keltett,1 ráadásul a négy kiadásnak egy szűk éven belül kellett megjelennie. (Az első kiadás 
1915. januárjában jelent meg.2) 

A szerző, Ernest Denis (1849-1921) francia történetíró, a Sorbonne egyetemes történelem ta­
nára feltehetően nem véletlenül került kapcsolatba Szerbiával. Elsősorban a csehek históriájával 
foglalkozott, ezenkívül megírta Magyarország történetét is a mohácsi vészig (1906-ban a Magyar 
Tudományos Akadémia kültagjául választották), tehát jól ismerte a térség történelmét, politikai 
viszonyait. 

A szóbanforgó mű keletkezéséről Henry Pozzi (1879-1946) francia publicista Századunk bű­
nösei ... című művében olvashatunk. (Eredeti kiadásához nem sikerült hozzájutnom, ezért csak a 
Marjay Frigyes által fordított, 1936-ban megjelent magyar kiadásra hagyatkozhattam. Reprintjét 
azóta két alkalommal adták ki: 1994, 1996.). E szerint Denis müvének alapja az a memorandum, 
amelyet Franjo Supilo (eredeti nevén Bosko Djuirievics) az „Ujedinenje ili Smrt" („Egyesülés 
vagy halál" ismertebb nevén „Fekete kéz") nevű pánszláv szervezet megbízottja szerkesztett a 
szerb külügyminiszter és orosz politikai ügynökök közreműködésével.3 (A neveket Pozzi műve 
nyomán közlöm, átírás nélkül.) A memorandum tartalmazza a nagyszerb elképzelés nagyratörő 
céljait, melynek lényege az Adriától Magyarország közepéig húzódó szláv és nem szláv területek 
Szerbiába történő beolvasztása.4 

Denis könyvének megjelenését mozgalmas politikai kampány kísérte, a kiadásával és terjeszté­
sével felmerülő költségeket az orosz kormány fedezte, elsősorban Izvolszkijnak költséget nem 
kímélő, ügyes politikai propaganda tevékenységén keresztül.5 

Ezek az adatok mindenképpen szükségesek voltak annak megvilágításához, hogy milyen poli­
tikai környezetben és előzmények után került a műnek könyvtárunkban felbukkant példánya Tisza 
István (1861-1918) miniszterelnök tulajdonába. 

E példány történetének kalandos voltáról pontos leírást adnak a borítófedél bejegyzései és a 
könyvben található beragasztott levél. A könyv katalóguscéduláján is jelölték az állománybavétel­
kor, hogy a kötethez kézzel írott levél tartozik. A levelet Degenfeld-Schonburg Ottó (1872-1937) 
a miniszterelnök rokona írta Tisza Istvánnak. A levélpapír 2° méretű, kétrét hajtott, a levált eredeti 
borítófedéllel együtt fehér ragasztószalaggal van beragasztva a könyvtest és a kötéstábla közé. 
Szövege az első lap rektóján és verzóján található, a második lap üres. Az írás autográf, tollal írott 
és félreérthetetlenül jól olvasható. A levél betűhív szövege a következő: 

1 Pozzi, Henry: Századunk bűnösei... (Ford. Marjay Frigyes). 2. kiad. [Bp.] 1936. 261. 
2 Pozzi: i. m. 261. 
3 Pozzi:/". m. 261., 268. 
4 Pozzi:/ .«. 261-262. 
5 Pozzi: i.m. 261., 262., 268. 



Közlemények 475 

Győr 1916 február 3. 
Kedves István! 

Ide mellékelve küldök egy könyvet, melynek története a következő: Mikor Pasics 
szerb miniszterelnök Mitroviczából is menekülni volt kénytelen, már nem volt annyi 
ideje, hogy a szálodában levő holmiát elvihesse. így Pasicsnak egész podgyásza egy 
jó barátom Klempa Kálmán alezredes a 3ik vadász zászlóalj parancsnokának kezei 
közé került. A mellékelt könyv ott feküdt az éjjeli szekrényen kinyitva a mint azt 
Pasics menekülése előtt olvasta, és éppen ott volt felütve, a hol rólad van szó. 

Ezen könyvet Klempa azon kérelemmel adta át nekem, hogy azt hozzád eljuttas­
sam, s kérjelek, hogy fogadd el emlékül, mint történelmi nevezetességű tárgyat, a 
mely azonkívül is érdekes úgy tartalmánál fogva mint azon körülmény folytán, hogy 
már a háború alatt írták. 

Barátom nevében a könyv elfogadását ismételve kérem s maradok 

tisztelő, kész híved és rokonod 
Degenfeld Otto 

A levél állítása szerint a könyv Nikola Pasié (1846-1926) szerb miniszterelnök tulajdona volt 
és valószínűleg tiszteletpéldányként jutott hozzá. Erre utal az a sorbélyegző, amelyet a borítófedél 
tetejére ütöttek: «Hommage de l'auteur et de l'éditeur». Azért nem tekinthetjük bizonyítottnak 
ezt a tényt, mert kissé különös, hogy egy ilyen kimondottan propaganda és politikai célzattal ki­
adott műnek miért éppen a negyedik kiadását küldték el a szerb miniszterelnöknek, aki már 1915 
elején, tehát az első kiadás megjelenésekor is hivatalában volt. (Lehetséges feltételezés, hogy az 
előző kiadásokat is megkapta, de bizonyítva az ügy fontosságát a negyedik, legfrissebb, változatlan 
kiadást is elküldték neki. A negyedik kiadás jelölése mindenesetre nem utal arra, hogy az előző 
kiadásokhoz képest bármiféle változtatás történt.) 

A levél adatait alátámasztja a Klempa Kálmánra utaló autográf bejegyzés, amely 1915. 11. 24-ére 
van dátumozva Mitroviczában. A dátum olvasata mindenképpen 11. hónap, hiszen Ausztria-Ma­
gyarország csak 1915. októberében rohanta le Szerbiát. A szerb kormány november 21-én hagyta 
el Mitrovicát és menekült Prizrendbe,6 az Ibar völgyében előnyomuló csapatok pedig heves har­
cok után bevonultak Mitrovicába. Az adatok a különböző történelmi feldolgozásokból összeol­
vasva itt nem fedik egymást, így Mitrovica eleste november 23-24-ére tehető. Ez bizonyítja azt, 
hogy a könyv négy kiadásának 1915. január és a mitrovicai események közötti időszakban kellett 
megjelennie. 

Klempa Kálmánnak (1868-1940),7 a 3. vadász zászlóalj alezredes parancsnokának könyvekkel 
való barátsága kitűnik abból, hogy ily alapossággal felfigyelt a könyvre. 

A borítófedélen található még három bejegyzés piros ceruzával. Az egyik egyszerűen Mitrovi-
cára utal, a másik kettő kiolvasása elmosódottságuk miatt egyenlőre nem sikerült. Az olvasatok 
hiánya valamint a korabeli történések torlódása miatt nem érdemes találgatásokba bocsátkozni 
arról, hogy a bejegyzések Pasiétól vagy Klempától származnak. 

A könyv történetének csupán egyetlen érdekes momentuma maradt kiderítetlen: Degenfeld 
Ottónak az a Klempától vett megjegyzése, amelyből kiderül, hogy megtalálásakor a könyv ott volt 
felütve, ahol éppen Tiszáról van szó. A levél küldője nem tesz említést arról, hogy Klempa meg­
jegyezte volna melyik a szóbanforgó oldal. A könyv mutatójában Tisza István miniszterelnök 
neve hat különböző oldalon szerepel (egy oldalon megtalálható Tisza Kálmán neve is), így ennek 

6 Külügy-hadügy. 2. (1915. nov. 28.) 48. 3. 
7 GULYÁS Pál: Magyar írók élete és munkái. XVI. Bp. 1995. 747. 



476 Közlemények 

kiderítése nem sok reménnyel kecsegtet. Mindazonáltal a dolognak nem is lehet túlzottan nagy 
jelentőséget tulajdonítani, hiszen sem ezeken az oldalakon, sem a könyv más lapjain nem talál­
ható marginália, akár Tisza Istvántól vagy más tulajdonostól. Itt kell megemlíteni, hogy válaszle­
velet, vagy egyéb reagálást Degenfeld Ottó levelére Tisza István levelezésének eddig megjelent 
kötetei nem tartalmaznak. 

Végül szólni kell még a Tisza családnak a könyvben szereplő pecsétjéről, amelyet a címoldal 
jobb felső sarkába ütöttek be, ami mindenekfölött bizonyítja a könyv Tisza tulajdonosát. De en­
nek leírását és jelentőségét csak az egész geszti könyvtár vonatkozásában és annak teljes feltárása 
után lehet érdemben közzé tenni. 

CZEGLÉDI LÁSZLÓ 

A szegedi napilapok hírversenye a 20. század elején. A modern sajtó - akár tetszik ez, akár 
nem - elsősorban (bár nem kizárólagosan) üzleti vállalkozás. Ez természetesen nemcsak azt je­
lenti, hogy az újságok előállítása, terjesztése stb. pénzbe kerül, s a kiadó bevételekre - nyereségre -
törekszik.1 A profit-maximálás igénye magára az újságra is visszahat, s hogy mi jelenik meg a 
lapban s hogyan, az nem kis részben ennek a helyzetnek a következménye. Az újságcsinálás és az 
„üzlet" konkrét összefüggésének, a profit-maximálás médium-befolyásoló és -alakító hatásának 
kutatása azonban a magyar sajtótörténeti vizsgálatoknak egyik „szemérmesen" kezelt, jószerével 
nem kutatott területe. Márpedig ennek az összefüggésnek az alapos vizsgálata nélkül a modern 
sajtó szerepének lényege megérthetetlen, s a sajtótörténet-írás a fölszínes politikai interpretációkba 
ragad bele. 

Az alábbiakban, egy konkrét eset értelmezésével, a 20. század eleji szegedi újságírás viszo­
nyaiba kísérelünk meg belepillantani. Az esemény2, amely így fölidéződik, érdekes, „színes" szto­
rinak, sajtótörténeti anekdotának tetszhet, s kétségtelen: így is, ilyenként is olvasható. A régi, a 
patriarchálisból a modernbe átváltó szegedi újságíró-élet egyik kedélyesen előadható „történeteként". 
Egy mélyebb szinten azonban a fejlemény kiváltó oka s maga az ötlet kivitelezése is a lapkiadás­
ban mindjobban domináló, egyre élesebbé váló „üzlet" természetére vet fényt, s jelzi a patriarchá­
lis sajtóviszonyok bomlását, a verseny élesedését - egy a budapestiénél kétségkívül archaikusabb 
viszonylatokat megőrző vidéki nagyvárosban. 

A Kutlorásáv-esetként elhíresült történet időpontja 1902 novembere, közelebbről a 20-a körüli 
napok. Az alapszituáció, a szegedi lapok egymásközti erőviszonya viszonylag könnyen megadható3. 
A városban ekkor négy újság jelent meg: az ellenzéki, függetlenségi Szegedi Napló (1878-tól), 
amelyik a város legtekintélyesebb, irodalmi és politikai súllyal megszólaló véleményformáló lapja 
volt; a kormánypárti, konzervatív Szegedi Hiradó (1859-től), amelyiknek a múltja ekkor már je­
lentősebb volt, mint aktuális szerepe; a „modernebb" hangvételű, arculatát ekkor kialakító Szeged 
és Vidéke (1902 márciusától), amelyik ekkor alig pár hete került új kézbe; s az igénytelen, „kraj­
cáros néplap", a Szegedi Friss Újság (1900-tól), amelyik bár jóval nagyobb példányszámban fo­
gyott el, mint a másik három szegedi lap, a maga populáris igénytelenségével nem lehetett s nem 
is volt a többiek versenytársa: csupán az új idők sikeres, de lenézett, a városi elittől kevésre be-

1 A médiagazdaságtan ma már önálló stúdium, saját elmélettel, szakirodalommal. 
2 Az eseményről eddig csak kortársi emlékezés szól: ENGEL Lajos: A kiadó. In: A Szegedi Napló 

huszonöt éve 1879-1903. Szeged, 236-237. 
3 Vö. LENGYEL András: A szegedi újságírás rövid története. In: L.A.: „Közkatonái a toll-

nak... " Vázlatok Szeged sajtótörténetéhez. Szeged, 1999. 7-69., különösen 30—43. 




